Почти една четвърт от българския износ е на машини и части

Експортът на изделия от тази група нараства с почти 12% през 2017 г. според данните на НСИ

Най-големият търговски партньор на България е Германия, за където се изнасят основно машини и части
Най-големият търговски партньор на България е Германия, за където се изнасят основно машини и части    ©  Георги Кожухаров
Най-големият търговски партньор на България е Германия, за където се изнасят основно машини и части
Най-големият търговски партньор на България е Германия, за където се изнасят основно машини и части    ©  Георги Кожухаров

Търговският баланс е на минус

Макар че износът нараства с добър темп, вносът се повишава по-бързо. През 2017 г. стойността на продажбите на чужди стоки в България достига 59.2 млрд. лв., което е с 15.5% над сумата от 2016 г. Така търговското салдо завършва годината на минус от близо 7 млрд. лв.

Първи при вносните стоки са различните видове машини и апарати с продажби на стойност почти 11.3 млрд. лв., следвани от горивата (8.4 млрд. лв.), превозните средства и техните части (4.1 млрд. лв.).

Машините и частите за тях се затвърждават като основна експортна група в българския износ. Тя формира близо една четвърт от общата стойност на продадените зад граница стоки през миналата година и в абсолютна стойност достига 12 млрд. лв. Износът на изделия от тази група нараства с почти 12% през 2017 г. спрямо година по-рано, показват данните на Националния статистически институт.

За сравнение, през 2007 г. българският експорт е бил доминиран от суровините - горива, мед, чугун, желязо и стомана. Макар че стоките с по-висока добавена стойност постепенно излизат на преден план във външната търговия на България, продуктите от първичния сектор също продължават да са от значение. Така например най-голям принос за ръста на износа през 2017 г. имат медта и стоките от мед, следвани от стоките от чугун, желязо и стомана. Така общата сума на българския експорт през миналата година достига 52.2 млрд. лв., което е ръст от почти 11%.

Силната търговия с ЕС

И през миналата година най-силният пазар за България е ЕС. Изнесените към Стария континент стоки са за 34.5 млрд. лв., което е с 10.8% над нивото от предходната година. Най-големият двигател са продажбите на мед и медни изделия. Същевременно обемът на продадените стоки от тази група нараства с 26.4%, като така общият принос към ръста на експорта достига 3.7 процентни пункта.

Най-голямата стокова група обаче са машините, апаратите и частите за тях, които съставят една пета от общия износ към ЕС през годината. Това е добра новина, тъй като показва, че българският експорт постепенно се преориентира към продукти с по-висока добавена стойност. За сравнение, десетилетие по-рано начело са били медта и стоките от текстилната индустрия.

Най-силният търговски партньор на България през годината е Германия, където сумата на продажбите достига малко над 7 млрд. лв., или с 11.7% над нивото от 2016 г. Машините, апаратите и частите за тях обхващат 2 млрд. лв. от стойността и са определящи за увеличението заедно с изделията от мед. По-голям принос за общия експорт обаче има Белгия. Тук стойността на продажбите нараства с над 72% до близо 2.2 млрд. лв. Причината е медта - цените на суровината нарастват, а продаваните количества са два пъти и половина над нивото от 2016 г.

Пазарът извън съюза се свива

Продажбите на стоки към страни извън ЕС през януари обаче отбелязват най-големия си спад от май 2016 г. - 16.3% на годишна база. Силният обрат в износа към ЕС (годишен ръст от 27.7%) успява да компенсира негативната тенденция, като така общият експорт през януари 2018 г. завършва с ръст от 12.3% на годишна база.

Според данните на НСИ понижението към трети страни идва предимно от продажбите на горива, които намаляват в пъти. Това обяснява и по-слабата търговия с Турция, която е основен пазар за продукта. Причината вероятно е по-малкият обем на продажбите, тъй като суровината поскъпва спрямо 2017 г.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход