Каракачанов връща оръжейната зависимост от Русия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Каракачанов връща оръжейната зависимост от Русия

Каракачанов връща оръжейната зависимост от Русия

Министерство на отбраната иска да даде още до 81 млн. лв. за ремонт на старите руски МиГ-29

Момчил Милев
30782 прочитания

© Момчил Милев


След като в края на септември парламентът върна за преработка проекта за покупка на нови западни изтребители, министърът на отбраната Красимир Каракачанов предприе и първата конкретна стъпка от неколкократно заявените си намерения да ремонтира и дори да модернизира старите съветски самолети МиГ-29. В края на миналата седмица военното ведомство изненадващо пусна обществена поръчка на стойност до 81 млн. лв. за логистична поддръжка на базираната в авиобаза "Граф Игнатиево" ескадрила почти 30-годишни бойни машини.

Предопределено

И за да няма никакви съмнения за какво точно става дума, единствената покана е изпратена до руската компания РСК МиГ, която според отбранителното министерство единствена можела да извърши подобна дейност. Така на практика военното ни министерство открито загърби оръжейните санкции на ЕС срещу Русия след анексирането на Крим и решенията от срещите на върха на НАТО в Уелс и Варшава, където бе договорено максималното намаляване на оръжейната зависимост от несъюзнически държави. В случая на българската изтребителна авиация тази зависимост е 100%. Също така с този ход България рискува да попадне под ударите на евентуални търговски санкции на САЩ, след като официален Вашингтон изрично вкара и РСК МиГ в забранителния списък заради конфликта в Украйна.

Всичко това обаче явно не смущава българското военно министерство. Още в края на октомври ръководството на бойната авиация загатна, че се замисля размразяване на активното сътрудничество с Русия. "Визията за развитието на ВВС включва експлоатация на МиГ-29, Су-25 за период, в който е достатъчен за усвояване и пълно придобиване за подготовка на новия боен самолет и изпълнение на всички мисии и съхраняване на щурмовата авиация. В момента се провеждат срещи с РСК МиГ и други руски компании, които са свързани с възстановяване на авиационната техника и зенитноракетните ни комплекси", обяви тогава командирът на ВВС ген. Цанко Стойков. И добави: "Модернизацията не само на МиГ-овете, а на Су-25 и на вертолетната авиация и транспортните самолети е неминуема, ако трябва да продължи след 2020 г. Тя трябва да тече успоредно с ремонта, защото в противен случай те няма да могат да изпълняват летателна дейност."

Параметрите на поддръжката

Прогнозната стойност на настоящия пакет за логистична поддръжка, който трябва да обхване 15 самолета МиГ-29, е между 41 и 81 млн. лв. за срок от 4 години. Срещу тази сума руснаците трябва да гарантират годишен нальот от 1450 летателни часа – 1000 на 12-те бойни машини, и 450 – на трите тренировъчни. Авиационни експерти обаче отбелязват, че сумата от 81 млн. лв. изглежда нереалистично малка за целия комплекс от дейности, отбелязани в поръчката. Така например само капиталния ремонт на един двигател на МиГ-29 струва от порядъка на 1.4 млн. евро, което означава, че за 10 двумоторни машини това би струвало 56 млн. лв., без да се броят кутиите за самолетни агрегати КСА-2 и другите компоненти с изтекъл ресурс. Поръчката също така предвижда закупуването на нови боеприпаси – няколко вида управляеми ракети и снаряди за оръдието, за неуточнена сума.

Наливане на пари в продънена каца

Сегашната обществена поръчка с един-единствен потенциален изпълнител всъщност е поредното наливане на десетки милиони в старите ни съветски изтребители. В края на мандата си предишният военен министър Николай Ненчев пусна също в разрез с оръжейните санкции срещу Москва секретна поръчка за закупуване на 10 двигателя за МиГ-29, които отново трябваше да дойдат от Русия, но с посредничеството на частната българска фирма "Авиостарт". В края на октомври пък стана ясно, че за целта са похарчени над 70 млн. лв., но въпреки това част от моторите са дошли от РСК МиГ с непълна документация и все още има проблеми с монтирането им на българските самолети. Последното предизвика брожение сред бойните ни пилоти в авиобаза "Граф Игнатиево", които групово отказаха да летят поради опасения за сигурността си.

Намерението на Каракачанов ударно да налива средства в ремонта и модернизацията на МиГ-29 вероятно ще се отрази крайно негативно на проекта за придобиване на натовски изтребители. Дори в проекта за инвестиционен разход, гласуван от миналия парламент, изрично е казано, че подобен ход може да струва на държавата ни стотици милиони. "Разчетите показват, че разходите за осигуряване на жизнения цикъл на самолетите МиГ-29 (16 броя) до 2029/2030 г., в случай че бъде решено да не се придобива нов тип самолет, възлизат на 1.658 млрд. лв.", се казва в решението на Народното събрание.

След като в края на септември парламентът върна за преработка проекта за покупка на нови западни изтребители, министърът на отбраната Красимир Каракачанов предприе и първата конкретна стъпка от неколкократно заявените си намерения да ремонтира и дори да модернизира старите съветски самолети МиГ-29. В края на миналата седмица военното ведомство изненадващо пусна обществена поръчка на стойност до 81 млн. лв. за логистична поддръжка на базираната в авиобаза "Граф Игнатиево" ескадрила почти 30-годишни бойни машини.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Тази велика авиация, дето си я пазим по наследство, със своите няколко самолета ще ни предпази толкова, колкото молбите към Всевишния.

    Всякакви разходи трябва да бъдат минимизирани, с възможно най-евтино и дългосточно решение на проблема. Не съм експерт, но модернизирането на сегашните ни самолети ще струва прекалено скъпо за срока, който се предлага.

  • 2
    chichka avatar :-|
    chichka

    Преди месеци платихме 10-тина двигателя от Русия.... и те не стават за нищо, не летят, летим с "Полските" двигатели. Сега ще дадем 81 млн / с анексите до 4 г ще са 200 млн€/ и пак от същото????
    Абе наистина гласуваш за ББ я получаваш Путин!

  • 3
    1107a avatar :-|
    1107a

    Нищо не връща агент Иван, защото "оръжейната зависимост от Русия" никога не е отпадала.
    Той просто е затвърждава!

  • 4
    dabeda avatar :-P
    Da be.. da..

    ДСагент Иван - русороб и национален предател.. Гоце Делчев... гроба му е с хастара навън..., като гледа по ВМРО Каракачанов - патреот и ЕС деятел..

  • 5
    bajhuj avatar :-|
    Николай Колев

    Едно е сигурно, няма да бъде подведен под отговорност като Ненчев.

  • 6
    toshiro avatar :-|
    Lazar Petrov

    Междудругото доста интересно би било да знаем колко ще ни струва подръжката на новите изтребители. Не е лошо редакцията на капитал да извади бюджетите на авиацията например на Румъния с техните ф16 или Унгария с грипен

  • 7
    pag avatar :-?
    pag

    Каракачанов не може да "върне" нещо, което никога не си е отивало.
    81 милиона са нищо и по-добре да се платят, за да има на какво да тренират пилотите, защото други самолети ако ще днес да се "купят", на тях ще може да се лети след не по-малко от три-четири години.
    Превъоръжаването на армията с натовско оръжие ще трае десетилетия, независимо кой какво ще плямпа по тАлАвизора.......

  • 8
    aussie avatar :-|
    aussie

    Ще сложим теб или Онзи дребосък министърчето да се возите на ремонтираните самолети докато се убедим че са безопастни :)

    До коментар [#7] от "
    pag
    ":

  • 9
    equalizer avatar :-|
    equalizer

    В случая подкрепям pag - след като замразиха процедурата по закупуване на нови изтребители, тази мярка е необходима да се поддържа бойната ни авиация. Виж, ако Каракачанов реши да модернизира МиГ-овете и да ги ползваме до 2029 - тук вече съм твърдо против. Нов конкурс макс бързо, в който да участват само новопроизведени изтребители или такива втора ръка на не повече от 10 години.

  • 10
    seniorbb avatar :-|
    джендър NATO generals

    България няма нужда от бойна авиация! Икономиката не е в състояние да издържа такава! Ако няКОЙ рИве за "бойна авиация", да обложи богатите, олигарсите, монополитие, картелите веритите, банките и т.н. Тези, които почти не плащат данъци! В САЩ 90% от данъците идват от 5-10% от населението! Тук е точно обратното.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK