С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 19 дек 2017, 14:38, 4863 прочитания

Столичната полиция е спряла да следи за отнемане предимство на пешеходци

През последните 10 години в София са загинали 395 пешеходци

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От две години за столичната полиция контролът за това дали шофьорите спазват предимството на пешеходци не е приоритет. Това става ясно от статистика, предоставена на "Капитал" от Столичната дирекция на вътрешните работи (СДВР) по реда на Закона за достъп до обществена информация.

След 2016 г. издадените от КАТ наказателни постановления срещу шофьори, отнели предимство на пешеходци, са намалели близо десетократно (вижте графиката). През 2016 г. и 2017 г. (до 10 декември) полицията е санкционирала шофьорите предимно постфактум - има с около стотина глобени по-малко, отколкото са били инцидентите с пешеходци. През 2016 г. 79.9% от глобите са наложени след инцидент, а през 2014 г. - 16.6%.


От данните става ясно, че 395 пешеходци са загубили живота си в София за последните 10 години, а 6670 са били ранени при пътни инциденти.

Сбъркани приоритети

Според статистиката на МВР за цялата страна през 2016 г. пътно-транспортните произшествия, квалифицирани от полицията като "блъскане на пешеходец", съставляват близо 1/4 от всички тежки катастрофи (23.8% за 2016 г., 27.5% за 2015 г.) Общият брой на загиналите е 114 (164 за 2015 г.), а на ранените 1729 (1927 за 2015 г.).



Въпреки че блъскането на пешеходци е сред основните причини за жертви на пътя, то очевидно не е приоритет за полицията. Справка в сайта на МВР показва, че през последните три години проблемът е бил адресиран епизодично — по време на т.нар. акция "Зима". На 15 ноември МВР отбелязва "Ден без пешеходци – жертви на пътя, посветен на Световния ден за възпоминание на жертвите от ПТП".

От страницата на вътрешното министерство става ясно, че т.нар. превенция съдържа предимно съвети и предупреждения към пешеходците, но не и към водачите.

В същото време и законодателните промени, и пътният контрол са почти изцяло фокусирани към контрол на скоростта и проверки за алкохол и наркотици, без нито едно от тези нарушения да са сред основните причини за пътно-транспортни произшествия - през 2016 г. има 6 загинали в резултат на управление със скорост над общото ограничение или такова, въведено със знак, 6 загинали през 2016 г. заради ПТП, причинено от пиян водач, и нула загинали през 2016 г. заради водач, управлявал след употреба на наркотично вещество.

Глобата за отнемане на предимство на пешеходна пътека е 100 лв., като при повторно нарушение е двойна - 200 лв., като освен това върви с отнемане на книжката за един месец.

Санкционирането за превишена скорост (което не най-масовото нарушение) помага на полицията да отчита дейност, а преследването на пияни шофьори и такива, седнали зад волана след употреба на дрога, позволява и подобряване на полицейската статистика, защото тези престъпления са със 100% разкриваемост.

Този април МВР се похвали, че на практика всички патрулни автомобили, които осъществяват пътен контрол, са оборудвани с камери, които да следят действията на полицаите по време на проверка като начин за противодействие на корупцията. По информация на "Капитал" тази система все още не действа, тъй като не е бил създаден необходимият капацитет за преглеждане на записите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пореден шеф на пътната агенция напусна, този път по "лична молба" Пореден шеф на пътната агенция напусна, този път по "лична молба"

Бивш директор в пътната агенция влиза в управителния съвет на мястото на Радослав Влахов

17 юни 2019, 25 прочитания

Доган търси чуждестрани инвеститори за ТЕЦ-а и пристанището си Доган търси чуждестрани инвеститори за ТЕЦ-а и пристанището си

През 2021 г. "Пристанище ТЕЦ Езерово" трябвало да може да обработва около 200 хил. т контейнери – колкото всички български пристанища в момента

17 юни 2019, 186 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Исторически нива на оптимизма за 2018 г.

Според "Алфа Рисърч" повечето българи очакват 2018 г. да е по-добра, което не се е случвало от 20 години

Частните парчета от парка

Устройственият план на Борисова градина осветли няколко съмнителни сделки, останали под радара на общественото внимание 20 години

Garitage Park и казахските милиони

Големият имотен проект в София е собственост семейството на Аслан Мусин, който до 2012 г. е считан за дясна ръка на Назарбаев

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

20 въпроса: Полина Лъжанска

д-р Лъжанска е сред инициаторите на сайта CancerCare.bg и благотворителния маратон Race for the Cure

Пътят към голотата

Изложба с актова фотография на Георги Ст. Георгиев от началото на ХХ век