GfK: Очакванията за доходите в България се влошават
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

GfK: Очакванията за доходите в България се влошават

Потребителите в България ограничават плановете си за бъдещи покупки - от 30.2 пункта през декември 2016 г. до 23 пункта година по-късно

GfK: Очакванията за доходите в България се влошават

Потребителското доверие в Европа достига рекорден за последните десет години връх, показва проучване на компанията

6811 прочитания

Потребителите в България ограничават плановете си за бъдещи покупки - от 30.2 пункта през декември 2016 г. до 23 пункта година по-късно

© Pixabay


Очакванията за българската икономика през тази година продължават да се подобряват. Оптимизмът за средата обаче е помрачен от влошени очаквания за доходите на домакинствата и съответно по-ниска склонност към покупки. Това показват резултатите от традиционното тримесечно проучване на GfK за потребителския климат в Европа.

В същото време на Стария континент потребителското доверие се увеличава, а повечето анкетирани залагат на продължаващ ръст на икономиката, по-високи заплати и увеличение на покупките през 2018 г.

Очакванията се стабилизират

Към края на 2017 г. индексът на потребителските нагласи достига 6.3 пункта. Числото е подобрение спрямо отчетения минус от 11.3 пункта през май. Същевременно обаче изразеният оптимизъм за икономическата среда не се пренася в очакванията на населението за доходите. Нагласите на потребителите падат спрямо регистрирания пик от 26.1 пункта през февруари до 11.3 пункта през декември. Това се отразява и на покупките - склонността на домакинствата да разходват парите си намалява от 30.2 пункта през декември 2016 г. до 23 пункта година по-късно.

Настроенията в Европа

Според GFK индексът на потребителския климат в ЕС достига 21.1 пункта, докато предходното тримесечие числото беше 20.9. Анализаторите залагат на реално увеличение на потреблението на домакинствата от между 1.5 и 2% през 2018 г. Причината - оптимизмът за икономиката подхранва надежди и за по-високи заплати, което пък повишава склонността на населението да купува повече.

Значително подобрение в нагласите на потребителите спрямо есента се наблюдава във Франция, Германия и Австрия. От друга страна, в Румъния доверието отбелязва драстичен спад заради политическата нестабилност, в която се намира страната. Надолу са и нагласите за покупки и бъдещите доходи.

Очакванията за българската икономика през тази година продължават да се подобряват. Оптимизмът за средата обаче е помрачен от влошени очаквания за доходите на домакинствата и съответно по-ниска склонност към покупки. Това показват резултатите от традиционното тримесечно проучване на GfK за потребителския климат в Европа.

В същото време на Стария континент потребителското доверие се увеличава, а повечето анкетирани залагат на продължаващ ръст на икономиката, по-високи заплати и увеличение на покупките през 2018 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK