Столичната полиция е спряла да следи за отнемане предимство на пешеходци
21 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Столичната полиция е спряла да следи за отнемане предимство на пешеходци

Ако пресичате, Столичната полиция не ви пази

Столичната полиция е спряла да следи за отнемане предимство на пешеходци

През последните 10 години в София са загинали 395 пешеходци

5539 прочитания

Ако пресичате, Столичната полиция не ви пази

© Цветелина Белутова


От две години за столичната полиция контролът за това дали шофьорите спазват предимството на пешеходци не е приоритет. Това става ясно от статистика, предоставена на "Капитал" от Столичната дирекция на вътрешните работи (СДВР) по реда на Закона за достъп до обществена информация.

След 2016 г. издадените от КАТ наказателни постановления срещу шофьори, отнели предимство на пешеходци, са намалели близо десетократно (вижте графиката). През 2016 г. и 2017 г. (до 10 декември) полицията е санкционирала шофьорите предимно постфактум - има с около стотина глобени по-малко, отколкото са били инцидентите с пешеходци. През 2016 г. 79.9% от глобите са наложени след инцидент, а през 2014 г. - 16.6%.

От данните става ясно, че 395 пешеходци са загубили живота си в София за последните 10 години, а 6670 са били ранени при пътни инциденти.

Сбъркани приоритети

Според статистиката на МВР за цялата страна през 2016 г. пътно-транспортните произшествия, квалифицирани от полицията като "блъскане на пешеходец", съставляват близо 1/4 от всички тежки катастрофи (23.8% за 2016 г., 27.5% за 2015 г.) Общият брой на загиналите е 114 (164 за 2015 г.), а на ранените 1729 (1927 за 2015 г.).

Въпреки че блъскането на пешеходци е сред основните причини за жертви на пътя, то очевидно не е приоритет за полицията. Справка в сайта на МВР показва, че през последните три години проблемът е бил адресиран епизодично — по време на т.нар. акция "Зима". На 15 ноември МВР отбелязва "Ден без пешеходци – жертви на пътя, посветен на Световния ден за възпоминание на жертвите от ПТП".

От страницата на вътрешното министерство става ясно, че т.нар. превенция съдържа предимно съвети и предупреждения към пешеходците, но не и към водачите.

В същото време и законодателните промени, и пътният контрол са почти изцяло фокусирани към контрол на скоростта и проверки за алкохол и наркотици, без нито едно от тези нарушения да са сред основните причини за пътно-транспортни произшествия - през 2016 г. има 6 загинали в резултат на управление със скорост над общото ограничение или такова, въведено със знак, 6 загинали през 2016 г. заради ПТП, причинено от пиян водач, и нула загинали през 2016 г. заради водач, управлявал след употреба на наркотично вещество.

Глобата за отнемане на предимство на пешеходна пътека е 100 лв., като при повторно нарушение е двойна - 200 лв., като освен това върви с отнемане на книжката за един месец.

Санкционирането за превишена скорост (което не най-масовото нарушение) помага на полицията да отчита дейност, а преследването на пияни шофьори и такива, седнали зад волана след употреба на дрога, позволява и подобряване на полицейската статистика, защото тези престъпления са със 100% разкриваемост.

Този април МВР се похвали, че на практика всички патрулни автомобили, които осъществяват пътен контрол, са оборудвани с камери, които да следят действията на полицаите по време на проверка като начин за противодействие на корупцията. По информация на "Капитал" тази система все още не действа, тъй като не е бил създаден необходимият капацитет за преглеждане на записите.


4 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Не можете да не отчетете факта, че поне половината от това намаление идва заради повишеното спазване на правила. Казвам го като пешеходец. Много рядко ми отнемат предимство, особено стъпя ли на пътеката.

  • 2
    gaf11540155 avatar :-?
    gaf11540155

    И какво - при Орешарски най-много актове за отнето предимство. При чудото на медийния и пиар комфорт - рязко надолу, както с всички останали хуманни сектори като здравеопазване, образование, медийна свобода...

  • 3
    bvu38525482 avatar :-|
    bvu38525482

    Скоростта е най-големия проблем все пак. Много по опасно и по-вероятно е да те блъсне трезвен с превишена скорост отколкото дори пият дето си кара с 40

  • 4
    tulup avatar :-|
    tulup

    До коментар [#1] от "Георги Георгиев":

    Да, така е. Което показва колко малко усилия от страна на КАТ са необходими за да се наложи спазването на закона. Две-три години засилен контрол. Не разбирам какво им пречи да го направят и за другите масови нарушения


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK