Колко ръце ще държат новата бухалка на властта
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Колко ръце ще държат новата бухалка на властта

Двамата кандидати за председател на новата антикорупционна комисия Николай Николов (вляво) и Пламен Георгиев по време на изслушването в парламентарната комисия по конфликт на интереси във вторник

Колко ръце ще държат новата бухалка на властта

Изборът на членове на антикорупционната комисия е дори по-важен от избора на председател

12148 прочитания

Двамата кандидати за председател на новата антикорупционна комисия Николай Николов (вляво) и Пламен Георгиев по време на изслушването в парламентарната комисия по конфликт на интереси във вторник

© Юлия Лазарова


- И до момента няма яснота с кого Пламен Георгиев договаря състава на новата комисия

- Всичко в процедурата досега показа, че истинският избор се случва извън парламента

След очаквания избор на Пламен Георгиев за председател на новата антикорупционна комисия предстои той да номинира четиримата останали членове на комисията – един заместник председател и трима членове. В четвъртък веднага след избора той отказа да коментира пред журналисти какви хора ще номинира, заяви само, че вече "има визията" за състава. Сред членовете на комисията трябва да има експерт по отнемане на незаконно имущество (гражданска конфискация), експерт по конфликт на интереси, специалист по публичния регистър на имуществените декларации, които досега се подаваха пред Сметната палата, и запознат с оперативната работа по разследването, каза Георгиев. Новият председател бе уклончив и по въпроса дали ще номинира за член на комисията конкурента си Николай Николов – "ще помисля, той също е авторитетен човек, но не е само той".

Подценяване

Темата за начина и критериите при номинирането на бъдещите членове на новия орган до момента беше незаслужено подминавана, а това трябваше да бъде един от основните въпроси при изслушването на двамата кандидати.

Във вторник преди изслушването им в парламентарната комисия по конфликт на интереси на въпрос на "Капитал" дали ще търсят разговори с предизвестения победител Пламен Георгиев, за да предложат свой представител за член в новата комисия, депутат от БСП отговори убедено – не, в никакъв случай. Нека той да си ги предложи и да си ги защити, а ние ще си кажем възраженията в пленарната зала.

Тази позиция, ако не е плод на дълбоко законспирирана договорка между управляващи и опозиция, издава пълно неразбиране на ситуацията. Всъщност именно заради предопределения избор на Георгиев подборът на останалите членове на комисията става двойно по-важен от избор на председател. Най-малко по две причини.

Мнозинство за решения

Новата антикорупционна комисията е колегиален орган от петима души – председател, зам.-председател и трима членове, сред които председателят е само пръв сред равни. Решенията се вземат с обикновено мнозинство – минимум трима души трябва да гласуват, за да се приеме например едно решение за установяване на конфликт на интереси, за започване на производство за конфискация, за налагане на обезпечителни мерки или внасяне на искове в съда, за прекратяване на производство или пък за приемане на правилата, по които ще се проверяват за почтеност всички служители на комисията, както и за провеждането на тези проверки, т.е. ще се осъществява контрол върху целия състав и др.

В този смисъл дори изборът на председателя да е бил предопределен за аватар на Цацаров/Пеевски и на олигархичния кръг, който управлява България (пак същото), това не би имало толкова голямо значение, ако в комисията някакъв вътрешен баланс. Председателят няма да може да налага безобразни решения или поне няма да може да го прави безпроблемно. Това е особено съществен въпрос предвид на факта, че новата комисия има огромни правомощия, а нейният председател даде ясни индикации за всякакъв вид обвързаности.

За Пламен Георгиев е без значение дали и кога ще минат предложенията му

Втората и по-съществена причина е, че след като бе избран за титуляр (а и преди това), за Пламен Георгиев е без особено значение дали и кога ще бъдат гласувани номинираните от него за нови членове на комисията. Досега той беше временен председател на новата Комисия за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ), както е цялото й име, след избора ще бъде титулярен председател. С едни и същи правомощия и с хора, които и в единия, и в другия случай успешно може да ръководи и направлява еднолично. Нещо повече – дори парламентът да отхвърли номинираните от него за заместник-председател и трима членове на комисията, това не го бламира като председател, единственият ефект е, че ще продължи да управлява с досегашния си екип на Комисията за отнемане на незаконно придобитото имущество - КОНПИ.

Законът предвижда, че съставът на комисията трябва да бъде избран до два месеца от влизането му в сила, т.е. до 23 март. Същевременно в него е записано, че новият председател и членовете встъпват в длъжност едновременно - от датата на попълване на състава, а дотогава дейността се осъществява от заварените председател и членове на КОНПИ. Другояче казано - и да не бъдат одобрени предложените от Пламен Георгиев членове на новата комисия, единствената разлика е, че нейният шестгодишен мандат ще започне по-късно и ще свърши по-късно.

До момента – пълно мълчание

Парадоксално, но до момента за избора на членовете на комисията не се говори, само за председателя. Нещо повече - в концепциите и на двамата кандидати нямаше и една думичка за едно от най-важните правомощия на председателя, каквото е правото му, след като веднъж бъде избран, да номинира останалите четирима членове на комисията без ничия намеса. На настойчивите въпроси при изслушването по какви критерии ще правят тези номинации и двамата отговориха по-скоро уклончиво, че ще прилагат само професионални критерии и ще търсят хора с опит и експертиза. В четвъртък, след избора, той категорично отрече всякаква опция да се консултира с политическите партии за членовете на комисията.

Така никоя политическа сила – нито управляващи, нито опозиция, няма да носи политическа отговорност за решенията на комисията. Същевременно никой не си прави илюзии, че комисията ще действа независимо, макар че такива бяха клетвите по време на изслушването. И никой не бива да се залъгва, че критериите за избора наистина ще са професионални. Всъщност управляващи и опозиция дружно превръщат новата комисия в удобна бухалка в ръцете на новия председател и онези, които стоят зад него. Ако има някаква загадка, тя е колко ръце ще държат новата палка-бухалка. А от номинациите и гласуването за тях само ще получим потвърждение на подозренията си, но не и удовлетворение.

Прилики и разлики

Аналогичен механизъм за избор на членове е предвиден в Закона за Комисията за финансов надзор, където председателят се избира от парламента, а после той номинира пред Народното събрание останалите членове от петчленния орган – трима заместник-председатели и един член. Но през юли м.г. парламентът отхвърли номинираните от председателя на комисията Карина Караиванова двама експерти за заместник-председатели. За тях гласуваха единствено депутатите от ГЕРБ, но без да мотивират подкрепата си. Патриотите гласуваха против – също без да се мотивират. Неофициално се говореше, че Караиванова, която е избрана като предложение на ГЕРБ, не е съгласувала номинациите си с управляващите. Това не промени нейния статут на председател, просто няколко месеца по-късно тя внесе нови предложения – на депутат от ГЕРБ трети мандат и на дотогавашния зам.-министър на финансите Бойко Атанасов.

Има обаче съществена разлика между КФН, който е регулаторен орган за дейността на дружества в определен сектор на икономиката, и новата антикорупционна комисия. Тя би следвало да следи най-вече персонално корупцията по високите етажи на законодателната и изпълнителната власт, а отделно има правомощия да се намесва в живота на всеки. От персоналния й състав зависи дали ще стане бухалка срещу корупцията във властта или рекетьорска тояга срещу граждани, бизнес, медии и всеки, който не е угоден на управляващия олигархичен модел.

- И до момента няма яснота с кого Пламен Георгиев договаря състава на новата комисия

- Всичко в процедурата досега показа, че истинският избор се случва извън парламента


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    jumbojet avatar :-|
    Дневник пропагандна газета

    Не ви ли е срам с това заглавие? Внушенията ви са меко казано нагли.

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D


    До коментар [#1] от "
    Jumbo Jet
    ":

    Защо да ги е срам? Това е резултатът и от тяхното мълчание.
    Икономедия мълча оглушително, докато Герб и съдружниците му редяха този "антикорупционен" закон, когато президентът му наложи вето и онези си го прегласуваха. Иконо роптаеха само срещу персоналната кандидатура на Георгиев за председател на новата мегаструктура, като все дърпаха чергата към факта, че той вече беше подхванал собственика им Иво Прокопиев. Ако не беше запорирал червенобузото момче едва ли шяха да отбележат събитието. После всичко стана изключително лично.

  • 3
    hm avatar :-|
    хм

    поредната пощенска кутия, в която по образец ще влизат "да се удари ..." , "да се помогне на ..."


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK