С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 10 яну 2018, 17:26, 6746 прочитания

Всички големи български строители поискаха поръчките за пътя до Сърбия

Надпреварата е за четвърт милирад лева и идва след дълга липса на скъпи проекти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За проектирането и изграждането на скоростното трасе от София до Сърбия наддават всички големи местни строителни компании, като има и малко чуждо участие за цвят. По 12 оферти от едни и същи кандидати са подадени в двете обществени поръчки за разширението на пътя до Калотина. Едната е за 14.5 км от граничния пункт до пътен възел Драгоман, а другата - оттам до столицата.

Апетитът на строителните компании в проекта за близо 259 млн. лв. е изострен след повече от година на почти пълна суша откъм големи поръчки. А това е сигурен предвестник на жалби и дълго проточване на процедурата, което в крайна сметка може да отложи разширяването на пътя до сръбската граница за след 2021 г., какъвто е заложеният срок.


Масово кандидатстване

След като на 9 и 10 януари Агенция "Пътна инфраструктура" отвори техническите предложения на кандидатите стана ясно, че самостоятелно в състезанието участват "ГБС-Инфраструктурно строителство", "Трейс груп холд", "Инжстройинженеринг" и "ИСА 2000". Останалите играчи ползват консорциуми и обединения. "Хидрострой" и дъщерната му "Водстрой 98" например са регистрирали по Закона за задълженията и договорите дружество "Хидро-вод строй".

"Пътстрой 92" и "Геострой" пък са се обединили в "Геопът Изток" и "Геопът Запад" съответно за първата и за втората процедура. Такава схема с различни консорциуми прилагат и останалите участници. "Джи Пи груп", испанската "Контратас Иглесиас" и "Трансконсулт-22" играят чрез обединенията "Калотина - София" и "Евро Калотина". "АПВ Калотина СОП 1" и "АПВ Калотина СОП 2" пък са избраните джойнт венчъри от "Пътища Пловдив", "Агромах" и "Водно строителство – Благоевград".



Другите партньорства са между: "ПСТ Груп" и "Аква модул"; между "Автомагистрали Черно море" и "Автомагистрали Хемус"; италианската "Гранди Лавори Финкосит" и Х.С.С.; българското и полското подразделение на Strabag.

Предвид сложността на проекта и голямата документация отварянето на ценовите оферти на участниците едва ли ще се случи преди март.

Бърз път вместо магистрала

Първата обществена поръчка е на стойност 141.6 млн. лв. без ДДС и е за 14.5 км, които започват от ГКПП Калотина и стигат до надлеза при пътния възел на Драгоман. Част от средствата - 20 млн. евро, са осигурени от механизма "Свързана Европа". Планира се тази отсечка да бъде с по две ленти за движение в посока, както и да има една за аварийно спиране. Ще бъдат построени 10 големи съоръжения, две от които са при
пътните възли Калотина и Драгоман.

Тук обаче не става дума за класическа магистрала, тъй като проектната скорост ще бъде 100 км в час. Иначе поръчката трябва да бъде изпълнена в рамките на 852 дни, т.е. 2 години и четири месеца. Така ако това лято се стигне до договор с изпълнителя, участъкът ще е готов най-рано в края на 2020 или началото на 2021 г.

Другата поръчка е за останалите близо 17 км между Драгоман и Сливница. Прогнозната стойност е 117 млн. лв. без ДДС. Проектът предвижда да бъде направено разширение на съществуващия път до габарит 27 м (четирилентов път). Заложената проектна скорост в този участък е малко по-висока - 110 км/ч. Срокът за изпълнение е по-дълъг - 910 календарни дни, т.е. 2 години и половина.

И в двете поръчки основният критерий за оценка на офертите е цената с тежест 60%. Другите показатели са оценката по качествени показатели на проектирането и на строителството.

Сърбия отдавна ни изпревари

За магистрала от София до Калотина се говори вече цяло десетилетие, но нищо не се прави по нея. Бойко Борисов обеща ударно да построи този път откакто стана премиер през 2009, но от днешна гледна точка това може да не се случи дори и в третия му мандат.

В същото време Сърбия успя да изгради магистрала от Ниш до българската граница. От 1 януари тази година са въведени и тол-такси за използването на шосето. Цената за лек автомобил е 190 сръбски динара на посока (3.13 лева по днешния курс). Микробусите плащат 280 динара (4.61 лв.), автобусите – 500 динара (8.23 лв.), а товарните автомобили – по 1120 динара (18.43 лв.). Таксите могат да се плащат в брой в левове и в евро, както и с банкова карта.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

БСП и ДПС обявиха управлението за опасно, ГЕРБ: Стига истерии 1 БСП и ДПС обявиха управлението за опасно, ГЕРБ: Стига истерии

Докато в парламента вървяха дебатите по вота на недоверие, премиерът разговаряше с футболните фенове на "Левски"

24 яну 2020, 1850 прочитания

Адвокатите сочат като най-сериозен проблем отношението на институциите Адвокатите сочат като най-сериозен проблем отношението на институциите

Анкета сред членовете на столичната адвокатура показва, че електронната комуникация със съда е най-желаното подобрение

24 яну 2020, 1463 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Правната комисия отхвърли ветото на президента върху антикорупционния закон

Разглеждането на върнатия закон е включено и в дневния ред на парламента за тази седмица

Още от Капитал
Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Реклама за слушане

Чрез подкаст рекламите компаниите могат да достигнат до нишова аудитория, фокусирана върху съдържанието.

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10