"Дневник": Как спортни федерации се финансират и от тотото, и от конкурента му
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Дневник": Как спортни федерации се финансират и от тотото, и от конкурента му

"Дневник": Как спортни федерации се финансират и от тотото, и от конкурента му

Партньорството на "Национална лотария" с волейболната федерация и рекламата с участие на гимнастичките поставят въпроса редно ли е спортовете с издръжка от тотализатора да взимат средства и от частни хазартни компании

8675 прочитания

© Надежда Чипева


Спортни федерации, които се финансират до голяма степен от Българския спортен тотализатор (БСТ), взимат едновременно пари и от негов пряк конкурент, чиито продукти рекламират. Гимнастички от националния отбор например участват в рекламен клип на "Национална лотария", а тя стана и ключов партньор на Българската федерация по волейбол (БФВ) за домакинството на световното първенство за мъже с рекорден договор за 600 хил. лв. Това разказва "Дневник" в своя разработка по темата. "Национална лотария" е частно хазартно дружество, в което мажоритарен собственик е Васил Божков.

Основната роля на тотото е именно да набавя средства за българския спорт, като годишно той осигурява между 25 и 30 млн. лв., или около 35-40% от бюджета на министерството на спорта, които впоследствие се разпределят между спортните федерации, а оттам стигат и до спортните клубове. В същото време обаче конкуренцията на лотарийните игри си казва думата и приходите на тотото рязко спадат в последните години - през 2016 г. те са намалели от 178 млн. лв. през 2014 г на 151 млн. лв. през 2016 г., според финансовите отчети в Търговския регистър.

Управителят на тотализатора Дамян Дамянов признава пред "Дневник", че спадът на приходите е проблем, но според него не е морално редно спортистите и федерациите да рекламират конкурентите. Той споделя с огорчение, че гимнастичките са се появили в рекламата пет дни след като Министерството на спорта ги награди с приза за отбор на годината, а Весела Димитрова взе и награда за най-добър треньор, като и двете категории носят бонус от по 50 хил. лв. от тотото.

Всъщност съществува изискване в своите състезания спортовете да рекламират тотото, но няма изискване да не рекламират конкурентни продукти. Според Дамянов въпросът е морален и би трябвало да се реши законодателно от държавата.

Федерациите обаче, които са притиснати да търсят средства, а спонсорите са малко и все по-често от хазартния сектор. "Спортът не може да живее само на гърба на държавата. Ние правим всичко по силите си, за да си намираме партньори", каза вицепрезидентът по маркетинговите въпроси в БФВ Любомир Ганев пред "Дневник".

Волейболната федерация ще рекламира както Българския спортен тотализатор, така и "Национална лотария" по време на световното първенство за мъже, на което е домакин и Ганев не вижда конфликт на интереси.

Именно предстоящото домакинство на световното е в основата на договора с "Национална лотария". По думите на Ганев държавата е отпуснала 5 млн. долара за таксата за домакинството, но разходите за настаняване на 12 отбора, транспорт и т.н. Федерацията трябва да покрие сама.

Ганев обяснява, че три месеца е водил преговори с "Национална лотария" и че лично е информирал спорния министър Красен Кралев за това. От думите му се разбра, че Кралев приел ситуацията заради високата сума на договора, макар да заявил, че "това не е хубаво".

От федерацията по художествена гимнастика до момента не са отговорили на "Дневник" дали имат договор с "Национална лотария", или ангажиментът на гимнастичките и председателя на федерацията Илиана Раева е бил само за участие в рекламния клип.

Спортни федерации, които се финансират до голяма степен от Българския спортен тотализатор (БСТ), взимат едновременно пари и от негов пряк конкурент, чиито продукти рекламират. Гимнастички от националния отбор например участват в рекламен клип на "Национална лотария", а тя стана и ключов партньор на Българската федерация по волейбол (БФВ) за домакинството на световното първенство за мъже с рекорден договор за 600 хил. лв. Това разказва "Дневник" в своя разработка по темата. "Национална лотария" е частно хазартно дружество, в което мажоритарен собственик е Васил Божков.

Основната роля на тотото е именно да набавя средства за българския спорт, като годишно той осигурява между 25 и 30 млн. лв., или около 35-40% от бюджета на министерството на спорта, които впоследствие се разпределят между спортните федерации, а оттам стигат и до спортните клубове. В същото време обаче конкуренцията на лотарийните игри си казва думата и приходите на тотото рязко спадат в последните години - през 2016 г. те са намалели от 178 млн. лв. през 2014 г на 151 млн. лв. през 2016 г., според финансовите отчети в Търговския регистър.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK