Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тъй като комплексът няма прилежаща улица, входът към него вече 10 години е през паркинга на лифта

Затворен комплекс

Или как жилищните сгради на "Витоша парк" съществуват напук на градоустройствените правила в София

Десислава Лещарска
33490 прочитания

Тъй като комплексът няма прилежаща улица, входът към него вече 10 години е през паркинга на лифта

© Google Maps


В София е все по-често срещано да паркираш пред нечий вход и да оставиш бележка с телефон, ако пречиш. Жителите на "Витоша парк" (до лифта на Симеоново) миналата седмица осъмнаха с 40-тонен камион пред входа си. Без бележка.

Всъщност, когато живееш в градоустройствено недоразумение, каквото е комплекс "Витоша парк", опасността да не можеш да се прибереш е всекидневие. Той е отцепен от света с камион временно, а с ограда непрекъснато.

Комплексът с около 2000 обитатели е завършен и въведен в експлоатация през 2009 г., но до ден днешен до него няма общински път или улица. Единственият вход към домовете на обитателите му се намира върху паркинга на отдавна приватизираното "Въжени линии" АД (собственост на "Витоша ски"). То загради имота си в края на ноември и блокира достъпа до "Витоша парк". Нужни бяха намесата на полиция, прокуратура и най-вече - на телевизионните камери, за да се стигне до решение на проблем, за който Столичната община си затваря очите над 10 години.

Случаят е важен, защото той показва "пропуск" от съвсем друго ниво, сравнено с квартали като "Манастирски ливади" и "Кръстова вада". Там също има улици, минаващи върху частни терени, които осъмват преградени, но общината е забравила или не е била финансово способна да ги отчужди. При "Витоша парк" самите сгради са построени без план за регулация или т.нар. подробен устройствен план (ПУП). Казано просто - ако регулациите бяха спазени, той не би трябвало да съществува.

Защо това е проблем

Да построиш мини жилищен квартал без ПУП, освен че е абсурдно, е недопустимо от днешна гледна точка на Закона за устройство на територията (ЗУТ), който казва: "Строежите се изпълняват в съответствие с подробния устройствен план и съгласувани и одобрени инвестиционни проекти." Какво е ПУП - документ, определящ конкретното предназначение на поземлените имоти - дали са за жилищно застрояване, за зелени площи и т.н. Той се приема от общинския съвет по предложение на кмета на общината. ПУП може да се изработи и по искане на инвеститор. Той се придружава от планове за вертикално планиране, план-схеми за комуникационно-транспортната мрежа, за водоснабдяване, канализация, електрификация и при нужда – за зелени системи, за геоложки проучвания, за топлоснабдяване, газоснабдяване, за далекосъобщения и др. С две думи, всички атрибути, които трябва да притежава един обект, за да се впише в населеното място.

"Витоша парк" няма тези неща. Това, което има, са одобрени проекти за отделните жилищни сгради и строителни разрешителни, върху които стои подписът на бившия главен архитект на София Петър Диков. Въведен е в експлоатация с подписа на директора на столичната дирекция "Контрол по строителството" Влади Калинов (въз основа на договор за преминаване с "Въжени линии" АД), нанесен е в кадастъра и му е определен административен адрес. На практика тези два подписа го правят законен заедно с процедура по планово застрояване. Последното към 2006 г. му дава законова възможност да се появи, дори без да има план как да се свърже с останалата част от града.

По думите на Петър Диков (виж интервюто) "Витоша парк", по-точно отделните сгради, са разполагали с одобрени преди него инвестиционни планове и строителна виза и той не е могъл "да го спре". От предоставените ни от жителите на комплекса документи става ясно, че инвестиционните проекти са съгласувани от дирекцията на Диков през април 2006 г., а разрешенията за строеж са издадени през май. Това се е случило само половин година преди влизането в сила на Общия устройствен план на София, което би направило невъзможно одобрението на комплекса без ПУП.

Вместо улица - паркинг, вместо временно - завинаги

До комплекса през 2006 г. се стига през паркинга на симеоновския лифт. Инвеститорите сключват договор същата година с неговия собственик - общинското дружество "Въжени линии" ЕАД. То стопанисва кабинковия лифт "Симеоново – Алеко" и седалковия "Бай Кръстьо". Договорът е за временно и възмездно право на преминаване. Срокът е 2 години, а наемът - 1790 лв. без ДДС на месец.

В края на същата 2006 г. от съобщение на Столичната агенция по приватизация става ясно, че "Въжени линии" се подготвя за продажба. В началото на декември 2007 г. за купувач е определено офшорната компания "Витоша ски". В поредица от сделки тя вече е придобила всички останали ски съоръжения на Витоша. Собствеността й се свързва индиректно с акционера в Първа инвестиционна банка Цеко Минев.

Само няколко дни преди сделката - на 2.11.2007 г., "Въжени линии" и "Симеоново резиденшъл парк" сключват допълнително споразумение към договора за преминаване, в което срокът се променя от две години на "до учредяване на постоянно право за преминаване от Столичния общински съвет". Тоест до отчуждаване и обособяване на улица. Което така и не се случва.

Общината мащеха

След избухването на скандала с блокирания достъп до комплекса Столичната община запази мълчание. По темата се изказа единствено кметът на "Витоша" инж. Теодор Петков, според когото "това не е техен проблем". Пред "Капитал" зам.-кметът на района Кънчо Кънев обясни, че в Столичната община тече процедура по изработка на подробен устройствен план за района, но тя може да отнеме години. "Това не е проста работа", заяви той. "Вината на общината е никаква. Не си мислете, че има отказ от действия. Тези собственици е трябвало е да знаят, че си купуват имот с тежести - имот извън регулация. На поляната изниква комплекс - как става това", пита Кънев и подчертава, че със сигурност е намерена законова рамка.

"Заложените от Диков бомби ще продължават да избухват. Кога Фандъкова ще се извини за него?!", коментира Гергин Борисов от организацията "Спаси София". "Този човек е заложил стотици бомби из града, той сам, доброволно си подаде оставка и сега си гледа кефа, никой не го търси за нищо", каза още Борисов. Той направи аналог между случая с "Витоша парк" и "Манастирски ливади-запад", където заградените от частници улици са едва ли не ежедневие. За него голям проблем е и временното закриване на последната спирка на автобуси 122 и 123 до симеоновския лифт. Заради загражденията на "Въжени линии" няма място за обръщане. "Как може да има охраняем паркинг и обръщало на автобусите на едно и също място?! Теренът трябва да се препроектира, да се предвиди обръщало, спирка с навес и да се разчертаят паркоместа", каза Борисов.

Проверка на сайта на Центъра за градска мобилност показва, че броени дни преди началото на зимния сезон решение на проблема няма. Влачейки се след събитията, общината и страните по казуса най-вероятно ще намерят такова. Така както намериха и за входа на комплекса "Витоша парк", който беше изместен, така че да не минава през паркинга. По неофициална информация този вариант е бил подкрепен и от кмета Йорданка Фандъкова, която обещала - да се отчужди и улица.

Инвеститорите във "Витоша парк"

Инвеститор в комплекса е компанията "Симеоново резиденшъл парк". Основана е през 2006 г. от трима съдружници: Георги Сашев Петров (50%), Стефан Христов Холиолчев (25%) и Веселин Цветков Алексиев (25%). Дяловете са прехвърляни през годините между свързани лица и фирми и в момента в собствеността и управата на "Симеоново резиденшъл парк" не участва нито един от тях.

Георги Петров има участие в още над 10 фирми с предмет на дейност строителство. Любопитна част от биографията му е, че през 1999 г. е назначен за управител на "Консорциум стар", в което влизат фирмите "Сиенсис", "Теко", "Парафлоу комюникейшънс" и "Акт". Те са познати с договорите за милиони за изграждане на единния телефонен номер 112 и за оборудване и поддръжка на Националната мрежа на държавната администрация (НМДА).

Петров все още е свързан с "Витоша парк" чрез компанията "Аркейдия", негова еднолична собственост. Тя има договор за поддръжка и управление на жилищните сгради и е имала ангажимент да изплаща всеки месец наем за преминаване от близо 1800 лв. без ДДС на "Въжени линии" АД. По непотвърдена информация наемът не е плащан три години. Според жители на комплекса собствеността във "Витоша парк" е разпределена по следния начин: 45% са на собствениците на земята под комплекса, 25% са на норвежки инвестиционен фонд, 12% са на "Аркейдия", а останалите са разхвърляни между други собственици.


Фотограф: Цветелина Белутова


И на мен не ми се вярваше, че е пуснат такъв комплекс

Петър Диков, бивш главен архитект на София-град


Трябвало ли е въобще да има жилищен комплекс на това място?

Подробния устройствен план на комплекса не съм го одобрявал аз. Той ("Витоша парк"-бел. ред.) е одобряван в средата на 2006 г. сграда по сграда. Имаше план и виза, одобрени преди мен. По онова време парцелът на паркинга е общински, в края на 2007 г. се продава лифтът и незнайно защо и теренът на паркинга. Направление "Архитектура и градоустройство" нито е уведомявано, нито има компетенции по въпроса с приватизацията.

И все пак как е възможно законово да се одобри строителство от такъв мащаб без план за регулация?

Комплексът е одобрен по така наречената процедура по планово застрояване. Тези процедури съществуваха до приемането на Закона за устройството и застрояването на Столичната община (ЗУСО) (с който е одобрен Общият устройствен план на София - бел. авт.) в края на 2006. Вървели са такива неща и аз за съжаление не съм могъл да ги спра. След влизането в сила на общия план на София такива процедури с план за застрояване без регулационен план не е имало.

Сещате ли се за друго подобно мащабно строителство, одобрено с въпросната процедура?

Нямам такива спомени. Когато стана скандалът, проверих аз ли съм одобрил строителното разрешително, защото и на мен не ми се вярваше да е пуснат такъв комплекс. Но е имало такава процедура. Не се сещам за други подобни случаи.

10 коментара
  • 1
    nogica avatar :-|
    nogica

    ааа как така гледа и се кефи. Жега данъчни на него ,роднини приятели как така се кефи ей така .ЖЕГА велик филм няма желание-няма решение

  • 2
    ibb54533880 avatar :-|
    ibb54533880

    Със такива корумпирани схеми, кметството в София се превръща в приют на корумпирани некадърници които не заслужават да получават и заплати.

  • 3
    ibb54533880 avatar :-|
    ibb54533880

    На всеки нормален човек е известно че при проектиране на жилищен комплекс се проектират и общински улици. Но в България всичко е възможно, с изключение мъж да роди. Но в столична община сигурно действат и по този въпрос. Те превръщат България в територия на простотията и глупостта.

  • 4
    ibb54533880 avatar :-|
    ibb54533880

    Според конпетентността на чиновниците в кметството, ако се яви някои със свидетели и документи че летището е било негов имот, това значи че трябва да го загради и да прекратят полетите. Тогава собственика може да го направи писта за формула едно. Прокуратурата като не взима мерки срещу корумпираните чиновници, тя става техен съучастник.

  • 5
    mlmirow avatar :-|
    mlmirow

    Има много хубав ресторант на входа на коплекса, до който за съжаление вече нямам достъп... Дано го преместят някъде!

  • 6
    vesita avatar :-?
    vesita

    По-интересно как така "Въжени линии" ЕАД / собственик на капитала е "Витоша ски" АД, косвено свързвана с Цеко Минев/ се оказа собственик на пътя до кабинковия лифт и на пракинга пред него. Как бяха приватизирани публична общинска собственост - обществен път и паркинг. И защо за Цеко Минев може цялата държава да работи: и банката спасиха, и път му "продадоха", и концесия му дадоха и продължават да не го санкционират. Защо в капитала на дружеството, което се приватизира, има имот публична общинска собственост - общината може да провери и ако е така, в тази си час сделката е нищожна /липса на предмет/ и общината да си върне собствеността на пътя до лифта и паркинга. Не е много трудно:) Само желание да има. Ама срещу Цеко Минев май няма желание да се действа:)

  • 7
    afanko avatar :-?
    afanko

    Един или няколко архитекта в затвора биха били добра превенция за да не се случва повече такова нещо?!

  • 8
    ee3si avatar :-|
    ee3Si

    До коментар [#7] от "afanko":

    Тук по скоро общинския съвет на София са за затвора - те са одобрявали приватизации и какво ли не още. Архитектите повече или по малко си спазват законите, но общината взима решения за окончателно одобрение на каквато и да били глупост или корупционна схема... Пък това, че законите позволяват схемите - архитектите ли са виновни?
    По същия начин и нотариусите влизат в меко казано странни сделки, защото нарочно не се променят остарели закони които биха ги възпрепятствали. Повечето придобивания на имоти посредством обстоятелствена проверка и свидетели са такива - нотариуса е спазил закона, независимо че се вижда, че много неща куцат в сделката. Та така малко по малко нещата си отиват към Народното събрание - тяхна е вината за калпавите закони.
    В случая имаме и калпав закон и корумпиран общински съвет, които би трябвало да са виновни за тази ситуация.

  • 9
    vstoykov2 avatar :-|
    Валентин

    Ако бюрократите си гледаха работата и не създаваха пречки за строителите (пречките ги създават с цел да събират подкупи) сега нямаше да има такива проблеми.

    Изкуствените ограничения за строителството водят до корупция и повишаване на цените.

  • 10
    leo_k avatar :-|
    Лео

    Аз друго се чудя - тези около 2000 обитатели на този "комплекс" не са ли се консултирали с адвокат преди да си купят нещо незаконно или всички се считат над закона и ако е така, защо въобще да ги мислим?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK