Три варианта за магистралата Русе - Велико Търново
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Три варианта за магистралата Русе - Велико Търново

Очаква се новата магистрала да повиши значително сигурността в участъка от Бяло до Русе, койо сега е сред най-черните в хрониките на пътна полиция.

Три варианта за магистралата Русе - Велико Търново

Дължината е около 133 км, а приблизителната цена - 600 млн. евро. Започват публични консултации за трасето

Ивайло Станчев
46921 прочитания

Очаква се новата магистрала да повиши значително сигурността в участъка от Бяло до Русе, койо сега е сред най-черните в хрониките на пътна полиция.

© Мария Съботинова


Откъде точно да минава така необходимата за Северна България магистрала от Русе до Велико Търново? Този въпрос ще дискутират през седмицата хората в региона, след като Агенция "Пътна инфраструктура" им представи доклад за оценка на въздействието върху околната среда на инвестиционното предложение. Предвидени са общо 10 срещи в населените места, през които ще преминава аутобанът.

Кога са обсъжданията

28 ноември в Павликени, Горна Оряховица и Велико Търново.

29 ноември в Полски Тръмбеш, Ценово и Бяла.

30 ноември Борово, Две могили и Иваново.

1 декември Русе.

Индикативната стойност на целия проект се движи около 600 млн. евро, които обаче все още не са осигурени. Надеждите на управляващите са, че необходимото финансиране ще бъде набавено или чрез оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура", или чрез събраните в бъдеще такси от тол-системата, или от заемно финансиране. Последният вариант изглежда най-сигурен.

Към момента са разработени три варианта на трасе (комбиниран, червен и син), които са извън съществуващия сега път I-5. Освен това във всяко от възможните технически решения магистралата, чиято приблизителна дължина е 133 км, е разделена на три подучастъка. Това са Русе – Бяла (40 км), обход на самия град Бяла (почти 36 км), както и Бяла – Велико Търново (малко над 58 км).

Има фаворит сред вариантите

Най-целесъобразен от екологична, техническа и икономическа гледна точка според експертите е комбинираният вариант на трасе. При него, като започне на 3 километра източно от Дунав мост, шосето пресича пътя Русе - Силистра и продължава в посока юг-югозапад. Автомагистралата продължава в югозападна посока, след което пресича пътя Русе - Варна и се насочва в южна посока. Трасето минава над р. Янтра с голямо мостово съоръжение югоизточно от с. Белцов. По-нататък е предвидено при 102-рия километър тази магистрала да пресече "Хемус" - в близост до с. Паскалевец, при което продължава право на юг (виж картата).

Автор: Капитал

Тъй като релефът на терена след река Янтра е планински, с дълбоки дерета и високи върхове, се налага изграждането на големи съоръжения - 4 тунела по лявото платно и 2 по дясното, както и 22 мостове и виадукти с обща дължина 14 853 метра. Връзката на републиканските и част от общинските пътища ще се осъществява чрез 18 пътни възела. Също така ще има 12 селскостопански надлеза и 9 селскостопански подлеза. В този вариант са проектирани 8 площадки за краткотраен отдих.

И все пак - възможност за избор

При Червения вариант трасето обхожда Русе югоизточно, минавайки успоредно на р. Дунав, след което пресича пътя за Варна. По-нататък преминава западно от селата Красен, Божичен и Иваново, докато не пресече пътя Русе - Бяла. Оттам трасето се развива югозападно от с. Пейчиново, след което се насочва в южна посока.

Синият вариант първоначално следва червения - до пресичането с общински път за с. Иваново, след което се развива изцяло в южна посока и преминава в непосредствена близост до Две могили и с. Батишница. Обходът на Бяла тук е от източната страна.

Какво предстои

От пътната агенция припомнят, че автомагистралата Русе - Велико Търново е сред приоритетните обекти, тъй като направлението осигурява транзитния трафик по коридор 9 и международен път Е-85. С построяването й ще се повиши безопасността на движението и транзитният трафик ще бъде изведен извън населените места.

Дотук по проекта са финансирани с 1.5 млн. лв. идейният и техническият проект, докладът по ОВОС и оценка на степента на въздействие ОСВ, както и археологически проучвания. Ако бъде одобрен вариант и всичко върви по план, до края на 2018 г. би трябвало да приключи техническото проектиране и след това да се премине към обявяването на търг за строителство.

Откъде точно да минава така необходимата за Северна България магистрала от Русе до Велико Търново? Този въпрос ще дискутират през седмицата хората в региона, след като Агенция "Пътна инфраструктура" им представи доклад за оценка на въздействието върху околната среда на инвестиционното предложение. Предвидени са общо 10 срещи в населените места, през които ще преминава аутобанът.

Кога са обсъжданията

28 ноември в Павликени, Горна Оряховица и Велико Търново.

29 ноември в Полски Тръмбеш, Ценово и Бяла.

30 ноември Борово, Две могили и Иваново.

1 декември Русе.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    plf avatar :-|
    plf

    Къде го видяха този терен с тунели???

  • 2
    chushka avatar :-|
    chushka

    Избор на един от предложените варианти е важен за малките населени места. За щастие, в графиката на Капитал тези населени места са заличени. Това че един от вариантите се доближава значително до природния парк,не е чак тъй важно. Черният щъркел да се оправя.

  • 3
    valdes avatar :-|
    Valdes

    Ще се построят три големи обхода (на Русе, Бяла и Търново) една връзка към несъществуващ мост и 30 км. магистрала ... И така ще намалим ПТП-тата по това направление? Глупости! Строителите ще усвоят 600 млн. евро (предполагам, че ще нараснат до 900 към финала) и ще се закове следващия голям обект за усвояване - втори мост при Русе.

  • 4
    rossen_roussanov avatar :-|
    rossen_roussanov

    Защо не се разглежда вариант в участъка Обретеник -Долапите преди Русе (около 35 км) да се изгради платно успоредно на съществуващия път- терена го позволява, като цена е най-ефикасно. Всъшност ако се построи напълно ново трасе, то ще е трето за участъка Бяла- Русе, тъй като освен главния път за Румъния има и път успореден на ЖП линията, ще се получат 3 пътя през 5-10 километра. Нали уж парите са ограничени, а се търси къде да се харчат пари на вятъра?

  • 5
    student2 avatar :-|
    student2

    До коментар [#1] от "plf":

    Разгледайте землищата на селата Пушево, Буковец, Шемшево и Леденик. Там Теренът преминава в средновисоки възвишения. Единствените тунели са в участъкът от пресичането на пътя София-Варна и включването в пътя за Шипка, южно от град Дебелец.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK