Пропуски и грешки в офертите за тунел "Железница"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пропуски и грешки в офертите за тунел "Железница"

Огромният обем на офертите за проектиране и строителство на тунел "Железница" отне три месеца на оценителната комисия за преглед на документите

Пропуски и грешки в офертите за тунел "Железница"

Три от кандидатите са отстранени още на първия етап

Ивайло Станчев
8226 прочитания

Огромният обем на офертите за проектиране и строителство на тунел "Железница" отне три месеца на оценителната комисия за преглед на документите

© Юлия Лазарова


Най-голямата пътна поръчка за 2017 г., тази за най-дългия тунел в България - "Железница" на автомагистрала "Струма", се оказа сложна още на документално ниво. Търгът привлече общо 28 оферти от почти всички големи местни строителни компании и няколко чуждестранни. Всички те обаче са пълни с пропуски, грешки и неточности. Не са посочени конкретни технически параметри на изпълнени проекти, пропуснати са задължителни подписи, липсват данни за професионалните качества на експертите, попълнени са грешни формуляри, има разминаване в данните и т.н. Фирмите имат срок до 26 февруари да предоставят необходимите документи за отстраняване на неточностите.

Три от предложенията директно са изключени от надпреварата, тъй като зад тях стои една и съща фирма. Това става ясно от протоколите на оценителната комисия в Агенция "Пътна инфраструктура".

Надпреварата е за общо 250 млн. лв. без ДДС, като по-голямата част от тях - малко над 194 млн., са именно за тунелното съоръжение, което е част от магистрала "Струма". За пътните участъци северно и южно от него са предвидени съответно 34 млн. лв. и 22 млн. лв.

Фатална задруга

Установено е, че за южния вход на тунела (позиция 3) едно и също юридическо лице - "Алве консулт", участва в три различни обединения. Това са: "Железница 3" (с водещ партньор "Трейс груп холд"), "Струма Железница" ("Интегрирани строителни системи) и "АПВ тунел Железница 3" ("Агромах").

Подобна комбинация обаче е изрично забранена от Закона за обществените поръчки, поради което оценителната комисия е отстранила въпросите участници от процедурата. Така за тази позиция остават да се борят "Пътстрой 92", "ГБС инфраструктурно строителство", Обединение "Стримон" ("Автомагистрали Черно море"), Обединение "Интервианова" ("БГ нова", "Интерпром" и "Инженеринггруп") и "ПСТ груп".

Участието обаче не приключва напълно за "Трейс" и "Агромах", тъй като фирмите са част от други обединения за останалите обособени позиции.

Спорни повторения

Друг проблем, който се откроява в офертите на кандидатите, е, че някои от тях ползват за доказване на опит едни и същи услуги по проектиране. В случая Обединение "АМ Струма ОП2-тунел Железница" ("Главболгарстрой") и Обединение "Геопът-Железница" ("Геострой" и "Пътстрой") са декларирали извършеното от "Пътпроект 2000" проектиране на участъка Кресна - Сандански от магистрала "Струма".

Такава комбинация използват още "Хидрострой" и ДЗЗД "ОРС-М" ("Мостконструкт" и "ОРС инфраструктура"), като те са декларирали проектирането на Северната скоростна тангента.

Какво ще се строи

Тунел "Железница", който ще се намира в района на Симитли, ще бъде с дължина 2 км, което го прави почти двойно по-дълъг от сегашния рекордьор в България - "Витиня" по магистрала "Хемус". Съоръжението трябва да бъде завършено най-късно до 2023 г. заедно с цялата магистрала "Струма". В противен случай България ще загуби европейското финансиране за нея и дори ще се наложи да връща пари на Брюксел.

Дори и проблемът с тунела да се реши гладко и без обжалвания, което е малко вероятно предвид множеството интереси, все още отворен остава въпросът за другия проблемен участък от магистралата - трасето през Кресненското дефиле. Висшият експертен екологичен съвет към екоминистерството одобри един от петте варианта на аутобана в този район, при който движението в едната посока ще се извършва по съществуващия път Е-79, а в обратната - по нов, който ще минава източно по билото на планината. Но търгът и строителството са още далеч.

Най-голямата пътна поръчка за 2017 г., тази за най-дългия тунел в България - "Железница" на автомагистрала "Струма", се оказа сложна още на документално ниво. Търгът привлече общо 28 оферти от почти всички големи местни строителни компании и няколко чуждестранни. Всички те обаче са пълни с пропуски, грешки и неточности. Не са посочени конкретни технически параметри на изпълнени проекти, пропуснати са задължителни подписи, липсват данни за професионалните качества на експертите, попълнени са грешни формуляри, има разминаване в данните и т.н. Фирмите имат срок до 26 февруари да предоставят необходимите документи за отстраняване на неточностите.

Три от предложенията директно са изключени от надпреварата, тъй като зад тях стои една и съща фирма. Това става ясно от протоколите на оценителната комисия в Агенция "Пътна инфраструктура".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    "Висшият експертен екологичен съвет към екоминистерството одобри един от петте варианта на аутобана в този район, при който движението в едната посока ще се извършва по съществуващия път Е-79, а в обратната - по нов, който ще минава източно по билото на планината."

    Откога пътищата се правят по билата на планините?!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK