Няма кандидати за бившето летище Търговище
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Няма кандидати за бившето летище Търговище

Без маркетинг и при декларирано спиране на приватизацията, едва ли много кандидати са разбрали за продажбата, стартирана през празничния декември и със срок за депозит и оферти в първите дни на новата година.

Няма кандидати за бившето летище Търговище

Обявената от Агенцията за приватизация начална цена за наддаването беше 2 млн. лв.

Калина Горанова
6746 прочитания

Без маркетинг и при декларирано спиране на приватизацията, едва ли много кандидати са разбрали за продажбата, стартирана през празничния декември и със срок за депозит и оферти в първите дни на новата година.

© Анелия Николова


Няма купувачи за бившото летище в Търговище. Държавата пробва да го продаде на търг през Агенцията за приватизация. Наддаването беше насрочено за 3 януари, но не е имало закупени тръжни документации, съобщиха от агенцията пред "Капитал".

Началната цена на търга беше 2 млн. лв., което прави близо 2.12 лв. на кв. метър. Бившето летище е с площ от близо 1000 декара, като към него има и аерогара с площ 845 кв.м и сграда за техническо обслужване (216 кв.м). Таксата за покупката на тръжната документация беше 1000 лв.

Летището в Търговище, разположено на 12 километра от града, губи лицензите си и не функционира като такова от началото на 90-те години. Първоначално е вкарано в активите на летище Бургас, но при концесионирането на черноморските аерогари е прехвърлено към държавното летище Пловдив.

Неуспешното минало

През 2009 г. имаше опит на продажба на летище Търговище, като търгът беше организиран от летище Пловдив, тъй като държавната компания само харчи пари за охраната на този неоперативен актив.

На търга тогава участва само една компания - "Летище Търговище 2009", регистрирана две седмици преди наддаването от тогава 20-годишния Иво Петров от Добрич. Той беше единственият допуснат участник до търга. Тогава стана ясно, че вторият му баща с няколкото си строителни фирми е спомогнал, макар и в малка степен, за облика на новия терминал на летището в Пловдив и е бил на 5-о място в листата депутати на "Коалиция за България" от Добрич на тогавашните избори. Компанията, която тогава спечели търга, вече носи името "Ив Ко 89", като от последния й финансов отчет става ясно, че не е извършвала дейност.

47 стотинки на квадрат

Основният проблем тогава беше, че държавата продава актива почти на безценица с начална тръжна цена от 47 стотинки на квадратен метър, или общо 445 235 лв. Победителят тогава предложи 480 хил. лв., т.е. по 50 стотинки на кв. метър.

Основният аргумент в защита на цената на сделката тогава беше, че обектът отдавна не е летище, тъй като е в лошо състояние и трябва да бъде разглеждан просто като голямо парче земеделска земя среден клас, въпреки че 71 декара са в регулация. Дори и като земеделска земя обаче цената на кв. метър беше твърде ниска.

Сделката тогава беше организирана между изборите с много кратки срокове. А останалите желаещи не бяха допуснати до наддаването.

Спряната конкуренция

През 2009 г. летище Пловдив поиска депозит за участие от 180 хил. лв., което беше 40% от сумата, като обикновено той се движи между 10 и 20% от цената. Отстранени бяха и останалите три кандидата в търга - "Драгажен флот - Истър", "Тракия ер" и "Еърпорт секюрити клиаранс", тъй като не са подали всичките необходими документи, като "Драгажен флот - Истър" оспори процедурата в съда.

Впоследствие по време на първото правителство на Бойко Борисов процедурата по продажба е отменена.

Сега активът е сред малкото, предлагани от Агенцията за приватизация. През последните години ведомството почти не правеше сделки, а третото правителство на ГЕРБ реши, че няма да приватизира, макар още желанието да не е облечено в законов текст. Друг въпрос е, че без маркетинг и при декларирано спиране на приватизацията едва ли много кандидати са разбрали за продажбата, стартирана през празничния декември и със срок за депозит и оферти в първите дни на новата година.

Няма купувачи за бившото летище в Търговище. Държавата пробва да го продаде на търг през Агенцията за приватизация. Наддаването беше насрочено за 3 януари, но не е имало закупени тръжни документации, съобщиха от агенцията пред "Капитал".

Началната цена на търга беше 2 млн. лв., което прави близо 2.12 лв. на кв. метър. Бившето летище е с площ от близо 1000 декара, като към него има и аерогара с площ 845 кв.м и сграда за техническо обслужване (216 кв.м). Таксата за покупката на тръжната документация беше 1000 лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK