Три сценария за бъдещето на Витоша
Отварянето на планината за хората може да стане по различни начини и с различен ефект, като във всички водеща роля има Столична община
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Това е вариантът, който собственикът на съоръженията, разпространява от пет години. Той до голяма степен се покрива с грандоманските планове София да стане домакин на зимни олимпийски игри.
Предвижда се ски центърът да бъде изместен над "Алеко", изграждането на нови писти, паркинги (недна от идеите е финалът на пистата "Витошко лале" да се вдигне до нивото на междинната станция на кабинката, като се изгради подземен паркинг) и система за изкуствен сняг, преправяне на трасета на съществуващите влекове и лифтове.
Плюсове:
Капацитетът на Витоша за ски спорт ще бъде напълно изпълнен. Ще има отново лифт от Княжево.Минуси:
Проектът е спорен от гледна точка опазване на природата, защото навлиза в защитени зони."Витоша ски" ще бетонира присъствието си в планината. Предвид досегашния опит това е по-скоро противоречива идея.
Колко струва и кой ще плати:
Според "Витоша ски". Цялата инвестиция е 70 млн. евро. Най-вероятно компанията ще се самофинансира, т.е. ще вземе кредит от Първа инвестиционна банка.Как ще се случи:
МОСВ ще излезе с решение, че планът за управление на Витоша няма нужда от екооценка, а Софийска община ще подкрепи инвестиционните планове на "Витоша ски".Умереният сценарий
Лифтовете и влековете се подменят с нови, като се коригират част от трасетата. Изгражда се наново Княжевският лифт, който стига до Златните мостове. Възстановяват се малките ски зони около хижите.Плюсове:
Строителството в защитените територии е сведено до минимум. Разпръскването на потоците ще помогне за развитието на хижи, които са изоставени от десетилетия.Минуси:
Постигането на консенсус със собственика на съоръженията ще е труден.Колко ще струва и кой ще плати:
50 - 60 млн. евро, които могат да бъдат разделени между множество частни инвеститори и общината.Как ще се случи:
Столична община трябва да поеме инициативата. Законът позволява на кмета на общината да задължи "Витоша ски" да премахне "неговия опасен или нефункциониращ строеж или съоръжение", а след това има пълна свобода да намери нов инвеститор или сама да инвестира в съоръжения.Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
8 коментара
Витоша отдавна не е дива планина, макар че ме е изненадвала многократно с неочаквана поява на животни или климатични промени. Личното ми мнение е, че трябва да се ползва, като се оставят "чисти" части, в които да има само туризъм. Това все едно ще стане, защото нито Ярлово ще стане ски център, нито ще е оправдан лифт от Селимица.
Северната част за туризъм, южната резерват
Аз съм за умерения сценарий, защото скиорите като мен в София са 1-2% и заради нас не може да превърнем Северна Витоша в една голяма ски зона. Пък и вода за изкуствен сняг има за по-умерен проект.
Абе и аз карам ски, но и лятото ми харесва да обикалям. Аман от писти и непрокопсали банкери.
Те първо да направят лесен пешеходният достъп от най-близките квартали. Другото е ясно , че е "лапане" без край.
Първият вариант. Витоша е от стратегическо значение, бидейки разположена до София, и там малък компромис с природата може да се направи. Лифтове и ски-писти в северната част на планината - да. Автомобили, автобуси, АТВ-та и пр. моторни превозни средства - категорично не.
Банско, Боровец, Пампорово, Витоша. Нека тия утвърдени ски-зони се развиват, може би още една нова в Рила, но всичко извън тех следва да се пази и охранява строго - никакви автомобили, палаткаджии и зелени наркомани, никакви гъбари и пр. берачи - както е в развитите страни. И да се има предвид, че пешеходният туризъм уврежда дивата природа повече и от лифтовете, защото с миризмата и шума хората гонят животните. Не навсекъде да се разрешава пешеходен туризъм.
Явно Иво Прокопиев е хвърлил окото на лифтовете на Витоша и с медиите си и умрели политици се опитва за вземе концесията, и да пречи на собственика да обнови съоръженията.
Преди години поне можеше да се кара нощно на Витошко лале. Сега и това го няма.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.