С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 яну 2018, 16:14, 7756 прочитания

Кирил Русев: Неработещите съоръжения на Витоша са опасни за живота

Дългогодишният планински спасител пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Кирил Русев е директор на създадената преди три години Българска планинска спасителна служба. Преди това шест години е бил директор на Планинската спасителна служба към БЧК. От 2005 г. до 2016 г. е председател на Българската федерация по катерене и алпинизъм. Инструктор е по планинско спасяване, катерене и алпинизъм. "Капитал" го потърси за разговор в контекста на актуалния дебат за бъдещето на Витоша, която в момента е практически затворена за туристите.

Създават ли опасност за туристите и скиорите неработещите съоръжения на Витоша?


- Да, лифтовите съоръжения на Витоша, които не работят вече няколко години, крият големи опасности за туристите, скиорите и сноубордистите. Една от тях са самите стълбове и електрическите кабели, които безстопанствено стърчат или са разпръснати по земята. През зимата кабелите или падналите носещи въжета от влековете са частично затрупани. При каране на ски и сноуборд в близост до тях съществува реална опасност от оплитане или сблъсък със скорост в тях, което неминуемо би довело до сериозни, дори фатални инциденти.

Друга явна опасност е възможността за сблъсък в стърчащите стълбове на лифтове и влекове. Те не са обезопасени, няма указателни табели за опасност или каквито и да е било заграждения. Едновременно с това горната част на лифта "Лалето" работи и изкарва скиори и сноубордисти във високата част на планината. На картата на пистите и в сайта си, които разпространява собственикът на съоръженията, се отбелязват за отворени съответно "зелената писта", "синята" или горната част на "Лалето". Никъде няма табели и указателни знаци, които да насочват скиорите по тези писти, и съответно предупредителни знаци или ограждения за опасност, ако се отклонят по някоя от пистите на "Стената".

Доста скиори и сноубордисти карат при тези условия по "Стената", в близост до изоставените съоръжения, собственост на "Витоша ски" – "Романски" лифт, влек "Заека" (той е собственост на Министерството на младежта и спорта), "Спас" и "Боби". Също така доста скиори и сноубордисти, изкачили Черни връх, се спускат, особено при мъгла, под линията на изоставения влек "Черни връх". Но това не е единствената опасност, която крият изоставените съоръжения. Има сериозна, макар и неявна опасност, поради която през изминалите години имаше фатални инциденти. Стърчащите стълбове на тези съоръжения привличат туристите - било то скиори, сноубордисти или обикновени туристи - да минават под или близо до трасетата на съоръженията, особено при мъгла или при по–сурови условия. Туристите използват тези трасета като ориентир, отклоняват се от класическите маркирани пътеки и маршрути и се чувстват "по-сигурни". Така те нерядко попадат в лавиноопасни участъци през зимата или в трудно проходими морени и клекове през лятото. Такъв е и случаят със загиналите момчета в лавина в близост до лифт "Романски" през 2016 г.



През 2016 и 2017 г. падаха лавини не само в близост до този лифт, а и под изоставените влекове "Спас" и "Боби" и е цяло чудо, че нямаше и други фатални случаи. Никъде няма табели, указващи опасност от лавини, няма абсолютно никаква сигнализация или предупреждение където и да е, медийна среда, сайтове и т.н. Съществуват единствено общи пожелания от страна на ПСС при БЧК - "Внимание в планината има опасност от лавини, не карайте извън пистите!", но кои са границите на пистите никъде не става ясно нито на терен, нито в картите. Дали има писмени предписания от страна на ПСС към собствениците на съоръженията не знам (т.е. сигурен съм, че няма). Дали на собствениците на съоръженията им е минало и през ум, че въвличат в опасност множеството туристи, поели към високата част на планината – не мисля!

Кой трябва да носи отговорност?

- Собствениците на съоръженията биха прехвърлили топката към собствениците на терените – природен парк "Витоша", Столична община и т.н., но едновременно с това те си правят реклама на ски зоната, като включват всички тези терени в своите карти на пистите, обработват част от тях, техните ски училища развиват бизнес по същите тези терени, техният лифт изкарва хората до най-високата точка "Резена" и едновременно с това не полагат ни най-малка грижа за безопасността на своите клиенти. Те ще си измият ръцете и с това, че ПСС се грижи за безопасността. Но ПСС по договор с тези "стопани" има задължение само на "Лалето", другото е доброволческа дейност и отклик при вече подаден сигнал за инцидент.

Ако собствениците на съоръженията и концесионерите отказват да изпълнят задълженията си, коя е държавната институция, която трябва да действа?

- Крайно време е институциите, които предоставят обществена инфраструктура на външни стопани, да изискват на първо място спазване на мерките за безопасност за съоръжения или инфраструктура върху отдадените терени. В това число общините, Министерството на туризма, Министерството на регионалното развитие и др. Да, отговорността в случая е на този, който е предоставил тези съоръжения и терени, при ясни критерии за ползване и договорни отношения. И този "Някой" следва да изпълни отговорността си към гражданите и туристите, да влезе във владението си, да прекрати отношенията с досегашния нарушител на всички договорености и да спре да изнудва гражданите и туристите, поддържайки единствено линията на алчните частни интереси на един доказал се недобросъвестен и вреден "стопанин". Този стопанин се е доказал като такъв и в други ски зони, които владее. Темата за безопасността е огромна и не се ограничава само до спорните изоставени съоръжения и терени на Витоша.

Акцентът е върху Витоша, но как е положението на другите места?

- На ски зона Банско би следвало нещата да са "подредени", но изключително тревожни са всички инциденти, някои с фатален край, а техният характер е показателен. Фаталните инциденти, случили се през изминалите години на самите писти, владени от същия собственик, са следствие на необезопасени съоръжения и инфраструктура. Това е инцидентът със загиналия скиор от гр. Павликени, който падна в дупка около необезопасен стълб на лифта на Тодорка. Това са редица други фатални инциденти с наши и чуждестранни туристи, скиори и сноубордисти, някои надлежно покрити, за да не компрометират името на собственика. Но макар и оскъдна, информация за тях може да се открие.

Да не говорим за фаталните инциденти извън ски пистите, вина за които индиректно отново носят собствениците или концесионерите на съответните зони. Не се поставят забранителни, указателни или каквито и да е предупредителни знаци и заграждения на опасните зони и в опасните периоди. Едновременно с това лифтовете извозват във високата част огромен брой скиори и сноубордисти, някои от които навлизат в тези лавиноопасни зони. За съжаление не се спазват законовите и подзаконовите актове, които следва да уреждат безопасността на нашите и чужди граждани по "регламентираните" ски писти и трасета, няма контрол от страна на отговорните държавни институции, няма санкции и всичко продължава за сметка на обикновения турист. Тук става дума и за всички планове за развитие на ски зоните, които тепърва ще влязат за одобрение. Някой прави ли разчет за натовареността на пистите, колко туристи могат безопасно да карат в съответната зона, какъв е безопасният капацитет? Тръби се навсякъде: "Втора кабинка" на Банско, а някой дава ли си сметка, че и в момента ски пистите са претоварени и това дава предпоставки за тежки инциденти. Или някъде, скрито в намерението за тази прословута кабинка, е намерението за прокарване на още километри нови писти и това е ясно за всеки. Иначе би било най-голямото безумие да вкараш двойно повече хора в тази ограничена зона.

Здравето и животът на клиентите на което и да е съоръжение и инфраструктура, предоставена в услуга на гражданите, трябва да бъдат гарантирани. За съжаление по този критерий сме се превърнали в ориенталска държава, в която животът и здравето на отделния човек не са най-важното (въобще не става дума за качеството на туристическата услуга, което е под всякаква критика).

Поставяли ли сте тези въпроси пред изпълнителната власт?

При една среща в Министерството на туризма, след като три момчета загинаха при лавина в Пирин, при свикан оперативен щаб от министъра на туризма, при зададен въпрос от мен на същия този министър Ангелкова - колко предписания или актове е издало министерството за неспазване на подзаконов акт като наредбата за категоризация на ски пистите от 2005 г., тя замълча. Нейните съветници също мълчаха при проверка за такива актове. Резултатът е, че няма нито едно предписание или акт по тази наредба.

Въпреки наредбата и въпреки лозунгите, че ски туризмът в България е много развит, почти всички ски писти у нас не попадат в критериите на тази наредба, не са категоризирани официално и функционират извън закона. От всички ски трасета в цялата страна само 2-3 са категоризирани. Кога са правени проверки какви мерки за безопасност се спазват, кой отговаря за безопасността и спасяването на хората по ски пистите при инцидент, какви са договореностите със съответните изпълнители на тази охрана, на какви санкции подлежат? Въпросите са безкрайни, неуредени законово или там, където има някаква законова база, тя се подминава. Както наскоро каза министър Ангелкова: "Ами всичко в Банско и ски зоната зависи от концесионера."

Свидетел съм на това колко стриктно се правят проверки на отдадените на концесия или наем плажове за спазване на безопасността, проверки на водно-спасителни постове и издадените стотици предписания и актове в тази връзка. Недоумение буди фактът, че при всички отдадени концесии на ски писти и терени няма никакви актове по отношение на безопасността при все че има брутални злоупотреби, довели до загуба на човешки животи.

В момента от името на Българската планинска спасителна служба нееднократно се обръщаме към правителството с предложение за въвеждане на законов ред за безопасността и спасяването в планините, включително и на ски писти и зоните за туризъм. За съжаление няма отговор. В тази си част нещата са оставени на произвола, има някои сключени споразумения на основните ски курорти с ПСС при БЧК за охраняване на ски зоните. Дори и не искам да навлизам в подробности за адекватността и законовата издържаност на тези договорености и тяхната ефективност. Дали е политика на държавата, местната власт и всички отговорни институции да държат като залог живота и здравето на българските и чуждестранни туристи, дали е просто поредното неглижиране, дали е прикрито изнудване на гражданите с цел поддържане и овластяване на олигархични частни интереси над огромни ценни територии от планините на България - сами си отговорете. Все едно как изглежда, но в същността си е престъпление на цялата управляваща върхушка, в това число и местна власт, спрямо най-ценното – здравето и живота на гражданите.
Тома Белев, природозащитник и бивш директор на природен пак Витоша:
Собственикът на лифтовете може да бъде задължен да ги поддържа

"Членове 195 и 196 от Закона за устройство на територията дават право кметът на всяка община да задължи собственика да "извърши в определен срок необходимите ремонтни и възстановителни дейности за поправяне или заздравяване." или да премахне неговия опасен или нефункциониращ строеж или съоръжение. Като директор на парка съм изискал такава комисия, но Столична община се ослуша. Кметът г-жа Фандъкова да назначи комисията по чл. 196 от ЗУТ и да прегледат състоянието на всички лифтове и влекове. Нали не трябва да чакаме някой да загине от тях? Ако собствениците им - Витоша ски и ММС, не желаят да ги възстановят могат да си приберат железата и да се намери нормален собственик, който да иска съоръженията му да работят, а не да не работят."
Елен Герджиков, председател на Столичния общински съвет:
Контролът не е в ръцете на Столична община

"Проблемът е, че дали едно съоръжение е опасно или не не може да го констатира Столична община, това се констатира от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор. Такива проверки са правени многократно и във връзка с инциденти в планината, но досега не са констатирани от тях опасни съоръжения. Включително и тази година съм пратил писмо да дадат последните проверки и да получим доклад за сегашното състояние на съоръженията. Ако институцията, която е призвана да контролира това, каже, че има опасни съоръжения, Столична община веднага ще издаде заповедите за премахването им. В бюджета на Столична община има 2.1 млн.лв. за премахване на опасни сгради и съоръжения."

Интервюто взе Росен Босев
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Танцът на Цацаров с корупцията - хронология 1 Танцът на Цацаров с корупцията - хронология

Какво направи бъдещият председател на антикорупционната комисия, докато беше седем години главен прокурор

22 ное 2019, 1607 прочитания

Ако всичко това не беше истина... 14 Ако всичко това не беше истина...

Как сметката за едно тайно пътуване на варненския кмет до Израел беше платена от журналистка в малка местна телевизия

22 ное 2019, 2043 прочитания

24 часа 7 дни

22 ное 2019, 6303 прочитания

22 ное 2019, 2986 прочитания

22 ное 2019, 2797 прочитания

22 ное 2019, 2110 прочитания

22 ное 2019, 1981 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Кога ще заработи тол-системата и кого засяга

Днес бе подписан договорът за изграждането на проекта, от който държавата очаква годишно да носи 1 млрд. лв. в бюджета

Още от Капитал
Ново Eleven на борсата

Първият рисков фонд на Eleven се готви да излезе на фондовата борса с увеличение на капитала за 4 млн. лв.

Ще ми отпечаташ ли печатница?

Гигантски 3D принтери ще създават яхти, мостове, сгради и ракети

Ако всичко това не беше истина...

Как сметката за едно тайно пътуване на варненския кмет до Израел беше платена от журналистка в малка местна телевизия

Намаляващото влияние на ОПЕК

Съкращаването на производството не успя да вдигне цената на петрола

Кино: "Доза щастие"

Качествен дебют по трудна тема

Юта: непознатата земя

Щатът, основан от мормонски първозаселници през 1847 г., е определен като номер едно по условия за предприемачество

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10