С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 23 фев 2018, 10:44, 11182 прочитания

Хюстън, Столична община

Как работят "умните" светофари, бутоните за пешеходци и Центърът за управление на трафика в София

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Как София може да се справи с трафика

Наръчник за борба с автомобила

Четири мерки, които могат да олекотят трафика и паркирането в София

София и автомобилите: когато няма мърдане

Столицата вече се задъхва от прекомерното количество автомобили, а ако градът не поеме в нова посока, проблемите с трафика и паркирането ще се задълбочат

"В София няма задръстване, ако сравним ситуацията с преди пет години." Срещаме се с директора на "Управление и анализ на трафика" в Столична община Димитър Петров в щаба за координиране на автомобилното движение в града. Тук идват данните от всички "умни" светофари, както и видеото от всички кръстовища с камери. С тази информация автоматичният софтуер и служителите на общината трябва да направят така, че задръстванията да се разпръскват по-лесно, проблемите и инцидентите на пътя да бъдат докладвани адекватно, а нарушителите на правилата - да бъдат заснети.

В столицата има 190 интелигентни кръстовища, въоръжени с датчици, които засичат всеки преминаващ автомобил, камери, които показват ситуацията на ключови места в реално време, бутони, които да помагат на пешеходците да преминават по-бързо, и контролери, които да събират цялата информация и да управляват част от процеса автоматично. Системата беше направена през финансиране от няколко проекта, но се появи в окончателния си вид през изминалата година. За много хора обаче изобщо не е ясно какво върши тя, а "с какво помага"и "работи ли копчето" са само два от въпросите, които продължават да се задават.


"Системата работи на всички светофари в широкия център и всички големи входно-изходни артерии на града. Това са около 60% от всички кръстовища, но са и 90% от най-натоварените, да не кажа 100%. Другите са квартални, малки и не влияят толкова на трафика и не е необходимо да се инвестират толкова средства в тях", обяснява Петров. Всяко от кръстовищата се появява на карта в Центъра за управления на трафика - зелените точки означават, че всичко е спокойно, а при проблем точките се оцветяват в зелено и се появяват аларми. Не всяко жълто кръстовище обаче е умно, това е стандартният цвят за всеки нов или ремонтиран светофар. "Това дойде след множество срещи със Съюза на слепите. Те казаха, че е много по-лесно както за възрастни хора, така и за хора, които имат над 90% намаление на зрението, да виждат стълбовете. Жълтият стълб го различават като сянка от сивия стълб на уличното осветление и знаят, че там трябва да пресекат."

Интелигентните светофари работят в режим на "адаптивно управление", обяснява директорът на центъра за управление на трафика. Устройствата следят данните от детекторите в реално време (брой коли и време на преседяване върху датчика) и удължават зеления сигнал за по-натоварените направления и го намаляват за останалите направления, когато по дадена улица не се задават автомобили. "Ако в една пряка няма коли, контролерът го вижда и вместо да пусне, както при старите светофари, 20 секунди зелено, той пуска 10 и останалите 10 ги разпределя на пешеходците или на други по-натоварени направления", казва Петров. Ако има възможност, контролерът пуска всеки един, който иска да премине, независимо дали е автомобил или пешеходец, възможно най-рано и възможно най-безопасно, твърди той. "Това се случва автоматично, в зависимост дали има натиснат бутон, автомобили, колко са и т.н., преценява се на базата на алгоритми и съответно прехвърля времето на по-натоварените места", обяснява Петров. "Системата се самообучава - събира статистика един месец и вижда в кои дни колко е натоварването и започва да си променя програмата за дадено кръстовище", довършва той.

Операторите следят трафика и при констатация на катастрофа сигнализират и при нужда поемат ръчно управлението на светофара. "Има и т.нар. спешни трасета - ако в центъра се случи инцидент, има направени спешни трасета, които се задействат оттук. Тогава всички светофарни уредби подават зелен сигнал, така че да изведат максимално бързо хората от епицентъра на инцидента", разказва Димитър Петров. При подобен проблем спешните служби получават приоритет, а пък системата започва да изтегля хората от мястото, за да се предотвратят допълнителни жертви, пояснява той.



Камерите служат само за наблюдение на трафика. "СДВР има достъп - в реално време могат да имат поглед от всяко едно кръстовище и да провеждат съответните дейности, например по издирване на автомобили", разказва той. "Камерите засичат на около километър разстояние, но доколко успяват да го обработят колегите, вече е друг въпрос", казва Петров.
"Това, което сме си поставили като цел - повишаване на спазването на графика и елиминирането на закъсненията, е постигнатo до момента."
Димитър Петров, директор на "Управление и анализ на трафика" в Столична община

Всички 190 светофари имат и пешеходен бутон, макар че на някои от тях системата все още не работи. "Първоначално хората не ги харесваха, но в Европа това се прави от 60-70 години", казва Петров. "Наблюдава се намаление на инцидентите, при които хората бързат, за да хванат зеления сигнал за светофара, и не пресичат безопасно. Когато не е натиснат бутонът, няма да е светнало зеленото", обяснява той. Пешеходците се дразнят най-много от това, което според Петров е "защитната реакция на системата" - когато бутонът се натисне във вече започнала фаза, контролерът преценява, че няма достатъчно време да се пресече безопасно и просто изчаква следващата фаза. "Затова понякога хората си мислят, че чакат повече", казва директорът от Столична община. По думите му бутоните премахват шумовото замърсяване от звука за слепи хора, особено нощем.

Умните светофари трябваше да пропускат с приоритет линейки, пожарни и коли в специален режим, както и да подпомагат градския транспорт. Това вече се случва, но частично. За целта съответните превозни средства трябва да бъдат оборудвани, а повечето все още не са. На територията на София се движат около 130 линейки, но около 70 от тях са концентрирани в рамките на компактния град. Идеята е при преминаване на линейка с пусната сигнализация светофарите в нейната посока автоматично да преминават на зелена фаза. "Ако те бъдат оборудвани, мисля, че ще има доста голям ефект", смята Петров. Цената на оборудването е около 100 хил. лв.

По думите на Петров, всяко превозно средство на градския транспорт има "някаква форма на комуникационно устройство, което сигнализира на светофара." За спешните служби зеленото светва веднага, а за градския транспорт е приет по-мек вариант, който удължава зеления сигнал за дадено направление, обяснява той. "Лъвов мост" беше едно от първите кръстовища, които направихме. Преди при качването от "Христо Ботев" към "Мария Луиза" имаше закъснение от 7-10 минути, а в момента всички тези закъснения ги няма. Това, което сме си поставили като цел - повишаване на спазването на графика и елиминирането на закъсненията, е постигнатo до момента", коментира Петров.

Новата система обаче не работи навсякъде в града. Причината са правителствените автомобили и Националната служба "Охрана". "Има
няколко кръстовища, на които системата все още не е "пусната". На тях има постове на СДВР и възможност за ръчно управление, локално от самото кръстовище. В момента текат разговори с тях, така че когато се активира системата на тези места, да имаме възможност да обезпечим както техните нужди, така и да бъде настроена максимално добре системата", обяснява Петров. Такива са някои от кръстовищата по бул. "Цар Освободител", бул."Васил Левски" и целия бул."България"

Димитър Петров твърди, че общината прави и цялостни анализи на задръстванията. "Замерваме за колко време един автомобил ще стигне от точка А до точка Б в пиков час и времето за това е намаляло с 50%. Даже имаме благодарствени писма от хора, които живеят в "Люлин", които казват, че преди времето за пътуване в една посока е било около час и половина, а в момента е около 30-40 минути", твърди той.
На 2 март директорът на Uber Румъния Дан Главан, експерти от E.ON, Royal Dutch Shell, Upstream Mobility, ENEL, Европейската комисия, общините Барселона, Виена и Столична община ще обсъждат бъдещето на транспорта в градовете, електромобилите и автономните коли на конференцията e-mobility в Sofia Event Center. Виж повече за лекторите и програмата и резервирай своето място на уебсайта и Фейсбук страницата на събитието.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ако можеш да работиш навсякъде, защо да не си край морето? Ако можеш да работиш навсякъде, защо да не си край морето?

Освен морето, образованието и умните инвестиции в инфраструктура са ключови за Варна и Бургас, ако искат да задържат повече хора

15 юни 2019, 1615 прочитания

Вместо независимо разследване - пълен имунитет за главния прокурор 5 Вместо независимо разследване - пълен имунитет за главния прокурор

Министърът на правосъдието представи спорни промени за председателите на ВКС и ВАС и ръководителя на обвинението

14 юни 2019, 4630 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Боби Михайлов завинаги

Защо бившият капитан на четвъртите в световния футбол е непоклатим от БФС

Garitage Park и казахските милиони

Големият имотен проект в София е собственост семейството на Аслан Мусин, който до 2012 г. е считан за дясна ръка на Назарбаев

Несподелената любов на Fiat Chrysler

Сливането на Fiat Chrysler и Renault не се случи, а причините за това са няколко

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кино: "Момиче"

Млада балерина е родена момче и се бори с това

Пътят към голотата

Изложба с актова фотография на Георги Ст. Георгиев от началото на ХХ век