Как от защитник на Истанбулската конвенция църквата стана неин яростен противник

Преди две години БПЦ подкрепи документа, който сега заклеймява като водещ до "морален разпад" и "унищожение за човека"

В последните години и българската църква все по-силно и видимо играе ролята на проводник на интересите на Русия
В последните години и българската църква все по-силно и видимо играе ролята на проводник на интересите на Русия    ©  Цветелина Белутова
В последните години и българската църква все по-силно и видимо играе ролята на проводник на интересите на Русия
В последните години и българската църква все по-силно и видимо играе ролята на проводник на интересите на Русия    ©  Цветелина Белутова

"Църквата не може да остане безразлична към проблема с насилието срещу жени, защото църквата е призвана да дава закрила и утеха на страдащите и уязвими членове на обществото. В същото време Българската православна църква е длъжница на нашето общество по отношение на закрилата на жените, страдащи от различни посегателства."

Тези думи според репортаж на специализираното издание dveri.bg принадлежат на Западно- и Средноевропейския митрополит Антоний и се отнасят за... Истанбулската конвенция. Същата, която вчера синодът яростно заклейми и призова Народното събрание да не ратифицира, защото тя променя светогледа ни и "отваря широко вратите към морален разпад, който неизбежно води до психофизическото унищожение на човека".

Преди малко повече от две години обаче - по-точно на 26 ноември 2015 г., същият този синод очевидно е подкрепял документа. Тогава митрополит Антоний като представител на Българската православна църква (БПЦ) е взел участие в международна конференция в подкрепа на "Конвенцията на Съвета на Европа за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие" (т.нар. Истанбулска конвенция), организирана от Асоциацията на жените адвокати и под патронажа на омбудсмана Мая Манолова. На нея той е приветствал инициативата и е изнесъл доклад по темата.

Какво се е променило за две години, за да се обърне изцяло позицията на синода, можем само да гадаем. Или по-скоро да направим обосновано предположение, че промяната е дошла с повеите на източния вятър.

В последните години и българската църква все по-силно и видимо играе ролята на проводник на интересите на Русия и тика православието към политическата платформа на национализма, консерватизма, нетолерантността и враждебността към Запада. Тя споделя редица общи силно консервативни позиции с Руската православна църква - от заклеймяването на Мадона до крайното отрицание на хомосексуалността, инвитро забременяването, сурогатното майчинство и т.н.

И все по-често прави (донякъде успешни) опити да се ситуира като страна във въпроси от компетенцията на държавното управление, въпреки че по конституция България е секуларна държава.

Що се отнася до Истанбулската конвенция, към момента тя е подписана от 45 държави - членки на Съвета на Европа (от общо 47), и е ратифицирана първо от Турция, а впоследствие и от още 27 държави. Русия е една от едва двете членки на Съвета на Европа, които не са подписали документа. Другата е Азербайджан.

Нещо повече - през февруари 2017 г руският президент Владимир Путин подписа одобрения по-рано от Думата закон за декриминализиране на домашното насилие, което вече се наказва с глоба, въпреки че проблемът с насилието над жени е огромен (според данни на руското вътрешно министерство от 2013 г., цитирани от BBC, над 600 хил. жени са подложени на физическо или психическо насилие от членове на семейството, а около 14 хил. годишно са смъртните случаи).

В този контекст не е изненада, че БПЦ се включи с остра позиция в дебата за Истанбулската конвенция - сравнително късно, но за сметка на това в "правилния" момент - ден преди организираната от парламента обществена дискусия за документа. На откриването на дискусията във вторник в аулата на Софийския университет, присъстваха мнозина представители на църквата, а до тях бяха и представители на гражданско сдружение "Приятели на Русия и православния свят". Старозагорският митрополит Киприян прочете становището на БПЦ, което предизвика силни и продължителни ръкопляскания в залата, очевидно окупирана от опоненти на конвенцията. (Подробности очаквайте по-късно).

България не е изключение в този тренд на очевидно прокарване на опорки на руската хибридна война през православната църква. През ноември 2016 г. например се провали опитът за ратификация на Истанбулската конвенция в украинския парламент. В дискусията в парламента бе привлечена и украинската православна църква, именно която според украински общественици става причина ратификацията да бъде отложена, въпреки че състоянието с домашното насилие в Украйна е катастрофално.

Аналогична е ситуацията в Хърватия, където съпротивата на крайнодясната опозиция, в съгласуваност с църквата, води фронт срещу конвенцията със същата заплаха за "третия пол". Всъщност ключовите думи в кампанията срещу документа навсякъде са едни и същи: "трети пол", "отваряне на вратата за гей бракове", "разрушаване на традиционните консервативни ценности", "морална разруха и поквара" и т.н. Тези "опорки" обединяват позициите на всички противници на конвенцията - от църквата и консервативните организации през националистически групи до депутати."

И това не е изненадващо. Съпротивата срещу Истанбулската конвенция е не толкова свързана със съдържанието й, колкото е част от голямата антиевропейска хибридна пропаганда и е поредният фронт за атака срещу т.нар. Гейропа.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


12 коментара
  • 1
    blusprite avatar :-P
    blusprite

    Аха, дългата ръка на Кремъл пак. Смешно е по този начин да се обяснява света, разберете го. И Католическата църква, и протестантските деноминации са единодушно против. И тях ли кремъл ги манипулира? Колкото до Синода, старците съвсем чистосърдечно преди две години са подкрепили документ, чиято цел са вярвали, че е борбата с насилието. Сега изплуваха и други аргументи и интерпретации - взели са решение в съответствие с тях.

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Колко са намалели смъртните случаи на жени в следствие на домашно насилие в държавите, които са приели конвенцията?

    Конвенцията защитава ли жени с "мъжка социална роля"?

    Защо 90% от българите според изследване на галъп са против домашното насилие, но 50% са против конвенцията?

    Защо изобщо конвенция защитаваща хората от домашно насилие има дефиниция за пол?

    Защо домашното насилие се заклеймява само за единия пол?

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#2] от "zyw35549159":

    Поздравления за добре изградения коментар!

  • 5
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Това е крайно унизителен текст.
    Внушенията, които прокарва авторката са много под на нивото на публиката, обидно елементарни са, глупави и предизвикващи съжаление. Недостоен е и опитът фотографията с руското знаме, която видимо е от шествие на свещениците от руската църква "Св.Николай" , която няма нищо общо с БПЦ, да се представи за позорящо българската църква явление. И заедно с твърдението в текста отдолу нека лежи на съвестта на г-жа Белутова.

    Истанбулската конвенция е "куфар с двойно дъно". Под прилежно сгънатите постановки за превенция и спиране на насилиета към жени, с които нормален човек няма как да не се съгласи, се таят яйцата на войнстващия феминизъм и джендър идеологията. Прочетете пак прочутите чл.3 т. В и чл.12.

    Становището на Св. Синод на БПЦ по темата е един респектиращо сериозен и аргументиран с юридически, а не с църковни доводи документ и аз бих помолил всички, които имат желанието и интереса, да го прочетат.
    http://www.bg-patriarshia.bg/news.php?id=254101

    Опитът за окарикатуряването на БПЦ от г-жа Ана Караиванова е недостоен дори като хрумване, защото църквата продалжава да е един от стълбовете на българското савосъзнание. Стига, разбира се, намеренията й да не са да опитва бута един по един тези стълбове...
    Напълно идентични със заключенията на С.в Синод на БПЦ са и становищата на епископския събор на българската католическа църква, на обединените евангелски църкви, на главния мюфтия Мустафа Хаджи. Всички представени в България вероизповедания с изключение на юдейското, имат ясна позиция против ратификацията на Истанбулската.

    И последно - за инфо на авторката, макар че това едва ли има значение за омаскаряващата й цел - в Украйна срещу ратификацията на конвенцията застана не подведомствената на Московския патриарх църква, а подкрепящата неофашистите непризната отцепническа Украинска православна църква на митрополит Филарет.

    Срам ме беше да чета този пасквил.

  • 6
    vaticana avatar :-|
    vaticana


    До коментар [#5] от "
    D-r D
    ":

    Защо се к`осите? Това все пак е купеният Капитал...

  • 7
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#6] от "
    vaticana
    ":

    Наясно съм.
    Сегашният Капитал е лакей с алогични тези по всички общественозначими теми. И винаги ближе властта. Като Пеевските парцали. Олигарси! Прокопиев се навежда, за да избегне сатъра. Едва ли. На тези им трябва изкупителна жертва. Той е идеален: хем крадец, хем на грешната страна...

  • 8
    inspektorstrezov avatar :-|
    Инспектор Стрезов


    До коментар [#2] от "
    zyw35549159
    ":

    Хилаво. Глупост до глупост, измислица до измислица. Тролска ви работа, че се и хвалите за по-убедително.

  • 9
    inspektorstrezov avatar :-|
    Инспектор Стрезов


    До коментар [#5] от "
    D-r D
    ":

    Извинете, но вие или не сте чели становището на синода или просто сте от тяхното котило. Да наречете този абсолютно несвързан смислово
    текст “респектиращо сериозен и аргументиран с юридически(!) доводи”, при отсъствието изобщо на такива може да означава в най-добрия случай нескопосан опит за хумор. Не ми се ще да ви казвам какво е в най-лошия.
    Аман от тролове на повикване!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход