Министерството на финансите готви нови мерки за касовите апарати
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Министерството на финансите готви нови мерки за касовите апарати

При проверките си НАП установила, че се укрива между 30 и 70% от оборота в обекти, които използват софтуер за управление на продажбите.

Министерството на финансите готви нови мерки за касовите апарати

Те са за софтуера за управление на продажбите, чрез който според данъчните може да се укрие голяма част от оборота

9337 прочитания

При проверките си НАП установила, че се укрива между 30 и 70% от оборота в обекти, които използват софтуер за управление на продажбите.

© Юлия Лазарова


Производителите на софтуер за управление на продажбите и фирмите, които ползват подобен продукт, ще трябва да декларират допълнителна информация за него пред данъчните. Това предвиждат промени в Наредбата за фискалните устройства, които предлага Министерството на финансите. Идеята е да се ограничи укриването на приходи от продажби. В мотивите от ведомството обясняват, че софтуерът позволява настройка, при която при приключване на продажба не се подава команда към фискалното устройството за отпечатване на фискален бон и така част от оборота остава в сивия сектор.

Промените засягат над 20.3 хил. търговски обекта, а очакванията на ведомството са, че те ще увеличат разходите предимно на ползващите ERP системи. В мотивите към проекта е записано, че вероятно част от производителите ще актуализират софтуера на клиентите си като част от абонамента им.

Какво се променя

НАП вече ще изисква информация за производителя на софтуера, модулите му и тяхната функционалност, както и каква е вградената защита срещу неоторизирана промяна или добавяне

на външни модули към софтуера. Това е само част от информацията, която производители, дистрибутори и клиенти на подобен тип продукти ще трябва да декларират пред данъчните. Информацията ще се подава онлайн, като освен това всеки производител и разпространител на подобен софтуер ще декларира пред НАП, че той отговаря на законовите изисквания. Приходната администрация ще поддържа публичен списък на декларираните софтуери.

Самите потребители пък ще са задължени да използват в търговските си обекти само деклариран софтуер. Търговците също ще подават информация към НАП за използвания продукт в допълнение към задължението да съхраняват запазената от софтуера информация и да осигуряват достъп до нея на данъчните.

Предвижда се новите изисквания да влязат в сила от 1 октомври тази година за производители и разпространители, а за самите търговци - от 1 януари 2019 г.

Проектът ще бъде достъпен за публични консултации до 21 януари на сайта на Министерството на финансите и платформата strategy.bg.

Защо се прави

Според НАП и финансовото ведомство подобен софтуер позволява настройка, при която при приключване на продажба не се подава команда към устройството за отпечатване на фискален бон. Същевременно пък от нефискалното устройство (принтерът) се разпечатва и дава на клиента бон, имитиращ фискалния, се посочва в мотивите към проекта. Там се посочва, че при проверките си НАП установява, че се укриват между 30 и 70% от оборота в обекти, които използват подобни софтуерни продукти.

И регистър на собствениците на е-магазини

Националната агенция за проходите иска да създаде регистър на собствениците на електронни магазини в страната, става ясно от проектонаредбата. Към момента в преобладаващата част от онлайн магазините няма информация за търговеца, извършващ продажби през него. Целта е НАП да разполага с информация кое лице извършва търговската дейност, а данните ще бъдат видими и за потребителите. Предвижда се подаването на информацията от електронните търговци към данъчните да се извършва по електронен път, за което ще е необходим електронен подпис. Задължените лица ще трябва да посочват името на електронния магазин, собственика, както и вида продавани стоки. Ако се приеме наредбата, търговците ще имат месец за подаване на информация.

Производителите на софтуер за управление на продажбите и фирмите, които ползват подобен продукт, ще трябва да декларират допълнителна информация за него пред данъчните. Това предвиждат промени в Наредбата за фискалните устройства, които предлага Министерството на финансите. Идеята е да се ограничи укриването на приходи от продажби. В мотивите от ведомството обясняват, че софтуерът позволява настройка, при която при приключване на продажба не се подава команда към фискалното устройството за отпечатване на фискален бон и така част от оборота остава в сивия сектор.

Промените засягат над 20.3 хил. търговски обекта, а очакванията на ведомството са, че те ще увеличат разходите предимно на ползващите ERP системи. В мотивите към проекта е записано, че вероятно част от производителите ще актуализират софтуера на клиентите си като част от абонамента им.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    uiv06356363 avatar :-|
    uiv06356363

    Плод-зеленчуците крият 99% от оборота по тоя елементарен начин от години, а магазините за дрехи втора употреба издават касови бележки втора употреба!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.