С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 14 фев 2018, 15:49, 8596 прочитания

Къде е пътят за Видин

Дори в най-добрия вариант трасето от Ботевград до Дунав мост 2 ще е готово най-рано през 2022 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Половин милиард за пътя Мездра - Ботевград и околовръстното до "Младост"

Държавната агенция обяви двата търга, планира и ремонти за над 300 млн. лв.

22 мар 2018

Пътят до Видин: Обещания в изобилие, пари - няма

Нужните 1.6 млрд. лв. трябва да дойдат от тол-такси, но такива ще започнат да се събират най-рано от 2019 г.

8 мар 2018

Четири проекта, които биха спасили Северна България

...и колко близо е до реализация всеки от тях

1 сеп 2017

Мрежа от електрически велосипеди ще обслужва двете страни на Дунав

В момента се набират оферти за оператори по трансграничния проект между България и Румъния

20 сеп 2016

Мерки от Северозападната стратегия

Целта е да се привлекат инвеститори и кадри в Северозападния район

19 фев 2016

Ще спасим ли Северозапада

Новата стратегия на правителството за западащите региони обещава 500 млн. лв., но не е особено впечатляваща

19 фев 2016
От София до Видин с кола се стига малко по-бавно, колкото до Бургас. Разстоянието до морето обаче е два пъти по-голямо.

Не са нужни други обяснения, за да се разбере недоволството на хората от Северозапада, които през последните седмици на няколко пъти блокираха т.нар. главен път Е-79. Министърът на регионалното развитие Николай Нанков побърза да каже, че се правело всичко възможно скоростното трасе от Ботевград до Видин да бъде изградено. Факт е обаче, че пет години след пускането на Дунав мост 2 съоръжението все още е трудно достъпно, поради което не успя да изиграе и очакваната роля на катализатор за икономиката на региона.

Къде наистина е пътят

На практика от планирания скоростен участък няма изграден и един метър. Всичко е на етап проекти, като след протестите на гражданите строителният министър Николай Нанков обеща търговете за избор на строители да бъдат пуснати още идния месец. Дори всичко около обществените поръчки да мине гладко, което е малко вероятно, цялото направление ще е готово най-рано през 2022 г., и то ако се намерят необходимите за целта 450 млн. евро. За сравнение - в същия срок компанията на Илън Мъск SpaceX планира да конструира нов междупланетен кораб, който да бъде изпратен на Марс. Предвид скоростта на българските строежи (за качеството няма да отваряме дума) нищо чудно космическият проект да изпревари пътния.

Магистрала, но не съвсем



Едно от основните искания на последните протести бе бъдещият скоростен път от Ботевград до Видин да бъде с магистрален габарит. Тук е важно да се обясни, че при разработването на идейните проекти през 2013 г. наистина се планираше шосето да бъде с габарит от 20 метра - само с по две ленти за движение в посока. Но заданията за техническите проекти от 2016 г., които обхващат по-голямата част от това трасе, предвиждат именно магистрален габарит от 28 метра - две платна с по две ленти за движение и една аварийна. Проектната максимална скорост обаче е 120 км/час, което означава, че макар да е с размерите на аутобан, пътят формално няма да е такъв, тъй като няма алтернативно трасе. Също така ще бъдат спестени обезопасяващите огради покрай шосето, а кривите на завоите ще са по-малки.

Категоричната позиция на управляващите в лицето на министър Нанков и председателя на Агенция "Пътна инфраструктура" Дончо Атанасов е, че и оставащите участъци от пътя до Видин също ще бъдат с такива размери. Единствените стеснения ще са при обходите на населените места.

Какво ще се строи скоро и какво не

От наличните в пътната агенция данни е видно, че към момента има готов идеен проект и ОВОС за участъка Видин - Монтана (около 100 км), който е разделен на няколко подучастъка. По техническите проекти работят ДЗЗД "Виа план-бурда" и "Инжконсултпроект", като поне официално няма информация вече да са приключили. При все това плановете на АПИ са още след месец - през март, да започне процедурата за избор на изпълнител на отсечката Видин - Ружинци.

Предвижда се пътят да минава по изцяло нов терен, като започва от четирилентовия обходен път при Дунав мост 2. След това ще се отделя от сегашния Е-79 на около 500 м след пътния възел за Връшка чука и ще преминава източно от Новоселци и Слана бара, а след това между Дунавци, Търняне и Синаговци. Продължавайки към Димово, трасето ще се насочва на изток от Ивановци и ще продължава между с. Вълчек и съществуващата жп линия Видин - София. Пътят ще обхожда Димово и продължавайки към Ружинци, ще минава на юг от селата Медовница и Орешец. По това направление ще има 7 пътни възела, а за намаляване на шума ще бъдат монтирани и шумозащитни съоръжения по участъците в близост до населените места.

Също след месец ще стартира и процедурата за проектиране и строителство на участъка от Ботевград до Мездра. Тук идеята е да се разшири съществуващият път, но ще има и два тунела. Прогнозният срок е две години и половина. Ремонтните работи обаче може да се забавят, тъй като едва на 31 януари правителството гласува решение за отпускането на средства, с които да се отчуждят необходимите за разширяването на пътя имоти в землищата на селата Люти дол, Типченица, Ребърково, Дърманци, Крета, Мездра, Ботевград, Скравена, Новачене и Рашково.

Останалите участъци - от Мездра до Враца и от Враца до Монтана са на по-ранен етап в подготовката и засега не се предвиждат конкретни срокове за обявяването на тръжни процедури или строителство. Казва се само, че това ще се случи през 2019 година. С други думи, бърз път от Видин до София не се задава в следващите 5 години.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Борисов за новата шефка Агенцията по вписванията: Това ми беше подадено 3 Борисов за новата шефка Агенцията по вписванията: Това ми беше подадено

Премиерът не отговори дали Габриела Козарева е свързана с Пеевски и прехвърли отговорността на Волен Сидеров

21 авг 2018, 4441 прочитания

Вечерни новини: Ралица Агайн вече не е в КФН, стартът на Търговския регистър пак е отложен Вечерни новини: Ралица Агайн вече не е в КФН, стартът на Търговския регистър пак е отложен

И още: Ще наложат ли САЩ санкции срещу Русия заради случая "Скрипал"; на десет дни се е скъсило времето за междуфирмените плащания

21 авг 2018, 2231 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Внесени са две кандидатури за шеф на антикорупционната комисия, едната е изненада

Досегашният председател на КОНПИ Пламен Георгиев е номинация на ГЕРБ, и.д. шефът на комисията за конфликт на интереси Николай Николов е предложен от БСП

Кой спря Търговския регистър

Никой не поема отговорност за провала на агенцията, която се оглавява от близката до Делян Пеевски Зорница Даскалова

Трите рекламни стълба на L'Oréal

Главният дигитален директор, българката Любомира Роше, разказва пред "Капитал" за новата рекламна стратегия на козметичния гигант

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

За хората и костенурките

"Геа Челониа" – единственият център за опазване на сухоземните костенурки в България, учи на грижа към природата и хуманност

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 18.08.2018 Прочетете
Капитал PRO, Държавата търси нов мениджър на мецанин фонд от 38 млн. евро, индустриалната зана в Шумен расте, кои са най-големите компании за софтуер

Емисия

DAILY @7AM // 22.08.2018 Прочетете