PISA: Половината български ученици не се справят с работа в екип
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

PISA: Половината български ученици не се справят с работа в екип

PISA: Половината български ученици не се справят с работа в екип

Едва 2% показват високо ниво на сътрудничество и ефективни действия за решаване на конфликти

27694 прочитания

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Българските ученици на 15 и 16 години имат добри нагласи, но едва умерени умения за работа в екип. Така са обобщени данните от задачите за решаване на проблеми в сътрудничество от последното международно изследване PISA. То бе проведено през 2015 г. и в него участваха над 6 хил. български ученици от девети клас. Миналата година организацията публикува резултатите в основните области - четене, математика и природни науки, които за пореден път разкриха притеснителни резултати на българските деветокласници, а сега обобщава и изводите за т.нар. меки умения (soft skills) като работа в екип, решаване на конфликти, разпределение на роли и др.

В изследването участват около половин милион ученици от 51 държави и региони. То се провежда на всеки три години, а следващите тестове ще са през 2018 година.

Тестът

Уменията за работа в екип са оценявани с решаване на една или две задачи, при които учениците заедно с двама виртуални партньори трябва да търсят информация по даден проблем, да разпределят ролите в екипа и да стигнат до разрешаване. Задачата се решава в чат, в който единият от виртуалните партньори играе ролята на по-скоро поддържащ работата в екип, а другият - по-скоро създаващ конфликти. При всяка ситуация или реплика на партньорите изпитваният ученик трябва да избира от четири реакции и така ситуацията се развива в различни посоки. А от избора на ученика се преценява дали той може да комбинира различни роли, да спазва уговорки за работата между партньори, да разрешава конфликти сред хората в екипа и да стигне до решение на даден проблем.

Средният резултат на българските ученици при решаване на проблеми в сътрудничество е 444 точки и е по-нисък от средния за всички участници - 500 точки. Общо 49% от българските ученици успяват да решат най-лесните задачи, в които се изискват умения за набиране на информация и съставяне на план за действие, но не и умения за разпределяне на ролите и работа в екип. Други 49% успяват да се справят със средно трудните задачи, при които се изисква и разбиране какво е работа в екип и умение за разпределяне на роли. Само 2% от българските ученици показват високо ниво на сътрудничество, успешно преодоляват разногласията в екипа и предприемат ефективни действия за разрешаване на проблема.

Най-добри при работата в екип и разрешаването на конфликти са учениците от Сингапур (561 точки среден резултат) и Япония (552). Среден резултат над 530 точки имат и юношите от Хонконг-Китай, Канада, Естония, Финландия, Макао-Китай, Нова Зеландия и Австралия.

Кой как се справя

Като цяло резултатите на момичетата са по-добри от тези на момчетата. "Момичетата имат по-добри умения за справяне с проблем в екип и по-голяма готовност за сътрудничество спрямо момчетата. Момичетата ценят по-високо отношенията си с роднини, връстници и приятели, отколкото момчетата. Момчетата обаче ценят по-високо екипната работа в сравнение с момичетата", обясни Светла Петрова от Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование към просветното министерство. Интересен факт е, че учениците, които казват, че са били подложени на тормоз, имат средно с 18% по-ниски резултати от другите.

"Резултатите от изследването не показват какво е нивото на обучение по един предмет, тъй като работата в екип е част от цялото обучение, но зависи и от социалния опит на учениците", каза Светла Петрова. Според нея една от мерките, които може да бъдат предприети след изследването, е в програмите по всички предмети да бъде разпределено обучение в умения за работа в екип и за разрешаване на конфликти и то да се прави от всички учители.

Българските ученици на 15 и 16 години имат добри нагласи, но едва умерени умения за работа в екип. Така са обобщени данните от задачите за решаване на проблеми в сътрудничество от последното международно изследване PISA. То бе проведено през 2015 г. и в него участваха над 6 хил. български ученици от девети клас. Миналата година организацията публикува резултатите в основните области - четене, математика и природни науки, които за пореден път разкриха притеснителни резултати на българските деветокласници, а сега обобщава и изводите за т.нар. меки умения (soft skills) като работа в екип, решаване на конфликти, разпределение на роли и др.

В изследването участват около половин милион ученици от 51 държави и региони. То се провежда на всеки три години, а следващите тестове ще са през 2018 година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    xyha avatar :-P
    xyha

    Нормално , по-добри сме в индивидуалните спортове . Гришо , Пулев , Топалов ... и много други мачкат на пук и без поткрепа от род и родина :-)

  • 2
    qvd50491823 avatar :-|
    Костадин Иванов

    "А от избора на ученика се преценява дали той може да комбинира различни роли, да спазва уговорки за работата между партньори, да разрешава конфликти сред хората в екипа и да стигне до решение на даден проблем."
    Вие май искате управленски умения от 15-годишен хлапак? Ами защо не му дадете поне шофьорска книжка тогава?
    И откога индивидуализмът се върна сред мръсните думи? Мръщите се на спомените за комунизма, а думите колективна работа и работа в екип значат едно и също.

  • 3
    plj1509292643537520 avatar :-|
    Filthy Bot

    Както винаги, типечните просташки оправдания в коментари за нашия не образован и некадърен народ. Може да не си индивидулист до степън на его манияк, и също бес типичните, глупави оправдания за "по времето на куминизма".

  • 4
    velvoofell avatar :-|
    velvoofell

    Как да работят в екип, като училището насърчава конкуренцията от най-ранна възраст? Не бяха състезания, не бяха медали. А споделянето на материали в малките класове беше забранено от учителката ни - да се научели всички да са редовни. За насърчаването на шпионирането и доносниченето не ми се отваря дума. Учителят има да цел да гради връзка с децата, и то някои, които могат да са му полезни. Децата днес са контролирани и ограничени, цялото им време е организирано, нямат възможност да изградят естествени отношения помежду си. Оттам идва агресията, не заради липса на дисциплина или видеоигрите.

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Това е невероятен успех, като се има предвид, че екипна работа в нашата система има само в часовете по физическо...

    За сметка на това преписваме мислите на даскалката по БЕЛ, какво си е мислил автора на Хамлет, докато е писал че покривката на масата е зелена. 5 часа в седмицата. За сметка на Бългаския език, щото "изоставаме от матерЯла"...

  • 6
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#2] от "Костадин Иванов":

    Разбира се. И повечето държави искат, и го получават. От детската градина първата и основната задача е да ги научат да работят в екип. Ние се изпитваме по номер.

    После дойде някой либерал, изреже 2-3 стихотворения от учебника, обявява го за "образователна реформа". А преподаването си остава т-о-т-а-л-н-а м-ъ-к-а. Диктуване по тетрадка. После иди се чуди защо аджеба сме функционално неграмотни. Ние даже не знаем какво значи това словосъчетание.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK