С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 8 дек 2017, 13:51, 39548 прочитания

Бюджет 2018 на София: "Целият е за чист въздух"

Въпреки обещанията на Йорданка Фандъкова приоритетите и политиките на общината за поредна година не изглежда да се променят

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Не виждате конкретни разписани средства за справяне със замърсяването на въздуха, но всъщност целият бюджет е за това." Така кметът на София Йорданка Фандъкова коментира финансовите планове на общината за 2018 г., които бяха представени в петък.

Бюджетът на столицата за 2018 г. е общо 1.43 млрд. лв., или с около 100 млн. лв. повече от предвидените за 2017 г. средства. Огромната част от повишението обаче идва от увеличените държавни средства за заплати на учители, социални работници и медицински сестри в детските заведения, които се изплащат през общинския бюджет.


Въпреки повишената икономическа активност София планира едва 30 млн. лв. увеличение на собствените приходи, което се равнява на 2% от целия бюджет на града. В разходната част също няма почти никаква промяна. Метрото продължава да е единственият знаков проект, а увеличени инвестиции ще има най-вече в заплащането на сметосъбиращите фирми за миене на улиците.

Изпуснатите възможности

Финансовата рамка на София за 2018 г. е почти същата като тази за предходната година, която пък копираше бюджета за 2016 г. Около 40% от нея са свързани със собствените приходи на общината, близо 30% са делегирани от държавата, а останалите средства идват най-вече от европейските програми.



През 2018 г. в столицата няма да има увеличение на местните данъци и такси. "Смятаме, че развитието на града се дължи на ниския размер на местните данъци. Не сме готови за повишаване на данъците и смятаме, че не е необходимо", коментираха кметът и нейният заместник по финансите Дончо Барбалов. "С данъците, които гражданите плащат сега, осигуряваме възможност за все по-висока събираемост", обясни Фандъкова.

Автомобилният данък обаче е добра илюстрация за политиката на СО по проблемни въпроси. София има огромен проблем с въздуха. Според собствените анализи на общината 50% от фините прахови частици във въздуха се дължат на автотранспорта, и то най-вече на по-старите дизелови автомобили. Въпреки това общината за пореден път отказва да помисли за вариант, при който по-чистите автомобили да плащат по-малко, а по-старите и по-мръсните - повече.

Причинител на останалите 50% от замърсяването е отоплението на твърдо битово гориво. В плановете всъщност не се вижда никакво целево финансиране за справяне със замърсяването на въздуха. Според Фандъкова "мерките са комплексни" и "няма дейност, която да не допринася за подобряването на качеството на въздуха". Тезата на кмета се повтаря от години - с подобряването на качеството на градския транспорт (чрез строежа на метрото и закупуването на нови автобуси) общината се надява повече хора да оставят личния си автомобил.

Животът в града обаче показва, че причините за използване на автомобил са много по-всеобхватни. Те включват различни фактори - от това, че мрежата на публичния транспорт не е променяна от десетилетия и е неудобна за много квартали на столицата, до факта, че общината продължава да няма работещ механизъм за санкциониране на автомобили, паркиращи в зелени площи. Промяна в тази посока засега не се задава.

И пак - метрото, автобусите и няколко познати ремонта

В капиталовата програма на Столичната община (СО) за 2018 г. няма осезаема промяна, а най-вече обекти, които се планират от години. Общо 493 млн. лв. са предвидени за капиталови разходи, от които огромната част (327 млн. лв.) са за третия лъч на метрото. От тях 17 млн. лв. идват от бюджета. "Ако се върнем на темата за възможностите на общината, това са сериозни средства", обясни Фандъкова. Трябва да бъдат доставени и 142 автобуса на природен газ, както и 20 електробуса - и двете процедури са вече започнали и се точат с месеци.

Според кмета "е огромно усилие от страна на общината дори в най-тежката криза да осигури средства за капиталови инвестиции". Собственият принос на СО за такива инвестиции през годините е между 90 и 100 млн. лв., обясни Дончо Барбалов. За 2018 г. са планирани 95 млн. лв. Преведено - ако очаквате различно качество или обхват на ремонтите на улици и тротоари, и през 2018 г. вероятно няма да го получите.

В списъка с обекти също няма промяна. Догодина най-накрая трябва да започне ремонтът на ул. "Граф Игнатиев", който се финансира от Европейския съюз и се планира и проектира вече над четири години. Реконструкцията трябваше да започне през 2017 г., но беше отложена, за да "не е разкопан центърът за европредседателството" или заради проблеми с документацията и обжалване на обществената поръчка. В плановете влизат и довършване на бул. "Т. Каблешков" до бул. "Цар Борис III", локалните платна на Северната скоростна тангента край бул. "Рожен", довършване на бул. "Шипченски проход". "Имаме готовност да започнем кръговото движение на бул. "Св. Климент Охридски" и бул. "Андрей Ляпчев", каза още кметът. И при обмисляното разширение на бул. "Т. Каблешков" до бул. "Черни връх", и при Източната скоростна тангента обаче СО е "в тежки отчуждителни процедури" и "залага средствата в бюджета, за да е спокойна, че са налични, ако те завършат по-рано".

Накрая - малко спорт

София вече официално е Европейска столица на спорта за 2018 г., за което общината отпуска бюджет от 1 млн. лв. за следващата година. Според Фандъкова градът няма да има допълнителни разходи покрай българското председателство на Съвета на ЕС освен изграждането на система за видеонаблюдение, което се финансира от държавата и "всеки момент ще бъде представено".

Пак от държавата Фандъкова се надява да получи и средства за ремонт на бул. "Скобелев", защото "чрез него става достъпът до новата сграда на Софийския градски съд". Общината още не е решила как да изглежда връзката с подлеза на НДК. Няколко проекта за отсечката се разглеждат поне от лятото, без да има взето решение. София пък вече веднъж получи държавно финансиране за булеварда, което беше пренасочено към ремонта на бул. "Черни връх".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Зелен ринг, околовръстна железница или двете заедно? 1 Зелен ринг, околовръстна железница или двете заедно?

Възможностите за бъдещето на старите жп линии в София се разделят на две, но могат и да се обединят

20 окт 2019, 1144 прочитания

Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово 1 Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово

Обектът се строи от шест години и се забави по ред неочаквани причини. Трябва да е готов през ноември

19 окт 2019, 3280 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Над 5000 селища в България могат да кандидатстват за европари за безплатен Wi-Fi

Първият конкурс се очаква да бъде обявен през 2018 г.

Още от Капитал
Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

Лесният паник бутон на гетата

В ромската "Надежда" в Сливен почти всички са във фейсбук, а евангелски църкви заместват държавата срещу 10% "плосък данък"

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10