С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 14 фев 2018, 15:49, 11190 прочитания

Къде е пътят за Видин

Дори в най-добрия вариант трасето от Ботевград до Дунав мост 2 ще е готово най-рано през 2022 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От София до Видин с кола се стига малко по-бавно, колкото до Бургас. Разстоянието до морето обаче е два пъти по-голямо.

Не са нужни други обяснения, за да се разбере недоволството на хората от Северозапада, които през последните седмици на няколко пъти блокираха т.нар. главен път Е-79. Министърът на регионалното развитие Николай Нанков побърза да каже, че се правело всичко възможно скоростното трасе от Ботевград до Видин да бъде изградено. Факт е обаче, че пет години след пускането на Дунав мост 2 съоръжението все още е трудно достъпно, поради което не успя да изиграе и очакваната роля на катализатор за икономиката на региона.


Къде наистина е пътят

На практика от планирания скоростен участък няма изграден и един метър. Всичко е на етап проекти, като след протестите на гражданите строителният министър Николай Нанков обеща търговете за избор на строители да бъдат пуснати още идния месец. Дори всичко около обществените поръчки да мине гладко, което е малко вероятно, цялото направление ще е готово най-рано през 2022 г., и то ако се намерят необходимите за целта 450 млн. евро. За сравнение - в същия срок компанията на Илън Мъск SpaceX планира да конструира нов междупланетен кораб, който да бъде изпратен на Марс. Предвид скоростта на българските строежи (за качеството няма да отваряме дума) нищо чудно космическият проект да изпревари пътния.

Магистрала, но не съвсем



Едно от основните искания на последните протести бе бъдещият скоростен път от Ботевград до Видин да бъде с магистрален габарит. Тук е важно да се обясни, че при разработването на идейните проекти през 2013 г. наистина се планираше шосето да бъде с габарит от 20 метра - само с по две ленти за движение в посока. Но заданията за техническите проекти от 2016 г., които обхващат по-голямата част от това трасе, предвиждат именно магистрален габарит от 28 метра - две платна с по две ленти за движение и една аварийна. Проектната максимална скорост обаче е 120 км/час, което означава, че макар да е с размерите на аутобан, пътят формално няма да е такъв, тъй като няма алтернативно трасе. Също така ще бъдат спестени обезопасяващите огради покрай шосето, а кривите на завоите ще са по-малки.

Категоричната позиция на управляващите в лицето на министър Нанков и председателя на Агенция "Пътна инфраструктура" Дончо Атанасов е, че и оставащите участъци от пътя до Видин също ще бъдат с такива размери. Единствените стеснения ще са при обходите на населените места.

Какво ще се строи скоро и какво не

От наличните в пътната агенция данни е видно, че към момента има готов идеен проект и ОВОС за участъка Видин - Монтана (около 100 км), който е разделен на няколко подучастъка. По техническите проекти работят ДЗЗД "Виа план-бурда" и "Инжконсултпроект", като поне официално няма информация вече да са приключили. При все това плановете на АПИ са още след месец - през март, да започне процедурата за избор на изпълнител на отсечката Видин - Ружинци.

Предвижда се пътят да минава по изцяло нов терен, като започва от четирилентовия обходен път при Дунав мост 2. След това ще се отделя от сегашния Е-79 на около 500 м след пътния възел за Връшка чука и ще преминава източно от Новоселци и Слана бара, а след това между Дунавци, Търняне и Синаговци. Продължавайки към Димово, трасето ще се насочва на изток от Ивановци и ще продължава между с. Вълчек и съществуващата жп линия Видин - София. Пътят ще обхожда Димово и продължавайки към Ружинци, ще минава на юг от селата Медовница и Орешец. По това направление ще има 7 пътни възела, а за намаляване на шума ще бъдат монтирани и шумозащитни съоръжения по участъците в близост до населените места.

Също след месец ще стартира и процедурата за проектиране и строителство на участъка от Ботевград до Мездра. Тук идеята е да се разшири съществуващият път, но ще има и два тунела. Прогнозният срок е две години и половина. Ремонтните работи обаче може да се забавят, тъй като едва на 31 януари правителството гласува решение за отпускането на средства, с които да се отчуждят необходимите за разширяването на пътя имоти в землищата на селата Люти дол, Типченица, Ребърково, Дърманци, Крета, Мездра, Ботевград, Скравена, Новачене и Рашково.

Останалите участъци - от Мездра до Враца и от Враца до Монтана са на по-ранен етап в подготовката и засега не се предвиждат конкретни срокове за обявяването на тръжни процедури или строителство. Казва се само, че това ще се случи през 2019 година. С други думи, бърз път от Видин до София не се задава в следващите 5 години.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пътят през Кресненското дефиле привлече всички големи български строители Пътят през Кресненското дефиле привлече всички големи български строители

В най-голямата пътна поръчка в България за последните години има само една чужда компания със самостоятелно участие и три в смесени консорциуми

15 фев 2019, 855 прочитания

Седмични новини за енергетика Седмични новини за енергетика

В рубриката събираме всички най-важни новини от последните седем дни

15 фев 2019, 517 прочитания

24 часа 7 дни

15 фев 2019, 2997 прочитания

15 фев 2019, 2569 прочитания

15 фев 2019, 2371 прочитания

15 фев 2019, 2087 прочитания

15 фев 2019, 1653 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Внесени са две кандидатури за шеф на антикорупционната комисия, едната е изненада

Досегашният председател на КОНПИ Пламен Георгиев е номинация на ГЕРБ, и.д. шефът на комисията за конфликт на интереси Николай Николов е предложен от БСП

Човек с минало

Комисията по досиетата е обявила с решение принадлежността на Емилиян Гебрев към ДС

Сложното уравнение - пари за обществени медии

Време е за модел на финансиране на БНТ, БНР и БТА, който да им осигурява нормално развитие и независимост

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Как (не) живеем

Кураторката Вера Млечевска за въпросите, които поставя предстоящото българско участие на Венецианското биенале

Кино: "Трафикантът"

Митът няма възраст в най-негероичния филм на Клинт Истууд

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Отрова в руската салата

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 15.02.2019 Прочетете