Новият брой: Магистрален грабеж

Протестите срещу мръсния въздух може да се превърнат в протести срещу гетата в София

Протестите срещу мръсния въздух може да се превърнат в протести срещу гетата в София

За вторник са планирани демонстрации в пет софийски квартала

Мария Манолова
34616 прочитания

© Николай Дойчинов


Жители на пет квартала в София ще излязат на протест във вторник вечер срещу бездействието на Столичната община за влошеното качество на въздуха през зимните месеци. Недоволството си обявиха първо активисти от кварталите "Овча купел", "Красна поляна" и "Западен парк". След това към общия протест се присъединиха и жители на "Оборище" и "Младост". За всеки от кварталите е определено различно място за протеста, но събитията ще се случват паралелно в един и същ час.

Основното искане на протестиращите е да бъдат поставени повече измервателни станции за съдържанието на фини прахови частици (ФПЧ) и други вредни емисии във въздуха. В София в момента работят едва четири такива станции - в кварталите "Дружба", "Надежда", "Хиподрума" и "Павлово". Петата измервателна станция в столицата се намираше на Орлов мост, но тя беше спряна с началото на строежа на новата метростанция там. Измервателен уред има и в местността Копитото на Витоша, като неговата цел е да отчита нивата на фоново замърсяване в атмосферата. На въпрос на "Капитал" дали броят на измервателните станции е достатъчен, преди година от Столичната община коментираха, че той покрива законовите изисквания.

Протестиращите искат и засилен денонощен контрол срещу изгарянето на отпадъци и опасни за здравето материали. Засега реакцията на общината се изчерпва с отварянето на пунктове за събиране на използвани гуми в различни квартали. За 2018 г. общината се ангажира и да бори мръсния въздух в града, като плаща на сметоизвозващите фирми да мият улиците по-често.

Новите, по-опасни протести

Мръсният въздух не е първата тема, по която се обединяват жители в кварталите "Овча купел", "Красна поляна" и "Западен парк". Демонстрацията в трите квартала е организирана от инициативния комитет "Подкрепа за Красна поляна". От няколко месеца групата пуска сигнали и протестира срещу съществуването на виетнамските общежития в квартала, в които са настанени социално слаби семейства. В протестите участват активисти на ВМРО и БСП, обясниха източници на "Капитал".

Според общинския съветник от ВМРО Карлос Контрера протестът на хората е справедлив, а причината на проблема са кв. "Факултета" и виетнамските общежития, където се изгарят "гуми, кабели и дрехи". Той потвърди, че партията е водила разговори с протестиращите и нейни членове ще се включат в протеста, "най-малкото защото живеят в тези квартали". По думите на Контрера проблемът в тези квартали може да се реши "много бързо и силово", със забрана за отопление на твърдо гориво, тъй като виетнамските общежития са общинска собственост и общинският съвет може да гласува подобно решение.

Мръсният въздух е четвъртата голяма тема, която предизвиква недоволство и протести сред жителите на София през този мандат на кмета Йорданка Фандъкова. Вълната от протести започна с недоволството срещу строителството в междублокови пространства в кв. "Младост". Впоследствие недоволство избухна и заради конкретни проекти за високи сгради в "Лозенец" и "Стрелбище". През есента организацията "Спаси София" организира и протест срещу ниското качество на ремонтите на улици и публична инфраструктура в града.

Жители на пет квартала в София ще излязат на протест във вторник вечер срещу бездействието на Столичната община за влошеното качество на въздуха през зимните месеци. Недоволството си обявиха първо активисти от кварталите "Овча купел", "Красна поляна" и "Западен парк". След това към общия протест се присъединиха и жители на "Оборище" и "Младост". За всеки от кварталите е определено различно място за протеста, но събитията ще се случват паралелно в един и същ час.

Основното искане на протестиращите е да бъдат поставени повече измервателни станции за съдържанието на фини прахови частици (ФПЧ) и други вредни емисии във въздуха. В София в момента работят едва четири такива станции - в кварталите "Дружба", "Надежда", "Хиподрума" и "Павлово". Петата измервателна станция в столицата се намираше на Орлов мост, но тя беше спряна с началото на строежа на новата метростанция там. Измервателен уред има и в местността Копитото на Витоша, като неговата цел е да отчита нивата на фоново замърсяване в атмосферата. На въпрос на "Капитал" дали броят на измервателните станции е достатъчен, преди година от Столичната община коментираха, че той покрива законовите изисквания.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


11 коментара
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Няма лошо циганите да бъдат накарани да спазват правилата, но нека поне първо се появят правилата! Защото няма забрана за отопление с твърдо гориво, стари дрехи, обувки, гюбре, шума и каквото се сетите.

    Защо протестните столичане не се загледат в ауспусите на стотиците хиляди дизеляци-ветерани, които се търкалят по улиците, обвити в черен дим? Те гарантирано тровят по-успешно от циганските аутодафета. Автомобилите осигуравят около половината от замърсяването.
    Ако общината не може да забрани отоплението с твърдо гориво (защото на часа ще бъде осъдена), може спокойно да ограничи регистрацията на автогробници, а на регистрираните да вдигне данъка до небето. Сега за една току-що излязла от шоурума кола СО иска данък в пъти по-висок от този на 20-годишен опел.

  • 2
    borodino avatar :-|
    borodino

    Проблемът е, че циганите бяха само повод да се окрадат няколко десетки милиона покрай т.н. програма за ромското включване. Никого "горе"не го е грижа, че те се превръщат в социална бомба. И че сега горят каквото им падне. А като озвереят от град?

  • 3
    nodjinn avatar :-|
    nodjinn

    Социалната бомба вече е факт и се разраства. Англичаните имат простичкото правило, че равнището на престъпност е равно на равнището на безработица плюс-минус процент или два. Нямат образование. Нямат квалификация.
    А когато вече няма откъде да крадат (все някога ще свършат нещата за крадене) трябва да ядат. Всеки човек трябва да яде. Инстинкт е. Тогава ние какво правим?!

  • 4
    tie_interceptor avatar :-(
    tie_interceptor

    До коментар [#3] от "nodjinn":

    Оцелява по-силният...

  • 5
    kdo52372883 avatar :-|
    kdo52372883

    Би било огромна грешка гражданската енергия и възмущение заради мръсния въздух - които беше крайно време да изригнат - да се отплеснат в друга посока. Протест трябва да има във всички случай - колкото по-голям и по-шумен, толкоз по-добре.

    Обаче. Със или без "виетнамци" и прочее, остава огромният проблем с бълващите ауспуси. В тази насока също трябва активно да се работи. Ако се протестира само срещу горенето, тогава може - и то в най-добрия случай - да бъде ограничен половината проблем. А половин пробем решен все едно въобще не е решен.

    Така че, бълващите брички също трябва да бъдат ударени - масово, безкомпромисно и без повече забавяне! Санкции за шофьорите, санкции за сервизи, технически контрол и прочее. Санкции, ако щете, и за полицията когато не си изпълнява задълженията. И преди някой да почне да мрънка колко скъпи били катализаторите, ето ви и предложение за нов закон - закон за подпомагане на социално слаби, за закупуване НЕ САМО на нормални брикети, но и на катализатори. Нали всяка година уж вадим по 2 милиарда излишък?! Еми крайно време е да се използва за нещо смислено, вместо за "коледни подаръци", раздадени на верни партийни другари от Цар Тиква.

    След това, който премахне/продаде държавно субсидиран катализатор, да носи наказателна отговорност по НПК - и да поседи на топло в пандиза. Тъкмо няма да мърси с бричката си и да ни трови. ТОВА Е!

  • 6
    lgo1445162231477000 avatar :-|
    Ivan Krastinov

    До коментар [#1] от "D-r D":

    Гледаме, разбира се:

    "52% от по-едрите фини прахови частици в България се отделят от горене на твърдо гориво за отопление, общо 16% е от транспорт (10% пътен и 6% друг транспорт), 9% се дължи на ТЕЦ-ве, 32 % на негоривни производствени процеси.

    80% от праховото замърсяване с ФПЧ 2.5 в страната се емитира от битово отопление. Други 9% от смога са от негоривни производствени процеси, едва 8% се дължат на пътния транспорт, а 2% – заради ТЕЦ-ве."

    От написаното разбирам, че съвсем малък процент от замърсяването се дължи на транспорта. От този процент като извадим МПС-тата с безнинови агрегати и нови дизели (с катализатор), резултатът ще е нищожен.
    Това, разбира се, не означава, че проблемът с неизправните автомобили трябва да се неглижира, но е важно да се определят правилно приоритетите.

    http://www.dnevnik.bg/zelen/2017/12/02/3087274_v_bulgariia_78_ot_horata_sa_izlojeni_na_opasen_vuzduh/

  • Milko Stoyanov

    Кажете истината в прав текст - ЦИГАНСКИТЕ ГЕТА, като трудолюбива ракова клетка разрастват НЕКОНТРОЛИРУЕМО ПРОБЛЕМА. Първо бяха кражбите, после мръсотията, сега - замърсеният въздух. Утре ще е хепатит Б... и т.н. А върху раковото образувание те трупат бинтове и марли в надежда ракът сам да се свие, победи и самоизлекува...
    За жалост, цели пояси в по-периферните квартали Красна поляна, Западен парк, Овча купел са ОБРЕЧЕНИ на бавна и мъчителна гибел, катализирана от пълна липса на воля и интерес у централната власт. Хората протестират - те ще им сложат повече... ИЗМЕРВАТЕЛНИ СТАНЦИИ?! И какво - само ще замерват нивата и ще "установяват" проблема, без да го решават... ИМПОТЕНТНА ВЛАСТ, неспособна да реши циганския казус и чакаща протестите да прераснат в сблъсъци, сблъсъците - в кръвопролития, а те - в...
    И това е отдална тема от старите дизели, пясъка и прахта, разпилявани от строежите и т.н. - които също могат да се решат САМО С ДРАКОНОВСКИ МЕРКИ. Но на г-жа Фандъкова НЕ Й СТИСКА да атакува челно реалните проблеми, защото ще има... противоречив пиар... И така - дишайте дълбоко. Шукар боти, Булгаристан боти.

  • 8
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#6] от "Ivan Krastinov":

    Г-н Ivan Krastinov, какво ви ползват тези проценти?

    Цитирате обобщени данни за цялата страна. В един чувал са набутани София, Боженци, Малко Търново, Старо село, Карнобат, Кула, Гюешево, Гинци и пр., а проблемите на София с произхода на ФПЧ нямат нищо общо с тези на карнобатчани, например.

    В София има 5 станции, които мерят качеството на въздуха. Да сте виждали някъде публикувани данните от тях? Нито на Орлов, нито в Лагера, в Павлово и на другите две места, които ми избягаха в момента, няма цигански гета, където да се горят парцали, гуми, кабели, фашкии, стари чанти, ПЕТ бутилки и т.н. Тези станции какви причинители на замърсяване мерят тогава?

    Дума няма, че е отврат циганската смрад, но 100 семейства в 2 квартала - Факултета и Баталова воденица - просто няма как да осмърдят цяла София и да ни напълнят с ФПЧ.

    В София се движат поне 1 000 000 автомобили. Сигурно 2/3 от тях са бараки отпреди катализаторната ера или са с изхвърлени такива.

    Много е удобно циганите да се посочат за изкупителна жертва, вместо общината да въведе нелицеприятни ограничения за трошките.

  • 9
    lgo1445162231477000 avatar :-|
    Ivan Krastinov

    До коментар [#8] от "D-r D":

    Отделих известно време да се запозная с доклада (линк към него има в статията, от която взех данните) и искам да направя някои пояснения.
    Предмет на изследването е експозицията на населението на вредни атмосферни емисии, това означава че 60-те души, живеещи в Боженци ще имало относително ниска тежест в резултатите от проучването. Докладът е базиран на данните от измервателни станции, включително 5-те, които споменахте.
    Въпреки че циганските семейства в софийските гета са доста повече от 100, мога да те уверя, че горенето на всякакви боклуци не е само техен прийом. Те безспорно са част от проблема, но аз също нямам желание да ги превръщаме в изкупителна жертва.
    Нека се върнем на доклада :) Според него, транспортът е основен виновник за замърсяване с азотни и въглеродни окиси. Пак според доклада, засегнатото от NO2 емисии население в Столична община е нула. Относно CO емисиите, заключението в доклада е следното: "Не е регистрирано превишаване на нормата за съдържание на въглероден оксид в нито един РОУКАВ.". За всички останали типове замърсявания "виновници" (в различна степен) са:ТЕЦ-овете, битовото и индустриалното горене, други производствени процеси, селското стопанство и т.н.
    Възможно е докладът да е сгрешен, може аз да не съм разбрал данните, но личните ми наблюдения са сходни. Качеството на въздуха в София извън отоплителния сезон е осезаемо по-добро, отколкото през студените месеци, а това ме навежда на мисълта, че основният замърсител е друг.
    Пак искам да кажа, че трябва да се вземат мерки срещу замърсителите, в т.ч. и МПС-та, но би било грешка ако се започне отзад-напред. Не искам хората да бъдат свалени от автомобилите си и принудени да дишат все повече замърсен въздух, тъй като подобна мярка нито ще изчисти въздуха, нито ще подобри здравния статус на българина.

  • 10
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#9] от "Ivan Krastinov":

    Благодаря за отговора.
    Разбира се, че проблемът е, както се казва, комплексен. В него участват и комините на цялата подвитошка дъга, и трошляците по улиците, строежите и самосвалите, които препускат по улиците, и котловинността на Софийското поле, и не на последно място - неадекватността на Столична община, която ще бори замърсяването на въздуха с увеличаване таксата за синята зона и билети от 1 лв...

    Не че се правя на кмет, но има и по-адекватни решения.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход