Кога ще заработи тол-системата и кого засяга
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кога ще заработи тол-системата и кого засяга

Кога ще заработи тол-системата и кого засяга

Днес бе подписан договорът за изграждането на проекта, от който държавата очаква годишно да носи 1 млрд. лв. в бюджета

Огнян Георгиев
14866 прочитания

Агенция "Пътна инфраструктура" най-накрая подписа договора за изграждане на тол-системата. След 8 години обсъждане и година и половина административни процедури (сред които абсурдно къс срок за оферти от 24 чака и доста обжалвания) австрийската "Капш телематик технолоджис България" спечели поръчката за 150 млн. лв.

Ето какво да очакваме да се случи в следващата година и половина:

Защо тол-система

България е единствената страна в ЕС, в която леките автомобили носят основната тежест за поддържането на пътната мрежа. Според данни на МРРБ, изнесени днес пред bTV, за миналата година две трети от приходите от винетки са дошли от леки коли и една трета - от тежкотоварни автомобили: 248.8 млн. лв срещу 103 млн. лв.

Целта на тол-системата ще бъде да обърне съотношението и да таксува много повече камионите, докато не променя цената на винетките за автомобилите.

Също така допълнителните приходи - оптимистичните очаквания са те да стигнат милиард още в първата година след пускането на системата - ще трябва да покриват растящите нужди на държавата за ремонт и поддръжка на пътищата. Всички нови проекти - тунели под Стара планина или магистрала "Хемус" например, също би трябвало да бъдат финансирани поне отчасти от тези приходи.

Какво ще представлява системата

Тя ще е разделена на две части. Тол-системата, т.е. таксите, ще бъдат плащана само от камиони и автобуси над 3.5 тона. Те ще се заплащат на терминали или предварително, или впоследствие. Тази част ще включва както мобилни устройства, така и рамки за засичане на тежест и габарити, маршрут и др.

Електронните винетки ще са за всички останали, като те няма да са документ, който се лепи на стъклото. Те ще бъдат просто електронно плащане, свързано с регистрационния номер на автомобила, по което после ще бъдат засичани движещите се по пътищата коли. Те също ще могат да бъдат плащани на 500 електронни терминала в страната (виж инфографиката).

Автор: Капитал

Кога ще заработи

Днес стана ясно, че общият срок е 19 месеца, но след 7 месеца първата версия на системата вече трябва да функционира. Толкова е срокът за проектиране и внедряване. Следващата година ще бъде за одит на системата, оценка и изпитания, както и коригиране, ако се наложи. Това значи, че след 7 месеца вече ще има необходимите рамки, мобилни устройства, терминали и data център, които представляват основата на системата. Реалното плащане ще започне да се случва от средата на следващата година.

Преди време в интервю за "Капитал" директорът на клона на австрийското дружество Михаел Вебер каза, че огромният обем пътища, които обхваща заданието, прави българското изискване уникално.

Какво ще обхване

Засега по задание - 16 хил. км пътища. Това са всички магистрали, първокласни и второкласни пътища, както и голяма част от третокласните. Това значи, че изпълнителят трябва да обхване в системата си всички тези километри.

Колко от тях ще бъдат таксувани обаче и на каква стойност предстои да бъде решено. От МРРБ уточниха, че това трябва да се случи в следващите 7 месеца след обществено обсъждане. В интервю пред bTV министър Нанков каза, че е слабо вероятно системата да обхване всички заложени в заданието пътища.

Колко ще струва

На изпълнителя - 150 млн. лв., които трябва да му се върнат в три поредни години от приходите. Държавата очаква, както стана ясно, приходи от над милиард годишно. По-голямата част от тях обаче няма да са от автомобили, което според Нанков значи, че категорично няма да има повишаване на цените на винетките.

351.8 млн. лв. са приходите от винетки за 2017 г., срещу 326.8 млн. лв за 2016 г.

Цената за камиони ще варира, като в изчисленията на Световната банка препоръчителният модел е заложен с цена от 20 ст. на километър. Днес стана ясно, че с новата гъвкавост може да отпаднат забраните за камиони в натоварените пикови часове, като вместо това цената за километър в тези пикове ще бъде вдигната силно.

Министърът на регионалното развитие Николай Нанков присъства на подписването на договора за тол-системата, между АПИ и "Капш". Вдясно е изпълнителният директор на австрийското дружество Михаел Вебер
Фотограф: Надежда Чипева

Агенция "Пътна инфраструктура" най-накрая подписа договора за изграждане на тол-системата. След 8 години обсъждане и година и половина административни процедури (сред които абсурдно къс срок за оферти от 24 чака и доста обжалвания) австрийската "Капш телематик технолоджис България" спечели поръчката за 150 млн. лв.

Ето какво да очакваме да се случи в следващата година и половина:


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    aly02306991 avatar :-|
    aly02306991

    Браво, подкрепям подхода, време е камионите и автобусите да започнат да плащат повече.... Само това да го доизмислят да нестане така, че само начисляват, а нищо не се плаща: "Те ще се заплащат на терминали или предварително, или впоследствие".

  • 2
    jumbojet avatar :-|
    Дневник пропагандна газета

    Най-сетне. А и фирмата изпълнител вече има няколко направени такива системи в различни държави. Имаше пак подобаващо плюене де, ама нали трябва троловете да работят.

  • 3
    keepwalking avatar :-|
    keepwalking

    Това по мое мнение е едно от най значимите неща,дето са се случвали на БГ след приемането ни в ЕС и НАТО

  • 4
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    Реадно е да се обхванат всички МПС. В момента бусовете на куриерските фирми правят по 100 000 км на година за което плащат 97 лева, а повечето леки коли правят по 10 000км на година срещу същите 97 лева.

    Помислете и още нещо: Масово вместо един камион фирмите ще пускат по два буса за да спестят от таксите.

  • 5
    dokovski avatar :-|
    B_OT

    Ако и парите от тези такси отидат в пътната мрежа, поне част от тях, тогава това ще бъде добро решение. До тогава е просто една такса.
    Какво се има с предвид, че автомобилите под 3,5т ще бъде на база време, за мен остана загадка?

  • 6
    mitko11 avatar :-P
    mitko11

    До коментар [#4] от "kokoto2":

    Има няколко малки подробности. Приходът от винетки е около 400 милиона лева годишно. А приходът от акциз, включен в цената на горивата, е милиард и половина лева. Та според вашия пример при голям пробег автомобилите ще горят повече бензин/дизел и по този начин ще заплащат повече акциз.

  • 7
    primerno avatar :-|
    primerno

    До коментар [#4] от "kokoto2":

    За бус може да мине МПС с тегло до 3,5 тона. Няма как да замениш един камион с два буса, тях ще може да натовариш максимум с 4 тона товар, общо. А и едно МПС като като е леко то почти няма влияние върху пътната настилка, а продължава да си плаща индиректно чрез акзите на горивата.

  • 8
    nnikolov_bg avatar :-|
    Никола Николов

    Отново ни натикват инвеститор с доста съмнителна репутация. Капш са изградили най-скъпата тол система в Южна Африка, познайте защо. Скоро са спечелили контракт и в Замбия, където има сериозни съмнения за корупция.

  • 9
    vok46365604 avatar :-|
    vok46365604

    Ще си плащаме да ни следят....

  • 10
    valdes avatar :-|
    Valdes

    Мен Капш не ме притесняват, хората си имат опит. Притесняват ме нашите "умници", които явно не знаят какво искат. Пример от текста по-горе: "В интервю пред bTV министър Нанков каза, че е слабо вероятно системата да обхване всички заложени в заданието пътища."
    На министър Нанков не му е ясно, че заданието се променя САМО с нов конкурс. Иначе остава съмнението, че някой е знаел предварително за евентуалното намаление в обема на работата и е облагодетелстван от това.
    Липсва и яснота за какво точно ще се събира таксата, за поддържане на включените в системата пътища (съществуващи пътища) или и за изграждане на нови? Второто е малко пресилено, защото потребителска такса се събира за потребление на съществуващ обект или услуга а не за обещания! Аз обещавам, че няма да ползвам новия път №Х и №ХY ... намалете ми таксата!
    Капш са подготвени, ние не сме! "Преди време в интервю за "Капитал" директорът на клона на австрийското дружество Михаел Вебер каза, че огромният обем пътища, които обхваща заданието, прави българското изискване уникално.". Уникално!! Елегантно ни е казал, че сме луди!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK