Банско зад кадър
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Банско зад кадър

Част от апартхотелите са необитаеми, други стоят недостроени от години

Банско зад кадър

Местният бизнес не издържа конкуренцията на евтините туристически услуги след строителния бум

Велина Господинова
31787 прочитания

Част от апартхотелите са необитаеми, други стоят недостроени от години

© Цветелина Белутова


Ако попаднете в новата част на Банско, ще се почувствате като в призрачен град. Еднотипни блокчета и хотелски комплекси, по-голямата част от които са необитаеми. Недостроени бетонни конструкции със стърчащи арматурни железа, които стоят така от години. Няма асфалтирани улици. Няма зелени и търговски площи. Част от постройките нямат изградена канализация и изливат отходните си води в канала за напояване, който разделя края на града и новопостроените апартхотели в полите на планината и се влива след това в река Места. Според местните има и сгради, които използват септични ями. Кварталът, където най-често срещаният надпис върху построените и недовършените сгради е "for sale", е нещо като грозен паметник на инвестиционната глупост и желанието за бързо забогатяване.

Строителният бум в Банско от началото на 2000 г. съвпадна със стъпването на концесионера на ски зоната "Юлен" и обещанията му за превръщане на курортното градче в "световен" ски център. Петнадесет години след това обаче резултатът е печален.

Ако това е развитие

"В резервационната система "booking.com" има регистрирани около 450 места за настаняване в Банско", казва Янка Рахова, собственик на една от първите къщи за гости в града, сега семеен хотел, и бивш председател на Съюза на туристическия бизнес в Банско. Тя и Никола Вапцаров, друг от местните хотелиери, не се притесняват да говорят открито, но повечето от собствениците на семейни хотели в града предпочитат да не коментират или да не бъдат цитирани с истинските им имена.

"Четиризвездните хотели предлагат ол инклузив на цени на фамилните хотели. Затова Съюзът на туристическия бизнес призова да има минимална цена, което трудно може да стане"

Янка Рахова, хотелиер

Жителите на Банско са близо 9000, а легловата база в града според местни хотелиери е за между 18 000 и 20 000 души. "Ако се довършат всички започнати сгради, които са с издадени строителни разрешителни, може да достигне и до 50 000", смята Иван Иванов*, който е бил строителен техник по времето на инвестиционния бум. По думите му има обекти, които стоят недовършени от повече от 5 години и според Закона за устройство на територията трябва да се съборят, но местната власт си затваря очите. "Само по времето на предишния кмет Александър Краваров се издадоха около 300 разрешителни за строеж на сгради, чиито апартаменти трябваше да се продават, но впоследствие заработиха като апартхотели", казва Иванов.

Масираното застрояване довежда до срив на цените на имотите. "В момента продажната цена е 250 евро за кв.м, а максималната за луксозно обзаведен апартамент е 300-320 евро на кв.м", казва Димитър Николов**, собственик на семеен хотел с капацитет за 80 души. "Тук се получи едно преоткриване на Банско като благодатно място за инвестиции. Например англичаните вземаха кредити, защото си правеха сметка, че после ще продадат имота и ще спечелят от това. Обаче цените тръгнаха рязко надолу и те започнаха масово да продават", казва Янка Рахова. От ниските цени според Вапцаров се възползват предимно руснаци, някои от които се заселват и за постоянно в Банско.

Въпреки изкараните "лесни" пари от продажбата на парцелите за строителство днес за повечето жители на града няма друга алтернатива, освен да бъдат наемани в хотелите. "Цялата индустрия в Банско беше разбита. Имаше например завод за мебели, който вече не работи. Сега най-големият работодател е концесионерът на ски зоната "Юлен", другият е общината. А това направи хората икономически и политически зависими", посочва Никола Вапцаров.

"Слънчев бряг" на зимния туризъм

Местните предприемачи - хотелиери и ресторантьори, посочват като основни причини, задушаващи бизнеса им, ниските цени за нощувки и изхранване, които големите хотели предлагат с "ол инклузив" пакети, както и монополното положение на ски концесионера на входа на планината.

Една част от механите и ресторантите са затворили, други са отдадени под наем. "Тези, които работят под наем, промениха рецептите на оригиналните бански ястия", казва Янка Рахова. Освен вече традиционно идващите руснаци и англичани, най-често Банско се посещава от ниско- и среднобюджетни туристи от съседните Македония, Сърбия, Гърция, Румъния. Много от тях дори не идват заради карането на ски, а за забавления и хазарт. "Банско се превърна в Слънчев бряг", обобщава Вапцаров.

Семейните хотели - в обсада

Според Димитър Николов малките и средните семейни хотели са притиснати от две страни. "Едната са големите хотели, които диктуват цените и правят изключителен дъмпинг. Те привличат целевата ни група, които са среднобюджетните туристи. Разликата между нашите и техните цени е между 10 и 15 лв. на нощувка, но те поддържат и спа центрове, басейни, имат огромен персонал. Няма икономическа логика на това нещо." От другата страна са квартирите, които се дават за 15-20 лв. "Тези хора нямат касови апарати, не плащат осигуровки. Ние сме безсилни срещу такава конкуренция", обяснява Николов.

Фотогалерия: Банско зад кадър

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
Цялата галерия

"Въпросът е да се реши как ще се развива целият регион. За мен устойчиво развитие не е да разширим ски пистите, после да разширим малко града, след това пак още малко пистите. Докога?"

Никола Вапцаров, хотелиер

В момента леглото в двойната стая със закуска в хотела му струва 15 евро - на цената на хостелите в страните от Западна Европа. "Имахме пазарна ниша да настаняваме зелени училища. Сега те не идват при нас, защото се оказа, че на същите цени могат да отидат в четиризвезден хотел", казва Николов. Той си обяснява това с "методична политика на елиминиране на конкуренцията". "Ако Банско се развиваше добре, нямаше хотели да фалират и да се продават и препродават", смята Вапцаров.

"Юлен" на входа на планината

"Картата за лифта е една от най-скъпите. Във Франция цените за лифт са ниски, а хотелите - скъпи. Тук е обратното. Аз, ако поискам 60 лв. на човек на вечер за хотела, те ще ми кажат, че съм ненормален. Кой ще плати 120 лв. за двойна стая в тризвезден хотел в Банско? Обаче двама души плащат тези пари, за да карат ски. Получава се така, защото лифтът е само един, а хотелиерите са много. Но нямаме избор. Ако примерно има втора кабинка и друг концесионер, тогава ще има конкуренция между тях", посочва Никола Вапцаров. Според местните в бранша само десетина хотела, свързани с концесионера или близки до него, могат да продават карти за ски лифта и да включват тази услуга в пакетите си.

Концесионерът е въвел и нови правила за ползването на паркинга на първата станция на лифта. От тази година бусчетата на хотелите нямат право на безплатен престой в рамките на 15 минути. А таксата за сезона на едно бусче, което само да свали туристите на паркинга, е 300 лв. От тази година има и такса за колите, които карат скиорите до бариерата по-нагоре в планината, за да не чакат на големите опашки. "Всяко влизане там е 12 лв. Ако закараш туристите и после се върнеш да ги вземеш, трябва да платиш 24 лв.", казва Вапцаров. "Години наред на входа на града висеше лозунг с логото на "Юлен", който казваше "да отворим пътя към планината". Лятно време отказват да пуснат кабинката, през зимата на практика са затворили пътя към планината", коментира Николов. Сега лозунгът е "Банско иска втора кабинка".

Бизнес по списък

Янка Рахова смята, че постояването на втори лифт и нови ски писти е повече от наложително. "Това е ограничена територия и не виждам защо са тези страхове, че ще се изсекат гори. С увеличаването на капацитета на ски зоната ще се удовлетвори туристопотокът, така че хотелите няма да стоят празни", смята тя. И добавя, че тази инфраструктура ще се ползва и от туристите в Разлог, Симитли и Гоце Делчев.

За Вапцаров и Николов обаче огромните опашки пред лифта са режисирани. "Това е един много удобен инструмент хората да се изнервят и да се подпишат в една тетрадка, която е оставена пред опашката с искане за втори лифт." Те смятат, че настояването на концесионера всъщност е за нови ски писти заради празните комплекси. "Много от тях са построени с кредити, които не се обслужват, но банките не са конфискували тези имоти, защото, ако станат собственици, трябва да им плащат разходите. От друга страна, тези постройки не се премахват, както изисква законът. До моя хотел има строеж на руснаци, който от години стои недовършен и сега започнаха да го довършват - явно някой има информация, че нещо ще се случи. Подозренията са, че промяната в плана за управление на "Пирин" се прави с цел да се реализират тези имоти", смята Николов. И заключава: "Дали ще има, или няма да има втори лифт, ние и сега нямаме достъп до тази ски зона. Тя си е на "Юлен" и за техните туристи, обърнали са гръб на останалия бизнес. Или си един от техния списък, или никой не се интересува от теб."

*,** Иван Иванов и Димитър Николов не са истинските имена на хората, които се съгласиха да разговарят с нас при условие, че самоличността им няма да бъде разкрита.

Ако попаднете в новата част на Банско, ще се почувствате като в призрачен град. Еднотипни блокчета и хотелски комплекси, по-голямата част от които са необитаеми. Недостроени бетонни конструкции със стърчащи арматурни железа, които стоят така от години. Няма асфалтирани улици. Няма зелени и търговски площи. Част от постройките нямат изградена канализация и изливат отходните си води в канала за напояване, който разделя края на града и новопостроените апартхотели в полите на планината и се влива след това в река Места. Според местните има и сгради, които използват септични ями. Кварталът, където най-често срещаният надпис върху построените и недовършените сгради е "for sale", е нещо като грозен паметник на инвестиционната глупост и желанието за бързо забогатяване.

Строителният бум в Банско от началото на 2000 г. съвпадна със стъпването на концесионера на ски зоната "Юлен" и обещанията му за превръщане на курортното градче в "световен" ски център. Петнадесет години след това обаче резултатът е печален.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

23 коментара
  • 1
    crusible avatar :-|
    crusible

    Цялата банска драма в една статия. Чудесен материал показващ двете основни гледни точки. На г-жа Рахова мога да и кажа, че се е объркала с това, че втора кабинка със същия концесионер ще реши проблемите, но и сама ще го разбере за съжаление.

  • 2
    gl_avatar avatar :-|
    gl_avatar

    Горчивата истина.

  • 3
    pippo avatar :-|
    pippo

    кабинката на имотния бум

  • 4
    dabeda avatar :-P
    Da be.. da..

    Поне Велина Господинова се е погрижила да напише нещо смислено,
    .. докато колегите и, напушени, рекламират Тесла, Епъл, Убер и Биткойн..

    Ами не ходете на Слънчак-о-подобни места.. Не работете и не се хранете там.., където Прас си слага копанката..
    Благоевград БТ.. колко са там след „протеста„?

  • 5
    dimodk avatar :-|
    Чинчила

    Най-накрая един смислен коментар за Банско.
    Само не мога да разбера как госпожата Рахова си представя, че проблемът на малките хотелиери ще се реши с втория лифт.

  • 6
    samoedin avatar :-|
    samoedin

    Така олигархията се грижи за хората. Така и занапред ще се " грижи" за тях !

  • 7
    rasporama1 avatar :-|
    Tod

    То това се знае от 7-8 години.. Последно тогава бях там и повече няма да стъпя. Боровец е 200пъти по-добре. Дори само за дневно посещение и каране. Пълна простотия е това Банско. Едно поле и много сгради. Вижте само снимката... какъв туризъм, какви семейни ценности, какви патриоти. Много сме зле. И сме цигани всичките. До един.

  • 8
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone

    Превзеха им общината с тяхна помощ и сега им идва акъла. Никоя нормална община няма да убие малкия и среден местен хотелиерски бизнес с масово застрояване, но ето това се случи в Банско. И те банскалии бяха първи помагачи в процеса, виждайки как някаква ливада се превръща в Ауди А8 от Капитолия...
    Сега трябва да си превземат общината обратно от г-н Георгиус. Ако могат.
    Ако не - 50 хиляди легла ще им се видят песен. Цента е - нов лифт - нови писти - нови строежи - нови лифтове - нови писти - нови строежи и така до безкрайност.

    Отделно - някой хотели са обикновени перачници на пари, естествено че не може да се конкурираш с тях. Но това е друг проблем, нещо за несъществуващото правораздаване в България.

  • 9
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack

    Ум умува, ум робува, ум на Цеко патките пасе.

  • 10
    milipili avatar :-|
    Скакауец

    Историята на едни алчни селяни, зинали да глътнат планината. В резултат-осраха си градчето и стоят празни.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новата трибуна

Новата трибуна

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK