Нов закон за горивата увеличава бюрокрацията и гони малките компании
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нов закон за горивата увеличава бюрокрацията и гони малките компании

От компаниите ще се иска повече капитал или активи и нови гаранции

Нов закон за горивата увеличава бюрокрацията и гони малките компании

Депутати от всички партии внесоха проект, който прилича на поисканото преди години от големите играчи в сектора

Калина Горанова, Вера Денизова
13944 прочитания

От компаниите ще се иска повече капитал или активи и нови гаранции

© Георги Кожухаров


Депутати от всички представени в парламента политически партии са внесли законопроект, който ще ограничи конкуренцията на пазара на горива и ще затрудни малките играчи на него.

Проектът предвижда фирмите, които търгуват, складират или транспортират горива, да минат на регистрационен режим към Министерството на икономиката. Те ще трябва да отговорят на изисквания за висок уставен капитал и да предоставят банкови гаранции, а управителите им да отговорят на образователен и трудов ценз (виж карето).

Проектът е наречен Закон за административното регулиране на икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход. Идеите не са нови, като за още регулации на сектора настояват от много време големите компании от Българската петролна и газова асоциация.

Стара идея, нов живот

През 2015 г. беше сформирана междуведомствена работна група, в която участват представители на десет държавни институции. Тя трябваше да излезе с конкретни предложения за борба със сивия сектор в горивата. Предходните предложения срещнаха недоволството от страна на по-малките търговци заради допълнителната финансова тежест. Сега темата отново излиза на дневен ред.

Според вносителите на настоящия проект той ще доведе до по-малък сив сектор и повече приходи в бюджета, както и "лоялна конкуренция на пазара на горива в страната". Вносителите се аргументират с доклад на Министерството на финансите от 2015 г., според който около 30% от продадените горива на територията на България са без заплатени налози към държавния бюджет, като това представлява пропуснати ползи в размер на около 1 млрд. лв. за всяка календарна година. "Подобни са и наблюденията на представителната организация на бизнеса в тази сфера", пише в мотивите на закона. Междувременно обаче държавата въведе изискване всички търговци на горива да предоставят пред НАП обезпечения, ако направените от тях продажби надхвърлят 25 хил. лв. за месец, и така да си гарантира събирането на ДДС.

Ново министерство в играта

За да има координация между институциите, които контролират петролния сектор, ще бъде създаден консултативен съвет към министъра на икономиката, в който ще членуват представители на 12 държавни ведомства (предишните варианти също предвиждаха контролът да се осъществява от административна тромава структура, като това беше още една от критиките). В старите варианти все още нямаше крайна единна позиция дали режимът на контрол на фирмите в сектор "Горива" да е лицензионен или регистрационен, като сега на регистрация ще подлежат шест дейности: търговия на едро и на дребно, транспортиране, съхранение извън данъчните складове, както и бутилиране и дистрибуция на пропан-бутан.

При подаване на заявление за регистрация участниците на пазара трябва да представят парично обезпечение или банкова гаранция. За търговците на дребно – 20 хил. лв. на обект, но не повече от 500 хил. лв., за тези на едро – 500 хил. лв. Компаниите, които транспортират нефт и нефтени продукти, пък трябва да представят обезпечение в размер на 3 хил. лв. на транспортно средство, но не повече от 60 хил. лв. Тези обезпечения се представят пред министъра на икономиката, като те могат да се активират освен при неспазване на данъчното и акцизното законодателство (които също изискват банкови гаранции), също и по Закона за запасите от нефт и нефтени продукти.

Изисквания за регистрация

За търговците на едро:

- уставен капитал от поне 3 млн. лв., а там, където не се изисква по закон - активи на тази стойност

- представляващите дружеството да имат висше образование и поне 5 години осигурителен стаж

- обезпечение или банкова гаранция за 500 хил. лв.

За търговците на дребно:

- уставен капитал от поне 20 хил. лв., а там, където не се изисква по закон - активи на тази стойност

- представляващите дружеството да имат висше образование и поне 3 години осигурителен стаж

- продажбите на дребно да стават само в трайно прикрепен към недвижим имот обект

- обезпечение или банкова гаранция за 20 хил. лв. на обект, но не повече от 500 хил. лв.

За собствениците на данъчни складове:

- уставен капитал от поне 3 млн. лв., а там, където не се изисква по закон - активи на тази стойност

- представляващите дружеството да имат висше образование и поне 5 години осигурителен стаж

- минимален капацитет на склада – 1000 куб. метра или 500 куб. метра, ако се съхранява пропан-бутан

- обезпечение или банкова гаранция за 500 хил. лв.

За дистрибуторите на LPG газ (пропан-бутан):

- уставен капитал от поне 500 хил. лв., а там, където не се изисква по закон - активи на тази стойност

- да разполага с поне 10 хил. бутилки за съхранение на LPG газ

- представляващите дружеството да имат висше образование и поне 3 години осигурителен стаж

- обезпечение или банкова гаранция за 100 хил. лв.

Депутати от всички представени в парламента политически партии са внесли законопроект, който ще ограничи конкуренцията на пазара на горива и ще затрудни малките играчи на него.

Проектът предвижда фирмите, които търгуват, складират или транспортират горива, да минат на регистрационен режим към Министерството на икономиката. Те ще трябва да отговорят на изисквания за висок уставен капитал и да предоставят банкови гаранции, а управителите им да отговорят на образователен и трудов ценз (виж карето).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    plc1490297565520267 avatar :-|
    Aldi Mitov

    Лукойл и руския монопол у нас, там е проблемът. И в корумпираните политици, които съдействат този цирк да продължава толкова време.

  • 2
    aqo1438111156470662 avatar :-|
    Ivan Nikolov
  • 3
    aqo1438111156470662 avatar :-|
    Ivan Nikolov

    :) Яко се "прехвърля" ДДС от продажбите на дребно. Интелигентно казано, тъй де с ценз.. "префенцериално фактуриране в групата". ;)
    Малките се изучиха и мътят водата...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK