Св. Синод реши да не решава проблема с македонската църква
Предстои съставянето на преговорна комисия и допитване с останалите поместни църкви


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
След няколкочасово заседание в понеделник Светият Синод на Българската православна църква (БПЦ) не взе конкретно решение за проблема с Македонска православна църква (МПЦ). Въпросът изникна след като на 9 ноември Охридската архиепископия чрез нейния предстоятел архиепископ Стефан изпрати писмо до София с молба да бъде признат нейният автокефален (самостоятелен) статут, като в замяна да приеме БПЦ за майка църква. МПЦ-Охридска архиепископия, както е цялото й наименование, предлага и евхаристийно общение, т.е. съвместно служене на свещеници. От 50 г. МПЦ, която през 1967 г. самоволно се отделя от Сръбската православна църква, е под схизма, т.е. непризната от никого.
Според публикуваното днес решение на сайта на Св. Синод се заявява, че засега БПЦ "поема ангажимента да окаже пълно съдействие, като ходатайства и се застъпва пред поместните православни църкви, предприемайки всичко необходимо за установяването на канонически статут на МПЦ". За целта е съставена комисия, която се оглавява от Старозагорския митрополит Киприан, а членове ще са Ловчанският митрополит Гавриил, Пловдивският митрополит Николай, Западно- и Средноевропейският митрополит Антоний, Варненският и Великопреславски митрополит Йоан, Неврокопският митрополит Серафим, Русенският митрополит Наум и Врачанският митрополит Григорий. Те ще водят разговори и с македонската църква.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
12 коментара
Политически въпроси не се решават от Църквата.
Функцията на Църквата е да организира народа в публична молитва "Бог да пази царя".
Кой е царя!
Църковната мафия продължава да асоциира понятията "народ" и "религия" в опит да легитимира престъпното си съществуване.
До коментар [#1] от "ruby: Да опазим децата от религията!":
Църквата е създадена за решение на политически въпроси.
По-добре в схизма заедно с БЮРМ, от колкото разединени. Протегнатата ръка от този народ не трябва да бъде отблъсната.
Смятам, че синода взе умно решение - ще опипа почвата. Никой в МПЦ не очаква решение от днес за утре. Важното е да работим активно, за да постигнем този успех!
БПЦ е институция която трябва да се грижи за интересите на българския народ, а не на руския, гръцкия или сръбския - те си имат църкви, които прокарват техните интереси.
Генадий, или темата "православие+ ви е пълна каша в главата, или просто заблуждавате лековерното си паство.
Какво ефхаристийно общение, какво признаване на независимост на МПЦ?!
На Македонската ПЦ, непризната от 1967 г. досега от никоя от 15-те православни църкви, й е наложена схизма от нейната църква-майка Сръбската ПЦ, заради разкола. Схизмата е църковно наказание, което най-общо казано забранява на представители на другите православни църкви да общуват с наказаната. Схизмата може да вдигне само църквата, която я е наложила. Преди да стане патриарх на БПЦ митрополит Неофит участва в една такава служба с македонски архиереи и за непокорството бе изправен пред църковен съд.
Единственото, което могат да направят българските митрополити, е да се опитват да влияят директно или чрез другите поместни църкви на Сръбската ПЦ, за да вдигне схизмата. Ако Сръбската (Печка) патриаршия не пожелае - нищо не може да се промени. Поместните православни църкви са равнопоставени и самостоятелни и няма "орган", който да им повелява какво да направят. Всъщност за такъв орган се е самопровъзгласил проф. Калин Янакиев, но пък никой не му обръща внимание...
През 2002 г. след преговори между непризнатата Охридска архиепископия и Сръбската ПЦ се стигна до договора от Ниш, в който СПЦ дава "най-широка самостоятелност" на ОА, което е стъпката преди автокефалията, но в Скопие не я приеха.
Преди да си търсят друга "майка" и да й хвърлят тегобата да ги "оправя", македонските архиереи е логично да оправят отношенията си със сегашната си "църква-майка".
Ето го и решението на Св.Синод на БПЦ:
РЕШЕНИЕ на Св. Синод по повод отправено писмо от Македонската православна църква
27 ноември 2017 12:23, Българска Патриаршия
Свети апостол Павел учи за Църквата, че е тяло Христово, като казва „И кога страда един член (от тялото Христово), страдат с него всички членове; кога се слави един член, радват се с него всички членове” (I Кор. 12:26)
§ 1. - Св. Синод на Българската православна църква – Българска патриаршия в заседанието си на 27.11.2017 г. - пълен състав, разгледа писмо, вх. № 676/14.11.2017 г., на Македонския архиепископ Стефан, Председател на Св. Синод на МПЦ.
Българската православна църква – Българска патриаршия, никога не е била безразлична към страданията на Македонската православна църква, поради което, след направени разисквания,
Св. Синод единодушно РЕШИ:
При положение, че МПЦ признава БПЦ – БП за своя Майка -Църква, БПЦ – БП със съзнание за своя свещен дълг поема ангажимента да окаже пълно съдействие, като ходатайства и се застъпва пред Поместните православни църкви, предприемайки всичко необходимо за установяването на канонически статут на МПЦ.
§ 2. – Във връзка с предходното решение,
Св. Синод РЕШИ:
Определя Синодална архиерейска комисия за преговори с МПЦ и останалите Поместни православни църкви за установяването на канонически статут на МПЦ в състав: Старозагорски митрополит Киприан – Председател, и членове: Ловчански митрополит Гавриил, Пловдивски митрополит Николай, Западно- и Средноевропейски митрополит Антоний, Варненски и Великопреславски митрополит Йоан, Неврокопски митрополит Серафим, Русенски митрополит Наум и Врачански митрополит Григорий.
Решението на Св.Синод на БПЦ има три основополагащи момента:
1. БПЦ не признава едностранно автокефалия на МПЦ, а се застъпва по каноничен ред за постигане на съгласие по въпроса пред останалите поместни църкви;
2. БПЦ не възстановява евхаристийно общение, защото МПЦ е в схизма;
3. В решението неслучайно не се използва самоназоваването на МПЦ, като "Охридска архиепископия", а е наречена само МПЦ. Това е дипломатичен израз на непризнаването от страна на БПЦ на абсолютно неоснователната претенция на МПЦ, че е била правоприемник на българската Охридска Архиепископия.
С това Светият Синод защити националните интереси, защото да се приеме, че създадената през 1945 г. МПЦ е правоприемник на Охридската архиепископия, която е неотменна част от историята на българския народ, би било национално предателство, равнозначно на това да приемем македонските претенции, че Цар Самуил е македонски цар на някакво "Самуилово царство", а не български владетел.
Още веднъж: почит към мъдрото, основано на каноничното право и отговорно пред паметта на дедите ни решение на Светия Синод.
Нещо много бързо ви провиха мозъчетата. Създадената през 1967 Македонска Охридската архиепископия е кражба на националната ни история.
В шести клас по български език и литература научихме една нова думичка - ТАФТОЛОГИЯ, свършиха ли журналистите, които да са учили поне до 7-ми клас. " Решиха да не решават ", това не е проява на лош вкус, а е резултат на изключително беден речник, на редактора и на автора!!!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.