Депутатите приеха окончателно новите изисквания към търговците със софтуер за управление на продажбите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Депутатите приеха окончателно новите изисквания към търговците със софтуер за управление на продажбите

Според БСП " ГЕРБ ще вземат 200 млн. от българските граждани". Председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова им отговори, че имат за цел да влязат във вестникарските заглавия и да заблудят хората

Депутатите приеха окончателно новите изисквания към търговците със софтуер за управление на продажбите

Вероятно повечето от тях ще трябва да ъпгрейднат програмните продукти, с които работят

Вера Денизова
11153 прочитания

Според БСП " ГЕРБ ще вземат 200 млн. от българските граждани". Председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова им отговори, че имат за цел да влязат във вестникарските заглавия и да заблудят хората

© Юлия Лазарова


Приходната агенция ще поддържа на сайта си списък с одобрени софтуерни продукти за управление на продажбите и търговците ще могат да ползват само тях. Това предвиждат окончателно приети промени в Закона за ДДС. Въвежда се и изискване производителите на софтуер за управление на продажбите и фирмите, които ползват подобен продукт, да декларират допълнителна информация за него пред данъчните.

Измененията бяха вмъкнати на второ четене като преходни разпоредби в Закона за митниците. Това стана повод депутатите от БСП да напуснат пленарната зала. Когато промените се гледаха в бюджетна комисия преди една седмица, депутатите от левицата отново излязоха от заседанието.

Каква е целта

По-подробни изисквания към бизнеса ще бъдат разписани в наредба на Министерството на финансите до 6 месеца след влизането в сила на закона. Целта на промяната според вносителите е да се прекрати възможността за манипулиране на софтуера и укриване на обороти. От НАП твърдят, че в момента голяма част от системите позволяват издаване на бележка, която имитира касов бон, а информацията в компютърната система да се изтрие или промени. Така част от оборота остава скрита като пак по данни на данъчните става въпрос за между 30% и 70%. В същото време промените са свързани с разход за бизнеса, като по предварителни оценки на данъчните той е средно по 120 лв. на работно място с компютър и фискален принтер. Промените засягат заведения за хранене, някои търговски вериги, складове и др., а по информация на Българската асоциация за развитие на бизнес софтуер подобни системи ползват около 25% от бизнеса. По оценки на НАП са засегнати около 20 хил. обекта в страната, които използват общо 43 хил. фискални принтера. Не е ясно колко са касовите апарати, които също могат да работят в режим фискални принтери и да бъдат свързани със софтуер за управление на продажбите.

По-дълъг срок за смяна на касовите апарати

Срокът за подмяна или ъпгрейд на касовите апарати ще се удължи с половин година, научи "Капитал" от депутати от управляващото мнозинство. В момента за регистрираните по ДДС фирми е поставен срок до края на тази година, а за останалите - юни 2019 г. Промяната е заради идеята фискалните устройства да започнат да подават към НАП в реално време информация за всяка издадена касова бележка. Тя е разписана в Наредба H-18 на Министерството на финансите за отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства.

За удължаване на срока настояваше председателят на бюджетната комисия към парламента Менда Стоянова (ГЕРБ).

Към момента е ясно, че новото изискване ще засегне около 350 фискални устройства. Тези, които са произведени през последните 2-3 години, ще могат да се преработят, така че да отговарят на новите изисквания. Останалите ще трябва да се подменят.

Приходната агенция ще поддържа на сайта си списък с одобрени софтуерни продукти за управление на продажбите и търговците ще могат да ползват само тях. Това предвиждат окончателно приети промени в Закона за ДДС. Въвежда се и изискване производителите на софтуер за управление на продажбите и фирмите, които ползват подобен продукт, да декларират допълнителна информация за него пред данъчните.

Измененията бяха вмъкнати на второ четене като преходни разпоредби в Закона за митниците. Това стана повод депутатите от БСП да напуснат пленарната зала. Когато промените се гледаха в бюджетна комисия преди една седмица, депутатите от левицата отново излязоха от заседанието.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK