Как от защитник на Истанбулската конвенция църквата стана неин яростен противник
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как от защитник на Истанбулската конвенция църквата стана неин яростен противник

В последните години и българската църква все по-силно и видимо играе ролята на проводник на интересите на Русия

Как от защитник на Истанбулската конвенция църквата стана неин яростен противник

Преди две години БПЦ подкрепи документа, който сега заклеймява като водещ до "морален разпад" и "унищожение за човека"

Ани Коджаиванова
16377 прочитания

В последните години и българската църква все по-силно и видимо играе ролята на проводник на интересите на Русия

© Цветелина Белутова


"Църквата не може да остане безразлична към проблема с насилието срещу жени, защото църквата е призвана да дава закрила и утеха на страдащите и уязвими членове на обществото. В същото време Българската православна църква е длъжница на нашето общество по отношение на закрилата на жените, страдащи от различни посегателства."

Тези думи според репортаж на специализираното издание dveri.bg принадлежат на Западно- и Средноевропейския митрополит Антоний и се отнасят за... Истанбулската конвенция. Същата, която вчера синодът яростно заклейми и призова Народното събрание да не ратифицира, защото тя променя светогледа ни и "отваря широко вратите към морален разпад, който неизбежно води до психофизическото унищожение на човека".

Преди малко повече от две години обаче - по-точно на 26 ноември 2015 г., същият този синод очевидно е подкрепял документа. Тогава митрополит Антоний като представител на Българската православна църква (БПЦ) е взел участие в международна конференция в подкрепа на "Конвенцията на Съвета на Европа за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие" (т.нар. Истанбулска конвенция), организирана от Асоциацията на жените адвокати и под патронажа на омбудсмана Мая Манолова. На нея той е приветствал инициативата и е изнесъл доклад по темата.

Какво се е променило за две години, за да се обърне изцяло позицията на синода, можем само да гадаем. Или по-скоро да направим обосновано предположение, че промяната е дошла с повеите на източния вятър.

В последните години и българската църква все по-силно и видимо играе ролята на проводник на интересите на Русия и тика православието към политическата платформа на национализма, консерватизма, нетолерантността и враждебността към Запада. Тя споделя редица общи силно консервативни позиции с Руската православна църква - от заклеймяването на Мадона до крайното отрицание на хомосексуалността, инвитро забременяването, сурогатното майчинство и т.н.

И все по-често прави (донякъде успешни) опити да се ситуира като страна във въпроси от компетенцията на държавното управление, въпреки че по конституция България е секуларна държава.

Що се отнася до Истанбулската конвенция, към момента тя е подписана от 45 държави - членки на Съвета на Европа (от общо 47), и е ратифицирана първо от Турция, а впоследствие и от още 27 държави. Русия е една от едва двете членки на Съвета на Европа, които не са подписали документа. Другата е Азербайджан.

Нещо повече - през февруари 2017 г руският президент Владимир Путин подписа одобрения по-рано от Думата закон за декриминализиране на домашното насилие, което вече се наказва с глоба, въпреки че проблемът с насилието над жени е огромен (според данни на руското вътрешно министерство от 2013 г., цитирани от BBC, над 600 хил. жени са подложени на физическо или психическо насилие от членове на семейството, а около 14 хил. годишно са смъртните случаи).

В този контекст не е изненада, че БПЦ се включи с остра позиция в дебата за Истанбулската конвенция - сравнително късно, но за сметка на това в "правилния" момент - ден преди организираната от парламента обществена дискусия за документа. На откриването на дискусията във вторник в аулата на Софийския университет, присъстваха мнозина представители на църквата, а до тях бяха и представители на гражданско сдружение "Приятели на Русия и православния свят". Старозагорският митрополит Киприян прочете становището на БПЦ, което предизвика силни и продължителни ръкопляскания в залата, очевидно окупирана от опоненти на конвенцията. (Подробности очаквайте по-късно).

България не е изключение в този тренд на очевидно прокарване на опорки на руската хибридна война през православната църква. През ноември 2016 г. например се провали опитът за ратификация на Истанбулската конвенция в украинския парламент. В дискусията в парламента бе привлечена и украинската православна църква, именно която според украински общественици става причина ратификацията да бъде отложена, въпреки че състоянието с домашното насилие в Украйна е катастрофално.

Аналогична е ситуацията в Хърватия, където съпротивата на крайнодясната опозиция, в съгласуваност с църквата, води фронт срещу конвенцията със същата заплаха за "третия пол". Всъщност ключовите думи в кампанията срещу документа навсякъде са едни и същи: "трети пол", "отваряне на вратата за гей бракове", "разрушаване на традиционните консервативни ценности", "морална разруха и поквара" и т.н. Тези "опорки" обединяват позициите на всички противници на конвенцията - от църквата и консервативните организации през националистически групи до депутати."

И това не е изненадващо. Съпротивата срещу Истанбулската конвенция е не толкова свързана със съдържанието й, колкото е част от голямата антиевропейска хибридна пропаганда и е поредният фронт за атака срещу т.нар. Гейропа.

"Църквата не може да остане безразлична към проблема с насилието срещу жени, защото църквата е призвана да дава закрила и утеха на страдащите и уязвими членове на обществото. В същото време Българската православна църква е длъжница на нашето общество по отношение на закрилата на жените, страдащи от различни посегателства."

Тези думи според репортаж на специализираното издание dveri.bg принадлежат на Западно- и Средноевропейския митрополит Антоний и се отнасят за... Истанбулската конвенция. Същата, която вчера синодът яростно заклейми и призова Народното събрание да не ратифицира, защото тя променя светогледа ни и "отваря широко вратите към морален разпад, който неизбежно води до психофизическото унищожение на човека".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    blusprite avatar :-P
    blusprite

    Аха, дългата ръка на Кремъл пак. Смешно е по този начин да се обяснява света, разберете го. И Католическата църква, и протестантските деноминации са единодушно против. И тях ли кремъл ги манипулира? Колкото до Синода, старците съвсем чистосърдечно преди две години са подкрепили документ, чиято цел са вярвали, че е борбата с насилието. Сега изплуваха и други аргументи и интерпретации - взели са решение в съответствие с тях.

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Колко са намалели смъртните случаи на жени в следствие на домашно насилие в държавите, които са приели конвенцията?

    Конвенцията защитава ли жени с "мъжка социална роля"?

    Защо 90% от българите според изследване на галъп са против домашното насилие, но 50% са против конвенцията?

    Защо изобщо конвенция защитаваща хората от домашно насилие има дефиниция за пол?

    Защо домашното насилие се заклеймява само за единия пол?

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#2] от "zyw35549159":

    Поздравления за добре изградения коментар!

  • 5
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Това е крайно унизителен текст.
    Внушенията, които прокарва авторката са много под на нивото на публиката, обидно елементарни са, глупави и предизвикващи съжаление. Недостоен е и опитът фотографията с руското знаме, която видимо е от шествие на свещениците от руската църква "Св.Николай" , която няма нищо общо с БПЦ, да се представи за позорящо българската църква явление. И заедно с твърдението в текста отдолу нека лежи на съвестта на г-жа Белутова.

    Истанбулската конвенция е "куфар с двойно дъно". Под прилежно сгънатите постановки за превенция и спиране на насилиета към жени, с които нормален човек няма как да не се съгласи, се таят яйцата на войнстващия феминизъм и джендър идеологията. Прочетете пак прочутите чл.3 т. В и чл.12.

    Становището на Св. Синод на БПЦ по темата е един респектиращо сериозен и аргументиран с юридически, а не с църковни доводи документ и аз бих помолил всички, които имат желанието и интереса, да го прочетат.
    http://www.bg-patriarshia.bg/news.php?id=254101

    Опитът за окарикатуряването на БПЦ от г-жа Ана Караиванова е недостоен дори като хрумване, защото църквата продалжава да е един от стълбовете на българското савосъзнание. Стига, разбира се, намеренията й да не са да опитва бута един по един тези стълбове...
    Напълно идентични със заключенията на С.в Синод на БПЦ са и становищата на епископския събор на българската католическа църква, на обединените евангелски църкви, на главния мюфтия Мустафа Хаджи. Всички представени в България вероизповедания с изключение на юдейското, имат ясна позиция против ратификацията на Истанбулската.

    И последно - за инфо на авторката, макар че това едва ли има значение за омаскаряващата й цел - в Украйна срещу ратификацията на конвенцията застана не подведомствената на Московския патриарх църква, а подкрепящата неофашистите непризната отцепническа Украинска православна църква на митрополит Филарет.

    Срам ме беше да чета този пасквил.

  • 6
    vaticana avatar :-|
    vaticana


    До коментар [#5] от "
    D-r D
    ":

    Защо се к`осите? Това все пак е купеният Капитал...

  • 7
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#6] от "
    vaticana
    ":

    Наясно съм.
    Сегашният Капитал е лакей с алогични тези по всички общественозначими теми. И винаги ближе властта. Като Пеевските парцали. Олигарси! Прокопиев се навежда, за да избегне сатъра. Едва ли. На тези им трябва изкупителна жертва. Той е идеален: хем крадец, хем на грешната страна...

  • 8
    inspektorstrezov avatar :-|
    Инспектор Стрезов


    До коментар [#2] от "
    zyw35549159
    ":

    Хилаво. Глупост до глупост, измислица до измислица. Тролска ви работа, че се и хвалите за по-убедително.

  • 9
    inspektorstrezov avatar :-|
    Инспектор Стрезов


    До коментар [#5] от "
    D-r D
    ":

    Извинете, но вие или не сте чели становището на синода или просто сте от тяхното котило. Да наречете този абсолютно несвързан смислово
    текст “респектиращо сериозен и аргументиран с юридически(!) доводи”, при отсъствието изобщо на такива може да означава в най-добрия случай нескопосан опит за хумор. Не ми се ще да ви казвам какво е в най-лошия.
    Аман от тролове на повикване!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK