С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
17 23 фев 2018, 10:34, 10134 прочитания

Наръчник за борба с автомобила

Четири мерки, които могат да олекотят трафика и паркирането в София

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Паркирането в София

Увеличаване

Инфографика

Най-предпочитаните начини на придвижване

Увеличаване

Част от темата

Как София може да се справи с трафика

Хюстън, Столична община

Как работят "умните" светофари, бутоните за пешеходци и Центърът за управление на трафика в София

София и автомобилите: когато няма мърдане

Столицата вече се задъхва от прекомерното количество автомобили, а ако градът не поеме в нова посока, проблемите с трафика и паркирането ще се задълбочат

Контрол на паркирането
Може да се случи веднага и безплатно

Всичко, което дразни в София - паркирането по тротоари и в зелени площи от всякакъв вид и мащаб, вече е забранено. Единственият проблем е, че никой не спазва забраната, а причината - почти пълната липса на контрол. Битката срещи нерегламентираното паркиране е задължение на Центъра за градска мобилност (ЦГМ), Столичния инспекторат и МВР. От тях обаче ефективно върши работа единствено ЦГМ, и то само в зоните за платено паркиране. Очевидното решение е елементарно - трите органа да започнат да си вършат работа. Да изследваме обаче и един алтернативен вариант.


Няма нужда хората да бъдат убеждавани в промяна, защото регулаторна рамка вече е факт, а трябва да се подсигури само налагането на забраната. Вместо с това да се занимава общината и държавата обаче, защо тази дейност да не се децентрализира, а защо не и приватизира? Столичната община може да делегира на отделните райони задължението сами да поддържат система от паяци. Броят им може да зависи от населението в даден квартал. Миналата година ЦГМ поръча нови паяци на цена от около 250 хил. лв. за брой. Инвестицията за всеки от кварталите може да е между един и два милиона лева според броя на закупените паяци. Изплащането със сигурност ще стане бързо при предвидените глоби за неправилно паркиране между 50 и 500 лв.

"Кварталният паяк" може да реши много проблеми. Ще дисциплинира хората да не разрушават инфраструктура, да не замърсяват улиците и да не унищожават градската среда, ще намали разходите на общината за почистване, ремонт и поддръжка, ще превърне кварталите в подредени места и София ще спре да е ПОСЛЕДНИЯТ голям град в Европа, който позволява на хората да спират в зелени площи. Така ще се засили и без това високото търсене на паркоместа и гаражи. Така някои от собствениците на парцели ще се преориентират към това да търсят такава реализация, защото правилата винаги ще важат и следователно ще имаш сигурна запълняемост. Един паркинг никога няма да остава празен. По-строгият контрол ще накара хората да се замислят, преди да докарват коли в София от другаде. И ще вдигне стойността на това да притежаваш кола, защото тя вече задължително ще включва паркомясто - няма да можеш да я държиш никъде, ако нямаш такова.

Малки подобрения в инфраструктурата
Може да се случи бързо с неголям бюджет



Новите улици докарват нов трафик, но това не е единственият възможен инфраструктурен ход на Столичната община. Вместо това общината може да изпълни малки мерки, които да подобрят придвижването. Да започнем с премахването на кофите от пътното платно или просто преасфалтиране на кръстовища с трамвайни релси или критично лоша настилка. Още в плана за организация на движението от 2011 г. на "Мот Макдоналд" има списък с подобни мерки, които биха увеличили пропускливостта на конкретни кръстовища с 30% или 40%. Подобен ефект видяхме с преасфалтирането на "Орлов мост" през изминалото лято. Много от тях обаче не са реализирани. Много по-престижно е името на някой политик да стои до проект за няколко милиона, отколкото до нещо толкова дребно, обяснява си Тодор Тодоров, един от инженерите, разработили тогавашния план. Добрата новина е, че заради мащаба всяка промяна в София носи ефект, смята и Виктор Чаушев от сдружение "Градски транспорт и инфраструктура". "За последните няколко години София натрупа десетки стратегии, анализи и планове за развитие. Единственото, което трябва да направи, е да включи дори и 10% от мерките в бюджета си и ще се получи качествена промяна за хората наоколо", смята той.

Наказателни мерки за автомобилите
Може да се случи постепенно с по-висока политическа цена

Да вдигнеш данъка на старите автомобили се оказва една от тежките политически задачи на последното десетилетие. Потвърждението дойде преди две седмици от финансовия министър Владислав Горанов, според когото "държавата не обмисля вариант за въвеждане на данъчно облагане на автомобилите на принципа "замърсителят плаща", защото хората са бедни." Вдигането на преките и косвени цени за използване на автомобил обаче е единствената дългосрочна стратегия срещу трафика. Транспортният експерт Вучан Вучик го обяснява така: когато се качва на автомобил, всеки си прави сметка колко ще му струват бензинът и паркирането и какъв комфорт ще получи в замяна на тази цена. Никой не мисли за косвените проблеми като изхабяването на инфраструктурата, ефектите върху околните, замърсяването, шума.

Допълнителните финансови тежести са единственият възможен инструмент. "В Румъния имаше екологична такса при внос на стари автомобили - миналата година беше отменена и изведнъж се реализира рекорден внос на стари автомобили. Сега правителството обмисля да го възстанови. Това показва, че такива мерки имат ефект", дава пример и икономистът Георги Ангелов. И според Лъчезар Богданов решението е в подобна посока. "Проблемът с паркирането има само едно краткосрочно решение – много рестриктивна политика към старите автомобили (затягане на тестовете за техническа изправност) и/или значително повишаване на данъците, и/или тежки забрани за паркиране навсякъде при създаване на зони за платено паркиране в целия град", казва той. Паркоместата не могат да станат колкото регистрираните автомобили, но автомобилите може да бъдат намалени до броя на местата.

Различен подход към градоустройството
Може да се случи след много време, с много воля и на голяма цена

Ако погледнем стъпка напред, трябва вместо за градска мобилност (колко бързо можем да стигнем от едно място до друго), да отворим разговора за градската достъпност (колко близо можем да открием всички градски услуги, които са ни нужни). Колкото повече функции има на едно място, толкова по-малка е нуждата от километрични пътувания. Училищата са перфектният софийски пример. "Голям проблем за трафика – и мотивацията за ползване на автомобил – е извозването на деца до детски градини и училища", смята Лъчезар Богданов. "Докато няма адекватно качество на образованието във всяко квартално училище и докато няма капацитет за детска градина във всеки квартал за всички желаещи деца, поне 100 хиляди коли ще правят курсове, за да возят деца, казва той. "С каквито и да е мерки в транспорта няма как да убедите майка да води 6-годишно дете в кал и дъжд пеш и с 2-3 превозни средства през половината град. Така че проблемът с трафика е поне ¼ проблем на образованието", довършва икономистът Лъчезар Богданов.

Главният архитект на София има разсъждения в подобна посока. Според него голяма задача на града в момента е във всеки район "да бъде намерен правилният микс от функции". "В кв. "Полигона" в момента работят 24 хиляди души, а живеят две хиляди. Комплекс "Гоце Делчев" пък е от кварталите тип "спални", където хората се прибират само за да спят", обяснява той. Подобно разпределение няма как да не генерира пътувания от по 10-15 км всеки ден. Според Здравков трябва да има смесени зони във всички квартали на града.
На 2 март директорът на Uber Румъния Дан Главан, експерти от E.ON, Royal Dutch Shell, Upstream Mobility, ENEL, Европейската комисия, общините Барселона, Виена и Столична община ще обсъждат бъдещето на транспорта в градовете, електромобилите и автономните коли на конференцията e-mobility в Sofia Event Center. Виж повече за лекторите и програмата и резервирай своето място на уебсайта и Фейсбук страницата на събитието.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Мощен тайфун опустоши Япония, Турция засилва офанзивата срещу кюрдите Уикенд новини: Мощен тайфун опустоши Япония, Турция засилва офанзивата срещу кюрдите

И още: Гръцката църква първа призна автокефалността на украинската; Предстои важна седмица за Brexit и европейското бъдеще на Северна Македония и Албания; Полша избира парламент с предизвестена победа за управляващите националисти

13 окт 2019, 1073 прочитания

"Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама "Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама

Според официалните данни близкият до Пеевски канал е получил най-много средства от политическите формации, ВМРО и ДПС водят по инвестиции в медиите като цяло

13 окт 2019, 798 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Хюстън, Столична община

Как работят "умните" светофари, бутоните за пешеходци и Центърът за управление на трафика в София

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие