Правителството спря сделката за бойните кораби и проекта за ремонт на МиГ-29
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Правителството спря сделката за бойните кораби и проекта за ремонт на МиГ-29

Правителството спря сделката за бойните кораби и проекта за ремонт на МиГ-29

Единственият кандидат за корабите се е отказал заради занижена цена, а жалба на украинска компания стопира засега поддръжката на изтребителите

6998 прочитания

© Надежда Чипева


Два големи военни проекта, лансирани от Министерството на отбраната, на обща стойност близо 900 млн. лв. за момента пропадат, стана ясно в сряда.

Единствената фирма, която се яви в конкурса за строежа два военни кораба за армията - варненската "Делфин", е депозирала писмо в Министерството на отбраната, с което се отказва от по-нататъшни преговори за подписване на договор, съобщи военното министерство. Планираната инвестиция бе близо 820 млн. лв.

Паралелно с това стана ясно и че жалба на украинската държавна компания "Укроборонпром" от холдинг "Украинмаш" блокира ремонта на старите МиГ-ове, който министерството планираше да възложи директно на руската корпорация РСК МиГ срещу до 82 млн. лв. в идните 4 години.

Кораби с неясна съдба

"Делфин" бе одобрена през ноември от междуведомствена работна група за изграждането на два нови патрулни кораба за армията. Компанията е депозирала отказа си идва в деня, в който правителството най-вероятно щеше да гласува да се сключи договор за изпълнението на поръчката. За целите на проекта предишният парламент отпусна до 820 млн. лв., които целево трябва да бъдат похарчени в рамките на 5 години.

Като основен мотив за оттегляне "Делфин" сочи реално намалената с 20% стойност на проекта за инвестиционен разход заради въведения от 1 януари 2017 г. ДДС върху всички военни сделки. Още тогава стана ясно, че в резултат на това решение на Народното събрание сумата 820 млн. лв. реално се намалява със 164 млн. лв. Именно това решение беше и основната причина няколко чуждестранни компании, заявили интерес към проекта, да се оттеглят и да не участват в процедурата, поясняват от ведомството.

Засега обаче от военното министерство няма коментар как ще се процедира оттук нататък - ще бъде ли подновена процедурата, кога, със същите финансови и други параметри или с нови и т.н.

Блокиран ремонт на старите МиГ-ове

Редом с това стана ясно също така, че жалба на украинската държавна компания "Укроборонпром" от холдинг "Украинмаш" блокира ремонта на старите МиГ-ове на военновъздушните ни сили. Дружеството обжалва в Комисията за защита на конкуренцията решението на Министерството на отбраната от началото на месеца да възложи директно на РСК МиГ - производителят на самолетите, поръчката за поддръжката на 15-те бойни самолети МиГ-29 за срок от 4 години срещу до 82 млн. лв.

Мотивът на министерството за решението за директно договаряне е, че "руското дружество единствено притежава лиценз, произвежда оригинални резервни части и разполага със способности да ремонтира и удължава експлоатацията на изтребителите МиГ-29". Предвидените средства за ремонта сега се връщат в държавния бюджет, като ще бъдат необходими минимум 3-4 месеца за осигуряване на нови средства за ремонт и поддръжка на българските бойни самолети, допълват от министерството.

Според съобщението на ведомството сега "жалбата е внесена без платена такса, което подсказва, че единствената цел е блокиране на процедурата". В същото време проблем с поръчката има и отвъд конкретната жалба - с намеренията си да "модернизира" старите съветски самолети министърът на практика открито загърбва оръжейните санкции на ЕС срещу Русия и договореното на срещите на върха на НАТО максимално намаляване на оръжейната зависимост от несъюзнически държави. При българската изтребителна авиация тази зависимост е на 100%.

С този ход България рискуваше да попадне под ударите на евентуални търговски санкции на САЩ, след като официален Вашингтон изрично вкара и РСК МиГ в забранителния списък заради конфликта в Украйна.

Съмнения имаше още и че решението може да се отрази крайно негативно и на проекта за придобиване на нови натовски изтребители, който парламентът върна за преработка в края на септември.

Два големи военни проекта, лансирани от Министерството на отбраната, на обща стойност близо 900 млн. лв. за момента пропадат, стана ясно в сряда.

Единствената фирма, която се яви в конкурса за строежа два военни кораба за армията - варненската "Делфин", е депозирала писмо в Министерството на отбраната, с което се отказва от по-нататъшни преговори за подписване на договор, съобщи военното министерство. Планираната инвестиция бе близо 820 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    vaticana avatar :-|
    vaticana

    Какво пък е основанието за жалбата до КЗК на Укроборонпром?

  • 2
    kdo52372883 avatar :-P
    kdo52372883

    Няма страшно! Ще ги дадем и тези поръчки на НСН Инвестмънт - само да минат празниците...

  • 3
    gavrilov avatar :-|
    gavrilov

    Ами вие какво очаквахте от агент Иван КАРАКАЧАНОВ?

    Русенският експерт по македонските въпроси, какво разбира от политика? Може ли тройкаджия да управлява договори за милиарди ? въпроси въпроси ...

  • 4
    gavrilov avatar :-|
    gavrilov

    До коментар [#1] от "vaticana":

    "Дружеството обжалва в Комисията за защита на конкуренцията решението на Министерството на отбраната от началото на месеца да възложи директно на РСК МиГ - производителят на самолетите, поръчката за поддръжката на 15-те бойни самолети МиГ-29 за срок от 4 години срещу до 82 млн. лв."

    Когато се харчат държавни пари (т.е. наши, на данъкоплатците), има правила. Едно от правилата е: при тези обстоятелства се прави обществена поръчка. Не може Каракачанов, на чашка в руското послство, да разпорежда еднолично договори за 82 милиона. Или ако правителството реши да няма "обществена поръчка", за това пак си има процедура. Естествено, трябва да имаш счетоводна грамотност за това. Министър Каракачанов нито има такава, нито има културата да се допита до съветниците си (ако въобще има такива).


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK