Българските ученици на 15 и 16 години имат добри нагласи, но едва умерени умения за работа в екип. Така са обобщени данните от задачите за решаване на проблеми в сътрудничество от последното международно изследване PISA. То бе проведено през 2015 г. и в него участваха над 6 хил. български ученици от девети клас. Миналата година организацията публикува резултатите в основните области - четене, математика и природни науки, които за пореден път разкриха притеснителни резултати на българските деветокласници, а сега обобщава и изводите за т.нар. меки умения (soft skills) като работа в екип, решаване на конфликти, разпределение на роли и др.
В изследването участват около половин милион ученици от 51 държави и региони. То се провежда на всеки три години, а следващите тестове ще са през 2018 година.
Тестът
Уменията за работа в екип са оценявани с решаване на една или две задачи, при които учениците заедно с двама виртуални партньори трябва да търсят информация по даден проблем, да разпределят ролите в екипа и да стигнат до разрешаване. Задачата се решава в чат, в който единият от виртуалните партньори играе ролята на по-скоро поддържащ работата в екип, а другият - по-скоро създаващ конфликти. При всяка ситуация или реплика на партньорите изпитваният ученик трябва да избира от четири реакции и така ситуацията се развива в различни посоки. А от избора на ученика се преценява дали той може да комбинира различни роли, да спазва уговорки за работата между партньори, да разрешава конфликти сред хората в екипа и да стигне до решение на даден проблем.
Средният резултат на българските ученици при решаване на проблеми в сътрудничество е 444 точки и е по-нисък от средния за всички участници - 500 точки. Общо 49% от българските ученици успяват да решат най-лесните задачи, в които се изискват умения за набиране на информация и съставяне на план за действие, но не и умения за разпределяне на ролите и работа в екип. Други 49% успяват да се справят със средно трудните задачи, при които се изисква и разбиране какво е работа в екип и умение за разпределяне на роли. Само 2% от българските ученици показват високо ниво на сътрудничество, успешно преодоляват разногласията в екипа и предприемат ефективни действия за разрешаване на проблема.
Най-добри при работата в екип и разрешаването на конфликти са учениците от Сингапур (561 точки среден резултат) и Япония (552). Среден резултат над 530 точки имат и юношите от Хонконг-Китай, Канада, Естония, Финландия, Макао-Китай, Нова Зеландия и Австралия.
Кой как се справя
Като цяло резултатите на момичетата са по-добри от тези на момчетата. "Момичетата имат по-добри умения за справяне с проблем в екип и по-голяма готовност за сътрудничество спрямо момчетата. Момичетата ценят по-високо отношенията си с роднини, връстници и приятели, отколкото момчетата. Момчетата обаче ценят по-високо екипната работа в сравнение с момичетата", обясни Светла Петрова от Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование към просветното министерство. Интересен факт е, че учениците, които казват, че са били подложени на тормоз, имат средно с 18% по-ниски резултати от другите.
"Резултатите от изследването не показват какво е нивото на обучение по един предмет, тъй като работата в екип е част от цялото обучение, но зависи и от социалния опит на учениците", каза Светла Петрова. Според нея една от мерките, които може да бъдат предприети след изследването, е в програмите по всички предмети да бъде разпределено обучение в умения за работа в екип и за разрешаване на конфликти и то да се прави от всички учители.
Българските ученици на 15 и 16 години имат добри нагласи, но едва умерени умения за работа в екип. Така са обобщени данните от задачите за решаване на проблеми в сътрудничество от последното международно изследване PISA. То бе проведено през 2015 г. и в него участваха над 6 хил. български ученици от девети клас. Миналата година организацията публикува резултатите в основните области - четене, математика и природни науки, които за пореден път разкриха притеснителни резултати на българските деветокласници, а сега обобщава и изводите за т.нар. меки умения (soft skills) като работа в екип, решаване на конфликти, разпределение на роли и др.
В изследването участват около половин милион ученици от 51 държави и региони. То се провежда на всеки три години, а следващите тестове ще са през 2018 година.
6 коментара
Нормално , по-добри сме в индивидуалните спортове . Гришо , Пулев , Топалов ... и много други мачкат на пук и без поткрепа от род и родина :-)
"А от избора на ученика се преценява дали той може да комбинира различни роли, да спазва уговорки за работата между партньори, да разрешава конфликти сред хората в екипа и да стигне до решение на даден проблем."
Вие май искате управленски умения от 15-годишен хлапак? Ами защо не му дадете поне шофьорска книжка тогава?
И откога индивидуализмът се върна сред мръсните думи? Мръщите се на спомените за комунизма, а думите колективна работа и работа в екип значат едно и също.
Както винаги, типечните просташки оправдания в коментари за нашия не образован и некадърен народ. Може да не си индивидулист до степън на его манияк, и също бес типичните, глупави оправдания за "по времето на куминизма".
Как да работят в екип, като училището насърчава конкуренцията от най-ранна възраст? Не бяха състезания, не бяха медали. А споделянето на материали в малките класове беше забранено от учителката ни - да се научели всички да са редовни. За насърчаването на шпионирането и доносниченето не ми се отваря дума. Учителят има да цел да гради връзка с децата, и то някои, които могат да са му полезни. Децата днес са контролирани и ограничени, цялото им време е организирано, нямат възможност да изградят естествени отношения помежду си. Оттам идва агресията, не заради липса на дисциплина или видеоигрите.
Това е невероятен успех, като се има предвид, че екипна работа в нашата система има само в часовете по физическо...
За сметка на това преписваме мислите на даскалката по БЕЛ, какво си е мислил автора на Хамлет, докато е писал че покривката на масата е зелена. 5 часа в седмицата. За сметка на Бългаския език, щото "изоставаме от матерЯла"...
До коментар [#2] от "Костадин Иванов":
Разбира се. И повечето държави искат, и го получават. От детската градина първата и основната задача е да ги научат да работят в екип. Ние се изпитваме по номер.
После дойде някой либерал, изреже 2-3 стихотворения от учебника, обявява го за "образователна реформа". А преподаването си остава т-о-т-а-л-н-а м-ъ-к-а. Диктуване по тетрадка. После иди се чуди защо аджеба сме функционално неграмотни. Ние даже не знаем какво значи това словосъчетание.