Спорни законодателни идеи за минералните води може да отпаднат
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Спорни законодателни идеи за минералните води може да отпаднат

Pixabay CC0 Public Domain

Спорни законодателни идеи за минералните води може да отпаднат

Възможно е да се въведат ограничения за реклама на "лечебни" храни

Деница Ватева, Мара Георгиева
36124 прочитания

Pixabay CC0 Public Domain

© Pixabay CC0 Public Domain


Отпадане на първоначалната идея търговските наименования на минералните води да съдържат името на извора, забрана за реклама на "лечебни свойства" на храни, допълнителен режим за производство на храни по Българския държавен стандарт, нов начин за регистрация и търговия с различни хранителни добавки. Това са само част от промените, които могат да настъпят в законопроекта за храните, който бе приет на първо четене в парламента и предстои да се разглежда на второ. В срока за предложения между първо и второ четене в парламента са постъпили девет проекта за корекции, установи проверка на "Капитал". На този етап не е ясно кога текстовете ще бъдат разгледани на заседание на ресорната парламентарна комисия по земеделие и храни.

Нови корекции в предложенията за водите

При първото четене на законопроекта един от най-спорните въпроси бе свързан с обозначаването на минерални, изворни и трапезни води. Приетите текстове в пленарната зала предвиждат да се въведе изискването, че минералните и изворните води, които са от един и същ извор, могат да бъдат пуснати на пазара само под едно търговско описание. По този начин например двете води, които са от един извор, но с различно търговско наименование - "Девин" и "Балдаран", трябва да продават продукта си под едно и също търговско описание, което съдържа името "Балдаран", което е и името на извора. Възможно е обаче този текст да отпадне, ако се приемат поправки, предложени от депутата Андриан Райков от ГЕРБ.

Покрай спорния текст е имало и друго предложение - водите от едно находище да се пускат на пазара само под едно търговско наименование, което е било внесено от Николай Александров от "Обединени патриоти" между двете четения. Александров обаче е изтеглил предложенията си, става ясно от публикуваните документи на сайта на парламента.

Като цяло текстовете в частта за водите, предложени на второ четене, не предлагат революционни промени. Ако бъдат приетите поправките на Райков, натурални минерални води ще се предлагат на пазара, както и досега, след издаден сертификат за водата, предоставена концесия за добив и изискване за вписване в Публичен национален регистър на бизнес операторите и обектите за производство на бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води. Изискването за вписване в този регистър е ново и важи и за изворните води, които се пускат на пазара въз основа на издаден сертификат и разрешително за водовземане по Закона за водите.

Още забрани за реклама

В приетия на първо четене законопроект за храните бяха въведени няколко ограничения, свързани с участието на деца в рекламите. Така например изрично е забранено деца да участват в реклами на ГМО храни, чийто внос също по принцип е забранен, както и на храни, за които има ограничения за употреба на деца или такива, които съдържат количества мазнини, трансмастни киселини, сол и захар, които не отговарят на изискванията за здравословно хранене. Макар че различни организации имаха забележки към тези текстове, между двете четения депутатите са решили да не ги променят.

Забраните в рекламата обаче може да бъдат увеличени, ако се приемат предложенията на председателя на здравната комисия в парламента Даниела Дариткова (ГЕРБ). Според поправка, предложена от нея, трябва да бъде забранена рекламата на храни "чрез представяне на терапевтични свойства за лечение, профилактика или диагностика на заболяванията подобно на лекарствени продукти". В мотивите си Дариткова посочва, че въпросното ограничение не касае продукти, спомагащи активния и здравословен начин на живот, а само онези, които предоставят подвеждаща информация за терапевтични свойства, което поставя "в риск навременната диагностика и множество хронични заболявания".

Промени при хранителните добавки

В срока за предложения между първо и второ четене са постъпили и идеи за корекции в текстовете, свързани с хранителните добавки. Така например Даниела Дариткова (ГЕРБ) предлага да отпадне въведеното на първо четене изискване аптеките и дрогериите, търгуващи с хранителни добавки, да въвеждат процедури, свързани с принципите на системата НАССР, която се ползва при производството и дистрибуцията на храни. Според мотивите на Дариткова тази система е специализирана в сектора на храните и не е приложима в здравни заведения, каквито са аптеките и чиято дейност е подчинена на закона за лекарствените продукти и др. Дариткова предлага на пазара да могат да се пускат хранителни добавки за "интензивно мускулно натоварване", след като са преминали и лабораторен анализ на територията на България.

По линия на пускането на хранителни добавки за мускулно натоварване между двете четения е постъпило и предложение да се изисква задължително становище от здравното министерство за съответствието им. Вносител на това предложение е Георги Михайлов от БСП.

Според проект, внесен от Румен Георгиев от БСП, земеделското министерство ще трябва да издава удостоверение за производство на храни по Българския държавен стандарт, като трябва да поддържа и публичен регистър на издадените документи.

Отпадане на първоначалната идея търговските наименования на минералните води да съдържат името на извора, забрана за реклама на "лечебни свойства" на храни, допълнителен режим за производство на храни по Българския държавен стандарт, нов начин за регистрация и търговия с различни хранителни добавки. Това са само част от промените, които могат да настъпят в законопроекта за храните, който бе приет на първо четене в парламента и предстои да се разглежда на второ. В срока за предложения между първо и второ четене в парламента са постъпили девет проекта за корекции, установи проверка на "Капитал". На този етап не е ясно кога текстовете ще бъдат разгледани на заседание на ресорната парламентарна комисия по земеделие и храни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK