Къде е пътят за Видин
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Къде е пътят за Видин

Пътуването по пътя Ботевград - Видин е не само трудно, но и опасно

Къде е пътят за Видин

Дори в най-добрия вариант трасето от Ботевград до Дунав мост 2 ще е готово най-рано през 2022 г.

Ивайло Станчев
16096 прочитания

Пътуването по пътя Ботевград - Видин е не само трудно, но и опасно

© Цветелина Николаева


От София до Видин с кола се стига малко по-бавно, колкото до Бургас. Разстоянието до морето обаче е два пъти по-голямо.

Не са нужни други обяснения, за да се разбере недоволството на хората от Северозапада, които през последните седмици на няколко пъти блокираха т.нар. главен път Е-79. Министърът на регионалното развитие Николай Нанков побърза да каже, че се правело всичко възможно скоростното трасе от Ботевград до Видин да бъде изградено. Факт е обаче, че пет години след пускането на Дунав мост 2 съоръжението все още е трудно достъпно, поради което не успя да изиграе и очакваната роля на катализатор за икономиката на региона.

Къде наистина е пътят

На практика от планирания скоростен участък няма изграден и един метър. Всичко е на етап проекти, като след протестите на гражданите строителният министър Николай Нанков обеща търговете за избор на строители да бъдат пуснати още идния месец. Дори всичко около обществените поръчки да мине гладко, което е малко вероятно, цялото направление ще е готово най-рано през 2022 г., и то ако се намерят необходимите за целта 450 млн. евро. За сравнение - в същия срок компанията на Илън Мъск SpaceX планира да конструира нов междупланетен кораб, който да бъде изпратен на Марс. Предвид скоростта на българските строежи (за качеството няма да отваряме дума) нищо чудно космическият проект да изпревари пътния.

Магистрала, но не съвсем

Едно от основните искания на последните протести бе бъдещият скоростен път от Ботевград до Видин да бъде с магистрален габарит. Тук е важно да се обясни, че при разработването на идейните проекти през 2013 г. наистина се планираше шосето да бъде с габарит от 20 метра - само с по две ленти за движение в посока. Но заданията за техническите проекти от 2016 г., които обхващат по-голямата част от това трасе, предвиждат именно магистрален габарит от 28 метра - две платна с по две ленти за движение и една аварийна. Проектната максимална скорост обаче е 120 км/час, което означава, че макар да е с размерите на аутобан, пътят формално няма да е такъв, тъй като няма алтернативно трасе. Също така ще бъдат спестени обезопасяващите огради покрай шосето, а кривите на завоите ще са по-малки.

Категоричната позиция на управляващите в лицето на министър Нанков и председателя на Агенция "Пътна инфраструктура" Дончо Атанасов е, че и оставащите участъци от пътя до Видин също ще бъдат с такива размери. Единствените стеснения ще са при обходите на населените места.

Какво ще се строи скоро и какво не

От наличните в пътната агенция данни е видно, че към момента има готов идеен проект и ОВОС за участъка Видин - Монтана (около 100 км), който е разделен на няколко подучастъка. По техническите проекти работят ДЗЗД "Виа план-бурда" и "Инжконсултпроект", като поне официално няма информация вече да са приключили. При все това плановете на АПИ са още след месец - през март, да започне процедурата за избор на изпълнител на отсечката Видин - Ружинци.

Предвижда се пътят да минава по изцяло нов терен, като започва от четирилентовия обходен път при Дунав мост 2. След това ще се отделя от сегашния Е-79 на около 500 м след пътния възел за Връшка чука и ще преминава източно от Новоселци и Слана бара, а след това между Дунавци, Търняне и Синаговци. Продължавайки към Димово, трасето ще се насочва на изток от Ивановци и ще продължава между с. Вълчек и съществуващата жп линия Видин - София. Пътят ще обхожда Димово и продължавайки към Ружинци, ще минава на юг от селата Медовница и Орешец. По това направление ще има 7 пътни възела, а за намаляване на шума ще бъдат монтирани и шумозащитни съоръжения по участъците в близост до населените места.

Също след месец ще стартира и процедурата за проектиране и строителство на участъка от Ботевград до Мездра. Тук идеята е да се разшири съществуващият път, но ще има и два тунела. Прогнозният срок е две години и половина. Ремонтните работи обаче може да се забавят, тъй като едва на 31 януари правителството гласува решение за отпускането на средства, с които да се отчуждят необходимите за разширяването на пътя имоти в землищата на селата Люти дол, Типченица, Ребърково, Дърманци, Крета, Мездра, Ботевград, Скравена, Новачене и Рашково.

Останалите участъци - от Мездра до Враца и от Враца до Монтана са на по-ранен етап в подготовката и засега не се предвиждат конкретни срокове за обявяването на тръжни процедури или строителство. Казва се само, че това ще се случи през 2019 година. С други думи, бърз път от Видин до София не се задава в следващите 5 години.

От София до Видин с кола се стига малко по-бавно, колкото до Бургас. Разстоянието до морето обаче е два пъти по-голямо.

Не са нужни други обяснения, за да се разбере недоволството на хората от Северозапада, които през последните седмици на няколко пъти блокираха т.нар. главен път Е-79. Министърът на регионалното развитие Николай Нанков побърза да каже, че се правело всичко възможно скоростното трасе от Ботевград до Видин да бъде изградено. Факт е обаче, че пет години след пускането на Дунав мост 2 съоръжението все още е трудно достъпно, поради което не успя да изиграе и очакваната роля на катализатор за икономиката на региона.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    kiro1234 avatar :-|
    kiro1234

    Надежди говежди. Ако стане за 10 години нещо ще е ОК.

  • 2
    orchis avatar :-|
    orchis

    До 10 години да не се окаже че камионите са вече автономни и летят

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    Нека за 2-3 години скоростният път да мине Лютидол - само това да се случи, ще тичам гол в снега от радост и ще викам "ура". Този Лютидол наистина си е заслужил името - там е голямото забавяне с многото загинали и осакатени от катастрофи.

  • 4
    gyw1518701760552328 avatar :-|
    Bobby Levashki

    Писмо от един протестиращ от Видин до Бойко Борисов:


    Не - асфалтът и магистралите не стават за ядене...
    Ние искаме само един нормален и безопасен път, на който да не загиваме, защото останахме вече твърде малко, благодарение на вас, докато вие ядяхте, и продължавате да ядете...


    Искаме само път, който отдавна трябваше да го има… Защото мост без път – не става…
    Искаме път, които вие отложихте и забравихте… Искаме път, за изграждането на който вие няколко пъти отклонихте средствата…


    Не - асфалтът не се яде…
    Поне ние не го ядем, Вас може и да Ви храни…


    Не - ние никога няма да дойдем на Вашия акъл…
    Защото ние искаме нормална държава - със сигурност и работещо правосъдие, с адекватни здравеопазване и образование, с работеща икономика – не такава, базирана само на еврофондове и пари пращани от емигрантите, с по-равномерно разпределение на средствата по региони, искаме държава с реална грижа за бедните, болните и възрастните, за майките, децата, учащите…


    Но вие явно не успяхте да постигнете това… И не просто не успяхте – вие ни лишихте от тези неща… Защото вие можете само да строите магистрали…


    Е, май и това не можете…

  • 5
    bzm avatar :-|
    bzm

    За кой път питате? Тоз през планината ли? Съществува от стотици години,а тоз през тунела...направете справка с онзи под Шипка :) Празноглавият ни вожд обещава ли обещава.Звезди сваля,луната ще боядиса....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK