Всички големи български строители поискаха поръчките за пътя до Сърбия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Всички големи български строители поискаха поръчките за пътя до Сърбия

Пътят София-Калотина ще бъде разширен до магисрален габарит, но позволената скорост ще е 100-110 км в час.

Всички големи български строители поискаха поръчките за пътя до Сърбия

Надпреварата е за четвърт милирад лева и идва след дълга липса на скъпи проекти

Ивайло Станчев
7429 прочитания

Пътят София-Калотина ще бъде разширен до магисрален габарит, но позволената скорост ще е 100-110 км в час.

© Анелия Николова


За проектирането и изграждането на скоростното трасе от София до Сърбия наддават всички големи местни строителни компании, като има и малко чуждо участие за цвят. По 12 оферти от едни и същи кандидати са подадени в двете обществени поръчки за разширението на пътя до Калотина. Едната е за 14.5 км от граничния пункт до пътен възел Драгоман, а другата - оттам до столицата.

Апетитът на строителните компании в проекта за близо 259 млн. лв. е изострен след повече от година на почти пълна суша откъм големи поръчки. А това е сигурен предвестник на жалби и дълго проточване на процедурата, което в крайна сметка може да отложи разширяването на пътя до сръбската граница за след 2021 г., какъвто е заложеният срок.

Масово кандидатстване

След като на 9 и 10 януари Агенция "Пътна инфраструктура" отвори техническите предложения на кандидатите стана ясно, че самостоятелно в състезанието участват "ГБС-Инфраструктурно строителство", "Трейс груп холд", "Инжстройинженеринг" и "ИСА 2000". Останалите играчи ползват консорциуми и обединения. "Хидрострой" и дъщерната му "Водстрой 98" например са регистрирали по Закона за задълженията и договорите дружество "Хидро-вод строй".

"Пътстрой 92" и "Геострой" пък са се обединили в "Геопът Изток" и "Геопът Запад" съответно за първата и за втората процедура. Такава схема с различни консорциуми прилагат и останалите участници. "Джи Пи груп", испанската "Контратас Иглесиас" и "Трансконсулт-22" играят чрез обединенията "Калотина - София" и "Евро Калотина". "АПВ Калотина СОП 1" и "АПВ Калотина СОП 2" пък са избраните джойнт венчъри от "Пътища Пловдив", "Агромах" и "Водно строителство – Благоевград".

Другите партньорства са между: "ПСТ Груп" и "Аква модул"; между "Автомагистрали Черно море" и "Автомагистрали Хемус"; италианската "Гранди Лавори Финкосит" и Х.С.С.; българското и полското подразделение на Strabag.

Предвид сложността на проекта и голямата документация отварянето на ценовите оферти на участниците едва ли ще се случи преди март.

Бърз път вместо магистрала

Първата обществена поръчка е на стойност 141.6 млн. лв. без ДДС и е за 14.5 км, които започват от ГКПП Калотина и стигат до надлеза при пътния възел на Драгоман. Част от средствата - 20 млн. евро, са осигурени от механизма "Свързана Европа". Планира се тази отсечка да бъде с по две ленти за движение в посока, както и да има една за аварийно спиране. Ще бъдат построени 10 големи съоръжения, две от които са при

пътните възли Калотина и Драгоман.

Тук обаче не става дума за класическа магистрала, тъй като проектната скорост ще бъде 100 км в час. Иначе поръчката трябва да бъде изпълнена в рамките на 852 дни, т.е. 2 години и четири месеца. Така ако това лято се стигне до договор с изпълнителя, участъкът ще е готов най-рано в края на 2020 или началото на 2021 г.

Другата поръчка е за останалите близо 17 км между Драгоман и Сливница. Прогнозната стойност е 117 млн. лв. без ДДС. Проектът предвижда да бъде направено разширение на съществуващия път до габарит 27 м (четирилентов път). Заложената проектна скорост в този участък е малко по-висока - 110 км/ч. Срокът за изпълнение е по-дълъг - 910 календарни дни, т.е. 2 години и половина.

И в двете поръчки основният критерий за оценка на офертите е цената с тежест 60%. Другите показатели са оценката по качествени показатели на проектирането и на строителството.

Сърбия отдавна ни изпревари

За магистрала от София до Калотина се говори вече цяло десетилетие, но нищо не се прави по нея. Бойко Борисов обеща ударно да построи този път откакто стана премиер през 2009, но от днешна гледна точка това може да не се случи дори и в третия му мандат.

В същото време Сърбия успя да изгради магистрала от Ниш до българската граница. От 1 януари тази година са въведени и тол-такси за използването на шосето. Цената за лек автомобил е 190 сръбски динара на посока (3.13 лева по днешния курс). Микробусите плащат 280 динара (4.61 лв.), автобусите – 500 динара (8.23 лв.), а товарните автомобили – по 1120 динара (18.43 лв.). Таксите могат да се плащат в брой в левове и в евро, както и с банкова карта.

За проектирането и изграждането на скоростното трасе от София до Сърбия наддават всички големи местни строителни компании, като има и малко чуждо участие за цвят. По 12 оферти от едни и същи кандидати са подадени в двете обществени поръчки за разширението на пътя до Калотина. Едната е за 14.5 км от граничния пункт до пътен възел Драгоман, а другата - оттам до столицата.

Апетитът на строителните компании в проекта за близо 259 млн. лв. е изострен след повече от година на почти пълна суша откъм големи поръчки. А това е сигурен предвестник на жалби и дълго проточване на процедурата, което в крайна сметка може да отложи разширяването на пътя до сръбската граница за след 2021 г., какъвто е заложеният срок.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    jumbojet avatar :-|
    Дневник пропагандна газета

    "В същото време Сърбия успя да изгради магистрала от Ниш до българската граница. От 1 януари тази година са въведени и тол-такси за използването на шосето. "

    Магистралата още се строи, оня ден минах от там. Има недовършени тунели и мостове, а на много места движението е в едното платно. Което не пречи на сърбите да събират такси като за готова магистрала. При нас, доколкото знам няма да има такси.

    Иначе ще я построят доста преди нас.

  • 2
    judjuk avatar :-|
    Judjuk

    Всички строителни фирми са кандидати за един единствен път, който даже не е магистрала, въпреки че е един от 10-те най-главни в Европа. Ето това е днес развиваща се европейска България. Но пък си имаме европредседателство за 200 млн.

  • 3
    pag avatar :-|
    pag

    Сърбия строи с пари от ЕС, а и всъщност строят български, гръцки и австрийски фирми.
    Построена е по-малко от половината магистрала, като най-трудните участъци покрай Нишава още не са започнати. По план трябва да е готова след 4 години, така че по-полека с вайканията "колко сме изостанали"..........

  • 4
    subaru avatar :-|
    subaru

    "Бърз път вместо магистрала"
    СРАМ


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK