С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
13 4 яну 2018, 17:44, 19894 прочитания

Данаил Папазов придоби "ТЕЦ Варна" с 24 млн. евро кредит от ПИБ

В ръководството е влязла и друга свързвана с Делян Пеевски фигура - Георги Христозов, който оглавяваше държавни енергийни фирми

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Данаил Папазов дълги години беше директор на "Пристанище Варна", където започна и кариерата на депутата от ДПС Делян Пеевски.
Неработещият "ТЕЦ Варна" вече не е на CEZ, а от 20 декември акциите са прехвърлени на варненската "Сигда", която се контролира от фамилията на близкия до ДПС бивш транспортен министър Данаил Папазов. В новото ръководство на купеното дружество влиза и друга свързвана с Делян Пеевски фигура - Георги Христозов, който оглавяваше държавни енергийни фирми, включително БЕХ.

Цената на сделката не е публична, а Папазов отказа да я уточни заради клауза за търговска тайна в договора му с CEZ. В медиите се цитираха 50 млн. евро, но той уточни, че сумата значително се разминава с реалната. По информация от други източници продавачът е търсил около 30 млн. евро.


Сумата е поне 24 млн. евро, ако се съди по отпуснатия на "Сигда" кредит от Първа инвестиционна банка (ПИБ) за 24.2 млн. евро на 13 декември. От документите по залога в Търговския регистър се вижда, че лихвата е висока - минимум 7.5%, а обезпечения са терени в Девня и бензиностанция.

Новият собственик на "ТЕЦ Варна" подготвя рестартирането на 210-мегаватовия шести блок след подмяна на горивната база от въглища на газ, както и отваряне на прилежащото пристанището за товаро-разтоварна дейност на зърнени храни. По график това трябва да стане до няколко месеца.

Търси се финансиране за ремонти в размер на до 20 млн. лв., като за дейностите, които текат на площадката в момента, са осигурени средства на кредит от български банки, обясни Папазов.



Голямата трансформация

Папазов е дългогодишен директор на държавното "Пристанище Варна", включително и по времето, когато в предприятието започва кариерата си депутатът от ДПС Делян Пеевски, а в кабинета "Орешарски" е транспортен министър.

Пред "Капитал" той заяви, че финансира покупката с банков кредит от българска банка, чието име няма да оповести. Покупката на ТЕЦ-а стана чрез фирмата "Сигда", в която синът му Станислав държи 52%, а дъщеря му Ивелина - останалите 48%.

На 21 декември, дни след като антимонополния орган разреши сделката, "Сигда" е провела извънредно общо събрание, на което в качеството си на едноличен собственик на ТЕЦ-а освобождава досегашните управители и назначава в ръководството Данаил Папазов, Андриян Атанасов и Георги Христозов. Последният беше директор на "ТЕЦ Марица-изток 2" по времето, когато държавните дружества масово депозираха свободните си средства в КТБ, с което й осигуряваха ресурс да финансира проектите по изкупуване на бизнеси от дуото Делян Пеевски - Цветан Василев. При кабинета Орешарски Христозов бе назначен за директор на БЕХ, а после и в борда на директорите на компанията "Южен поток България". В "ТЕЦ Варна" Христозов ще заема поста заместник-директор и по думите на Данаил Папазов ще ръководи ремонтните дейности.

Те вече текат с цел пускане в експлоатация на шести енергоблок. Той бе затворен заедно с останалите пет преди три години, тъй като не отговаря на екологичните изисквания. Работи се по подмяна на горивната му база, като тепърва щели да се водят разговори с "Булгаргаз" за необходимите доставки на синьо гориво. Несигурността на доставките бе една от причините досегашният собственик ЧЕЗ упорито да отлага подобна инвестиция и накрая да зачеркне опцията като нерентабилна. Дори и да не заработи активно като производител на електроенергия, реновиран, блокът би могъл да кандидатства за осигуряването на студен резерв за енергийния баланс на страната, което също носи приходи.

Паралелно с дейностите по рестартиране на електропроизводството тече работа и по пристанищния терминал, който според експертите е по-ценният актив, който досега е бил труден за използване заради ограничения в Закона за енергетиката. "Това е пристанище, което е включено като терминал в "Пристанище с национално значение Варна". Има предвидена територия за бъдещо развитие още отпреди 30 години", коментира в телефонен разговор Данаил Папазов. Той допълни, че се работи за превръщане на порта в пристанище за контейнерни товари и зърнени храни. "Реалистично е в рамките на година-две да бъде завършен целият проект, иначе пристанището и днес може да работи зърнени храни, след като бъдат изкарани необходимите документи около смяната на собствеността. В рамките на 2-3 месеца се прави това, ние обаче имаме готовност и по-бързо да стане това", каза Папазов.

По думите му в момента в "ТЕЦ Варна" работят около 30 души, а до седмица числеността на служителите ще се увеличи на 100. При пускането в експлоатация на енергоблока ще са нужни около 100 души постоянен персонал, обясни още Папазов.

Той не бе единственият кандидат за актива, който ЧЕЗ обособи и продаде на парче. За основния й бизнес в България, преносът и снабдяването с електроенергия компанията все още не е обявила решението си дали продава, или остава. Планът за излизане от пазара бе затруднен, след като предпочетеният купувач "Фючър енерджи" изпадна във финансови затруднения и преговорите се пренасочиха към новия избран за ексклузивен купувач - "Инерком груп" на пазарджишката фамилия Върбакови.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кой ще превъоръжи пехотата 5 Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

20 сеп 2019, 2167 прочитания

Топ обявите за работа на Karieri.bg Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT, сектора, търговията, човешките ресурси

20 сеп 2019, 717 прочитания

24 часа 7 дни

20 сеп 2019, 12086 прочитания

20 сеп 2019, 5665 прочитания

20 сеп 2019, 3061 прочитания

20 сеп 2019, 2163 прочитания

20 сеп 2019, 1995 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Защо насилието срещу жени в България ще остане ненаказано

Ратификацията на Истанбулската конвенция изглежда все по-малко вероятна

Печели ли се от имоти на борсата

Дружествата със специална инвестиционна цел са алтернатива на директната инвестиция, а и изискват по-малки суми

Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит