Хюстън, Столична община

Как работят "умните" светофари, бутоните за пешеходци и Центърът за управление на трафика в София

Системата обхваща около 90% от най-натоварените кръстовища, твърдят от Столичната община
Системата обхваща около 90% от най-натоварените кръстовища, твърдят от Столичната община    ©  Цветелина Белутова
Системата обхваща около 90% от най-натоварените кръстовища, твърдят от Столичната община
Системата обхваща около 90% от най-натоварените кръстовища, твърдят от Столичната община    ©  Цветелина Белутова

"В София няма задръстване, ако сравним ситуацията с преди пет години." Срещаме се с директора на "Управление и анализ на трафика" в Столична община Димитър Петров в щаба за координиране на автомобилното движение в града. Тук идват данните от всички "умни" светофари, както и видеото от всички кръстовища с камери. С тази информация автоматичният софтуер и служителите на общината трябва да направят така, че задръстванията да се разпръскват по-лесно, проблемите и инцидентите на пътя да бъдат докладвани адекватно, а нарушителите на правилата - да бъдат заснети.

В столицата има 190 интелигентни кръстовища, въоръжени с датчици, които засичат всеки преминаващ автомобил, камери, които показват ситуацията на ключови места в реално време, бутони, които да помагат на пешеходците да преминават по-бързо, и контролери, които да събират цялата информация и да управляват част от процеса автоматично. Системата беше направена през финансиране от няколко проекта, но се появи в окончателния си вид през изминалата година. За много хора обаче изобщо не е ясно какво върши тя, а "с какво помага"и "работи ли копчето" са само два от въпросите, които продължават да се задават.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


11 коментара
  • 1
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone

    Накрая се разбира че линейките нямат предимство (все още) по системата, но виж за охраната на "служителите на народа" и развяването им в мощни лимузини за наша сметка, светофарите са изцяло на тяхно ръчно управление.

    Баси приоритетите в тази "държава"

  • 2
    jappy68 avatar :-|
    jappy68

    Ама защо не дадохте и тази статия на Мария Манолова? Тъкмо й свикнах със стила и мирогледа.

  • 3
    jappy68 avatar :-|
    jappy68

    Моля за извинение. Горният коментар трябваше да е под материала на Велина Господинова.

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    Сякаш се усеща подобрение, защото дълги години се случваше тромавите рейсове да изостават от зелената вълна и да си самопричиняват червена. Редовен номер беше светофарът да им светне червено точно преди тях, да набият спирачки, пътниците да се залепят на кабинката на шофьора, а после при потеглянето същият кютюк да прахоса половин фаза, само докато набере скорост. Но автоталибаните са като плъховете - чуе ли се, че "вчера минах през центъра за час, а нормално ми е час и 20", веднага други пет скачат по колите. Така по-висок капацитет = още коли навън, но не и по-бързо движение.

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Ами дано има такъв напредък. При пътуване от Студ. град до Цариградско в час пик на година скочи с 10 мин. времето за пътуване.

  • 6
    deyan70 avatar :-|
    Deyan

    Пешеходците се дразнят най-много от това, което според Петров е "защитната реакция на системата" - когато бутонът се натисне във вече започнала фаза, контролерът преценява, че няма достатъчно време да се пресече безопасно и просто изчаква следващата фаза.

    Нормално е да се дразним. Тъпият контролер счита за начало на фазата когато подаде жълто на напречното направление, което обикновено е 6-10 секунди преди нормално да се включи зелено за пешеходците. По този начин диагоналните пресичания за един цикъл стават почти невъзможни. Да не говорим за случаите, когато държи по минута зелено за колите, но "няма достатъчно време" за пешеходците, които пресичат за 10 секунди.

  • 7
    g_nett76 avatar :-|
    g_nett

    Имам чувството, че цялата система е разработена да улеснява автомобилите и да прецаква пешеходците. Времето за пресичане от пешеходец се увеличи двойно. Да не говорим за типичната ситуация: всички едновременно чакат на червено, и то по 10-15 секунди - и МПС, и пешеходци. С едно изречение: Хубава работа, ама българска.

  • 8
    vasill avatar :-|
    vasill

    Системата отнема предимство на пешаходците. Няма никаква логика, пешаходците да заявяват, че искат да преминат, особено при десен завой на автомобилите. Бутона трябва да дава предимство, а не да е изобщо разрешение да пресечеш. Ако не светне зелено за пешаходците, за колите не се променя нищо. Смисъл има евентулно да се активира примерно след 21ч...

  • 9
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#8] от "vasill":

    За десния завой има още една чудесия - на пешеходците зеленото светва 3-4 секунди след колите. Водачът вижда пешеходците да си стоят и решава, че ще минат с друга фаза. Ускорява няколко метра и първият пешеходец му слиза на тротоара. Каква е тази чудесия, никой не можа да обясни.

  • 10
    caiko avatar :-|
    Цайко

    Ако направят и всички светофари, които са без часовник, да примигват няколко пъти, преди да сменят сигнала, направо няма да имат равни.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход