Хюстън, Столична община
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хюстън, Столична община

Системата обхваща около 90% от най-натоварените кръстовища, твърдят от Столичната община

Хюстън, Столична община

Как работят "умните" светофари, бутоните за пешеходци и Центърът за управление на трафика в София

Мария Манолова
12926 прочитания

Системата обхваща около 90% от най-натоварените кръстовища, твърдят от Столичната община

© Цветелина Белутова


"В София няма задръстване, ако сравним ситуацията с преди пет години." Срещаме се с директора на "Управление и анализ на трафика" в Столична община Димитър Петров в щаба за координиране на автомобилното движение в града. Тук идват данните от всички "умни" светофари, както и видеото от всички кръстовища с камери. С тази информация автоматичният софтуер и служителите на общината трябва да направят така, че задръстванията да се разпръскват по-лесно, проблемите и инцидентите на пътя да бъдат докладвани адекватно, а нарушителите на правилата - да бъдат заснети.

В столицата има 190 интелигентни кръстовища, въоръжени с датчици, които засичат всеки преминаващ автомобил, камери, които показват ситуацията на ключови места в реално време, бутони, които да помагат на пешеходците да преминават по-бързо, и контролери, които да събират цялата информация и да управляват част от процеса автоматично. Системата беше направена през финансиране от няколко проекта, но се появи в окончателния си вид през изминалата година. За много хора обаче изобщо не е ясно какво върши тя, а "с какво помага"и "работи ли копчето" са само два от въпросите, които продължават да се задават.

"Системата работи на всички светофари в широкия център и всички големи входно-изходни артерии на града. Това са около 60% от всички кръстовища, но са и 90% от най-натоварените, да не кажа 100%. Другите са квартални, малки и не влияят толкова на трафика и не е необходимо да се инвестират толкова средства в тях", обяснява Петров. Всяко от кръстовищата се появява на карта в Центъра за управления на трафика - зелените точки означават, че всичко е спокойно, а при проблем точките се оцветяват в зелено и се появяват аларми. Не всяко жълто кръстовище обаче е умно, това е стандартният цвят за всеки нов или ремонтиран светофар. "Това дойде след множество срещи със Съюза на слепите. Те казаха, че е много по-лесно както за възрастни хора, така и за хора, които имат над 90% намаление на зрението, да виждат стълбовете. Жълтият стълб го различават като сянка от сивия стълб на уличното осветление и знаят, че там трябва да пресекат."

Интелигентните светофари работят в режим на "адаптивно управление", обяснява директорът на центъра за управление на трафика. Устройствата следят данните от детекторите в реално време (брой коли и време на преседяване върху датчика) и удължават зеления сигнал за по-натоварените направления и го намаляват за останалите направления, когато по дадена улица не се задават автомобили. "Ако в една пряка няма коли, контролерът го вижда и вместо да пусне, както при старите светофари, 20 секунди зелено, той пуска 10 и останалите 10 ги разпределя на пешеходците или на други по-натоварени направления", казва Петров. Ако има възможност, контролерът пуска всеки един, който иска да премине, независимо дали е автомобил или пешеходец, възможно най-рано и възможно най-безопасно, твърди той. "Това се случва автоматично, в зависимост дали има натиснат бутон, автомобили, колко са и т.н., преценява се на базата на алгоритми и съответно прехвърля времето на по-натоварените места", обяснява Петров. "Системата се самообучава - събира статистика един месец и вижда в кои дни колко е натоварването и започва да си променя програмата за дадено кръстовище", довършва той.

Операторите следят трафика и при констатация на катастрофа сигнализират и при нужда поемат ръчно управлението на светофара. "Има и т.нар. спешни трасета - ако в центъра се случи инцидент, има направени спешни трасета, които се задействат оттук. Тогава всички светофарни уредби подават зелен сигнал, така че да изведат максимално бързо хората от епицентъра на инцидента", разказва Димитър Петров. При подобен проблем спешните служби получават приоритет, а пък системата започва да изтегля хората от мястото, за да се предотвратят допълнителни жертви, пояснява той.

Камерите служат само за наблюдение на трафика. "СДВР има достъп - в реално време могат да имат поглед от всяко едно кръстовище и да провеждат съответните дейности, например по издирване на автомобили", разказва той. "Камерите засичат на около километър разстояние, но доколко успяват да го обработят колегите, вече е друг въпрос", казва Петров.

"Това, което сме си поставили като цел - повишаване на спазването на графика и елиминирането на закъсненията, е постигнатo до момента."

Димитър Петров, директор на "Управление и анализ на трафика" в Столична община

Всички 190 светофари имат и пешеходен бутон, макар че на някои от тях системата все още не работи. "Първоначално хората не ги харесваха, но в Европа това се прави от 60-70 години", казва Петров. "Наблюдава се намаление на инцидентите, при които хората бързат, за да хванат зеления сигнал за светофара, и не пресичат безопасно. Когато не е натиснат бутонът, няма да е светнало зеленото", обяснява той. Пешеходците се дразнят най-много от това, което според Петров е "защитната реакция на системата" - когато бутонът се натисне във вече започнала фаза, контролерът преценява, че няма достатъчно време да се пресече безопасно и просто изчаква следващата фаза. "Затова понякога хората си мислят, че чакат повече", казва директорът от Столична община. По думите му бутоните премахват шумовото замърсяване от звука за слепи хора, особено нощем.

Умните светофари трябваше да пропускат с приоритет линейки, пожарни и коли в специален режим, както и да подпомагат градския транспорт. Това вече се случва, но частично. За целта съответните превозни средства трябва да бъдат оборудвани, а повечето все още не са. На територията на София се движат около 130 линейки, но около 70 от тях са концентрирани в рамките на компактния град. Идеята е при преминаване на линейка с пусната сигнализация светофарите в нейната посока автоматично да преминават на зелена фаза. "Ако те бъдат оборудвани, мисля, че ще има доста голям ефект", смята Петров. Цената на оборудването е около 100 хил. лв.

По думите на Петров, всяко превозно средство на градския транспорт има "някаква форма на комуникационно устройство, което сигнализира на светофара." За спешните служби зеленото светва веднага, а за градския транспорт е приет по-мек вариант, който удължава зеления сигнал за дадено направление, обяснява той. "Лъвов мост" беше едно от първите кръстовища, които направихме. Преди при качването от "Христо Ботев" към "Мария Луиза" имаше закъснение от 7-10 минути, а в момента всички тези закъснения ги няма. Това, което сме си поставили като цел - повишаване на спазването на графика и елиминирането на закъсненията, е постигнатo до момента", коментира Петров.

Новата система обаче не работи навсякъде в града. Причината са правителствените автомобили и Националната служба "Охрана". "Има няколко кръстовища, на които системата все още не е "пусната". На тях има постове на СДВР и възможност за ръчно управление, локално от самото кръстовище. В момента текат разговори с тях, така че когато се активира системата на тези места, да имаме възможност да обезпечим както техните нужди, така и да бъде настроена максимално добре системата", обяснява Петров. Такива са някои от кръстовищата по бул. "Цар Освободител", бул."Васил Левски" и целия бул."България"

Димитър Петров твърди, че общината прави и цялостни анализи на задръстванията. "Замерваме за колко време един автомобил ще стигне от точка А до точка Б в пиков час и времето за това е намаляло с 50%. Даже имаме благодарствени писма от хора, които живеят в "Люлин", които казват, че преди времето за пътуване в една посока е било около час и половина, а в момента е около 30-40 минути", твърди той.

На 2 март директорът на Uber Румъния Дан Главан, експерти от E.ON, Royal Dutch Shell, Upstream Mobility, ENEL, Европейската комисия, общините Барселона, Виена и Столична община ще обсъждат бъдещето на транспорта в градовете, електромобилите и автономните коли на конференцията e-mobility в Sofia Event Center. Виж повече за лекторите и програмата и резервирай своето място на уебсайта и Фейсбук страницата на събитието.

"В София няма задръстване, ако сравним ситуацията с преди пет години." Срещаме се с директора на "Управление и анализ на трафика" в Столична община Димитър Петров в щаба за координиране на автомобилното движение в града. Тук идват данните от всички "умни" светофари, както и видеото от всички кръстовища с камери. С тази информация автоматичният софтуер и служителите на общината трябва да направят така, че задръстванията да се разпръскват по-лесно, проблемите и инцидентите на пътя да бъдат докладвани адекватно, а нарушителите на правилата - да бъдат заснети.

В столицата има 190 интелигентни кръстовища, въоръжени с датчици, които засичат всеки преминаващ автомобил, камери, които показват ситуацията на ключови места в реално време, бутони, които да помагат на пешеходците да преминават по-бързо, и контролери, които да събират цялата информация и да управляват част от процеса автоматично. Системата беше направена през финансиране от няколко проекта, но се появи в окончателния си вид през изминалата година. За много хора обаче изобщо не е ясно какво върши тя, а "с какво помага"и "работи ли копчето" са само два от въпросите, които продължават да се задават.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone

    Накрая се разбира че линейките нямат предимство (все още) по системата, но виж за охраната на "служителите на народа" и развяването им в мощни лимузини за наша сметка, светофарите са изцяло на тяхно ръчно управление.

    Баси приоритетите в тази "държава"

  • 2
    jappy68 avatar :-|
    jappy68

    Ама защо не дадохте и тази статия на Мария Манолова? Тъкмо й свикнах със стила и мирогледа.

  • 3
    jappy68 avatar :-|
    jappy68

    Моля за извинение. Горният коментар трябваше да е под материала на Велина Господинова.

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    Сякаш се усеща подобрение, защото дълги години се случваше тромавите рейсове да изостават от зелената вълна и да си самопричиняват червена. Редовен номер беше светофарът да им светне червено точно преди тях, да набият спирачки, пътниците да се залепят на кабинката на шофьора, а после при потеглянето същият кютюк да прахоса половин фаза, само докато набере скорост. Но автоталибаните са като плъховете - чуе ли се, че "вчера минах през центъра за час, а нормално ми е час и 20", веднага други пет скачат по колите. Така по-висок капацитет = още коли навън, но не и по-бързо движение.

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Ами дано има такъв напредък. При пътуване от Студ. град до Цариградско в час пик на година скочи с 10 мин. времето за пътуване.

  • 6
    deyan70 avatar :-|
    Deyan

    Пешеходците се дразнят най-много от това, което според Петров е "защитната реакция на системата" - когато бутонът се натисне във вече започнала фаза, контролерът преценява, че няма достатъчно време да се пресече безопасно и просто изчаква следващата фаза.

    Нормално е да се дразним. Тъпият контролер счита за начало на фазата когато подаде жълто на напречното направление, което обикновено е 6-10 секунди преди нормално да се включи зелено за пешеходците. По този начин диагоналните пресичания за един цикъл стават почти невъзможни. Да не говорим за случаите, когато държи по минута зелено за колите, но "няма достатъчно време" за пешеходците, които пресичат за 10 секунди.

  • 7
    g_nett76 avatar :-|
    g_nett

    Имам чувството, че цялата система е разработена да улеснява автомобилите и да прецаква пешеходците. Времето за пресичане от пешеходец се увеличи двойно. Да не говорим за типичната ситуация: всички едновременно чакат на червено, и то по 10-15 секунди - и МПС, и пешеходци. С едно изречение: Хубава работа, ама българска.

  • 8
    vasill avatar :-|
    vasill

    Системата отнема предимство на пешаходците. Няма никаква логика, пешаходците да заявяват, че искат да преминат, особено при десен завой на автомобилите. Бутона трябва да дава предимство, а не да е изобщо разрешение да пресечеш. Ако не светне зелено за пешаходците, за колите не се променя нищо. Смисъл има евентулно да се активира примерно след 21ч...

  • 9
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#8] от "vasill":

    За десния завой има още една чудесия - на пешеходците зеленото светва 3-4 секунди след колите. Водачът вижда пешеходците да си стоят и решава, че ще минат с друга фаза. Ускорява няколко метра и първият пешеходец му слиза на тротоара. Каква е тази чудесия, никой не можа да обясни.

  • 10
    caiko avatar :-|
    Цайко

    Ако направят и всички светофари, които са без часовник, да примигват няколко пъти, преди да сменят сигнала, направо няма да имат равни.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK