Приходната агенция ще поддържа на сайта си списък с одобрени софтуерни продукти за управление на продажбите и търговците ще могат да ползват само тях. Това предвиждат окончателно приети промени в Закона за ДДС. Въвежда се и изискване производителите на софтуер за управление на продажбите и фирмите, които ползват подобен продукт, да декларират допълнителна информация за него пред данъчните.
Измененията бяха вмъкнати на второ четене като преходни разпоредби в Закона за митниците. Това стана повод депутатите от БСП да напуснат пленарната зала. Когато промените се гледаха в бюджетна комисия преди една седмица, депутатите от левицата отново излязоха от заседанието.
Каква е целта
По-подробни изисквания към бизнеса ще бъдат разписани в наредба на Министерството на финансите до 6 месеца след влизането в сила на закона. Целта на промяната според вносителите е да се прекрати възможността за манипулиране на софтуера и укриване на обороти. От НАП твърдят, че в момента голяма част от системите позволяват издаване на бележка, която имитира касов бон, а информацията в компютърната система да се изтрие или промени. Така част от оборота остава скрита като пак по данни на данъчните става въпрос за между 30% и 70%. В същото време промените са свързани с разход за бизнеса, като по предварителни оценки на данъчните той е средно по 120 лв. на работно място с компютър и фискален принтер. Промените засягат заведения за хранене, някои търговски вериги, складове и др., а по информация на Българската асоциация за развитие на бизнес софтуер подобни системи ползват около 25% от бизнеса. По оценки на НАП са засегнати около 20 хил. обекта в страната, които използват общо 43 хил. фискални принтера. Не е ясно колко са касовите апарати, които също могат да работят в режим фискални принтери и да бъдат свързани със софтуер за управление на продажбите.
По-дълъг срок за смяна на касовите апарати
Срокът за подмяна или ъпгрейд на касовите апарати ще се удължи с половин година, научи "Капитал" от депутати от управляващото мнозинство. В момента за регистрираните по ДДС фирми е поставен срок до края на тази година, а за останалите - юни 2019 г. Промяната е заради идеята фискалните устройства да започнат да подават към НАП в реално време информация за всяка издадена касова бележка. Тя е разписана в Наредба H-18 на Министерството на финансите за отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства.
За удължаване на срока настояваше председателят на бюджетната комисия към парламента Менда Стоянова (ГЕРБ).
Към момента е ясно, че новото изискване ще засегне около 350 фискални устройства. Тези, които са произведени през последните 2-3 години, ще могат да се преработят, така че да отговарят на новите изисквания. Останалите ще трябва да се подменят.
Приходната агенция ще поддържа на сайта си списък с одобрени софтуерни продукти за управление на продажбите и търговците ще могат да ползват само тях. Това предвиждат окончателно приети промени в Закона за ДДС. Въвежда се и изискване производителите на софтуер за управление на продажбите и фирмите, които ползват подобен продукт, да декларират допълнителна информация за него пред данъчните.
Измененията бяха вмъкнати на второ четене като преходни разпоредби в Закона за митниците. Това стана повод депутатите от БСП да напуснат пленарната зала. Когато промените се гледаха в бюджетна комисия преди една седмица, депутатите от левицата отново излязоха от заседанието.
0 коментара