БСП даде 24 часа на Ивайло Московски да освободи ръководството на БДЖ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

БСП даде 24 часа на Ивайло Московски да освободи ръководството на БДЖ

БСП даде 24 часа на Ивайло Московски да освободи ръководството на БДЖ

Министърът на транспорта не прие ултиматума, отрече всички обвинения срещу компанията

Елена Старидолска, Калина Горанова
8675 прочитания

© Цветелина Белутова


Социалистите искат уволнението и на зам.-министър Ангел Попов

От "Позитано" 20 настояват премиерът Бойко Борисов да уволни зам.-министъра на транспорта Ангел Попов. Причината - в понеделник е бил освободен директорът на областното управление на Държавната автомобилна инспекция (ДАИ) в София Кънчо Димитров - човекът, който е подал сигнали за продажба на шофьорски книжки и други нарушения, в резултата на което през лятото на 2017 г. бяха арестувани 12 служители на ДАИ. Повечето от тях обаче продължават да работят в инспекцията.

БСП поиска оставката на ръководството на БДЖ заради злоупотреби, които бяха разкрити от разследване на Нова тв. Социалистите дадоха срок от 24 часа на министъра на транспорта Ивайло Московски да предприеме мерки, ако ли не - ще настояват за неговото освобождаване. Той обаче защити холдинга, не прие ултиматума и отхвърли всички обвинения.

Разследването на "Нова тв" показва за пореден път, че финансово затруднената компания поддържа футболен отбор, ремонтите на локомотивите се извършват от частна компания, но с техника и служители на БДЖ, а машинистите работят много повече часове от регламентираното. "Искаме Сметната палата да извърши одит на компанията, а инспекцията по труда - проверка на условията", каза депутатът от БСП Георги Свиленски.

Отговорът на министъра

Брифингът на БСП провокира извънредна пресконференция на транспортния министър Ивайло Московски в понеделник следобед. На нея той каза, че няма да приеме ултиматума на социалистите, тъй като не намира основания за тези квалификации. Заедно с изпълнителния директор на холдинга Владимир Владимиров и директора на БДЖ - "Товарни превози" Любомир Илиев отрекоха всички обвинения.

Според Ивайло Московски социалистите атакуват БДЖ, защото холдингът е намалил задълженията си от 850 млн. лв. през 2009 г. до 330 млн. лв. през 2017 г. Оперативната загуба пък се е свила от 68 млн. лв. през 2009 г. на 15 млн. лв. през 2017 г. "При тежка корупция няма как финансовите показатели да се подобряват", заяви министърът. И добави, че или по време на управлението на социалистите корупцията е била чудовищна, или ГЕРБ се справят добре.

Футболисти и машинисти

По темата с футболния отбор Владимиров заяви, че той е отделно юридическо лице, като половината от играчите са служители на БДЖ и нито една стотинка от бюджета на железниците не е похарчен за издръжката на тима. Отборът нямал нищо общо с БДЖ освен името. Тренировките били след работно време или през събота и неделя. "Не разбирам колегите против масовия спорт ли са в България", попита Владимиров.

Извънредният труд на машинистите бил доброволен и се дължал на спецификата на заплащането им, като отчитането на времето започвало от дома на машиниста и завършвало до момента на прибирането му. "Ако машинистът е от Дупница, а трябва да приеме влака в София и да го кара до Пловдив, а после да се върне в Дупница, работното му време започва и завършва в Дупница", обясни Илиев. Или чистото работно време е около една трета, изчисли той. Според него през 2018 г. БДЖ ще намали извънредния труд с 30%, защото това е огромен разход за компанията.

Отделно Сметната палата била от три месеца в холдинга, а инспекцията по труда се е самосезирала, стана ясно още на пресконференцията в Министерството на транспорта.

Не ремонти, а поддръжки

Най-неясни бяха отговорите на министъра и министерството по отношение на ремонтите на локомотивите на БДЖ. Първо беше заявено, че не ставало дума за ремонти, а за поддръжка.

За истинските ремонти трябвало да се ходи в чужбина, защото по времето на БСП бил закрит последният завод в България, в който това можело да се случи, заяви министърът. Това обаче не е съвсем вярно, тъй като от години на пазара работи русенската компания "Експрес сервиз", която е производител на маневрени локомотиви и се занимава с ремонт на електрически и дизелови локомотиви. Въпреки модерната си база и договорите с редица частни жп компании, тя е пренебрегвана в търговете от БДЖ, като отношенията й с Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" (ИАЖА) за получаването на определени лицензи не вървят гладко в през последните няколко години.

По-успешна в търговете на БДЖ е новата компания за ремонти, сдобила се с лиценз за поддръжка на електрически и дизелови локомотиви от ИАЖА през април 2015 г. - "Жп тракция". Младата компания бързо спечели поне два търга на БДЖ за абонаментна планова техническа поддръжка. В разследването на Нова тв, обаче не става ясно, коя точно е частната компания, извършила т.нар. поддръжка на проблемните локомотиви.


3 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Като цяло цифрите говорят добре. Загубата пада заради различния вид амортизация, но пък намалението на задълженията е доста добър индикатор. Стискам палци да бъде оздравено дружеството. За ЖП транспорта бъдещето изглежда светло, все повече ще се разчита на комбинирания транспорт с ЖП превоз...

  • 2
    ivankristov avatar :-|
    ivankristov

    бдж се води към умишлен фалит от сегашното управление, което прави това от 2009г. Не се отделят пари за ремонти на локомотиви и вагони, но на кой му пука важно е да върви футболният отбор на изпълнителният директор владимиров - първи секретар на комсомола по времето на виденов и първанов

  • 3
    aussie avatar :-|
    aussie

    След репортажа на Нова тези всичките трябваше да бъдат изгонени като мръсни котета. Вместо това те им изписаха веждите че и чак да ги изкараха перфектните мениджъри :)
    Ха-ха, нещастници.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK