Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
5 14 фев 2018, 15:49, 7264 прочитания

Къде е пътят за Видин

Дори в най-добрия вариант трасето от Ботевград до Дунав мост 2 ще е готово най-рано през 2022 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Половин милиард за пътя Мездра - Ботевград и околовръстното до "Младост"

Държавната агенция обяви двата търга, планира и ремонти за над 300 млн. лв.

22 мар 2018

Пътят до Видин: Обещания в изобилие, пари - няма

Нужните 1.6 млрд. лв. трябва да дойдат от тол-такси, но такива ще започнат да се събират най-рано от 2019 г.

8 мар 2018

Четири проекта, които биха спасили Северна България

...и колко близо е до реализация всеки от тях

1 сеп 2017

Мрежа от електрически велосипеди ще обслужва двете страни на Дунав

В момента се набират оферти за оператори по трансграничния проект между България и Румъния

20 сеп 2016

Мерки от Северозападната стратегия

Целта е да се привлекат инвеститори и кадри в Северозападния район

19 фев 2016

Ще спасим ли Северозапада

Новата стратегия на правителството за западащите региони обещава 500 млн. лв., но не е особено впечатляваща

19 фев 2016
От София до Видин с кола се стига малко по-бавно, колкото до Бургас. Разстоянието до морето обаче е два пъти по-голямо.

Не са нужни други обяснения, за да се разбере недоволството на хората от Северозапада, които през последните седмици на няколко пъти блокираха т.нар. главен път Е-79. Министърът на регионалното развитие Николай Нанков побърза да каже, че се правело всичко възможно скоростното трасе от Ботевград до Видин да бъде изградено. Факт е обаче, че пет години след пускането на Дунав мост 2 съоръжението все още е трудно достъпно, поради което не успя да изиграе и очакваната роля на катализатор за икономиката на региона.

Къде наистина е пътят

На практика от планирания скоростен участък няма изграден и един метър. Всичко е на етап проекти, като след протестите на гражданите строителният министър Николай Нанков обеща търговете за избор на строители да бъдат пуснати още идния месец. Дори всичко около обществените поръчки да мине гладко, което е малко вероятно, цялото направление ще е готово най-рано през 2022 г., и то ако се намерят необходимите за целта 450 млн. евро. За сравнение - в същия срок компанията на Илън Мъск SpaceX планира да конструира нов междупланетен кораб, който да бъде изпратен на Марс. Предвид скоростта на българските строежи (за качеството няма да отваряме дума) нищо чудно космическият проект да изпревари пътния.

Магистрала, но не съвсем



Едно от основните искания на последните протести бе бъдещият скоростен път от Ботевград до Видин да бъде с магистрален габарит. Тук е важно да се обясни, че при разработването на идейните проекти през 2013 г. наистина се планираше шосето да бъде с габарит от 20 метра - само с по две ленти за движение в посока. Но заданията за техническите проекти от 2016 г., които обхващат по-голямата част от това трасе, предвиждат именно магистрален габарит от 28 метра - две платна с по две ленти за движение и една аварийна. Проектната максимална скорост обаче е 120 км/час, което означава, че макар да е с размерите на аутобан, пътят формално няма да е такъв, тъй като няма алтернативно трасе. Също така ще бъдат спестени обезопасяващите огради покрай шосето, а кривите на завоите ще са по-малки.

Категоричната позиция на управляващите в лицето на министър Нанков и председателя на Агенция "Пътна инфраструктура" Дончо Атанасов е, че и оставащите участъци от пътя до Видин също ще бъдат с такива размери. Единствените стеснения ще са при обходите на населените места.

Какво ще се строи скоро и какво не

От наличните в пътната агенция данни е видно, че към момента има готов идеен проект и ОВОС за участъка Видин - Монтана (около 100 км), който е разделен на няколко подучастъка. По техническите проекти работят ДЗЗД "Виа план-бурда" и "Инжконсултпроект", като поне официално няма информация вече да са приключили. При все това плановете на АПИ са още след месец - през март, да започне процедурата за избор на изпълнител на отсечката Видин - Ружинци.

Предвижда се пътят да минава по изцяло нов терен, като започва от четирилентовия обходен път при Дунав мост 2. След това ще се отделя от сегашния Е-79 на около 500 м след пътния възел за Връшка чука и ще преминава източно от Новоселци и Слана бара, а след това между Дунавци, Търняне и Синаговци. Продължавайки към Димово, трасето ще се насочва на изток от Ивановци и ще продължава между с. Вълчек и съществуващата жп линия Видин - София. Пътят ще обхожда Димово и продължавайки към Ружинци, ще минава на юг от селата Медовница и Орешец. По това направление ще има 7 пътни възела, а за намаляване на шума ще бъдат монтирани и шумозащитни съоръжения по участъците в близост до населените места.

Също след месец ще стартира и процедурата за проектиране и строителство на участъка от Ботевград до Мездра. Тук идеята е да се разшири съществуващият път, но ще има и два тунела. Прогнозният срок е две години и половина. Ремонтните работи обаче може да се забавят, тъй като едва на 31 януари правителството гласува решение за отпускането на средства, с които да се отчуждят необходимите за разширяването на пътя имоти в землищата на селата Люти дол, Типченица, Ребърково, Дърманци, Крета, Мездра, Ботевград, Скравена, Новачене и Рашково.

Останалите участъци - от Мездра до Враца и от Враца до Монтана са на по-ранен етап в подготовката и засега не се предвиждат конкретни срокове за обявяването на тръжни процедури или строителство. Казва се само, че това ще се случи през 2019 година. С други думи, бърз път от Видин до София не се задава в следващите 5 години.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Крайният срок е
27 май!


Повече подробности на capital.bg/next

Остават броени дни до крайния срок за участие в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018!



“Капитал” и “Кариери” търсят активните, вдъхновени и вдъхновяващи мениджъри и предприемачи.

За да разкажем историите им.
И да ги наградим с EMBA стипендии от City College - международния факултет на The University of Sheffield.

Кандидатствай или номинирай Next Generation мениджър или предприемач!


Конкурсът се провежда с подкрепата на Trelleborg.

Прочетете и това

Неуспешният поход към еврото 3 Неуспешният поход към еврото

Влизането на България в еврозоната се отлага с още няколко години заради нерешените проблеми в банковата система

24 май 2018, 2581 прочитания

Вечерни новини: ЕК няма да глобява "Газпром", влизат в сила новите правила за личните данни Вечерни новини: ЕК няма да глобява "Газпром", влизат в сила новите правила за личните данни

И още: България празнува 24 май, страната подобрява конкурентоспособността си, но бавно, а съдът отстрани Десислава Иванчева като кмет на "Младост", уволнявала от ареста

24 май 2018, 2386 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Внесени са две кандидатури за шеф на антикорупционната комисия, едната е изненада

Досегашният председател на КОНПИ Пламен Георгиев е номинация на ГЕРБ, и.д. шефът на комисията за конфликт на интереси Николай Николов е предложен от БСП

Откъснатият център на Балканите

Въпреки политиката и липсата на еврофондове Западните Балкани се свързват бързо помежду си и с Европа. България остава встрани

Бързи, смели, сръчни мобилни приложения

Българско-финландската компания "Аппзио" разработва платформа, ускоряваща създаването на мобилен софтуер десет пъти

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Българки от ново време

Две авторки, които изследват женската природа, спорните традиции и какво остава недоизказано между нас и най-близките ни

Кино: "Без милост"

Трагедиен трилър за границите на възмездието от Фатих Акин

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 20

Капитал

Брой 20 // 19.05.2018 Прочетете
Капитал PRO, Поредна дубайска офшорка влезе в "Булгартабак", пловдивският завод "Биомашиностроене" ще се разшири със заем от ЕБВР

Емисия

DAILY @7AM // 25.05.2018 Прочетете