И със "зелен билет" въздухът в София е опасно мръсен
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

И със "зелен билет" въздухът в София е опасно мръсен

Въздухът в София през последните дни е не просто мръсен, а опасен

И със "зелен билет" въздухът в София е опасно мръсен

Нормите за фини прахови частици са превишени между 4 и 8 пъти през уикенда

Ивайло Станчев
11633 прочитания

Въздухът в София през последните дни е не просто мръсен, а опасен

© Николай Дойчинов


Заради установените в предходните дни превишения на нивата на фини прахови частици и измерени високи стойности в първите часове на деня, столичните управници решиха да пуснат т. нар. зелен билет за градския транспорт, който струва 1 лв. и важи за целия ден и за всички линии, включително метрото. Не е необходимо той да се валидира в превозните средства. Билетът има указана днешна дата и е достатъчно само да се покаже при проверка на контрольорите.

Мярката, която се прилага за първи път, би трябвало да насочи софиянци от личните им коли към обществения превоз, така че да се намали замърсяването на въздуха от автомобилите. Но ефект едва ли ще има, защото както всяка неделя и на 28 януари трафикът в София е възможно най-слаб. Използването на градския транспорт - също.

"За да намалим замърсяването, пътувайте с градския транспорт и със "зелен билет" днес. Особено внимание обръщаме на собствениците на автомобили с екологичен клас под ЕВРО 5, да ограничат придвижването с тях. В случай, че използвате личния си автомобил, Ви молим да не оставяте двигателя включен при престой по-дълъг от 3 минути", написа във фейсбук кметът Йорданка Фандъкова. Тя призова още домакинствата, които се отопляват на дърва и въглища, при възможност да използват електрически уреди или друго екологично отопление. Столичният инспекторат пък щял да продължи с проверките за нерегламентирано събиране и горене на отпадъчни материали в града.

Това съобщение обаче предизвика вълна от критични коментари. "Този билет трябва да го пускате превантивно, а не след 5 поредни дни със замърсяване 5 пъти над нормата", "От два месеца въздухът смърди на пушек, те ще ми правят билета левче в една неделя от месеца", пишат потребители в социалната мрежа. Съмненията в успеха на мярката се подкрепят още от това, че и сега в пиковите часове на работните дни превозните средства на градския транспорт са претъпкани, поради което няма как повече хора да използват този начин на придвижване.

Иначе съветите на лекарите при силно замърсен въздуха са гражданите с респираторни заболявания, както и малките деца и възрастните хора, да избягват продължителен престой на открито. При ходене пеша трябва да се избере маршрут, който не е покрай големите градски булеварди и да се ползват шалове.

Заради установените в предходните дни превишения на нивата на фини прахови частици и измерени високи стойности в първите часове на деня, столичните управници решиха да пуснат т. нар. зелен билет за градския транспорт, който струва 1 лв. и важи за целия ден и за всички линии, включително метрото. Не е необходимо той да се валидира в превозните средства. Билетът има указана днешна дата и е достатъчно само да се покаже при проверка на контрольорите.

Мярката, която се прилага за първи път, би трябвало да насочи софиянци от личните им коли към обществения превоз, така че да се намали замърсяването на въздуха от автомобилите. Но ефект едва ли ще има, защото както всяка неделя и на 28 януари трафикът в София е възможно най-слаб. Използването на градския транспорт - също.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    dann5 avatar :-|
    dann5

    Учителката по руски обясни вдигането на билета от 1 на 1.60 като политическо решение, без икономически анализ и обосновка. Сега това управленско безплодие ще й изяде главата...

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Има едни 111 млн. лв. по ОП "Околна среда", които предстои да се разпределят и за които изобщо не се говори.

    Те са причината въздухът в София ударно се превърне в център на вниманието. Биенето на ламарината колко е страшно да се диша в София е прелюдия към поредното крадене на евросредства.
    А иначе въздухът е също толкова мръсен, колкото и в детството ми, когато зиме всички комини на всички кооперации пушеха, колкото и миналата година при същите климатични условия, колкото е и в момента в Горна Оряховица, Пазарджик и други градове (за които умишлено не се говори,) разположени в сходни котловинни полета при липса на въздушна инверсия.

    А че и другата зима въздухът ще е със сходни качества - не се съмнявайте. Само че тогава никой вече няма да има интерес да го мери, защото парите ще са усвоени. От когото трябва...

    Зелен билет.. Таш.., г-жа Петрова...

  • 3
    swa13550174 avatar :-|
    swa13550174

    Неадекватни мерки. Въздухът е мръсен от печките, а те искат гражданите да висят по спирките и да го дишат точно когато е най-опасен? От колко години си кметица, защо проблемът с въздуха не е помръднал дори да се решава, тепърва ще философстват и умуват в празни приказки и бюрократично отчитане на дейност.

    Още от следващата зима: Пълна забрана на отоплението с твърдо гориво във всички градове на страната. Държавата да възстановява 50% от сметките за ток, газ и парно до определена сума през зимните месеци на социално слаби домакинства.

    Поетапно: Газификация на градовете и помощ за домакинствата да преминат на газ.

    Незабавно: Спиране от движение на автомобилите без катализатори.

    Поетапно: Изваждане от движение на най-старите автомобили и постепенна забрана на стария внос, започвайки от най-стария. Вдигане на данъците за стари автомобили и намаляване на данъците за нови.

  • 4
    swa13550174 avatar :-|
    swa13550174

    До коментар [#2] от "D-r D":

    Тия 100 млн. със сигурност ще влезнат в нечии джобове и ще се усвоят за безсмислени проекти, брошурки и диплянки. Ако ги раздадат на домакинствата да се греят с ток и газ, вместо с дърва и кюмур ще постигнат десетократно по-голем ефект.

  • 5
    Stabilnost avatar :-|
    не ви щем кочината

    вместо да се чудят как да рестартират белеНЕ трябва да се подпомага поставянето на слънчеви панели по сградите и тези инсталации да се свързват с електропреносната мрежа без настоящите административни безмислици - след това отоплението няма да е никакъв проблем, за въздуха да те говорим

    това билетче е абсолютно безмислено, да не говорим, че е пост-фактум

  • 6
    kdo52372883 avatar :-@
    kdo52372883

    С молби и препоръки нищо няма да стане, драги общинари! Трябват административно-наказателни мерки за собствениците на трабанти, москвичи и прочее боклук. И трябваше да се размърдате още през 2015 година, а не чак сега! Нали оттогава уж ви е 'програмата' за чист въздух?

    Ще вземем вече наистина да ви спретнем едно дело за вреди за няколкостотин милиона... както на вас, така и на цЕко-министъра! Да видим тогава дали няма да ви излезе по-евтино да спрете колите без катализатори, както и да дадете брикети на бедните домакинства! Вместо мокри въглища с пепел! То бива, бива простотия, ама това вашето счупи всички рекорди!

  • 7
    antipa avatar :-|
    D-r D


    До коментар [#4] от "
    swa13550174
    ":

    Не, прилапването на милионите не е свързано с предлагането на условия за отказ от отопление с дърва. Напротив, идиотията е, че искат да ги накарат да си купят едни прескъпи филтри на комините.
    Дълбоко се съмнявам, че твърдото гориво създава проблема в София. Защо не минете през града и не загледате комините - колко от тях пушат? В Люлините, в Младостите, в Дружбите, в Надеждите, в О. купелите, в центъра? При парно кой ще мъкне дърва по етажите? Хората се топлят с дърва в Княжево, във Владая, в старата О. купел, в Банкя, Горна Баня. И то ако не могат да се купят климатик.

    Нещо мирише, ама не на пушек, а на обработване на общественото мнение преди "разпределяне" на едни пари...

  • 8
    swa13550174 avatar :-|
    swa13550174

    До коментар [#7] от "D-r D":

    Не е свързано с отказ от дърва естествено, така не могат да краднат. Причината е точно в печките, иначе щеше да е целогодишен проблем, но не е, само зимата се изостря. И е така в повечето градове из страната. Има и любителски уреди, всеки може да си сложи и да замерва каквото си иска. Малко като се затопли времето и уредите светват зелено в нормата. В градове като Благоевград без индустрия, без ТЕЦ-ове и с коли основно на газ поради немотия, зимата е като в Пекин. С дни не можеш да отвориш прозорците за да проветриш. Едно време беше и по-зле, така е, но това не значи и занапред да е зле. Българите са болна нация, като сложиш и масово пушене, нищо чудно че живеят най-малко в ЕС.

  • 9
    bat_plamen avatar :-|
    bat_plamen

    До коментар [#3] от "swa13550174":

    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    По-скоро Фандъкова и Ко. искат да покажат на обществото ,че се борят със замърсяването на София,ама с тези символични мерки няма как да има реален позитивен ефект

  • 10
    oix39371817 avatar :-|
    T.M.

    До коментар [#7] от "D-r D":

    Точно в Овча Купел си е баш от печките, само че не на живущите в жилищния комплекс, а от печките на съседната махала! Факултета е по-високо и целия дим после пада в околните квартали като Красна поляна, Западен Парк и Овча Купел. А контингента от махалата пъха буквално всичко дето може да гори в печката, без да се интересува дали е отровно или не.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK