С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 14 фев 2018, 15:49, 14529 прочитания

Къде е пътят за Видин

Дори в най-добрия вариант трасето от Ботевград до Дунав мост 2 ще е готово най-рано през 2022 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От София до Видин с кола се стига малко по-бавно, колкото до Бургас. Разстоянието до морето обаче е два пъти по-голямо.

Не са нужни други обяснения, за да се разбере недоволството на хората от Северозапада, които през последните седмици на няколко пъти блокираха т.нар. главен път Е-79. Министърът на регионалното развитие Николай Нанков побърза да каже, че се правело всичко възможно скоростното трасе от Ботевград до Видин да бъде изградено. Факт е обаче, че пет години след пускането на Дунав мост 2 съоръжението все още е трудно достъпно, поради което не успя да изиграе и очакваната роля на катализатор за икономиката на региона.


Къде наистина е пътят

На практика от планирания скоростен участък няма изграден и един метър. Всичко е на етап проекти, като след протестите на гражданите строителният министър Николай Нанков обеща търговете за избор на строители да бъдат пуснати още идния месец. Дори всичко около обществените поръчки да мине гладко, което е малко вероятно, цялото направление ще е готово най-рано през 2022 г., и то ако се намерят необходимите за целта 450 млн. евро. За сравнение - в същия срок компанията на Илън Мъск SpaceX планира да конструира нов междупланетен кораб, който да бъде изпратен на Марс. Предвид скоростта на българските строежи (за качеството няма да отваряме дума) нищо чудно космическият проект да изпревари пътния.

Магистрала, но не съвсем



Едно от основните искания на последните протести бе бъдещият скоростен път от Ботевград до Видин да бъде с магистрален габарит. Тук е важно да се обясни, че при разработването на идейните проекти през 2013 г. наистина се планираше шосето да бъде с габарит от 20 метра - само с по две ленти за движение в посока. Но заданията за техническите проекти от 2016 г., които обхващат по-голямата част от това трасе, предвиждат именно магистрален габарит от 28 метра - две платна с по две ленти за движение и една аварийна. Проектната максимална скорост обаче е 120 км/час, което означава, че макар да е с размерите на аутобан, пътят формално няма да е такъв, тъй като няма алтернативно трасе. Също така ще бъдат спестени обезопасяващите огради покрай шосето, а кривите на завоите ще са по-малки.

Категоричната позиция на управляващите в лицето на министър Нанков и председателя на Агенция "Пътна инфраструктура" Дончо Атанасов е, че и оставащите участъци от пътя до Видин също ще бъдат с такива размери. Единствените стеснения ще са при обходите на населените места.

Какво ще се строи скоро и какво не

От наличните в пътната агенция данни е видно, че към момента има готов идеен проект и ОВОС за участъка Видин - Монтана (около 100 км), който е разделен на няколко подучастъка. По техническите проекти работят ДЗЗД "Виа план-бурда" и "Инжконсултпроект", като поне официално няма информация вече да са приключили. При все това плановете на АПИ са още след месец - през март, да започне процедурата за избор на изпълнител на отсечката Видин - Ружинци.

Предвижда се пътят да минава по изцяло нов терен, като започва от четирилентовия обходен път при Дунав мост 2. След това ще се отделя от сегашния Е-79 на около 500 м след пътния възел за Връшка чука и ще преминава източно от Новоселци и Слана бара, а след това между Дунавци, Търняне и Синаговци. Продължавайки към Димово, трасето ще се насочва на изток от Ивановци и ще продължава между с. Вълчек и съществуващата жп линия Видин - София. Пътят ще обхожда Димово и продължавайки към Ружинци, ще минава на юг от селата Медовница и Орешец. По това направление ще има 7 пътни възела, а за намаляване на шума ще бъдат монтирани и шумозащитни съоръжения по участъците в близост до населените места.

Също след месец ще стартира и процедурата за проектиране и строителство на участъка от Ботевград до Мездра. Тук идеята е да се разшири съществуващият път, но ще има и два тунела. Прогнозният срок е две години и половина. Ремонтните работи обаче може да се забавят, тъй като едва на 31 януари правителството гласува решение за отпускането на средства, с които да се отчуждят необходимите за разширяването на пътя имоти в землищата на селата Люти дол, Типченица, Ребърково, Дърманци, Крета, Мездра, Ботевград, Скравена, Новачене и Рашково.

Останалите участъци - от Мездра до Враца и от Враца до Монтана са на по-ранен етап в подготовката и засега не се предвиждат конкретни срокове за обявяването на тръжни процедури или строителство. Казва се само, че това ще се случи през 2019 година. С други думи, бърз път от Видин до София не се задава в следващите 5 години.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Румен Радев призова за актуализация на избирателните списъци 1 Румен Радев призова за актуализация на избирателните списъци

Управляващата коалиция не изпрати представители на срещата за изборния процес при президента

17 яну 2020, 972 прочитания

Вносът на боклука: Не ви трябва да знаете 3 Вносът на боклука: Не ви трябва да знаете

Как информацията за това какви отпадъци и кой ги внася в България се оказа най-пазената тайна в държавата

17 яну 2020, 1547 прочитания

24 часа 7 дни

17 яну 2020, 2599 прочитания

17 яну 2020, 1699 прочитания

17 яну 2020, 1623 прочитания

17 яну 2020, 1464 прочитания

17 яну 2020, 1463 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Внесени са две кандидатури за шеф на антикорупционната комисия, едната е изненада

Досегашният председател на КОНПИ Пламен Георгиев е номинация на ГЕРБ, и.д. шефът на комисията за конфликт на интереси Николай Николов е предложен от БСП

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10