Три сценария за бъдещето на Витоша
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Три сценария за бъдещето на Витоша

Три сценария за бъдещето на Витоша

Отварянето на планината за хората може да стане по различни начини и с различен ефект, като във всички водеща роля има Столична община

9991 прочитания

© Надежда Чипева


Сценарият "Витоша ски"

Това е вариантът, който собственикът на съоръженията, разпространява от пет години. Той до голяма степен се покрива с грандоманските планове София да стане домакин на зимни олимпийски игри.

Предвижда се ски центърът да бъде изместен над "Алеко", изграждането на нови писти, паркинги (недна от идеите е финалът на пистата "Витошко лале" да се вдигне до нивото на междинната станция на кабинката, като се изгради подземен паркинг) и система за изкуствен сняг, преправяне на трасета на съществуващите влекове и лифтове.

Плюсове:

Капацитетът на Витоша за ски спорт ще бъде напълно изпълнен. Ще има отново лифт от Княжево.

Минуси:

Проектът е спорен от гледна точка опазване на природата, защото навлиза в защитени зони.

"Витоша ски" ще бетонира присъствието си в планината. Предвид досегашния опит това е по-скоро противоречива идея.

Колко струва и кой ще плати:

Според "Витоша ски". Цялата инвестиция е 70 млн. евро. Най-вероятно компанията ще се самофинансира, т.е. ще вземе кредит от Първа инвестиционна банка.

Как ще се случи:

МОСВ ще излезе с решение, че планът за управление на Витоша няма нужда от екооценка, а Софийска община ще подкрепи инвестиционните планове на "Витоша ски".

Умереният сценарий

Лифтовете и влековете се подменят с нови, като се коригират част от трасетата. Изгражда се наново Княжевският лифт, който стига до Златните мостове. Възстановяват се малките ски зони около хижите.

Плюсове:

Строителството в защитените територии е сведено до минимум. Разпръскването на потоците ще помогне за развитието на хижи, които са изоставени от десетилетия.

Минуси:

Постигането на консенсус със собственика на съоръженията ще е труден.

Колко ще струва и кой ще плати:

50 - 60 млн. евро, които могат да бъдат разделени между множество частни инвеститори и общината.

Как ще се случи:

Столична община трябва да поеме инициативата. Законът позволява на кмета на общината да задължи "Витоша ски" да премахне "неговия опасен или нефункциониращ строеж или съоръжение", а след това има пълна свобода да намери нов инвеститор или сама да инвестира в съоръжения.

Консервативният сценарий

Това, което трябваше да се случи през последните десет години - съществуващите съоръжения се ремонтират, а тези, които са безвъзвратно повредени, се сменят, без да се променя трасето им.

Плюсове:

Ниският бюджет

Минуси:

Регионът на Златните мостове остава все така откъснат, а историческите недомислици при изграждането на съоръженията ще останат.

Колко ще струва и кой ще плати:

Приблизително 5 млн. евро

Как ще се случи:

"Витоша ски" категорично отхвърлят подобен вариант, но миналата година предложиха да отдадат съоръженията под наем.
Сценарият "Витоша ски"

Това е вариантът, който собственикът на съоръженията, разпространява от пет години. Той до голяма степен се покрива с грандоманските планове София да стане домакин на зимни олимпийски игри.

Предвижда се ски центърът да бъде изместен над "Алеко", изграждането на нови писти, паркинги (недна от идеите е финалът на пистата "Витошко лале" да се вдигне до нивото на междинната станция на кабинката, като се изгради подземен паркинг) и система за изкуствен сняг, преправяне на трасета на съществуващите влекове и лифтове.

Плюсове:

Капацитетът на Витоша за ски спорт ще бъде напълно изпълнен. Ще има отново лифт от Княжево.

Минуси:

Проектът е спорен от гледна точка опазване на природата, защото навлиза в защитени зони.

"Витоша ски" ще бетонира присъствието си в планината. Предвид досегашния опит това е по-скоро противоречива идея.

Колко струва и кой ще плати:

Според "Витоша ски". Цялата инвестиция е 70 млн. евро. Най-вероятно компанията ще се самофинансира, т.е. ще вземе кредит от Първа инвестиционна банка.

Как ще се случи:

МОСВ ще излезе с решение, че планът за управление на Витоша няма нужда от екооценка, а Софийска община ще подкрепи инвестиционните планове на "Витоша ски".

Умереният сценарий

Лифтовете и влековете се подменят с нови, като се коригират част от трасетата. Изгражда се наново Княжевският лифт, който стига до Златните мостове. Възстановяват се малките ски зони около хижите.

Плюсове:

Строителството в защитените територии е сведено до минимум. Разпръскването на потоците ще помогне за развитието на хижи, които са изоставени от десетилетия.

Минуси:

Постигането на консенсус със собственика на съоръженията ще е труден.

Колко ще струва и кой ще плати:

50 - 60 млн. евро, които могат да бъдат разделени между множество частни инвеститори и общината.

Как ще се случи:

Столична община трябва да поеме инициативата. Законът позволява на кмета на общината да задължи "Витоша ски" да премахне "неговия опасен или нефункциониращ строеж или съоръжение", а след това има пълна свобода да намери нов инвеститор или сама да инвестира в съоръжения.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    qvd50491823 avatar :-|
    Костадин Иванов

    Витоша отдавна не е дива планина, макар че ме е изненадвала многократно с неочаквана поява на животни или климатични промени. Личното ми мнение е, че трябва да се ползва, като се оставят "чисти" части, в които да има само туризъм. Това все едно ще стане, защото нито Ярлово ще стане ски център, нито ще е оправдан лифт от Селимица.

  • 2
    uql26355225 avatar :-|
    Noal

    Северната част за туризъм, южната резерват

  • 3
    shto_ne avatar :-|
    Планинар

    Аз съм за умерения сценарий, защото скиорите като мен в София са 1-2% и заради нас не може да превърнем Северна Витоша в една голяма ски зона. Пък и вода за изкуствен сняг има за по-умерен проект.

  • 4
    orchis avatar :-|
    orchis

    Абе и аз карам ски, но и лятото ми харесва да обикалям. Аман от писти и непрокопсали банкери.

  • 5
    music_joker avatar :-|
    music_joker

    Те първо да направят лесен пешеходният достъп от най-близките квартали. Другото е ясно , че е "лапане" без край.

  • 6
    prv59547453 avatar :-|
    prv59547453

    Първият вариант. Витоша е от стратегическо значение, бидейки разположена до София, и там малък компромис с природата може да се направи. Лифтове и ски-писти в северната част на планината - да. Автомобили, автобуси, АТВ-та и пр. моторни превозни средства - категорично не.
    Банско, Боровец, Пампорово, Витоша. Нека тия утвърдени ски-зони се развиват, може би още една нова в Рила, но всичко извън тех следва да се пази и охранява строго - никакви автомобили, палаткаджии и зелени наркомани, никакви гъбари и пр. берачи - както е в развитите страни. И да се има предвид, че пешеходният туризъм уврежда дивата природа повече и от лифтовете, защото с миризмата и шума хората гонят животните. Не навсекъде да се разрешава пешеходен туризъм.

  • 7
    samolevski avatar :-|
    Само Левски

    Явно Иво Прокопиев е хвърлил окото на лифтовете на Витоша и с медиите си и умрели политици се опитва за вземе концесията, и да пречи на собственика да обнови съоръженията.

  • 8
    raywhite avatar :-|
    raywhite

    Преди години поне можеше да се кара нощно на Витошко лале. Сега и това го няма.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK