Готова е ключова наредба към Закона за концесиите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Готова е ключова наредба към Закона за концесиите

Новият закон беше предложен от председателя на правната комисия Данаил Кирилов (ГЕРБ)

Готова е ключова наредба към Закона за концесиите

Изискванията за определяне на финансово-икономическите елементи са публикувани за обществено обсъждане до края на март

5771 прочитания

Новият закон беше предложен от председателя на правната комисия Данаил Кирилов (ГЕРБ)

© Юлия Лазарова


Основната наредба към новия Закон за концесиите, който влезе в сила от началото на годината, вече е готова и публикувана за обществено обсъждане до края на март. Тя е свързана с изискванията за определяне на финансово-икономическите елементи на концесията и трябва да бъде приета до средата на годината. Целта обаче е това да стане по-рано, тъй като документът е ключов за прилагането на самия закон. Наредбата определя също и начина, по който се процедира, когато е необходимо изменение на заварени концесионни договори.

Приетият в края на миналата година нов Закон за концесиите на практика замени предишните закони за концесиите и за публично-частното партньорство. С него бяха въведени два основни вида концесии - за строителство и услуги (възлагани от държавата и общините като публично-частно партньорство) и за ползване (концесиите по предишния закон). Наредбата сега дава насоки за определяне на финансово-икономическите елементи на концесията.

Срокове и риск

Един от най-спорните моменти при дискусиите по закона в парламента беше максималният срок на концесиите, който в крайна сметка беше определен на 35 години, но с възможност за удължаване с една трета. Предложената наредба предвижда този срок да се определя от концедента (ресорен министър или кмет) при откриването на самата процедура.

Според наредбата, когато концесията предвижда плащания от концедента (например, когато строителство или услуги се възлагат на компании), плащанията не могат да бъдат увеличавани, когато отчетената печалба на концесионера е недостатъчна за достигане на договорената норма на възвръщаемост. При тези договори концесионерът винаги поема оперативния риск.

Анализ

Според закона финансово-икономически анализ се изготвя винаги когато концесията предвижда плащане от концедента. Анализът трябва да се изпрати до министъра на финансите за становище, което той трябва да изготви в срок от един месец. Както законът, така и наредбата дават възможност на министъра да изиска становище от Българска банка за развитие. Анализ може да бъде направен и когато няма плащане от концедента, за да се обосноват елементите на концесията. И в двата случая се следват минималните изисквания в наредбата. Те включват елементи като анализ на пазара, прогноза на разходите и приходите, мотивиране на размера на плащанията от концедента или на концесионното възнаграждение, плащано от концесионера, максималният срок на концесията, включително възможните удължавания, и т.н. Анализът се прави от екип на концедента или от външен изпълнител, който се определя по Закона за обществените поръчки.

Заварени концесии

Наредбата дава решение и на проблема как се процедира при заварени концесии, когато за тях се наложи изменение. Това е уредено в допълнителна разпоредба за това как се определя стойността на концесията при изменение на договор, сключен по стария закон. Предвижда се до датата на изменението да се отчитат реалните приходи на концесионера, а за останалата част от срока приходите да се прогнозират.

Основната наредба към новия Закон за концесиите, който влезе в сила от началото на годината, вече е готова и публикувана за обществено обсъждане до края на март. Тя е свързана с изискванията за определяне на финансово-икономическите елементи на концесията и трябва да бъде приета до средата на годината. Целта обаче е това да стане по-рано, тъй като документът е ключов за прилагането на самия закон. Наредбата определя също и начина, по който се процедира, когато е необходимо изменение на заварени концесионни договори.

Приетият в края на миналата година нов Закон за концесиите на практика замени предишните закони за концесиите и за публично-частното партньорство. С него бяха въведени два основни вида концесии - за строителство и услуги (възлагани от държавата и общините като публично-частно партньорство) и за ползване (концесиите по предишния закон). Наредбата сега дава насоки за определяне на финансово-икономическите елементи на концесията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK