Наръчник за борба с автомобила
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Наръчник за борба с автомобила

Вдигането на преките и косвените цени за използване на автомобил обаче е единствената дългосрочна стратегия срещу трафика

Наръчник за борба с автомобила

Четири мерки, които могат да олекотят трафика и паркирането в София

Мария Манолова
11145 прочитания

Вдигането на преките и косвените цени за използване на автомобил обаче е единствената дългосрочна стратегия срещу трафика

© Надежда Чипева


Контрол на паркирането

Може да се случи веднага и безплатно

Всичко, което дразни в София - паркирането по тротоари и в зелени площи от всякакъв вид и мащаб, вече е забранено. Единственият проблем е, че никой не спазва забраната, а причината - почти пълната липса на контрол. Битката срещи нерегламентираното паркиране е задължение на Центъра за градска мобилност (ЦГМ), Столичния инспекторат и МВР. От тях обаче ефективно върши работа единствено ЦГМ, и то само в зоните за платено паркиране. Очевидното решение е елементарно - трите органа да започнат да си вършат работа. Да изследваме обаче и един алтернативен вариант.

Няма нужда хората да бъдат убеждавани в промяна, защото регулаторна рамка вече е факт, а трябва да се подсигури само налагането на забраната. Вместо с това да се занимава общината и държавата обаче, защо тази дейност да не се децентрализира, а защо не и приватизира? Столичната община може да делегира на отделните райони задължението сами да поддържат система от паяци. Броят им може да зависи от населението в даден квартал. Миналата година ЦГМ поръча нови паяци на цена от около 250 хил. лв. за брой. Инвестицията за всеки от кварталите може да е между един и два милиона лева според броя на закупените паяци. Изплащането със сигурност ще стане бързо при предвидените глоби за неправилно паркиране между 50 и 500 лв.

"Кварталният паяк" може да реши много проблеми. Ще дисциплинира хората да не разрушават инфраструктура, да не замърсяват улиците и да не унищожават градската среда, ще намали разходите на общината за почистване, ремонт и поддръжка, ще превърне кварталите в подредени места и София ще спре да е ПОСЛЕДНИЯТ голям град в Европа, който позволява на хората да спират в зелени площи. Така ще се засили и без това високото търсене на паркоместа и гаражи. Така някои от собствениците на парцели ще се преориентират към това да търсят такава реализация, защото правилата винаги ще важат и следователно ще имаш сигурна запълняемост. Един паркинг никога няма да остава празен. По-строгият контрол ще накара хората да се замислят, преди да докарват коли в София от другаде. И ще вдигне стойността на това да притежаваш кола, защото тя вече задължително ще включва паркомясто - няма да можеш да я държиш никъде, ако нямаш такова.

Малки подобрения в инфраструктурата

Може да се случи бързо с неголям бюджет

Новите улици докарват нов трафик, но това не е единственият възможен инфраструктурен ход на Столичната община. Вместо това общината може да изпълни малки мерки, които да подобрят придвижването. Да започнем с премахването на кофите от пътното платно или просто преасфалтиране на кръстовища с трамвайни релси или критично лоша настилка. Още в плана за организация на движението от 2011 г. на "Мот Макдоналд" има списък с подобни мерки, които биха увеличили пропускливостта на конкретни кръстовища с 30% или 40%. Подобен ефект видяхме с преасфалтирането на "Орлов мост" през изминалото лято. Много от тях обаче не са реализирани. Много по-престижно е името на някой политик да стои до проект за няколко милиона, отколкото до нещо толкова дребно, обяснява си Тодор Тодоров, един от инженерите, разработили тогавашния план. Добрата новина е, че заради мащаба всяка промяна в София носи ефект, смята и Виктор Чаушев от сдружение "Градски транспорт и инфраструктура". "За последните няколко години София натрупа десетки стратегии, анализи и планове за развитие. Единственото, което трябва да направи, е да включи дори и 10% от мерките в бюджета си и ще се получи качествена промяна за хората наоколо", смята той.

Наказателни мерки за автомобилите

Може да се случи постепенно с по-висока политическа цена

Да вдигнеш данъка на старите автомобили се оказва една от тежките политически задачи на последното десетилетие. Потвърждението дойде преди две седмици от финансовия министър Владислав Горанов, според когото "държавата не обмисля вариант за въвеждане на данъчно облагане на автомобилите на принципа "замърсителят плаща", защото хората са бедни." Вдигането на преките и косвени цени за използване на автомобил обаче е единствената дългосрочна стратегия срещу трафика. Транспортният експерт Вучан Вучик го обяснява така: когато се качва на автомобил, всеки си прави сметка колко ще му струват бензинът и паркирането и какъв комфорт ще получи в замяна на тази цена. Никой не мисли за косвените проблеми като изхабяването на инфраструктурата, ефектите върху околните, замърсяването, шума.

Допълнителните финансови тежести са единственият възможен инструмент. "В Румъния имаше екологична такса при внос на стари автомобили - миналата година беше отменена и изведнъж се реализира рекорден внос на стари автомобили. Сега правителството обмисля да го възстанови. Това показва, че такива мерки имат ефект", дава пример и икономистът Георги Ангелов. И според Лъчезар Богданов решението е в подобна посока. "Проблемът с паркирането има само едно краткосрочно решение – много рестриктивна политика към старите автомобили (затягане на тестовете за техническа изправност) и/или значително повишаване на данъците, и/или тежки забрани за паркиране навсякъде при създаване на зони за платено паркиране в целия град", казва той. Паркоместата не могат да станат колкото регистрираните автомобили, но автомобилите може да бъдат намалени до броя на местата.

Различен подход към градоустройството

Може да се случи след много време, с много воля и на голяма цена

Ако погледнем стъпка напред, трябва вместо за градска мобилност (колко бързо можем да стигнем от едно място до друго), да отворим разговора за градската достъпност (колко близо можем да открием всички градски услуги, които са ни нужни). Колкото повече функции има на едно място, толкова по-малка е нуждата от километрични пътувания. Училищата са перфектният софийски пример. "Голям проблем за трафика – и мотивацията за ползване на автомобил – е извозването на деца до детски градини и училища", смята Лъчезар Богданов. "Докато няма адекватно качество на образованието във всяко квартално училище и докато няма капацитет за детска градина във всеки квартал за всички желаещи деца, поне 100 хиляди коли ще правят курсове, за да возят деца, казва той. "С каквито и да е мерки в транспорта няма как да убедите майка да води 6-годишно дете в кал и дъжд пеш и с 2-3 превозни средства през половината град. Така че проблемът с трафика е поне ¼ проблем на образованието", довършва икономистът Лъчезар Богданов.

Главният архитект на София има разсъждения в подобна посока. Според него голяма задача на града в момента е във всеки район "да бъде намерен правилният микс от функции". "В кв. "Полигона" в момента работят 24 хиляди души, а живеят две хиляди. Комплекс "Гоце Делчев" пък е от кварталите тип "спални", където хората се прибират само за да спят", обяснява той. Подобно разпределение няма как да не генерира пътувания от по 10-15 км всеки ден. Според Здравков трябва да има смесени зони във всички квартали на града.

На 2 март директорът на Uber Румъния Дан Главан, експерти от E.ON, Royal Dutch Shell, Upstream Mobility, ENEL, Европейската комисия, общините Барселона, Виена и Столична община ще обсъждат бъдещето на транспорта в градовете, електромобилите и автономните коли на конференцията e-mobility в Sofia Event Center. Виж повече за лекторите и програмата и резервирай своето място на уебсайта и Фейсбук страницата на събитието.
Паркирането в София
Най-предпочитаните начини на придвижване

Контрол на паркирането

Може да се случи веднага и безплатно


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    ial avatar :-|
    ial

    Няма нужда от паяци, а от инспектори, които да налагат глоби и система, която после да ги прибира.
    Тогава кафевите околоблокови площи ще се превърнат в зелени и бай Ганьо няма да има 3 коли, зарязани в кал или качени на тротоари.

    Но за целта трябва политическа воля и политици с визия.

  • 2
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone

    Абсолютно правилно е горното мнение. Още повече - каква е тази "приватизация" на паяците??? Откъде накъде частник ще печели от това?
    Трябва едно малко камионче на общината с куп скоби отзад. Слагат ти скоба и бележка. Плащаш и я махаш. Ако в рамките на деня не си платил - глобата се утроява например.
    И общината да си събира парите чрез обща система със застраховките и/или ГТП - ако имаш глоба - няма застраховка или преглед.
    И проблемът бързо ще се реши - а оттам и пропускливостта - защото много четирилентови улици са обърнати на двулентови от нагло паркиране

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    Мярка 1. емпирично доказано не работи и може директно да я зачеркнете от списъка. На битово ниво се разиграва скотщина, напълно различна от идилията със строгите контрольори. С годините разни тарикати съвсем законно превземат цели улици. Да не ви се случва, ама едно автосервизче може да напълни три квартални преки с прясно китвани коли за съхнене и "спри неъде наоколо и ми дОнеси ключоете, у среда че скиъм ла'ер или каре ти тропа.". Макар улицата да се използва за придатък на един-единствен сервиз, тези автомобили са върху нея напълно законно - имат си и технически преглед, и гражданска. Следва интересното. Някъде между тях искат да паркират живущите и гостите на квартала, но място вече няма и я подкарват "по фандъковски" кой къде намери. И тогава веднъж да се случи, идват инспектори с кочаните и закачват актовете. Автоталибанът да не е прав, ще се изкара прав, а сега наистина някой му е заел улицата и общината не прави нищо, вместо това глобява него. Резултатът: сами сте виждали, що е то глобен за паркиране автоталибан. Крещи, мучи, пърди, кълне, блъска, псува, посяга.....От този случай насам инспектори не са припарвали. Някой от горните етажи ги е отсвирил завинаги, а без платена зона за паркиране няма никакъв смисъл да ги праща отново.

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    Разгледайте графиката с капацитета на паркингите. Наказателният паркинг на ЦГМ имал 137 места. От тях 100 бяха онези, където глобата и магазинажът струват повече от колата, затова никой не си ги взема и си стоят така по 20 години. На 10 паяка остават 37 места за нарушителите на цяла София. Дори тази бройка идва да ни каже, че общината никога, ама абсолютно никога не е имала и най-беглото намерение да действа круто спрямо унищожителите на тротоари и зелени площи.

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    28,8% - шофиьор на автомобил. 1,5% пътник в автомобил. Нека следващия път, като някой почне да вони по отношение на зелената зона или увеличените такси, да му се цитира тази статистика.

  • 6
    uql26355225 avatar :-|
    Noal


    До коментар [#1] от "
    ial
    ":

    Най лесно се събира глоба ако трябва да я платиш за да си вземеш возилото от наказателния паркинг :)
    Приватизация на паяците и проблема изчезва за 3 месеца.

  • 7
    uql26355225 avatar :-|
    Noal


    До коментар [#4] от "
    cinik
    ":

    Не си взимаш колата 2 месеца и се продава за скрап. Проблема е решим

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#7] от "Noal":

    Някой трябва да седне, да го прегледа за противоречие с други закони и да го предложи. Най-простото нещо е принудително събиране на глобата, запор и обявяване на търг на автомобила. Но някой трябва да го предложи, а когато е за нещо против 1 милион автомобилисти в града, общинарите почват да се крият като лалугери, дори да става въпрос за преустановяване на най-скандални .

  • 9
    sofianec2 avatar :-|
    Софианец

    Пълни глупости:
    1. "десет години столицата направи много, за да разшири инфраструктурата за автомобили ...... Какво ново (не ремонти)направи - нищо.
    2.плана за организация на движението от 2011 г. на "Мот Макдоналд" има списък с подобни мерки - за 3 милиона и аз ще напеавя по голям списък. Авторката чела ли е Плана?
    3. Транспортният експерт Вучан Вучик - аман от такъва хартиени (на руски) експерти.
    4 Каква Богота я тресе тази. Я виж как е в големите градове на Европа.

  • 10
    sofianec2 avatar :-|
    Софианец

    До автора:

    1. Не чети стари руски книжки и автори.
    2. В София вече има повече автомобили, отколкото улиците и паркингите могат да понесатм – Как разбра, като гледаш от прозореца ли? Колко са новите улици и булеварди? Колко междублокови паркинги се застроиха. До колко метростанции има достатъчно паркоместа?
    - Трафикът и липсата на мeста за паркиране няма да бъдат преборени с още асфалт, а с политики срещу колите – Кои ти каза? С примери от Южна Америка или от Северна Корея (там няма лични автомобили).
    3. Чети ЕВРОСТАТ. – там е истината къде е София в Европа:
    http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Statistics_on_European_cities
    http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/File :Distribution_of_the_principal_means_of_going_to_work,_capital_cities,_2015_(%)_RYB17.png
    4. Не се слушайте набедени и самозвани “експерти”, а специалисти. “Аз сам си поправям Жигулата и съм експерт по автомобили.”
    5. Не четете пасажи от доклади, а целите материали. Пример – Доклада на Ян Геел (фотоалбум за София), Доклада на Мот Мак.. (направен на база 1500 телефонни анкети) и т.н.
    6. Намерете какви количества вредности се отделят при изгаряне на 1 куб.м. дърва или 1 тон въглища и колко са продадени в София и тогава

    За да се бориш срещу автомобилите, трябва да четеш и да мислиш.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK