Бизнесът, който прави от снежинките стотинки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бизнесът, който прави от снежинките стотинки

Бизнесът, който прави от снежинките стотинки

Зимният туризъм в България очаква ръст, но остава с кратък сезон и е доминиран почти изцяло от местни играчи

Калина Горанова
39170 прочитания

© Капитал


Темата накратко

- Българските планински курорти очакват ръст тази година.

- Пазарът остава обаче малък, с предимно местни играчи.

- Операторите на ски съоръжения все още не могат да разширят доста късия сезон, но опитват нови методи.

Ако има нещо, на което зимният туризъм в Европа може да се надява, това е имигрантите да се научат да карат ски. Защото местните го правят все по-малко.

Преди време швейцарският експерт в областта на зимния и ски туризъм Лоран Ванат, който всяка година издава доклад за състоянието на бизнеса на ски курортите, дефинира проблема кратко и ясно. В традиционните европейски ски курорти клиентите идват от застаряващи страни като Великобритания, Белгия, Холандия и дори Германия. Поколението на бейбибума, което най-много кара ски, вече се пенсионира. Новото поколение не кара ски толкова, а и е по-малко. "Проблемът, който имаме дори и в Швейцария, е, че демографският ръст идва от емигрантите, повечето от които нямат никаква ски култура", казва Ванат.

Наскоро BBC изчисли, че ако зимният пазар във Великобритания е почти 3 млрд. британски лири, две трети от тях идват от хора между 43 и 65 години, а страховете само се засилват от неща като промените в климата или Brexit.

Тези притеснения звучат като далечен тътен за малкото планинско кралство на българския зимен туризъм. На прага на новия сезон министърът на туризма Николина Ангелкова вече съобщи, че очаква ръст на посетителите между 5 и 10%. През миналата зима увеличението на туристите беше 19.6%, а броят на чужденците – 1.4 млн. Единствените проблеми в този рай според Ангелкова са липсата на втора кабинка на Банско и промяната на концесионния договор на оператора на ски зоната.

Извън розовия свят на Ангелкова планинският хотелиерски бизнес изглежда позамръзнал. Пазарът е малък и доминиран основно от местни играчи. С изключение на Банско мащабното строителство в курортите леко позастина. Бизнесът на хотелиерите е по-специфичен от този по морето и големите градове, а сезонът - по-кратък. Показателен за този бизнес е фактът, че основните и най-устойчиви играчи в него са банки.

Ако има нещо ново в българските планини, това е тенденцията собственици да отдават активите си на менажиращи компании, специализирани в бизнеса. А операторите на ски съоръженията в Боровец и Пампорово са по-гъвкави в политиката си за карти и зони.

Студът моят приятел

Между това да имаш хотел на морето и в града или до ски зона има няколко съществени разлики. Хотелиерите в планината са силно зависими от времето. Ако на плажа ден-два дъжд не са фатални, липсата на сняг и студ може не само да съсипе настоящия сезон, но и да повлече надолу следващия, тъй като разочарованите скиори не обичат да повтарят, казват хотелиери.

"В ски туризма основният туристически продукт не е леглото в даден хотел, а ски услугата", казва Мариян Беляков, изпълнителен директор на "Пампорово" АД. "В съвременния ски туризъм, за да бъде успешна дадена дестинация, тя трябва да притежава необходимото разнообразие и брой ски писти, категорично обезпечени с модерна инсталация за изкуствен сняг, и прилежаща към него инфраструктура и леглова база", посочва още той.

Като цяло зимните хотели бягат и от all inclusive модела, който битува по морето. Другата голяма разлика е по-малкият поток туристи, пристигащи през чартърните програми на големите туроператори. Те пълнят летните дестинации, докато по планините има повече туристи, пристигнали на собствен ход. Сериозна разлика са и видът туристи, към които е насочена услугата. Ски спортът е скъпо занимание.

Според Георги Крумов, собственик на хотел "Ястребец" в Боровец, този бизнес е по-труден от гледна точка на това, че не може да се възползва от естествения приток на туристи, а трябва специално усилие да превърне хотела в destination point сам за себе и изисква изключително внимание към най-дребните детайли и допълнителни инвестиции за обграждане на клиента с всичко необходимо. "Нашият клиент не може да излезе от хотела и да се възползва от градски или морски допълнителни развлечения. Всичко необходимо трябва комплексно да му бъде осигурено в рамките на хотела и принадлежащите му площи и съоръжения", казва Крумов. Той признава, че не би инвестирал във втори хотел, като това, което го възпира, е времето за възвръщане на инвестицията. Той я изчислява на около 20 години.

Продължителността на активния сезон обаче е определящата разлика. През лятото хотелите в планината работят на много по-ниски цени, а едновременно с това имат сериозни разходи за отопление през зимата.

Стигат ли ни туристите

Според Радослав Котларов, изпълнителен директор на "ГБС турс", част от групата "Главболгарстрой", която има два апарткомплекса на Боровец, малкият пазар и инфраструктурата и сега са наситени през зимата.

За настоящия сезон очакванията навсякъде са добри. В Пампорово през миналата зима заетостта е достигнала 90%, като сега предвид ръста и темпа на ранните записвания очакванията са за удивителните 100%. От "Бороспорт" коментират, че до момента резервациите показват около 15% ръст. При нощувките за периода на Нова година той е над 100%, а през февруари и март има дати, които са почти изцяло разпродадени.

Докато в Банско и Боровец чужденците са 60%, а българите 40%, в Пампорово е обратното – 60 към 40 в полза на българите. Класически гостите от Великобритания имат силно присъствие навсякъде. "Английските ни гости традиционно са най-активни от края на декември до края на февруари. От няколко години се опитваме да ги привлечем и през март. Освен Balkan Holidays, които бяха единственият английски туроператор с по-дълга програма, най-после за този сезон TUI UK планирaт две допълнителни пристигания през март", казват от "Бороспорт". Други обаче са по-скептични за бъдещето на английските потоци като Светлана Атанасова, управител на хотел "Самоков" в Боровец. Тя дава пример с един от силните туроператори за английския пазар, Neilson, който за този сезон не е включил България в брошурите си.

Друга много силна група туристи в зимните курорти са тези от съседните балкански държави като Гърция, Сърбия и Македония, Румъния, като големи надежди се възлагат и на турския пазар. При тях прогнозите обаче се правят по-трудно заради по-късната организация и честите индивидуални пътувания. В Боровец за втора поредна година се отчита спад на резервациите от руски и румънски граждани, което обаче се компенсира с гости от Израел и балканските държави.

Новите карти

Основна роля за привличането на повече туристи има търговската политика на ски операторите на зоните и новите предлагани услуги. "Пампорово" АД, където основен акционер е Цветелина Бориславова, миналата година обедини едноименната ски зона с тази над Чепеларе - Мечи чал. От "Пампорово" АД са организирали връзка със ски шатъл между двете ски зони, като бусове ще се движат по разписание. Дългосрочният проект предвижда свързване на двете ски зони с общ лифт и писти.

За втора поредна година там ще се предлага продуктът лифт карта 2 в 1, която ще важи за лифтовете и на двете зони, като се запазва миналогодишната цена от 55 лева за възрастен за ден. Интересно е, че се запазва и отделната лифт карта за ски зона Мечи чал, която е алтернатива за по-евтин и нисък сегмент ски услуга. Като предпочитан курорт от семействата с деца Пампорово ще разнообрази и предлагания от миналата зима нов продукт "Семейни лифт карти", с който семействата могат да ползват пакетни цени с включени отстъпки между 7 и 12%. Пакетите се предлагат както за двете ски зони, така и само за ски зона Мечи чал.

На Боровец "Бороспорт пък е добавил нови седалки на лифт "Ястребец експрес", с които капацитетът му се увеличи с 25% и "ще елиминира опашките на долна станция през уикенда", казват от "Бороспорт". Компанията обяви за пръв път нова делнична сезонна лифт карта, която хотелиерите посрещат с надежда, че ще повиши заетостта им през седмицата. Тя е на цена 500 лв. за възрастни и 300 лв. за деца и важи от понеделник до петък с включено нощно каране.

Банско, където зоната се управлява от свързаната с ПИБ "Юлен", пък пуснаха оферта с промоционална цена на сезонните си ски карти за ранно купуване на ски карта през периода 13 - 30 ноември, като цената за възрастен беше намалена от 1500 на 1300 лв.

Основната критика от страна на хотелиери към операторите на ски съоръженията обаче остава едно и също: повечето от тях нямат възможност да предлагат на клиентите си пакет с нощувки и ски карти, като това е възможно само за туроператорите или за хотелите, свързани с оператора на ски зоната.

Удължаването на сезона

Основна битка остава и тази за удължаване на сезона. То може да дойде по няколко линии. На първо място е изкуственият сняг. "За новия зимен сезон в Пампорово заложихме на актуализация на системата за изкуствен сняг и поставяне на близо 300 оръдия, които да гарантират достатъчна и устойчива снежна настилка, удължавайки максимално иначе късия зимен сезон", казва Беляков. Повече туристи могат да дойдат и с търговски мерки. Боровец също увеличават системата за изкуствен сняг, но дават за пример традиционното намаление на цената на лифт картите с 30% след 15 март.

Големите и добре оборудвани конгресни центрове по хотелите също са възможност за тези, които ги имат, за осигуряване на заетост през делничните дни. Тя се ползва целогодишно от бизнес клиенти и конкурира градските хотели в MICE сегмента (Мeetings, Incentives, Conferences and Events – сегмент "срещи, конференции и събития"). СПА базата е другото, което привлича извън ски сезона, но за активното му удължаване съществена роля имат общините, като към момента Банско води по този показател с различните си събития.

Само местни

Подобно на хотелиерите по морето и в София, в планината преобладават основно българи, като списъкът на чуждите собственици е кратък. Един от тях е "Регнум" в Банско, на Уфук Йозтюрк и неговата Ozturk Group. Петзвездният "Премиер Лъкшъри моунтайн ризорт" е собственост на гърци. Доскоро чужда собственост беше и "Танне" - на германеца Манфред Дийл, но заради негови присъди Комисията за незаконно придобито имущество му го отне тази година. "Еуфория клуб хотел" в Боровец пък е собственост на гръцката GEK Terna.

Като изключим "Кемпински хотел гранд арена" в Банско, чужди известни брандове в планинските курорти няма. Според Беляков въпросът зависи по-скоро от търсенето на такива брандове и покупателната сила на туристите. Според "Бороспорт" обаче това е характерно за планинските курорти в Европа. "Погледнете курорти във Франция, Италия, Швейцария, Австрия – ще видите, че преобладават независимите хотели и местните оператори. Това според нас се дължи не на липса на интерес от чужди брандове, а на факта, че независимите хотелиери са уверени, че могат да си осигурят оптималната комбинация от заетост и приходи и не се нуждаят от името на големия бранд за привличане на интерес и резервации", смятат оттам.

Аутсорсингът на мениджмънт

В курортите обаче тече процес на вторична смяна на собственост. Беше обявен втори търг за продажбата на един от най-големите ваканционни комплекси в Пампорово - недовършения "Магнолия холидейз". Хотел "Снежанка" в Пампорово, част от хотелската верига на "Понс", също вече е към банката кредитор. Продава се на търг и хотел "Белмонт", част от наследството на КТБ.

Друга тенденция, която се очертава в последните няколко години, е собственици на хотели да се обръщат към специализирани компании за менажиране на базата им. С такава дейност се занимава местната верига MPM Hotels. Тя управлява два хотела в Банско, един в Пампорово и шест на морето, като част от планинските са собственост на компанията. След бума на строителството очевидно все повече на преден план ще излиза качеството на услугата като движеща сила за пазара.

Нужни ли са още легла

Строителството на леглова база към момента продължава основно в Банско, въпреки че тя е почти двойна на тази в останалите два курорта. Комплексът "Пирин голф" продължава да се разраства. Един от последно построените хотели в региона е в село Баня - "Хот спрингс медикъл&СПА". Той работи от тази година и е на строителния предприемач и бивш собственик на столичния ресторант "Крим" Явор Капитанов. С нов собственик и цялостен ремонт е и "Катарино СПА хотел". Хотелът, а после и къщичките, бяха купени от благоевградската "Хидроенергийна компания", строяща соларни паркове по целия свят, която сега му прави цялостен ремонт.

Най-новият хотел в Пампорово е "Съни хилс", като базата се открива през декември. Пълна реновация претърпя и хотел "Перелик", част от активите на Цветелина Бориславова. През последните две години необходимост от нови инвестиции в леглова база виждат и от "Пампорово" АД. "Курортът се натоварва все повече заради големите инвестиции в ски зоната и качеството на предлаганите ски услуги, като вече е налице недостиг на леглова база", казва Беляков.

Най-малко вероятно е да има ново по-мащабно строителство в Боровец. През последните години най-голямата инвестиция там се случи в хотел "Рила", като през 2015 г. са инвестирани 25 млн. лв. в цялостно обновяване на инженерната инфраструктура и на общите части на хотела. Това лято са инвестирани още 10 млн. лв., като са обновени 320 стаи. Обновени са и ски гардеробът, детският клуб и целодневната детска градина, както и ресторанта "Самокови", а от хотела са уверени, че ще си възвърнат инвестицията за по-малко от 7 години.

Промени обаче ще има в облика на курорта. Самоков започна конкурс за архитектурен дизайн на т.нар. златен триъгълник – старата търговска зона между долна станция на Кабинката и хотел "Рила", като победителят трябва да стане ясен през пролетта. През този ски сезон и "Виктория" ще отвори ресторант в центъра на Боровец срещу хотел "Рила".

Темата накратко

- Българските планински курорти очакват ръст тази година.

- Пазарът остава обаче малък, с предимно местни играчи.

- Операторите на ски съоръжения все още не могат да разширят доста късия сезон, но опитват нови методи.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone

    "Доскоро чужда собственост беше и "Танне" - на германеца Манфред Дийл, но заради негови присъди Комисията за незаконно придобито имущество му го отне тази година."

    Няма какво повече да се каже за хотелиерите в България. Почни от тоя, мини през Цеко и към Цветелина. За Боровец няма какво да споменаваме...

  • 2
    kiro1234 avatar :-P
    kiro1234

    Има добри и не толкова добри хотели. Има и откровени дупки.
    Хубав хотел се намира, но от циганията и простотията в самите курорти не може да се избяга. Удобства за пешеходци, паркинги, осветление цялостно усещане за природа и отмора у нас е меко казано трудно постижимо. Цялостното усещане за простотия, дивотия и липса на уют е потресаваща.
    Там сме много, много назад от другите, хотелите не са най-големия проблем.

  • 3
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    като прочетох горе за бейбибумарите и ските се сетих как един друг масов бейбибумърски спорт - уиндсърфинга се самоуби заради липсата на връзка между спортната и туристическата част...
    който помни 80-те и 90-те наверно е виждал горите от платна в морето пред сърф училищата по плажовете... едновремешните дълги и тежки дъски с големите триъгълни платна бяха бавни и тромави, ама прощаваха грешки и на тях се учеше бързо и лесно... спортната част обаче, от мерак за бързо развитие взе да изкарва нови и нови модели, които ставаха все по-бързи и леки, но в същото време капризни, наустойчиви и трудни за овладяване... резултата беше, че за обикновените застаряващи хоби сърфисти стана почти невъзможно да ги управляват, а на младите не им стигаше търпение да се учат... и спорта от масов стана елитен и непопулярен...
    чудя се дали и със ските няма да стане нещо подобно... слава богу засега новите модели ски стават все по-лесни за каране... ма от друга страна сноуборда не е за пенсионери и зема повече време да се научи... ще е интересно

  • 4
    dimodk avatar :-|
    Чинчила

    Авторката на статията пропуска един много важен момент.
    А това е липсата на всякаква конкуренция при скиуслугите.
    И в трите ни ски курорта собствениците на скисъоръженията са и собственици на хотели, ски гардероби и ски училища. И така злоупотребявт с монопола на лифткартата, като я бутат във всякакви възможни пакети, без да предоставят същите условия на останалите играчи.
    Друг голям проблем е, че приходите от предплатените ски услуги се изпаряват в офшорните сметки на собствениците на тези съоръжения и така не се облагат нито с ДДС, нито с данък печалба.
    Но за такива неща очите на КЗК и НАП си остават широко затворени.

  • 5
    sparti avatar :-|
    sparti

    За нормална ски-екипировка трябва да се изръсиш поне 1000 лв. За ден в ски курорт ти трябват минимум, ама минимум 100 лв, ако гониш евтиното. Транспорта до курорта е отделно. Да отидеш сам не върви, трябва да са поне двама. Това не са малко пари, дори по европейските стандарти. И сега следва въпроса, колко са хората които могат да си позволят тези разходи, и от тези които могат да си ги позволят, колко виждат смисъл да го правят.

  • 6
    mitko11 avatar :-|
    mitko11

    Като прочетох статията и си помислих за снегопочистването - от снежинките - стотинки....

  • 7
    miropenkov avatar :-|
    miropenkov

    Със сигурност ските не са евтин спорт, но не мога да се съглася, че нямаме добри условия за него - има страхотни хотели или къщички (който каквото предпочита), обработени писти доста време от годината ( като се има предвид климата на региона) , купон и дух, къкъвто никъде по света няма да намерим

  • 8
    ruark avatar :-|
    ruark

    До коментар [#3] от "tucker case":

    със ските засега няма такава опасност. Опасността е че много хора не могат да си позволят да отидат на ски с децата си понеже доходите не им стигат. Това което казвате във коментара е вярно, но тенденцията се забелязва в сноуборда. Повече и повече хора които караха навремето само сноуборд се качиха на фриирайдерите. А в момента има такава богата палитра на ски, като почнеме от класическият каржинг, спортни ски за професионалисти, ските за свободен стил, широките дъски за цял сняг, много хора започнаха да правят турове......
    ако сравним сърфа със ските, при сърфа на човек му трябва сила и техника и вятър за сърфа. Кайта почти измества сърфа, понеже се кара по лесно. Какво прави ски спорта атрактивен.
    Хората карат ски, после се качват на лифта и си почиват и се наслаждават отгоре на седалката на природата. после отиват в топла кръчма хапват, вкарват по едно две (не всички разбира се) и след тази почивка и едно две алкохолни напитки, следващите две три спускания са доста яки, понеже човек е отпочинал, заредил се е с енергия, стоплил се е и удоволствието е супер.........после много приятно уморени почиват на топло в хотел, след топлата баня или масажа или сауната някои са толкова уморени че отиват да спят. Удоволствието при перфектни условия за каране на ски продължава през целия ден. Планината зарежда с енергия и хората се откъсат от ежедневието и градската среда.......... Ските през лятото не са толкова атрактивни понеже слънцето измаря и още повече че за да се карат ски се изразходва енергия. През зимата отвън е студено и хората са с топли екипи и се движат и чистият студен планиски въздух ги вдига. Така те са през почти цялото време ободрени......приятната умора идва в кръчмата или в бара на чаша чай. Затова докато има ски хората ще карат и спорта няма да отшуми

  • 9
    ruark avatar :-|
    ruark

    "В традиционните европейски ски курорти клиентите идват от застаряващи страни като Великобритания, Белгия, Холандия и дори Германия"
    Дори германия как само звучи. Нека да му осветля състоянието на експерта. Половина австрия и швейцария или част от френските алпи са окупирани изцяло от немски туристи. В австрия специално най много ски туристи са германците, после източна европа начело с руснаците, холандци и тук таме англичанин, белгия е малка държава и чак такива туристи от тази държава в немскоговорящите държави няма......

  • 10
    gangnambgstyle avatar :-|
    gangnambgstyle

    Има ли някаква специална причина да не се публикуват снимките на някои от собствениците на хотели....те самите не желаят, имат неприятна визия, не са обект на национално издирване и т.н.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.