Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 15 яну 2018, 16:55, 14226 прочитания

Кога ще заработи тол-системата и кого засяга

Днес бе подписан договорът за изграждането на проекта, от който държавата очаква годишно да носи 1 млрд. лв. в бюджета

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Агенция "Пътна инфраструктура" най-накрая подписа договора за изграждане на тол-системата. След 8 години обсъждане и година и половина административни процедури (сред които абсурдно къс срок за оферти от 24 чака и доста обжалвания) австрийската "Капш телематик технолоджис България" спечели поръчката за 150 млн. лв.

Ето какво да очакваме да се случи в следващата година и половина:


Защо тол-система

България е единствената страна в ЕС, в която леките автомобили носят основната тежест за поддържането на пътната мрежа. Според данни на МРРБ, изнесени днес пред bTV, за миналата година две трети от приходите от винетки са дошли от леки коли и една трета - от тежкотоварни автомобили: 248.8 млн. лв срещу 103 млн. лв.

Целта на тол-системата ще бъде да обърне съотношението и да таксува много повече камионите, докато не променя цената на винетките за автомобилите.



Също така допълнителните приходи - оптимистичните очаквания са те да стигнат милиард още в първата година след пускането на системата - ще трябва да покриват растящите нужди на държавата за ремонт и поддръжка на пътищата. Всички нови проекти - тунели под Стара планина или магистрала "Хемус" например, също би трябвало да бъдат финансирани поне отчасти от тези приходи.

Какво ще представлява системата

Тя ще е разделена на две части. Тол-системата, т.е. таксите, ще бъдат плащана само от камиони и автобуси над 3.5 тона. Те ще се заплащат на терминали или предварително, или впоследствие. Тази част ще включва както мобилни устройства, така и рамки за засичане на тежест и габарити, маршрут и др.

Електронните винетки ще са за всички останали, като те няма да са документ, който се лепи на стъклото. Те ще бъдат просто електронно плащане, свързано с регистрационния номер на автомобила, по което после ще бъдат засичани движещите се по пътищата коли. Те също ще могат да бъдат плащани на 500 електронни терминала в страната (виж инфографиката).

Кога ще заработи

Днес стана ясно, че общият срок е 19 месеца, но след 7 месеца първата версия на системата вече трябва да функционира. Толкова е срокът за проектиране и внедряване. Следващата година ще бъде за одит на системата, оценка и изпитания, както и коригиране, ако се наложи. Това значи, че след 7 месеца вече ще има необходимите рамки, мобилни устройства, терминали и data център, които представляват основата на системата. Реалното плащане ще започне да се случва от средата на следващата година.

Преди време в интервю за "Капитал" директорът на клона на австрийското дружество Михаел Вебер каза, че огромният обем пътища, които обхваща заданието, прави българското изискване уникално.

Какво ще обхване

Засега по задание - 16 хил. км пътища. Това са всички магистрали, първокласни и второкласни пътища, както и голяма част от третокласните. Това значи, че изпълнителят трябва да обхване в системата си всички тези километри.

Колко от тях ще бъдат таксувани обаче и на каква стойност предстои да бъде решено. От МРРБ уточниха, че това трябва да се случи в следващите 7 месеца след обществено обсъждане. В интервю пред bTV министър Нанков каза, че е слабо вероятно системата да обхване всички заложени в заданието пътища.

Колко ще струва

На изпълнителя - 150 млн. лв., които трябва да му се върнат в три поредни години от приходите. Държавата очаква, както стана ясно, приходи от над милиард годишно. По-голямата част от тях обаче няма да са от автомобили, което според Нанков значи, че категорично няма да има повишаване на цените на винетките.
351.8 млн. лв. са приходите от винетки за 2017 г., срещу 326.8 млн. лв за 2016 г.

Цената за камиони ще варира, като в изчисленията на Световната банка препоръчителният модел е заложен с цена от 20 ст. на километър. Днес стана ясно, че с новата гъвкавост може да отпаднат забраните за камиони в натоварените пикови часове, като вместо това цената за километър в тези пикове ще бъде вдигната силно.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Борисов уволни директора на ББР Стоян Мавродиев, безработните растат бързо 2 Вечерни новини: Борисов уволни директора на ББР Стоян Мавродиев, безработните растат бързо

И още: Черни рекорди за жертви на коронавируса в САЩ и Франция; земеделският министър с ново антипазарно решение към веригите

8 апр 2020, 2817 прочитания

Вечерен час, блокада на квартали, паркове: отменят ли се мерки на местната власт Вечерен час, блокада на квартали, паркове: отменят ли се мерки на местната власт

На 6 април здравният министър Кирил Ананиев нареди общините да отменят мерки, които не съответстват на законите, засега не е ясно обаче кои точно са те

8 апр 2020, 1944 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Ново ограничение за изписване на лекарствата, които преодоляха мораториума

Терапия ще се получава в университетските и ведомствени болници в София, Пловдив и Варна

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10