Бюджет 2018 на София: "Целият е за чист въздух"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бюджет 2018 на София: "Целият е за чист въздух"

Фандъкова обеща мерки за изчистване на въздуха. В бюджета такива не се забелязват.

Бюджет 2018 на София: "Целият е за чист въздух"

Въпреки обещанията на Йорданка Фандъкова приоритетите и политиките на общината за поредна година не изглежда да се променят

Мария Манолова
40753 прочитания

Фандъкова обеща мерки за изчистване на въздуха. В бюджета такива не се забелязват.

© Юлия Лазарова


"Не виждате конкретни разписани средства за справяне със замърсяването на въздуха, но всъщност целият бюджет е за това." Така кметът на София Йорданка Фандъкова коментира финансовите планове на общината за 2018 г., които бяха представени в петък.

Бюджетът на столицата за 2018 г. е общо 1.43 млрд. лв., или с около 100 млн. лв. повече от предвидените за 2017 г. средства. Огромната част от повишението обаче идва от увеличените държавни средства за заплати на учители, социални работници и медицински сестри в детските заведения, които се изплащат през общинския бюджет.

Въпреки повишената икономическа активност София планира едва 30 млн. лв. увеличение на собствените приходи, което се равнява на 2% от целия бюджет на града. В разходната част също няма почти никаква промяна. Метрото продължава да е единственият знаков проект, а увеличени инвестиции ще има най-вече в заплащането на сметосъбиращите фирми за миене на улиците.

Изпуснатите възможности

Финансовата рамка на София за 2018 г. е почти същата като тази за предходната година, която пък копираше бюджета за 2016 г. Около 40% от нея са свързани със собствените приходи на общината, близо 30% са делегирани от държавата, а останалите средства идват най-вече от европейските програми.

През 2018 г. в столицата няма да има увеличение на местните данъци и такси. "Смятаме, че развитието на града се дължи на ниския размер на местните данъци. Не сме готови за повишаване на данъците и смятаме, че не е необходимо", коментираха кметът и нейният заместник по финансите Дончо Барбалов. "С данъците, които гражданите плащат сега, осигуряваме възможност за все по-висока събираемост", обясни Фандъкова.

Автомобилният данък обаче е добра илюстрация за политиката на СО по проблемни въпроси. София има огромен проблем с въздуха. Според собствените анализи на общината 50% от фините прахови частици във въздуха се дължат на автотранспорта, и то най-вече на по-старите дизелови автомобили. Въпреки това общината за пореден път отказва да помисли за вариант, при който по-чистите автомобили да плащат по-малко, а по-старите и по-мръсните - повече.

Причинител на останалите 50% от замърсяването е отоплението на твърдо битово гориво. В плановете всъщност не се вижда никакво целево финансиране за справяне със замърсяването на въздуха. Според Фандъкова "мерките са комплексни" и "няма дейност, която да не допринася за подобряването на качеството на въздуха". Тезата на кмета се повтаря от години - с подобряването на качеството на градския транспорт (чрез строежа на метрото и закупуването на нови автобуси) общината се надява повече хора да оставят личния си автомобил.

Животът в града обаче показва, че причините за използване на автомобил са много по-всеобхватни. Те включват различни фактори - от това, че мрежата на публичния транспорт не е променяна от десетилетия и е неудобна за много квартали на столицата, до факта, че общината продължава да няма работещ механизъм за санкциониране на автомобили, паркиращи в зелени площи. Промяна в тази посока засега не се задава.

И пак - метрото, автобусите и няколко познати ремонта

В капиталовата програма на Столичната община (СО) за 2018 г. няма осезаема промяна, а най-вече обекти, които се планират от години. Общо 493 млн. лв. са предвидени за капиталови разходи, от които огромната част (327 млн. лв.) са за третия лъч на метрото. От тях 17 млн. лв. идват от бюджета. "Ако се върнем на темата за възможностите на общината, това са сериозни средства", обясни Фандъкова. Трябва да бъдат доставени и 142 автобуса на природен газ, както и 20 електробуса - и двете процедури са вече започнали и се точат с месеци.

Според кмета "е огромно усилие от страна на общината дори в най-тежката криза да осигури средства за капиталови инвестиции". Собственият принос на СО за такива инвестиции през годините е между 90 и 100 млн. лв., обясни Дончо Барбалов. За 2018 г. са планирани 95 млн. лв. Преведено - ако очаквате различно качество или обхват на ремонтите на улици и тротоари, и през 2018 г. вероятно няма да го получите.

В списъка с обекти също няма промяна. Догодина най-накрая трябва да започне ремонтът на ул. "Граф Игнатиев", който се финансира от Европейския съюз и се планира и проектира вече над четири години. Реконструкцията трябваше да започне през 2017 г., но беше отложена, за да "не е разкопан центърът за европредседателството" или заради проблеми с документацията и обжалване на обществената поръчка. В плановете влизат и довършване на бул. "Т. Каблешков" до бул. "Цар Борис III", локалните платна на Северната скоростна тангента край бул. "Рожен", довършване на бул. "Шипченски проход". "Имаме готовност да започнем кръговото движение на бул. "Св. Климент Охридски" и бул. "Андрей Ляпчев", каза още кметът. И при обмисляното разширение на бул. "Т. Каблешков" до бул. "Черни връх", и при Източната скоростна тангента обаче СО е "в тежки отчуждителни процедури" и "залага средствата в бюджета, за да е спокойна, че са налични, ако те завършат по-рано".

Накрая - малко спорт

София вече официално е Европейска столица на спорта за 2018 г., за което общината отпуска бюджет от 1 млн. лв. за следващата година. Според Фандъкова градът няма да има допълнителни разходи покрай българското председателство на Съвета на ЕС освен изграждането на система за видеонаблюдение, което се финансира от държавата и "всеки момент ще бъде представено".

Пак от държавата Фандъкова се надява да получи и средства за ремонт на бул. "Скобелев", защото "чрез него става достъпът до новата сграда на Софийския градски съд". Общината още не е решила как да изглежда връзката с подлеза на НДК. Няколко проекта за отсечката се разглеждат поне от лятото, без да има взето решение. София пък вече веднъж получи държавно финансиране за булеварда, което беше пренасочено към ремонта на бул. "Черни връх".

"Не виждате конкретни разписани средства за справяне със замърсяването на въздуха, но всъщност целият бюджет е за това." Така кметът на София Йорданка Фандъкова коментира финансовите планове на общината за 2018 г., които бяха представени в петък.

Бюджетът на столицата за 2018 г. е общо 1.43 млрд. лв., или с около 100 млн. лв. повече от предвидените за 2017 г. средства. Огромната част от повишението обаче идва от увеличените държавни средства за заплати на учители, социални работници и медицински сестри в детските заведения, които се изплащат през общинския бюджет.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    radost.petrova avatar :-|
    radost.petrova

    Проекто-бюджетът изглежда отново не е публикуван на портала на Столична община. Обикновеният гражданин отново няма възможност да се запознае самостоятелно и прозрачно с предвижданията. Критичният поглед на "Капитал" и съобщенията в други медии не са достатъчни. За даване на възможност за гражданско участие в бюджетирането и дума не може да става.

  • 2
    nnikolov_bg avatar :-|
    Никола Николов

    Май целият бюджет е въздух. Данчето вместо да имитира дейност по отношение на мръсния въздух, защо не вземе да раздвижи газификацията на София или поне на районите, които най-интензивно се отопляват на дърва и въглища? На онези, които са най-бедни да помогнат да преминат на газово отопление, а не да им раздават печки на пелети.

  • 3
    stoni avatar :-|
    Stoyan Georgiev

    Смях в залата...

  • 4
    miropenkov avatar :-|
    miropenkov

    Видя се, че за ремонти парите са хвърлени на вятъра, дано има повече успех с прочистването на възхуха в столицата

  • 5
    aussie avatar :-|
    aussie

    Толкова от Данчето, повече от искаме ще трябва друг да изберем.

  • 6
    lwg48312762 avatar :-|
    Gegata

    Лозунгите на г-жа Фандъкова за София за град на хората, а не на автомобилите си остана само лозунг :(. Виждам разходи само за оширяване на булеварди и т.н. не че е лошо напротив, но не за сметка на другите разходи за хората. Стари брички ще се купуват повече и повече и защо не данъка им е нисък, а как хората даоставят колите си и да тръгнат пеш, като немогат да ползват тротоарите защото са паркирани коли на тях? Как ще ползват автобус като няма бус ленти, а малкото дето ги има се ползват нахални шофьори. Как ще предпочетат колело като няма велоалеи ( то няма тротоари )? Изключително слаб кмет, няма визия, не вижда по-далеч от носа си... Повече няма да гласувам за нея!

  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    С две думи - разчитаме на същия стар бюджет за същите стари проблеми. От гледна точка на наследените проблеми - да, вече почти няма улични кучета и се построи метрото. Само че новите проблеми пак ще трябва да се решават пост фактум. Идеята на един кмет е да адресира както наследените, така и текущите проблеми. За задръстванията и безразборното паркиране не се прави нищо. щ

    След като тротоарите се ползват за паркиране, поне да ги включат в бюджета за пътищата...

  • 8
    aussie avatar :-|
    aussie

    Не стреляйте по кмета, той толкова си може.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK