Новата работа на стария пътен шеф
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новата работа на стария пътен шеф

Лазар Лазаров (до знака вдясно) открива като шеф на АПИ път, построен от бъдещия му работодател

Новата работа на стария пътен шеф

Лазар Лазаров влезе в борда на две строителни фирми, които са получавали поръчки, администрирани от него

24933 прочитания

Лазар Лазаров (до знака вдясно) открива като шеф на АПИ път, построен от бъдещия му работодател

© Министерство на регионалното развитие и благоустройството


Темата накратко

- Бившият директор на пътната агенция Лазар Лазаров влезе в борда на две строителни фирми.

- Двете дружества са спечелили поръчки за десетки милиони, които той е администрирал.

- Казусът показва дупките в антикорупционното законодателство.

Ако на 16 септември 2015 г. сте имали път през Елхово, вероятно сте щели да станете свидетел на съвсем обичайна за родната инфраструктура гледка. Молебен, вино, питка със свещ, рязане на лента, лисване на вода от менче. Местни големци и цял министър в редица. За откриването на обхода на Елхово от София са дошли регионалният министър Лиляна Павлова и председателят на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров. До тях е и Божидар Тодоров от фирмата - изпълнител на проекта (на стойност 6 млн. лв.), "Пътинженерингстрой - Т".

Две години по-късно нито Лиляна Павлова е строителен министър, нито Лазар Лазаров - шеф на пътния фонд. Павлова е запратена в специално създаденото за нея министерство по европредседателството, а от миналата седмица Лазар Лазаров отново е в пътното строителство. Не като възложител, а като изпълнител. Бившият директор на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е влязъл в управлението на две пътностроителни фирми от Североизточна България - "Пътперфект-Т" и споменатата "Пътинженерингстрой - Т". За да стане това, са били променени уставите им и съветите на директорите им са били "разширени" с по едно място.

Новият работодател - от ДПС до ГЕРБ

По времето на тройната коалиция фирмите "Пътинженерингстрой - Т" и "Пътперфект-Т", които са собственост на търговищките бизнесмени Григор и Иван Иванови, са по-близки до ДПС, коментира източник на "Капитал". От регистъра за обществените поръчки се вижда, че те са "абонирани" за пътни поръчки в Североизточна България, по които възложители са общини като Хитрино, Крушари, Силистра, Ситово, Главиница, Омуртаг, Търговище, Попово. След идването на власт на ГЕРБ те започват да получават поръчки и на национално ниво.

През последните четири години двете дружества и консорциумите, в които са участвали, са получили обществени поръчки от АПИ за близо 100 млн. лв. Сред тях са проекти като Северната тангента на София и част от автомагистрала "Хемус".

Част от процедурите са били открити или приключени под ръководството на Лазар Лазаров. В неговите правомощия е било назначаването на конкурсните комисии, решенията за отстраняване и класиране на участници и подписването на договор с избрания изпълнител.

Няколко важни поръчки

Пред "Капитал" Лазар Лазаров каза, че е бил поканен в двете фирми около Коледа. Каза, че участието му е "проектно" и е свързано с един от договорите на фирмите - този за автомагистрала "Хемус".

В началото на октомври 2016 г. е основан консорциумът "Хемус-16320", в който с равни дялове (33.2%) влизат "Автомагистрали-Черно море", "Пътинженерингстрой-Т" и "Инфра Експерт".

Дружеството е създадено, за да участва в откритата през август същата година със заповед на Лазар Лазаров обществена поръчка за изготвяне на технически проект и строителство на 16.3 км от автомагистрала "Хемус" между Белокопитово и Буховци. До 10 октомври 2016 г., когато е крайният срок, осем кандидата подават документи за участие.

Преди първото заседание на назначената от него комисия Лазаров подава оставка. В крайна сметка са класирани два консорциума, тъй като другите шест са отстранени. Консорциум "Хемус-16320", в който влиза "Пътинженерингстрой-Т", където днес Лазаров работи, печели поръчката с оферта от 119 млн. лв.

Това далеч не е единствената поръчка, в която двете фирми и Лазаров се засичат. През юни и юли 2017 г. двете сключват два договора за реконструкция на пътища (Кубрат - Тутракан и Търговище - Разград) на обща стойност 19.5 млн. лв. с ДДС, финансирани по оперативната програма "Региони в растеж". Изпълнителите са избрани по процедура, започната под ръководството на Лазар Лазаров, като условията са променени на два пъти в движение с негови решения. Така например една седмица преди крайната дата за подаване на офертите срокът е удължен с още шест дни - от 6 на 13 юни (офертата на "Пътперфект-Т" е подадена на втората дата). Преди това са променени условията по лота, в който участва другото дружество - "Пътинженерингстрой-Т", като е намален броят на необходимата техника. Двете дружества са класирани на първо място, защото получават високи оценки на техническите оферти. На 9 ноември 2016 г. Лазар Лазаров издава решение, с което избира "Пътперфект-Т", а месец и половина по-късно наследникът му Дончо Атанасов издава решение, с което избира "Пътинженерингстрой-Т" за изпълнител по другия проект. Договорите са сключени през юни и юли следващата година и съдейки по заложения в тях краен срок, работата по тях трябва да приключи в края на лятото тази година.

Стара, но здрава любов

В края на 2014 г., когато Лазар Лазаров се е завърнал в АПИ (след идването на поредния кабинет "Борисов",) агенцията възлага на "Пътинженерингстрой-Т" поръчката за поддържане на пътищата в Търговишка област, която е с прогнозна стойност 5.7 млн. лв.

По-малка поръчка - за полагане на пътна маркировка в областите Велико Търново, Габрово, Разград, Русе и Силистра, също е възложена от Лазаров на бъдещия му работодател. Процедурата по нея е открита през ноември 2013 г., когато Лазар Лазаров не е в АПИ, но договорът с избрания консорциум е подписан от него. Изплатени са 399 хил. лв.

Изцяло по времето на Лазар Лазаров в АПИ се развива обаче поръчката за поддръжка на пътищата в Силистренска област. За изпълнител е избрана "Пътперфект-Т", но впоследствие Върховният административен съд отменя процедурата за избор, като констатира нарушения в работата на комисията, назначена от Лазаров. Решението на съда е, че "класирането на участниците и определянето на изпълнител на поръчката е незаконосъобразно". След това Лазаров и фирмата сключват споразумение, с което се разбират, че договорът е прекратен, а АПИ ще изплати 70 хил. лв. за извършени от дружеството ремонтни дейности. Впоследствие дружеството отново е избрано за изпълнител (този път законосъобразно според друг състав на ВАС) и то подписва нов договор с АПИ, по който получава още 320 хил. лв.

През юли 2013 г. АПИ сключва договор с "Пътперфект-Т" за реконструкция на пътя между Коларци и Тервел. Поръчката е открита отново с решение на Лазаров, който на два пъти в движение променя първо дата за отваряне на офертите, а после и прогнозната стойност, която е завишена с близо 2 млн. лв. В крайна сметка "Пътперфект-Т" е избрана за изпълнител и получава по договора 11 млн. лв.

Малко след като е назначен отново за ръководител на пътната агенция, Лазар Лазаров открива процедурата за избор на строител на Северната тангента, която е спечелена от консорциума ХПВС-ССТ (в който "Водстрой 98" държи 40%, "Хидрострой" - 30%, а по 10% имат "Пътстрой Бургас", "Пътни строежи Велико Търново" и "Пътинженерингстрой-Т"), предложил 149 млн. лв. От Лазаров е открита и възложена поръчката за 77.4 млн. лв. за обхода на Габрово, която се изпълнява от консорциум, в който 33% има "Пътинженерингстрой-Т".

Къде е проблемът

Адвокат Николай Янев, който практикува в областта на Compliance и конфликта на интереси, коментира, че прехвърлянето на месторабота от възложител в изпълнител или между два контрагента не означава автоматично конфликт на интереси. "Трябва да се провери всяка отделна процедура - светват ли червени лампи, че нещо не е било наред при провеждането й. Трябва да се изследва внимателно каква е мотивацията на фирмата да го наеме на работа и дали възнагражденията, които той получава на новата работа, съвпадат с обичайните, защото в противен случай може да става дума за подкуп", коментира адвокат Янев с уточнението, че говори по принцип, а не по конкретния казус.

На въпрос на "Капитал" дали не става дума за потенциален конфликт на интереси от АПИ цитираха разпоредбата от Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, която забранява на всеки, заемал публична длъжност и участвал в провеждането на процедури за обществени поръчки, в продължение на една година "да участва или да представлява физическо или юридическо лице в такива процедури пред институцията, в която е заемал длъжността". От агенцията припомнят, че Лазаров е освободен на 1 декември 2016 г., което е 13 месеца след като е влязъл в борда на двете фирми, т.е. тази разпоредба на закона не е нарушена.

"Да, познавам фирмите", коментира Лазаров пред "Капитал" и уточни, че хората в бранша са "една шепа" и той е трябвало да "работи нещо". Бившият директор на пътния фонд обясни, че е отклонил други предложения, които засягали проекти, по които той е работил изцяло и още се изпълняват, именно защото би имал конфликт на интереси. От "Пътинженерингстрой - Т" и "Пътперфект-Т" не отговориха на изпратените им въпроси.

Пътният шеф на ГЕРБ

Лазар Лазаров оглавява АПИ през септември 2011 г., когато за министър на строителството е назначена Лиляна Павлова, а от година по-рано е в управителния съвет на агенцията.

Той е освободен от директорския пост през август 2013 г. при правителството на Орешарски, за да се върне начело на агенцията след по-малко от година. В края на ноември 2016 г., когато Борисов създава третия си кабинет, Лазар Лазаров е освободен от поста, а Лиляна Павлова не получава министерско място. Още тогава става ясно, че има напрежение в пътния фонд, което по информация на "Капитал" се дължи както на сблъсък между различните лагери, така и заради предадени материали от европейската служба за борба с измамите (OLAF) за работата на агенцията. Няколко месеца след като напуска поста си, Лазаров е обвинен от прокуратурата в длъжностно престъпление във връзка с договора с "Пътища Пловдив" за строежа на автомагистрала "Марица". От Софийската градска прокуратура коментираха, че разследването по случая е висящо.

Темата накратко

- Бившият директор на пътната агенция Лазар Лазаров влезе в борда на две строителни фирми.

- Двете дружества са спечелили поръчки за десетки милиони, които той е администрирал.

- Казусът показва дупките в антикорупционното законодателство.

Ако на 16 септември 2015 г. сте имали път през Елхово, вероятно сте щели да станете свидетел на съвсем обичайна за родната инфраструктура гледка. Молебен, вино, питка със свещ, рязане на лента, лисване на вода от менче. Местни големци и цял министър в редица. За откриването на обхода на Елхово от София са дошли регионалният министър Лиляна Павлова и председателят на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров. До тях е и Божидар Тодоров от фирмата - изпълнител на проекта (на стойност 6 млн. лв.), "Пътинженерингстрой - Т".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    gcon94 avatar :-|
    gcon94

    Вярно е!!! Ако пътувате от Ямбол за Елхово или обратно ще разберете за какво ид реч. Все едно че автомобила ти се носи по вълните в океана. А пътя е последните години ремонтиран но некачествено. Около мостовете пропада, потънал път и т.н. Но за сметка на това другарката Павлова днес даже заплаши Тереза Мей , доста на сериозно се е взела Павлова

  • 2
    irv1424242340390894 avatar :-|
    MARKET BMD

    За милиони....няма закони !
    Лиляна и Бойко също са знаели предварително за всеки един договор на кого ще се даде. Все пак нали за това са си сложили техен човек на този пост. И сега като наливат милиарди за саниране, да не би да отиват поръчките в случайни фирми?! Нали за това е ламтенето за власт- става въпрос само за пари ( естествено не от заплата).
    После нямало хора за работа.... Няма и да има! Кой ще дойде да работи в страна където вероятно повече от половината от платените данъци се крадат по един или друг начин. Където няма шанс да получаваш някога нормална пенсия, просто защото ножицата се отваря все повече (работещи - пенсионери и хора на социална издръжка) , а отделно има голям риск и пенсионният фонд да бъде източен междувременно. В страна където въпреки че си плащаш осигуровките, пак си плащаш всяко лечение, където винетките са по-скъпи от швейцарските а пътищата по-зле от албанските, където парламентарните избори се решават от гласовете на "ромите" и по скоро от това коя партия ще купи повече гласове... Където Ахмед Доган е "хидроинженер", ограбилия КТБ кове закони за КТБ, раследваният от ДАНС се предлага и дори назначава за шеф на ДАНС ..... и т.н. и т.н
    Когато узрее и поумнее останалото население в България, ( за което няма много шансове) и започне да си отстоява правата и покаже нетърпимост към всякакви подобни действия на властта, когато разбере , че всичко зависи от хората, а не от "онези горе", тогава ще започнат много бързо да си идват емигранти от всички краища на света! Всеки би предпочел да работи и живее в родната си страна, да говори родният си език и да се храни с местни храни и кухня. Което не зависи от нас - ние го имаме: една от най-хубавите природи в света! Всичко друго зависи от нас!

  • 3
    damianrm1 avatar :-P
    damianrm1

    Той наистина, трябва да работи някъде .. и то по специалността си. Без съмнение има лобиране и далавера, ама това е трудно да се хване, а после, аз нямам отношение частна фирма на кой плаща заплата ... Обаче имам отношение ЗАЩО ФИРМИТЕ ПОЛУЧИЛИ ПЪТНИТЕ ПОРЪЧКИ ГИ ПРАВЯТ НЕКАЧЕСТВЕНО - ЗАЩОТО КОНТРОЛА ОТ г-да като този са фиктивни ... а те са - защото после отива да работи при тях, защото е взел процент и нагоре по веригата ... Контрола в/у изпълнението трябва да се затегне и по-дълги гаранционни срокове трябват .. ама как да стане, то лично вожда също участва в това .. прокаратура няма , народа гласува за "стабилност" в краденето ...

  • 4
    reynickson avatar :-|
    reynickson

    Първо даваш апетитни поръчки на фирми, после работиш за тях. Вместо пари под масата ти дават висока заплата без да вършиш нищо, абсолютна търговия с влияние и конфликт на интереси.

  • 5
    geordgeo avatar :-(
    geordgeo

    Лазарчо вместо да рендосва някой нар на популярно за целта място, продължава да прави "гушка" и да се присмива на драсканиците по форумите. И така ще е още мнооого дълго време, защото ТЕ ТОВА ГО МОГАТ, а всички ние сме безсилни да ги спрем, апатията ни е завладяла напълно...

  • 6
    kgotsev avatar :-|
    Kamen Gotsev

    Аз си мислех, че е в затвора, а той в пътни фирми.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK