С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 20 фев 2018, 15:24, 6149 прочитания

Патриотите предлагат оръжие на малките оператори срещу големите телевизии

Със законова поправка се забранява на медийните групи да предлагат програмите си в пакет

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Внесени в последния момент предложения за изменение на Закона за радиото и телевизията са на път да усложнят и без това обтегнатите отношения между телевизиите и дистрибуторите на тв програми - кабелни и сателитни оператори. За поредна година двата големи канала поискаха увеличение на таксите, което може да фалира част от малките доставчици.

Сблъсъкът голяма телевизия - малък оператор


В света на телевизионната дистрибуция кабелните и сателитните оператори плащат на медийните компании за това, че разпространяват програмите им до абонатите си. През последните години цените на телевизионната реклама намаляваха или в най-добрия случай оставаха на същите нива (ръст, макар и минимален имаше единствено през 2017-а). Така приходите от дистрибутори останаха единственият източник за ръст на приходите. Двете основни медийни групи в България - около bTV и "Нова", бяха под непрекъснат натиск да увеличават приходите си и при стагниращия рекламен пазар всяка година таксите за кабелните и сателитните оператори се увеличаваха. Само за няколко години те станаха чувствителна част от приходите им. По официалните отчети на bTV за 2017 г. например те са близо 20 млн. долара, което е над 25% от приходите им.

Пазарът на телевизионна дистрибуция е сравнително фрагментиран (извън големите оператори като "Булсатком", БТК и "Мобилтел") и доста конкурентен и така компаниите в сектора не успяха да се организират за общ отговор срещу увеличените цени. Досега.

Патриотична намеса



Новото в ситуацията е, че те очевидно могат да разчитат на разбиране от страна на Валери Симеонов. Сегашният политик е и собственик на "Скат ТВ". Освен че излъчва едноименната телевизия, компанията е и кабелен дистрибутор с официално декларирани пред КРС над 16 хил. абонати. Пряко Валери Симеонов не е сред вносителите на сегашния законопроект, това са направили група депутати от неговата партия. Предложението за промяна, накратко, накланя леко везните в този спор в полза на кабелните оператори, като забранява една от най-честите практики на телевизиите - да задължават дистрибуторите да излъчват (и съответно плащат за) всичките им канали, за да могат да имат единия, към който има голям зрителски интерес.

Какво се променя

Буквално в последния момент, до който можеха да се дават предложения за промени в Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП), депутатът от Патриотичния фронт Христиан Митев и група народни представители внасят предложения за изменение на приетия на първо четене ЗАПСП. Митев и колегите му предлагат в преходните и заключителни разпоредби да бъде създаден нов параграф, с който се променя Законът за радиото и телевизията (ЗРТ), така че да се регулира моделът на договаряне между телевизии и платформени оператори.

Текстът предвижда нов член, според който предоставянето срещу заплащане на права за разпространение на радио- и телевизионни програми на територията на България се извършва при условията на свободно договаряне "на справедлива, разумна и недискриминационна цена", пише в проекта. Според него предоставянето на права за разпространение срещу заплащане на отделна радио- и телевизионна програма не може да бъде обвързано със задължително закупуване на права за разпространение на друга радио- или телевизионна програма, включително в пакет, или с осигуряване на задължителен брой крайни потребители. Вносителят на законопроекта предлага и вписване на нова алинея, която предвижда глоба от 10 до 50 хил. лв. за лица, които предоставят срещу заплащане права за разпространение на радио- и телевизионни програми в нарушение на изложените по-горе условия. Предвидено е при повторно нарушение глобата да бъде в двоен размер.

Реакцията на телевизиите

Асоциацията на радио- и телевизионните оператори (АБРО) веднага реагира на предложението с остра декларация. Нейни членове са най-влиятелните телевизии на пазара, сред които bTV и "Нова тв", големите радиовериги, както и средни и малки регионални радиостанции и телевизии. В тяхната декларация, изпратена до парламента и медиите, се казва, че с посочения законопроект се извършва опит за груба намеса в свободните стопански отношения между телевизионните организации и кабелните оператори с мотиви, "които могат да бъдат определени като манипулативни и подвеждащи", е позицията на АБРО.

Организацията е категорично против предложенията за изменение и допълнение на ЗРТ. "Считаме, че предложението ще забрани на телевизиите да предоставят в пакет телевизионни програми срещу намаление в цената. Като краен резултат ще скочат цените за абонатите на кабелна телевизия и ще бъде ограничен достъпът им до разнообразно съдържание, а самите телевизии ще бъдат сериозно ощетени финансово", твърдят от АБРО. Според членовете на организацията с промените вероятно се цели да бъде засегната икономическата независимост и публицистична безпристрастност на телевизиите. Предложението също ще облагодетелства сивия сектор на кабелното пиратство, смятат радио- и телевизионните оператори.

Мотивите зад законопроекта

Законопроектът е мотивиран с "многобройни случаи на злоупотреба с господстващо и монополно положение при предоставянето срещу заплащане на права за разпространение върху радио- или телевизионни програми" на кабелните оператори.

В Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) имаше заведени две дела от група малки регионални кабелни оператори срещу двете най-големи телевизии - bTV и "Нова тв", които са именно за установяване на злоупотреба с господстващо положение. Регулаторът не видя нарушение при "Нова", но наложи глоба на bTV от 3 млн. лв. Делото не е приключило и в момента е във Върховния административен съд, тъй като bTV обжалва.

От АБРО са категорични, че мотивите на вносителя са неверни. И че забраната за предлагане на телевизионни програми в пакет срещу по-ниска цена ще ощети абонатите на кабелните оператори. От организацията твърдят, че пакетното предлагане на телевизионни програми е характерно и за самите кабелни оператори. "Те предлагат на клиентите си абонати пакети от над сто телевизионни програми. Абонатите от своя страна търсят повече програми, задоволяващи многостранните им интереси", аргументират се от АБРО. Факт е също така обаче, че публиката не е в състояние да гледа толкова много програми и обикновено избира до 10 -15, в резултат на което дадени специализирани канали имат по-висока гледаемост, а други много по-ниска, но пък операторите са задължени да вземат в пакета и тези с по-нисък интерес, за някои дори да гарантират минимален брой абонати.

Пакетното предлагане на телевизионни програми съществува и то е обичайна търговска практика и форма на търговска отстъпка. Телевизионните програми могат да бъдат закупени и самостоятелно на по-висока цена, обръщат внимание от АБРО. Предлагането на пакет от програми позволява на телевизиите да достигат до по-широка аудитория и да участват на рекламния пазар. Кабелните оператори получават отстъпка в цената на програмите, а абонатите им получават достъп до по-разнообразно и качествено съдържание, повече филми, сериали, спорт и други, дават още аргументи против от АБРО.

Почти 90% от българското население получава достъп до телевизионните програми чрез платените пакети на кабелни, сателитни и IPTV оператори. "В резултат на предложеното изменение на закона ще се увеличат разходите за телевизионни пакети на близо 90% от българското население, ще се намали разнообразието на предлаганите телевизионни програми, ще се спре достъпът до аудитория на телевизионни програми и те ще бъдат изключени от рекламния пазар и в крайна сметка ще престанат да съществуват", твърдят от АБРО.

Телевизиите са убедени, че предложеното изменение е в полза единствено на кабелни оператори, които оперират в сивия сектор, и цели да увреди телевизиите, като предизвика сериозни финансови загуби и отпадане на телевизионни програми.

Платформените оператори пък, и особено тези, обединени в "Клуб 200" (организация, обединяваща местните играчи), са убедени, че телевизиите злоупотребяват с господстващо положение на пазара и само през законова промяна могат да бъдат ограничени.

Докато не бъдат разрешени тези противоречия между телевизии и оператори, напрежението в сектора няма да затихне. Законопроект в полза само на една от страните може да превърне казуса в неразрешим. Крайно време е държавата и регулаторите да престанат да абдикират от проблема. От него в крайна сметка губещи ще са отново зрителите, които ще са жертва на поредната кабелно-телевизионна война.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

България вече няма как да отлага механизма за разследване на главния прокурор 3 България вече няма как да отлага механизма за разследване на главния прокурор

Бойко Борисов се размина с Венецианската комисия за това как трябва да се гарантира независимост на процедурата

6 дек 2019, 1947 прочитания

Трудните книжки 3 Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

6 дек 2019, 1272 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Нагласите на бизнеса за глобалната икономика рязко се подобряват

Наличието на таланти, застаряването на населението и популизмът са сред основните заплахи пред бизнеса в ЦИЕ, сочи проучване на PwC

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10