"Метрополитен" подготвя проект за метрото до "Слатина" и The Mall
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Метрополитен" подготвя проект за метрото до "Слатина" и The Mall

"Метрополитен" подготвя проект за метрото до "Слатина" и The Mall

Подготвят се четири възможни посоки за развитие на метрото, но за никоя все още няма договорено финансиране

Мария Манолова
40977 прочитания

© Юлия Лазарова


Разширението на третия лъч на софийското метро в посока квартал "Слатина" и бул. "Цариградско шосе" се придвижва с една стъпка напред, след като в края на миналата седмица "Метрополитен" обяви поръчка за идеен проект за трасето. Отсечката е с дължина 5.6 км и включва шест метростанции. Изготвянето на инженерен проект ще струва около 2.4 млн. лв., а общинската фирма очаква той да е готов в средата или края на 2019 г.

Все още няма договорено финансиране за строежа на отсечката, а точната цена ще стане ясна след изготвянето на идейния проект. Вероятно обаче разширението в посока The Mall ще струва около 250 - 300 млн. лв. "Целта е да подготвим отсечката, защото не можем да кандидатстваме за финансиране без проект. За да можем да я заявим за следващия програмен период, трябва да имаме готов проект", коментира пред "Капитал" изпълнителният директор на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев. Той не беше категоричен дали общинската фирма ще успее да договори средства от европейските програми, или ще се търсят други варианти за финансиране.

Трасе под "Цариградско шосе"

Новото разклонение на третата метролиния ще тръгва от района на ул. "Шипка" и Военна академия и ще стига до The Mall на "Цариградско шосе" (на картата е маркирано в жълто). Спирките по тази линия се намират край 31-во СУ "Иван Вазов" (бул. "Ситняково"), при 93-то СОУ "Александър Теодоров-Балан" (ул. "Гео Милев" и ул. "Николай Коперник"), при ул. "Гео Милев" и ул. "Иван Димитров–Куклата", при ул. "Асен Йорданов" и река Слатинска река, при "Арена Армеец" и при ИПК "Родина". Цялото трасе ще бъде подземно.

Този вариант беше избран от Общинския експертен съвет по устройство на територията през пролетта. Алтернативният вариант беше то да продължава до квартал "Дружба" под бул. "Проф. Цветан Лазаров". Според изчисленията на консултанта "Транспро" ООД обаче вторият вариант би обслужвал близо 6 хиляди души по-малко на ден.

Бъдещият изпълнител ще трябва да проучи съществуващите инженерни мрежи по трасето, да подготви Подробен устройствен план и да изготви идеен проект за цялата отсечка.

Посоки на разширение

Отклонението на третия метродиаметър е една от четирите посоки за разширение на софийското метро, по които "Метрополитен" работи. Всички са в различна фаза на готовност, но за нито една няма договорено финансиране.

"Имаме проучване за продължение от Бизнес парка до Симеоновския лифт - там има решение на експертен съвет и идеен проект", обясни инж. Братоев. В "Люлин" също има възможност за продължение от два километра и две допълнителни метростанции под бул. "Царица Йоанна". "Там няма нужда от предварителни проучвания, защото е елемент от Общия устройствен план. Там все още няма проект, но има одобрение на трасе и е въпрос на финансиране", коментира Братоев.

За разширението под бул. "Черни връх" след станция "Витоша" засега са завършени най-малко процедури. В момента приключват проучванията и предстои "Метрополитен" да се яви пред експертен съвет за избор на конкретно трасе. "Всичко зависи от финансирането, а едновременно едва ли ще се намерят пари за всички тези отсечки", обясни изпълнителният директор на общинското дружество.

Разширението на третия лъч на софийското метро в посока квартал "Слатина" и бул. "Цариградско шосе" се придвижва с една стъпка напред, след като в края на миналата седмица "Метрополитен" обяви поръчка за идеен проект за трасето. Отсечката е с дължина 5.6 км и включва шест метростанции. Изготвянето на инженерен проект ще струва около 2.4 млн. лв., а общинската фирма очаква той да е готов в средата или края на 2019 г.

Все още няма договорено финансиране за строежа на отсечката, а точната цена ще стане ясна след изготвянето на идейния проект. Вероятно обаче разширението в посока The Mall ще струва около 250 - 300 млн. лв. "Целта е да подготвим отсечката, защото не можем да кандидатстваме за финансиране без проект. За да можем да я заявим за следващия програмен период, трябва да имаме готов проект", коментира пред "Капитал" изпълнителният директор на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев. Той не беше категоричен дали общинската фирма ще успее да договори средства от европейските програми, или ще се търсят други варианти за финансиране.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    chinaski avatar :-|
    chinaski

    Ще е много хубаво да се изградят нови линии, но няма да е лошо и да се помисли малко, преди това.
    Ако се осъществи жълтата линия, нека да се свърже и с някоя станция от червената, защото иначе, на някого ако му трябва да стигне до Гео Милев или Арена Армеец с метро, от Дружба примерно, трябва да стигне до Сердика, да се прекачи до НДК и после да хване трети влак, за да се качи и на четвърти, та да стигне.
    На бас, че повечето хора ще изберат колата пред метрото, в подобен случай!

  • 2
    ear1452779803485724 avatar :-|
    Ангел Митков


    До коментар [#1] от "
    chinaski
    ":

    От Дружба до Арена Армеец има тролей и трамвай, никой няма да тръгне да обикаля тунелите на метрото :D

  • 3
    twv01366550 avatar :-|
    twv01366550

    Хвани си ти трамвая от дружба 2 до Слатина

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Вместо да свържат южните квартали, ще строят успоредна линия за мола. Е**ти планирането, нямам думи!

  • 5
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Метрото трябва да се разширява, това е задължително. И трябва да се разширява в посоки, в които има голям пътникопоток, който сега ползва лични автомобили за придвижване, защото е игнориран от основните линии на градския транспорт. Демек - трябва нещата да станат с мисъл, а не на парче, с проучвания. Дано се случат нещата както трябва, ако ще и в по-далечно бъдеще да е!

  • 6
    zo avatar :-|
    zo

    Защо да забиват метрото в лифта, а не го продължат към Горубляне?!? В услуга на мола/икеа и „Витоша ски“ ли?!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK