Магистралата Русе - Велико Търново е с одобрено трасе, за "Хемус" ще се прави ново
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Магистралата Русе - Велико Търново е с одобрено трасе, за "Хемус" ще се прави ново

Комбинираният вариант (зелен+виолетов) ще спести над 260 млн. лева.

Магистралата Русе - Велико Търново е с одобрено трасе, за "Хемус" ще се прави ново

И за двата обекта обаче няма осигурено финансиране

Ивайло Станчев
31940 прочитания

Комбинираният вариант (зелен+виолетов) ще спести над 260 млн. лева.


Готови са новите идейни проекти за изграждането на първите 34 километра от магистрала "Хемус" след пътен възел "Боаза" (км 87+800). Това са двете отсечки от "Боаза" до Дерманци и от там до пътен възел "Каленик", за които преди време дори бяха избрани изпълнители, но по нареждане на премиера Бойко Борисов процедурите бяха прекратени в началото на 2016 г. Тогава от Агенция "Пътна инфраструктура" обявиха, че готовият проект за трасето е прекалено скъп, поради което бе възложено да се направи нов идеен проект. Сега ведомството е публикувало обява за инвестиционно предложение за разработването и на техническо задание.

Междувременно Висшият експертен екологичен съвет към Министерството на околната среда и водите предложи да се издаде решение по оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) за одобряване на инвестиционното предложение за автомагистрала Русе – Велико Търново. Все още обаче няма осигурено финансиране.

"Хемус" с ограничение от 120 км в час

За изграждането на участъка от магистрала "Хемус" между пътните възли "Боаза" и "Каленик" има готов идеен проект още от 2015 година. Той бе разработен от закритата вече Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" и предвиждаше път с габарит 29 метра и проектна скорост от 140 км/час. Това трасе е одобрено от екоминистерстовото и в края на 2015 г. дори бяха избрани строителите - обединение "АМ Хемус Лот 1" с водещ партньор "Джи Пи Груп" ООД за първата отсечка до Дерманци и обединение "ПСТ Хемус 2" с водещ партньор "ПСТ Груп" ЕАД за втората - до "Каленик".

След прекратяването на процедурата АПИ прецени, че реализирането на този вариант (т. нар. Червен вариант) изисква прекалено много средства заради планинския терен. По тази причина бе решено габаритът на участъка да бъде намален до 27 метра, а проектната скорост - до 120 км/час. Също така е оптимизирано и самото трасе, като са разработени два варианта (зелен и виолетов), които обаче попадат в одобрения от МОСВ коридор с ширина 400 метра, така че да не се налага нова екооценка. В резултат на това е намалена височината на големите съоръжения и е отпаднала необходимостта от тунел.

От пътната агенция посочват, че прилагането на комбинацията от зеления и виолетовия вариант за трасе на магистрала "Хемус" ще спести 262 млн. лева. Точната стойност за въпросните 34 километра обаче ще стане ясна, когато се изготвят съответните технически проекти. Но макар и значително по-малко, необходимите средства все още не са осигурени.

Русе - Велико Търново - с пари от тол-системата

Магистралата, чиято приблизителна дължина е 133 км, е разделена на три подучастъка. Това са Русе – Бяла (40км), обход на самия град Бяла (почти 36км), както и Бяла – Велико Търново (малко над 58км). Индикативната стойност на целия проект се движи около 600 млн. евро, които обаче все още не са осигурени. Надеждите на управляващите са, че необходимото финансиране ще бъде набавено или чрез оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура", или чрез събраните в бъдеще такси от тол-системата.

Одобреният сега от Висшия експертен екологичен съвет комбиниран вариант предвижда пътят да е с габарит от 27 метра. При него, като започне на 3 километра източно от Дунав мост, шосето пресича пътя Русе - Силистра и продължава в посока юг-югозапад. Автомагистралата продължава в югозападна посока, след което пресича пътя Русе - Варна и се насочва в южна посока. След това минава над р. Янтра с голямо мостово съоръжение югоизточно от с. Белцов. По-нататък е предвидено при 102-ия километър тази магистрала да пресече "Хемус" - в близост до с. Паскалевец, при което продължава право на юг.

Тъй като релефът на терена след река Янтра е планински, с дълбоки дерета и високи върхове, се налага изграждането на големи съоръжения - 4 тунела по лявото платно и 2 по дясното, както и 22 моста и виадукти, с обща дължина 14 853 метра. Връзката на републиканските и част от общинските пътища ще се осъществява чрез 18 пътни възела. Също така ще има 12 селскостопански надлеза и 9 селскостопански подлеза. В този вариант са проектирани 8 площадки за краткотраен отдих.

С решението по ОВОС са предложени условия и мерки за предотвратяване, намаляване или възможно най-пълно отстраняване на предполагаеми неблагоприятни въздействия върху околната среда за различните етапи на реализация на инвестиционното предложение. Проведени са и срещи за обществено обсъждане в общините Русе, Иваново, Две могили, Борово, Ценово, Бяла, Полски Тръмбеш, Павликени, Велико Търново, Горна Оряховица.

Готови са новите идейни проекти за изграждането на първите 34 километра от магистрала "Хемус" след пътен възел "Боаза" (км 87+800). Това са двете отсечки от "Боаза" до Дерманци и от там до пътен възел "Каленик", за които преди време дори бяха избрани изпълнители, но по нареждане на премиера Бойко Борисов процедурите бяха прекратени в началото на 2016 г. Тогава от Агенция "Пътна инфраструктура" обявиха, че готовият проект за трасето е прекалено скъп, поради което бе възложено да се направи нов идеен проект. Сега ведомството е публикувало обява за инвестиционно предложение за разработването и на техническо задание.

Междувременно Висшият експертен екологичен съвет към Министерството на околната среда и водите предложи да се издаде решение по оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) за одобряване на инвестиционното предложение за автомагистрала Русе – Велико Търново. Все още обаче няма осигурено финансиране.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

27 коментара
  • 1
    prv59547453 avatar :-|
    prv59547453

    Ами направо да не ги строят тия магистрали, така пък най-много ще спестят. Това се прави веднъж - отчуждаваш земи, пробиваш чукари, после трасето ще си остане с векове, само има да преасфалтираш чат-пат. Но тикви и калинки какво ти разбират, техната перспектива е една година напред ...

  • primerno

    Подзаглавието на статията, обобщава отношението на държавата към инфраструктурата в Северна България и тяхната немощ да строят без евросредства въпреки излишъците!

  • 3
    brannik1914 avatar :-?
    brannik1914

    А какво стана с магистралата Ботевград - Видин? Нали на ГЕРБ в програмата се предвиждаше “Мини-програма за развитие на Северозапада от 1 милиард лева годишно”, или 4 милиарда за мандата? Пътят струва под милиард и то еднократно, а не ежегодно - направете поне това ако искате да спасите Северозапада, а другото ще го направи бизнесът и частната инициатива! Ако пък се направи и тунел под Петрохан може да очакваме мини бум и пак цената ще е под тези 4 милиарда, които така или иначе си остават само в сферара на обещанията и празните приказки. Щом при икономически растеж от 4% няма пари за стратегическа инфраструктура си представям какво щеше да е при стагнация или криза. Завършването на магистралите и провеждането на дълбока съдебна реформа са от фундаментално значение за растежа на икономиката, защото стратегичеката инфраструктура е като кръвоносната система за един организъм, а съдебната система - черният дроб. Създайте условията и сърцето (човешкият капитал) ще свърши останалото само.

  • 4
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Заради напъна АМ Хемус да мине между Ловеч и Плевен се стига до тези високи цени. Най-евтиният вариант е просто Е-83 да се разшири до магистрала. Първо, теренът е равнинен. Второ, отчужденията ще са минимални. Трето - ще се използват съществуващите платна и само ще се добавят по едно във всяка посока. Voila! Цената на километър би била най-много една трета от обявената сега.

  • 5
    prv59547453 avatar :-|
    prv59547453

    До коментар [#3] от "brannik1914":

    И след Видин какво? Защо да хвърляме стотици милиони за магистрала без продължение? Знаеш ли кой ще обикаля през Видин като въведем тол-таксите и изравним цените със сръбските?

  • 6
    prv59547453 avatar :-|
    prv59547453

    До коментар [#4] от "Николай Николов":

    Абсолютно правилно. Това е дъвкано безброй пъти, в тоя си вид Хемус ще е неудобна за ползване и ще удължава пътя до безобразие между такива градове като Плевен и Русе, В. Търново и София и пр. Ще става само за транзит от София до Варна и Русе. Какво им пречеше магистралата да си бъде София-Плевен-Русе и при Бяла да се разклонява към Варна?
    А градовете Ловеч, В.Търново, Горна Оряховица, Севлиево, Габрово и пр. да си ползват техния път, който да се разшири, изправи и извади от населените места с перспектива за скоростен ако има трафик.

  • 7
    bojko84 avatar :-|
    Компетентен

    То накрая хора няма да останат в тия градове докато се построят тия магистрали. Хайде, какво се мотаят?

  • 8
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#4] от "Николай Николов":

    Напротив, отчужденията ще са много по-скъпи.Отчуждението е на пазарна цена. Пазарната цена на парцел ДО пътя е стотици пъти по висока от цената на парцел някъде в дерето/чукара.
    Отделно, магистралата трябва да има алтернатива в случай на проблеми.
    И не на последно място, основната идея на един нов път е той да се ползва от възможно повече хора в БЪДЕЩЕ. Сегашния път е строен преди 50 години а трасето е сигурно над 100 години. Е от тогава реалностите са се променили и е време за ново трасе.

  • 9
    brannik1914 avatar :-|
    brannik1914

    До коментар [#5] от "prv59547453":
    Тоест Северозападът да го отписваме, така ли? Ти минавал ли си скоро по този път да видиш за какво увеличение на тежкотоварния трафик в пъти става въпрос? Особено Ботевград - Мездра е ад, а доколкото знам проектно това е най-готовото за строеж трасе, но нямало пари и то при този икономически ръст. ГЕРБ поне магистрали строяха, но вече и това не правят - в момента в строеж са само едно 37км между Сандански и Кресна о това е.

  • 10
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#9] от "brannik1914":

    Това не е вярно, в момента се строи и участъка между Благоевград и Кресна и един участък от Хемус. Не твърдя че е достатъчно но строежа на 100+ км магистрала в момента е съвсем прилично постижение за българската действителност.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK