Разрешителните за оръжие остават без пълен контрол още поне година
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Разрешителните за оръжие остават без пълен контрол още поне година

6191 са иззетите огнестрелни оръжия и боеприпаси с отнети разрешения за съхранение, носене и употреба.

Разрешителните за оръжие остават без пълен контрол още поне година

МВР има регистър, но той не е пълен и не функционира добре от години насам

Ивайло Станчев
11296 прочитания

6191 са иззетите огнестрелни оръжия и боеприпаси с отнети разрешения за съхранение, носене и употреба.

© Красимир Юскеселиев


Това че в България няма цялостен централизиран регистър на огнестрелните оръжия не е новина. За проблема се знае от години и при всеки инцидент темата излиза на дневен ред, след което отново потъва. "Установихме неефективен контрол на МВР по отношение на разрешителните за носене на оръжия. Имаше стотици документи с изтекъл срок", заяви Ася Петрова, зам. главен прокурор и ръководител на Върховната административна прокуратура, в ефира на "Нова телевизия", на 12 декември 2017 г.

На практика МВР не е изпълнило задължението си да актуализира Единния автоматизиран регистър по контрола на общоопасните средства, в който има данни само за оръжия, регистрирани след 2013 г.

Затова още през 2014 г. проверка на прокуратурата показа драстични нарушения при воденето на отчета за издадени разрешителни. След това през юли 2016 г. Върховната административна прокуратура оповести нови данни от проверка, която е установила, че психичноболни и осъдени българи носят оръжие. Тогава Министерството на вътрешните работи обяви, че задължителният според законодателството пълен електронен регистър на оръжията ще заработи едва след ноември 2018 г. Причината - пари за този информационен масив между институциите нямало.

Новината днес е, че през всичкото това време никой нищо не е предприел, за да се реши въпросът.

Общият брой на оръжията в страната с разрешително е над 340 000, като над 124 000 са оръжията, които се държат от физически лица с цел самоотбрана и сред тях няма регистрирани ловци.

Проверка след проверка

От пресцентъра на прокуратурата съобщиха, че повод за последната проверка е поредицата от инциденти напоследък и извършени престъпления с използване на оръжия. Тя е за периода март – септември 2017 г. и е извършена от Главна дирекция "Национална полиция". Предмет на проверката са били придобиване, съхранение, носене и употреба на огнестрелни оръжия и боеприпаси от физически и юридически лица.

За посочения период след намесата на Върховната административна прокуратура постановените откази за издаване на разрешения за придобиване на огнестрелно оръжие и боеприпаси са 144. Издадените откази за подновяване на разрешенията за дейности с огнестрелно оръжие и боеприпаси пък са 176, а решенията за отнемане на издадени документи - 87. Иззетите огнестрелни оръжия и боеприпаси с отнети разрешения за съхранение, носене и употреба са 6191.

По повод проверката, разпоредена от ВАП, министърът на вътрешните работи Валентин Радев е възложил на Дирекция "Инспекторат" в СДВР и ОДМВР в страната да се обследва изпълнението на законовите регламенти за издаване, разрешения и осъществяване на контрол по придобиване, съхранение, носене и употреба на огнестрелно оръжие и боеприпаси.

Регистър с изтекла давност

Задължението на МВР да изгради национална система, която да осъществява мониторинг на всички видове огнестрелни оръжия в България, е записано в чл. 11 от Закона за оръжията и боеприпасите още през 2010 г.

Във въпросния регистър трябва да има данни за: издадените разрешения, отказите за издаване, отнетите разрешения и мотивите за това, лицата, на които документите са издадени, дата и номер, издадените европейски паспорти за огнестрелни оръжия и документи за транспортиране на взривни вещества, бракувани и унищожени взривни вещества, пиротехнически изделия, оръжия и боеприпаси, извършените административни нарушения и наложените за тях наказания и т.н.

Такъв Единен автоматизиран регистър по контрола на общоопасните средства (ЕАР-КОС) е въведен през 2013 г., но той не обхваща по-старите регистрации на оръжия и взривни вещества. Освен това след атентатите в Париж в началото на тази година бяха одобрени и поправки в Директивата за огнестрелните оръжия. С тях страните членки бяха задължени да имат съответната система за наблюдение, издаване и подновяване на разрешителни за огнестрелни оръжия и боеприпаси, както и да споделят помежду си информация.

Какво следва да се направи?

Дори работата по надграждането на електронния регистър за оръжията да започне веднага, системата трудно ще заработи преди края на следващата година. Преди всичко е необходимо да се разработи съответният проект, на базата на който да се изчисли прогнозната стойност, да се осигури финансирането, след което да се избере изпълнител.

Въпросът с проекта не е елементарен, тъй като трябва да се прецени каква инфраструктура (мрежи, капацитет за съхранение, софтуер) е налична в системата на МВР и дали всичко трябва да се изгражда от самото начало. Също така е задължително да се спазват множеството критерии за оперативна съвместимост с останалите информационни системи в електронното управление на България.

"Капитал" потърси за коментар по темата Държавната агенция "Електронно управление", но оттам обясниха, че те нямат отношение към конкретния казус. Единствено когато бъде готово техническото задание за създаване на регистъра, агенцията ще трябва да го одобри в съответствие със изискванията на Закона за електронното управление.

Не на последно място самото дигитализиране на старите разрешителни би отнело доста време. Всичко това обаче трябва да бъде поставено в контекст. А него го дава специалист по обработка на данни, потърсен от "Капитал" за мнение. Това е сравнително тривиална задача и цената на едно такова усилие, казва той, е около 50 хил. лв.

Това че в България няма цялостен централизиран регистър на огнестрелните оръжия не е новина. За проблема се знае от години и при всеки инцидент темата излиза на дневен ред, след което отново потъва. "Установихме неефективен контрол на МВР по отношение на разрешителните за носене на оръжия. Имаше стотици документи с изтекъл срок", заяви Ася Петрова, зам. главен прокурор и ръководител на Върховната административна прокуратура, в ефира на "Нова телевизия", на 12 декември 2017 г.

На практика МВР не е изпълнило задължението си да актуализира Единния автоматизиран регистър по контрола на общоопасните средства, в който има данни само за оръжия, регистрирани след 2013 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK