С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 28 ное 2017, 17:57, 27689 прочитания

250 млн. лв. за тунел "Железница" привлякоха 28 оферти

За най-скъпата част - тунелното съоръжение, кандидатите са 13, основно местни строителни компании

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Най-голямата пътна поръчка за годината - най-дългия тунел в България - "Железница" на автомагистрала "Струма", привлече общо 28 оферти. В състезанието участват почти всички големи местни строителни компании и макар да има ограничение да се кандидатства за една от трите отделни части, повечето го заобикалят. Това стана ясно, след като офертите на кандидатите бяха отворени във вторник (28 ноември).

Надпреварата е за общо 250 млн. лв. без ДДС, но по-голямата част от тях - малко над 194 милиона, са именно за тунелното съоръжение, което е част от магистрала "Струма". За пътните участъци северно и южно от него са предвидени съответно 34 млн. лв. и 22 млн. лева.


Кой поиска тунела

Логично най-много - 13, са желаещите да поемат изграждането на самия тунел. Сред тях самостоятелно играят гръцката "Актор", италианската "Асталди" и турската "Доуш". Всички останали претенденти са обединения, в които участват добре известни местни фирми: "Главболгарстрой", "Станилов", "Агромах", "Джи Пи груп", "Геострой", "Автомагистрали Черно море", Х.С.С., "ИСА 2000" и други. Има и още една турска фирма - "Б.Ергюлен Йол Япъ", както и втора италианска - "Тодини", които са част от консорциуми с български компании.

Седем са кандидатите за северния вход на тунела, а осем фирми са подали документи за направата на километър и половина южно от него (виж таблицата).




Бавният търг

На практика това е третият опит на Агенция "Пътна инфраструктура" да избере строител на тунел "Железница". Първият търг бе прекратен заради изчезнали документи на два от претендентите. Интересното е, че тогава нямаше разделение на отделни участъци (обособени позиции) и в надпреварата за целия обект се явиха 17 кандидата. Така преди година реално кандидатите са били повече от сега.

Вторият опит да се избере строител на сложното съоръжение бе през септември, но и той приключи съвсем безславно месец преди крайния срок за подаване на оферти. Поводът бяха променените в движение изисквания на пътната агенция, заради които Агенцията за обществени поръчки обяви, че няма как процедурата да продължи по законен начин, тъй като се променя кръгът от потенциалните участници.

Какво ще се строи

Тунел "Железница", който ще се намира в района на Симитли, ще бъде с дължина 2 км, което го прави почти двойно по-дълъг от сегашния рекордьор в България - "Витиня" по магистрала "Хемус". Заради сложността на съоръжението първоначално се предвиждаше строителството му да продължи 1400 дни. Досегашните провали на процедурите за избор на изпълнител обаче намалиха този срок на 1000 дни. Причината е, че тунел "Железница" трябва да бъде завършен най-късно до 2023 г. заедно с цялата магистрала "Струма". В противен случай България ще загуби европейското финансиране за нея и дори ще се наложи да връща пари на Брюксел.

Дори и проблемът с тунела да се реши гладко и без обжалвания, което е малко вероятно предвид множеството интереси, все още отворен остава въпросът за другия проблемен участък от магистралата - трасето през Кресненското дефиле. Висшият експертен екологичен съвет към екоминистерството вече одобри един от петте варианта на аутобана в този район, при който движението в едната посока ще се извършва по съществуващия път Е-79, а в обратната - по нов, който ще минава източно по билото на планината. Но търгът и строителството са на месеци разстояние.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Решения за софийските проблеми 2 Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

18 окт 2019, 1216 прочитания

Лесният паник бутон на гетата Лесният паник бутон на гетата

В ромската "Надежда" в Сливен почти всички са във фейсбук, а евангелски църкви заместват държавата срещу 10% "плосък данък"

18 окт 2019, 1050 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Проф. Анастас Герджиков се изправя пред важно общо събрание на СУ "Св. Климент Охридски"

Ден преди заседанието членовете му получиха мейл с поредните обвинения срещу ректора и припомняне, че той би трябвало да поиска вот

Още от Капитал
Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10