Ходенето на училище не трябва да бъде мъчение
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ходенето на училище не трябва да бъде мъчение

Създаването на училище, което привлича децата, а не ги отблъсква, е по-близо отколкото предполагаме.

Ходенето на училище не трябва да бъде мъчение

Центърът за приобщаващо образование разказа за проект, който създава по-добра нагласа за учене

15001 прочитания

Създаването на училище, което привлича децата, а не ги отблъсква, е по-близо отколкото предполагаме.

© Георги Кожухаров


"Защо училището не е приятно за децата? Защото е задължително. Нищо задължително не е привлекателно." Така Милко Сарафов, директор на СУ "Христо Смирненски" от гр. Брезово, обобщи ребуса, с който деца, учители и родители се опитват да се справят, по време на участието си в дискусионен панел на конференция по приобщаващо образование миналата седмица. Тя беше фокусирана върху начините, по които могат да се създадат местни общности около училищата, и бе организирана от Центъра за приобщаващо образование (ЦПО).

Проблемът с интереса и мотивацията за учене не е само част от емоционалния комфорт, но има пряко влияние върху икономиката и политиката. Това беше една от причините през есента Министерството на образованието да започне инициатива за връщане на децата в училище. Най-общо по данни на ведомството се "губеха" около 200 000 деца. Само за последната година не са влезли в клас 21 000 от тях.

В статия по темата от септември Лъчезар Богданов от IndustryWatch представи резултати от проучване, според което българската икономика може да расте с допълнителни 0.2% на годишна база, ако проблемът с големия брой отпадащи от училище бъде решен.

Добрият пример според ЦПО

След продължително проучване и анализ на проблема екипът на ЦПО решил да ползва примера на канадската организация Career Trek. Тяхната идея е да запознаят учениците с различни професии, за да могат да преоценят престоя си в училище като средство за постигане на желаната кариерна цел.

За да приложат канадския опит на българска почва, от ЦПО най-напред намират партньори - освен СУ "Христо Смирненски" от гр. Брезово успяват да запалят и директора на СУ "Георги Бенковски" от гр. Тетевен Маринела Маркова. Спират се на малки населени места, тъй като в България повечето от отпадащите ученици са именно от такива. Насочват се към шести клас - точно година преди сериозните изпити за гимназиална степен и преди децата да вземат първото си важно решение за бъдещето. Според Цветан Кадиев е важно да се включат всички, а не само да се таргетират тези в риск, например за да "общуват помежду си и да им се помогне да намерят това, което ги интересува".

Привличат и представители на местния бизнес. През първия срок децата посещават всяка от фирмите и опитват да участват в работния процес, разбира се, под надзора на учител.

През втория срок всяко дете избира един тип работа, в която да се развива и в която да участва - в местното горско и ловно стопанство, лаборант в завод за гъши пух, IT специалист, екскурзовод, ветеринарен лекар, пчелар, организатор на събития, детски учител и др.


Според ЦПО резултатите от проекта показват, че този тип съвместна работа между училищата и местните общности може да се ползва и в национален мащаб за справяне с проблема с отпадащите деца от училище. Освен позитивния отговор на децата - близо 70% от които заявяват, че училището е станало по-интересно, програмата е регистрирала и позитивната реакция от страна на бизнеса, като над 69% от неговите представители са заявили, че са готови да отделят собствени средства за продължаване на програмата.

"Срещата на децата с професионалистите показва колко е важна тази връзка училище - истински живот", категорични бяха директорите на двете училища.

Местният бизнес е готов да вложи средства в продължаването на програмата

Вследствие на участието си в програмата в двете малки общини:

- 70% от децата заявяват, че училището е станало по-интересно;

- 27% са променили мечтите си;

- 50% са увеличили знанията си по предметите, свързани с участието им в нея;

- с 20% са намалели отсъствията на децата в сравнение с предходната година.


Готовността на местния бизнес да отделя собствени средства за продължаване на програмата вследствие на работата с децата се е увеличила с 69%. Броят на родителите, които смятат, че е добре детето им да изготви отсега план за живота си, е нараснал с 20%, както и с 9% повече са родителите, които търсят индивидуален контакт с училището. От своя страна броят на учителите, които търсят личен контакт с родителите, се е повишил с 13.5%.

"Защо училището не е приятно за децата? Защото е задължително. Нищо задължително не е привлекателно." Така Милко Сарафов, директор на СУ "Христо Смирненски" от гр. Брезово, обобщи ребуса, с който деца, учители и родители се опитват да се справят, по време на участието си в дискусионен панел на конференция по приобщаващо образование миналата седмица. Тя беше фокусирана върху начините, по които могат да се създадат местни общности около училищата, и бе организирана от Центъра за приобщаващо образование (ЦПО).

Проблемът с интереса и мотивацията за учене не е само част от емоционалния комфорт, но има пряко влияние върху икономиката и политиката. Това беше една от причините през есента Министерството на образованието да започне инициатива за връщане на децата в училище. Най-общо по данни на ведомството се "губеха" около 200 000 деца. Само за последната година не са влезли в клас 21 000 от тях.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    potrebitel3 avatar :-|
    potrebitel3

    "Привличат и представители на местния бизнес. През първия срок децата посещават всяка от фирмите и опитват да участват в работния процес, разбира се, под надзора на учител. "

    Хайде по-сериозно. Това беше нормална част от училищното образование няколко десетилетия.
    Когато трудовото обучение се преподаваше хора които умееха сами да направят и поддържат работилница в училище, а не сега някакви лейди, които раздават тестови книжки и с това приключват.

    Наредбата за приобщаващо образование трябва да се премахне, тя има дискриминационен характер. Трябва да има само едни правила, и те да са достатъчно добре направени, че да не прогонват децата от училище.

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Когато училището не е място, в което ти диктуват "какво е мислил автора" (предъвкани 3 пъти разсъждения на учителката), тогава може да се говори за желанието за присъствие на училище.

    Дори недоразвитото съзнание на учениците осъзнава, че изучаваните предмети са неадекватни, материала е остарял и учителите налагат мнение, вместо да възпитават и учат.

    "Заедно в час" имат много добри инициативи - естествено доста различни от традиционните. Можете тях да потърсите за идеи.

    И все пак поздравявам организаторите на тази връзка между работодатели и училище. Тази система е гръбнака на немскоезичните икономики и това не е случайно.

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "potrebitel3":

    Трудовото обучение пращаше млади роби да копат ниви и събират продукция, докато ги храни с медузи (супа от неидентифицирана сланина).

    Когато целия този ужас свърши и се опре до връзката между ученик и предприятие, децата са имали свободен професионален избор - да послушат държавата или да бъдат принудени да я послушат.

  • Mihail

    ХОДЕНЕТО НА УЧИЛИЩЕ ТРЯБВА ДА ТРАЕ 10 минути


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK