Първите електробуси на София вероятно ще са китайски
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Първите електробуси на София вероятно ще са китайски

Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd.

Първите електробуси на София вероятно ще са китайски

Единственият кандидат в търга на "Столичен автотранспорт" е свързано с "Еврохолд" дружество, което ще доставя модел електробус на Zhengzhou Yutong Bus

Мария Манолова
13253 прочитания

Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd.

© Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd.


Първите 20 електробуса за градския транспорт в София ще бъдат доставени от китайската фирма Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd. ("Джънджоу юйтун бус ко.). Дизелови автобуси на същия производител вече се движат по няколко линии в София, след като китайският производител спечели поръчка за 110 превозни средства на Столичната община от 2014 г. В електро търга се яви само един участник, което не говори за перфектно организиран търг от страна на общината, а сега става ясна и цената: 16.7 млн. лв. без ДДС.

Новият търг за лизингова доставка за електробусите е от лятото на миналата година и все още няма официално излъчен победител, но по всичко личи че това ще е единственият кандидат в процедурата - "Евролийз ауто" ЕАД. Документите на фирмата бяха одобрени от оценителната комисия на "Столичен автотранспорт" в първоначалните стъпки на процедурата. През миналата седмица беше отворена и ценовата оферта на дружеството. За момента "Столичен автотранспорт" не дава индикации, че ще прекрати процедурата заради участието на един-единствен кандидат.

Крайният срок за офертите в търга е удължаван два пъти с по един месец - от октомври до декември, а офертата на "Евролийз ауто" е подадена 40 минути преди последното удължаване на срока до 4 декември 2017 г., показват протоколите на "Столичен автотранспорт". В първоначалната документация на автомобилния доставчик има редица пропуски, които общинското дружество му позволява да коригира.

Китайски автобуси на български лизинг

"Евролийз ауто", което е собственост на "Еврохолд България" АД, предлага да достави 20 електробуса от модела Yutong ZK6128 на Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd. на обща цена 16.7 млн. лв. без ДДС. Според условията на поръчката сумата трябва да бъде изплатена на 96 равни вноски за осем години. Постигнатата цена е с около 10% по-ниска от прогнозната стойност на общината от 18.5 млн. лв.

Всеки от електробусите ще струва по 760 хил. лв. В поръчката е включена и доставката на пет зарядни станции с мощност 120 кВтч на единична цена 138 хил. лв. и десет зарядни станции с мощност 60 кВтч, които ще струват по 70 хил. лв. Автобусите и станциите трябва да бъдат доставени до шест месеца след подписването на договора и вероятно ще тръгнат по софийските улици в края на годината.

Доставчици с история

Китайските автобуси станаха част от автопарка в столицата, след като Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd. спечели общинска поръчка за доставка на 110 дизелови автобуса. В търга тогава участваха 10 компании от Китай, Турция, Чехия, Полша и Германия. Тогава Yutong предложи втората най-ниска цена след тази на турската "Карсан отомотив", но въпреки това беше класирана на първо място. Обществената поръчка беше обжалвана от "Ивеко Чешка република", но Висшият административен съд не уважи жалбата.

И автомобили за градския транспорт

"Еврохолд България" АД ще доставя и 60 автомобила на лизинг на общинската фирма "Център за градска мобилност". Дъщерното й дружество "София моторс" спечели обществена поръчка за доставка на 30 бензинови автомобила тип ван, 20 дизелови вана, 10 леки бензинови коли тип хечбек с бюджет 1.39 млн. лв.

Фирми от автомобилния бранш критикуваха процедурата заради ограничителни условия. Според документацията на ЦГМ бензиновите ванове трябваше да са с изключително конкретни измерения: междуосие минимум 2800 мм и дължина не повече от 4400 мм. Както показа наскоро проучване на "Капитал", повечето превозни средства в тази категория не покриват тези изисквания.

Първите 20 електробуса за градския транспорт в София ще бъдат доставени от китайската фирма Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd. ("Джънджоу юйтун бус ко.). Дизелови автобуси на същия производител вече се движат по няколко линии в София, след като китайският производител спечели поръчка за 110 превозни средства на Столичната община от 2014 г. В електро търга се яви само един участник, което не говори за перфектно организиран търг от страна на общината, а сега става ясна и цената: 16.7 млн. лв. без ДДС.

Новият търг за лизингова доставка за електробусите е от лятото на миналата година и все още няма официално излъчен победител, но по всичко личи че това ще е единственият кандидат в процедурата - "Евролийз ауто" ЕАД. Документите на фирмата бяха одобрени от оценителната комисия на "Столичен автотранспорт" в първоначалните стъпки на процедурата. През миналата седмица беше отворена и ценовата оферта на дружеството. За момента "Столичен автотранспорт" не дава индикации, че ще прекрати процедурата заради участието на един-единствен кандидат.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030

    Е какви да са като в момента единствено китайците произвеждат използваеми електробуси :-)

  • 2
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    батерии или кондензатори...?

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    А нагласената обществена поръчка за дачии наистина ли е спечелена от "Дачия" или ще бъде "случайно съвпадение на обстоятелствата"?

  • 4
    inadilov avatar :-P
    inadilov

    ''В електро търга се яви само един участник, което не говори за перфектно организиран търг от страна на общината"...
    Напротив, това е перфектно организиран търг. Точният участник е спечелил

  • 5
    kirka80286 avatar :-P
    kirka80286

    Така го казвате, все едно е нещо лошо. Какъв е проблемът с Yutong ?

  • 6
    orchis avatar :-|
    orchis

    Не знам дали има проблем с китайците, но е доста странно че се е появил само един кандидат.

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#6] от "orchis":

    Миналата година 92% от електробусите са произведени в Китай. Просто този пазар си е техен.

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#2] от "tucker case":

    Батерии. Кондензаторите ги развива Хайгер.

  • 9
    mapto avatar :-|
    mapto

    До коментар [#1] от "tvr18355030":
    До коментар [#5] от "kirka80286":
    До коментар [#6] от "orchis":
    До коментар [#7] от "cinik":

    Да, в Китай е най-големият пазар, но дори там има повече от един производител. А по-големият проблем у нас е, че има само един дистрибутор.

    Ето един интересен материал за пазара на електробуси: https://cleantechnica.com/2018/02/04/china-100-electric-bus-sales-just-89546-2017/

  • 10
    toshocorporation avatar :-?
    Тошо Корп.

    Исках да проверя характеристиките на електическия автобус - колко му е батерията, колко километри изминава с едно зарежда, колко време се зарежда и т.н. Оказва се, че в сайта на Yutong този модел ZK6128 е дизелов със съответните параметри, като литрите на резервоара например. Дори на картинката вижда ауспух. 😅 Иначе имат и електрически автобуси, но градският модел е Е12.
    Та кой сега е в грешка?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK