Мерки за справяне с мръсния въздух, или въздух под налягане
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мерки за справяне с мръсния въздух, или въздух под налягане

Мерки за справяне с мръсния въздух, или въздух под налягане

Столичната община показа аварийния си план при замърсяване с фини прахови частици, който едва ли ще има ефект

Мария Манолова
37790 прочитания

© Надежда Чипева


Най-радикалните мерки за справяне с мръсния въздух в столицата ще бъдат двойно увеличение на цената за паркиране в синя зона и намаляване на цената на билета за градския транспорт до 1 лв. Те обаче едва ли ще бъдат прилагани изобщо, тъй като са предвидени за периоди с продължително извънредно високо съдържание на фини прахови частици (ФПЧ) във въздуха, което трябва да бъде потвърдено едновременно от всички измервателни станции в различните райони на града.

От общината предлагат и затваряне на центъра на града за автомобили, но отново само при същите свръхкритични условия. За прилагането на подобна мярка обаче градската управа разчита първо да бъдат променени поне два закона, а след това и общински наредби. Ако изобщо този процес бъде завършен, той може да отнеме години. Засега не изглежда Столичната община да има план за пиковите, но краткосрочни моменти на замърсяване, каквито се случват най-често в столицата през зимните месеци.

Това показва докладът с оперативни мерки за справяне със замърсяването на въздуха в столицата, който беше представен от заместник-кмета по екологията Йоана Христова във вторник. Общината показа и системата за ранно предупреждение при потенциално замърсяване на въздуха, която съществува от поне три месеца, но до момента не се използваше. "Не представяме системата, защото веднага щяхте да питате какво ще правим за мерките, които все още не са приети", обясни в края на миналата седмица кметът на града Йорданка Фандъкова пред журналисти. Откакто системата работи, но не е публична, в районите на "Павлово" и "Надежда" са отчетени вредни емисии над нормите общо 20 пъти, в "Младост" - шест, а в "Дружба" - девет пъти, стана ясно във вторник.

С мерки като без мерки

Предложенията за борба с мръсния въздух са разделени в няколко категории - при двойно, тройно, четворно и по-голямо надвишаване на нормата за съдържание на ФПЧ във въздуха, която е 50 µg/m3 средно на денонощие. При двойно превишаване на нормите градската управа ще призовава гражданите да не използват личните си автомобили и да не се отопляват на въглища и дърва. При тройно превишаване ще бъде разрешено безплатното паркиране в буферните паркинги в системата на Центъра за градска мобилност при представяне на билет или карта за обществен транспорт. При среднодневно съдържание на ФПЧ от 150 до 20 µg/m 3 цената на паркирането в синя зона в центъра на града трябва да поскъпне до 4 лв./час.

Намаляването на цената на билета до 1 лв. и евентуалното затваряне на центъра на града за автомобили е предвидено само за случаите, в които средното съдържание на прах във всички райони на града в продължение на 48 часа надвишава 200 µg/m3.

Борба с транспорта, когато проблемът е в отоплението

В аварийния план на общината има няколко видими пробойни, които поставят под въпрос колко ефективен ще е той. На първо място са прекалено завишените прагове на замърсяване, при които се планират по-сериозни действия. Мерките са изцяло насочени към транспорта в града, макар че до 80% от замърсяването през зимата е причинено от отоплението на дърва и въглища. В същото време намаляването на цената на билета до 1 лв. едва ли ще стимулира достатъчно хора да оставят личните си автомобили, ако честотата на превозните средства не се увеличи и работното време на обществения транспорт не се удължи.

Единствената мярка на Столичната община, която засяга реалния замърсител на въздуха през зимата, засега идва от общинската инициатива "Зелена София". Тя създава карта, която ще показва домакинствата в София, които се отопляват на нефт, въглища и мазут. Картата ще използва данни от преброяването на населението през 2011 г., но поне трябва да покаже къде има струпване на сгради, които се отопляват на твърди горива. Целта на картата е да информира населението, да даде гласност на проблема с битовото отопление и да помогне с факти при вземане на конкретни решения за ограничаване на замърсяването от страна на местната власт, на МОСВ и отговорните институции, обясни преди седмици Елица Панайотова от "Зелена София" пред "Дневник".

Гражданската битка срещу мръсния въздух

В края на май тази година "Група за чист въздух", в която влизат "Спаси София", "За Земята - Достъп до правосъдие", асоциация "Диабет тип 2" и "Център за независим живот", както и адвокатите Димо Господинов, Христо Христев и Иван Велов, заведоха дело срещу Столичната община за липсата на адекватни мерки срещу влошеното качество на въздуха в града. Според тях през годините общината е бездействала и не се е борила със замърсяването на въздуха. През октомври обаче съдия Елена Маврова от Софийския градски съд спря делото. Аргументът й бе, че "ищците нямат доказан опит, знания и финансов ресурс, с които да може сериозно и добросъвестно да защитят увредения интерес с оглед специфичния предмет на делото, както и да понесат тежестите, свързани с водене на делото". "Група за чист въздух" обжалва решението на съда.

Най-радикалните мерки за справяне с мръсния въздух в столицата ще бъдат двойно увеличение на цената за паркиране в синя зона и намаляване на цената на билета за градския транспорт до 1 лв. Те обаче едва ли ще бъдат прилагани изобщо, тъй като са предвидени за периоди с продължително извънредно високо съдържание на фини прахови частици (ФПЧ) във въздуха, което трябва да бъде потвърдено едновременно от всички измервателни станции в различните райони на града.

От общината предлагат и затваряне на центъра на града за автомобили, но отново само при същите свръхкритични условия. За прилагането на подобна мярка обаче градската управа разчита първо да бъдат променени поне два закона, а след това и общински наредби. Ако изобщо този процес бъде завършен, той може да отнеме години. Засега не изглежда Столичната община да има план за пиковите, но краткосрочни моменти на замърсяване, каквито се случват най-често в столицата през зимните месеци.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    aussie avatar :-|
    aussie

    Столична община са като деца в трети клас, трябва учителката да им каже как да разсъждават и те почват с бисерите. Само че когато става въпрос за възрастни хора на това му се вика безхаберници.

  • 2
    ial avatar :-|
    ial

    поредната симулация на дейност.
    явно Со се страхува да не разбуни интересите на всички с автомобила на по 10-20-30 години, направили цяла Сф гето - зеленитеп лощи са кални баири, въздуха е най- мръстния на столица в Европа, селяните масово горят нискокачествени въглища.

  • 3
    orchis avatar :-|
    orchis

    Колкото и по-евтино да излиза твърдото гориво, само човек, който грам не цени времето си , здравето си и битието си като цяло, би прибягнал към него. Отоплението на дърва и въглища е съпроводено със страшна хамалогия - цепене на дърва, влачене на въглища, чистене на пепел и сгур....всичко това ежедневно и пак е студено сутрин. Отделно в къщата става прахоляк и мръсотия, която дишаш , смърди на казарма , а и трябва да се чисти 3 пъти повече, за да не живееш в кочина. И въпреки това, дървата си остават най-използвани за отопление в страната , а навсякъде има ток.

  • 4
    geordgeo avatar :-(
    geordgeo

    Даа, в общината някои служби трябва да си оправдаят заплатите. А, виж, работа да свършат - бе кой ще ги следи тях, бее.. Та ще продължаваме да сформираме комисии, да вземаме импотентни решения и да си дишаме мръсния въздух, това е софийската реалност...

  • 5
    nna38544026 avatar :-?
    nna38544026

    Стига сте тровили хората !!Хората в Бирмингам не знам на какво карат или може би ,новите коли са причина ,но смок не съм видял и съм се чудил как е възможно дори при огромни задръствания.

  • 6
    nna38544026 avatar :-|
    nna38544026

    Стига сте тровили хората !!Хората в Бирмингам не знам на какво карат или може би ,новите коли са причина ,но смок не съм видял и съм се чудил как е възможно дори при огромни задръствания.Чакате всичко в последния момент да се случи някой да умре и тогава да се сетите.

  • 7
    funcy74 avatar :-|
    МилевГео

    Кой нае някакви делитанти да водят делото за мръсния въздух на София? Каузата е обречена заради “перфектната” съдебна защита. Делото веднъж беше прекратено и цикли от тогава. Обществени каузи се защитават с експерти не с шматки. Никакви свястни доводи, зле написана искова молба. Няма да стане така!Каузата е значима...стегнете се и наемете свястни юристи! Стига с това фиаско! Ако не, спрете да лаете, че сте смешни!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK