Пропуски и грешки в офертите за тунел "Железница"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пропуски и грешки в офертите за тунел "Железница"

Огромният обем на офертите за проектиране и строителство на тунел "Железница" отне три месеца на оценителната комисия за преглед на документите

Пропуски и грешки в офертите за тунел "Железница"

Три от кандидатите са отстранени още на първия етап

Ивайло Станчев
8448 прочитания

Огромният обем на офертите за проектиране и строителство на тунел "Железница" отне три месеца на оценителната комисия за преглед на документите

© Юлия Лазарова


Най-голямата пътна поръчка за 2017 г., тази за най-дългия тунел в България - "Железница" на автомагистрала "Струма", се оказа сложна още на документално ниво. Търгът привлече общо 28 оферти от почти всички големи местни строителни компании и няколко чуждестранни. Всички те обаче са пълни с пропуски, грешки и неточности. Не са посочени конкретни технически параметри на изпълнени проекти, пропуснати са задължителни подписи, липсват данни за професионалните качества на експертите, попълнени са грешни формуляри, има разминаване в данните и т.н. Фирмите имат срок до 26 февруари да предоставят необходимите документи за отстраняване на неточностите.

Три от предложенията директно са изключени от надпреварата, тъй като зад тях стои една и съща фирма. Това става ясно от протоколите на оценителната комисия в Агенция "Пътна инфраструктура".

Надпреварата е за общо 250 млн. лв. без ДДС, като по-голямата част от тях - малко над 194 млн., са именно за тунелното съоръжение, което е част от магистрала "Струма". За пътните участъци северно и южно от него са предвидени съответно 34 млн. лв. и 22 млн. лв.

Фатална задруга

Установено е, че за южния вход на тунела (позиция 3) едно и също юридическо лице - "Алве консулт", участва в три различни обединения. Това са: "Железница 3" (с водещ партньор "Трейс груп холд"), "Струма Железница" ("Интегрирани строителни системи) и "АПВ тунел Железница 3" ("Агромах").

Подобна комбинация обаче е изрично забранена от Закона за обществените поръчки, поради което оценителната комисия е отстранила въпросите участници от процедурата. Така за тази позиция остават да се борят "Пътстрой 92", "ГБС инфраструктурно строителство", Обединение "Стримон" ("Автомагистрали Черно море"), Обединение "Интервианова" ("БГ нова", "Интерпром" и "Инженеринггруп") и "ПСТ груп".

Участието обаче не приключва напълно за "Трейс" и "Агромах", тъй като фирмите са част от други обединения за останалите обособени позиции.

Спорни повторения

Друг проблем, който се откроява в офертите на кандидатите, е, че някои от тях ползват за доказване на опит едни и същи услуги по проектиране. В случая Обединение "АМ Струма ОП2-тунел Железница" ("Главболгарстрой") и Обединение "Геопът-Железница" ("Геострой" и "Пътстрой") са декларирали извършеното от "Пътпроект 2000" проектиране на участъка Кресна - Сандански от магистрала "Струма".

Такава комбинация използват още "Хидрострой" и ДЗЗД "ОРС-М" ("Мостконструкт" и "ОРС инфраструктура"), като те са декларирали проектирането на Северната скоростна тангента.

Какво ще се строи

Тунел "Железница", който ще се намира в района на Симитли, ще бъде с дължина 2 км, което го прави почти двойно по-дълъг от сегашния рекордьор в България - "Витиня" по магистрала "Хемус". Съоръжението трябва да бъде завършено най-късно до 2023 г. заедно с цялата магистрала "Струма". В противен случай България ще загуби европейското финансиране за нея и дори ще се наложи да връща пари на Брюксел.

Дори и проблемът с тунела да се реши гладко и без обжалвания, което е малко вероятно предвид множеството интереси, все още отворен остава въпросът за другия проблемен участък от магистралата - трасето през Кресненското дефиле. Висшият експертен екологичен съвет към екоминистерството одобри един от петте варианта на аутобана в този район, при който движението в едната посока ще се извършва по съществуващия път Е-79, а в обратната - по нов, който ще минава източно по билото на планината. Но търгът и строителството са още далеч.

Най-голямата пътна поръчка за 2017 г., тази за най-дългия тунел в България - "Железница" на автомагистрала "Струма", се оказа сложна още на документално ниво. Търгът привлече общо 28 оферти от почти всички големи местни строителни компании и няколко чуждестранни. Всички те обаче са пълни с пропуски, грешки и неточности. Не са посочени конкретни технически параметри на изпълнени проекти, пропуснати са задължителни подписи, липсват данни за професионалните качества на експертите, попълнени са грешни формуляри, има разминаване в данните и т.н. Фирмите имат срок до 26 февруари да предоставят необходимите документи за отстраняване на неточностите.

Три от предложенията директно са изключени от надпреварата, тъй като зад тях стои една и съща фирма. Това става ясно от протоколите на оценителната комисия в Агенция "Пътна инфраструктура".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    "Висшият експертен екологичен съвет към екоминистерството одобри един от петте варианта на аутобана в този район, при който движението в едната посока ще се извършва по съществуващия път Е-79, а в обратната - по нов, който ще минава източно по билото на планината."

    Откога пътищата се правят по билата на планините?!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.