МиГ завинаги
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

МиГ завинаги

През следващите 48 месеца всеки ремонт или профилактика на бойните машини на авиацията ни ексклузивно трябва да се извършва от руската фирма РСК МиГ, независимо че тя поименно попада в забранителния списък на Вашингтон заради анексирането на Крим и ще е в разрез с оръжейните санкции на ЕС

МиГ завинаги

Каракачанов се погрижи само руснаците да поправят изтребителите ни

Момчил Милев
27904 прочитания

През следващите 48 месеца всеки ремонт или профилактика на бойните машини на авиацията ни ексклузивно трябва да се извършва от руската фирма РСК МиГ, независимо че тя поименно попада в забранителния списък на Вашингтон заради анексирането на Крим и ще е в разрез с оръжейните санкции на ЕС

© Надежда Чипева


Военният министър Красимир Каракачанов е на крачка от това за пореден път да обвърже бойната ни авиация с руската военна индустрия за още 4 години, като налее в нея поне 81 млн. лв. от парите на българските данъкоплатци.

Миналия вторник (6 март) без много шум той е подписал решение, с което определя "Руска самолетостроителна корпорация МИГ" (РСК МиГ) за изпълнител на рамковото споразумение за осигуряване на интегрирана логистична поддръжка на българските изтребители, които осигуряват защита на въздушното ни пространство. Това се случва по-малко от седмица след посещението на руския патриарх Кирил в България за 3 март, който дойде у нас вместо Путин и говори с назидателен тон на президента Радев.

На теория решението на Каракачанов може да бъде обжалвано в 10-дневен срок от публикуването му (т.е. до 17 март) пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Това обаче едва ли ще се случи, а ако стане факт, има малки изгледи за успех. На практика РСК МиГ беше единственият поканен участник в т.нар. надпревара независимо от това, че украинската държавна оръжейна компания "Украинмаш" неуспешно се опита да атакува процедурно поръчката за поддръжка на изтребителите пред КЗК, защото не е допусната.

Какво следва

Сключването на рамковото споразумение означава, че през следващите 48 месеца всеки ремонт или профилактика на бойните машини на авиацията ни ексклузивно трябва да се извършва от руската фирма, независимо че тя поименно попада в забранителния списък на Вашингтон заради анексирането на Крим и в разрез с оръжейните санкции на ЕС. За всяка конкретна процедура ще се подписва отделен договор, който обаче не се публикува на сайта с обществените поръчки на военното министерство. Сериозен е и въпросът с каква скорост биха се изпълнявали поръчките от РСК МиГ, тъй като руската корпорация има дълга история на забавяния на резервните части, понякога дори с по няколко месеца. Работата с фирмата теоретично би могла да доведе и до икономически санкции срещу България от страна на САЩ.

Решението на Каракачанов не е изненада, тъй като той нееднократно е заявявал подобни намерения за укрепване на военнопромишлената дружба с Русия. Впечатляваща е обаче скоростта, с която се случва всичко – процедурата приключва само три месеца след като беше стартирана на 7 декември 2017 г. За сметка на това работата по избор на нов тип западен самолет продължава да буксува за поредна година, след като парламентът състави специална анкетна комисия, практически анулира избора на шведската компания Saab и изтребителите Gripen, след като върна топката във военното министерство, което трябва да уточни критериите за избор.

Според военния министър и председателя на отбранителната комисия в парламента Константин Попов обновеното искане за обвързваща оферта (RFP) до САЩ, Португалия, Италия и Швеция би трябвало да се гледа в Министерския съвет до края на март. Трябва да се има предвид обаче, че процедурата за придобиване на нов тип натовски изтребители стартира за втори път още при предишното правителство на Борисов през 2016 г. И дори обещанията на управляващите да не са просто жонглиране с думи, шансът да стигне до подписване на договор в рамките на 2018 г. е нищожен. За разлика от многомилионните траншове към Русия...

Дяволът е в детайлите

Любопитни са подробностите и по-специално числата, записани в протокола на разговорите с представителите на РСК МиГ, посетили страната ни в средата на февруари. От него става ясно, че България ще плаща за логистична поддръжка по 6250 евро на осигурен летателен час в рамките на предвидените 1450 часа годишно, без в това да влизат капитално-възстановителните ремонти. Това означава, че всяка година страната ни ще дава по около 18 млн. лв. на руснаците само за да могат изтребителите да летят в рамките на санитарния минимум.

За целия период сумата нараства на 72 млн. лв., което означава, че или за реален ремонт и възстановяване на летателната годност остават само 9 млн. лв., или че таванът от 81 млн. лв. е просто прах в очите на данъкоплатците. Последното е доста вероятно, тъй като в протокола от разговорите е записано, че руснаците са предложили да извършат основен ремонт на агрегати за 15.5 млн. евро, или около 31 млн. лв. А ако българските ВВС решат да летят с МиГ-овете повече от 1450 часа годишно, цената за поддръжка на летателен час скача почти двойно и достига 11 325 евро. Също така след всяка година от рамковото споразумение е предвидено да има по 9% оскъпяване на цените.

Другото важно уточнение е свързано с броя на предвидените 1450 летателни часа – 1000 за бойните МиГ-29 и 450 за учебните двуместни. Това означава, че ако Каракачанов спази обещанието и върне в строя всички изтребители, 12-те бойни ще имат по 80 летателни часа, а трите тренировъчни – по 150. За да се случи това обаче, министерството трябва да налее огромни суми във възстановителни ремонти, които не влизат в гореспоменатите 31 млн. лв. Защото те са предназначени за поправка на колесниците и катапултните кресла на пилотите. Иначе цената за ремонт на агрегатите на един самолет е 2.8 млн. евро, а за доставката на консумативи за него – още 3.8 млн. евро. Което трябва да се умножи по бройката МиГ-29, които бихме искали да върнем в строя.

Тоест става дума за още поне 100 млн. евро само по тази линия, ако искаме да ремонтираме всички налични изтребители.

Теоретично военното министерство може да се опита да възстанови летателната годност на по-малко от 15 изтребителя и съответно да извършва с всеки от тях повече летателни часове. Това е намекнато в заданието на рамковия договор, според което в летателна годност трябва да са поне две трети от наличните машини, т.е. 8 бойни и 2 учебни. Дори обаче това да е така, ремонтът и логистичната им поддръжка отиват далеч отвъд декларираната горна граница от 81 млн. лв.

Как се стигна дотук

Сагата с поддръжката на МиГ-29 придоби драматични форми, след като пред есента на 2015 г. тогавашният военен министър Николай Ненчев не продължи изтеклото 5-годишно рамково споразумение с руснаците. Причината беше официално поетият ангажимент по време на срещата на НАТО в Уелс да намалим военната зависимост от държави извън алианса, и по-специално от Москва. Паралелно започнаха преговори с Полша за ремонт на самолетните двигатели в техните заводи WZL-2 и WZL-4, тъй като страната ползва МиГ-29 самостоятелно. Дипломатическото усилие доведе до връщане в строя на три изтребителя.

Успоредно трябваше да започнат разговори за осигуряване на цялостна логистична поддръжка на бойните самолети в Полша, докато бъдат купени натовски. Това обаче в крайна сметка не се случи. Срещу Ненчев започна прокурорска атака по обвинение, че застрашил националната сигурност, като не е сключил договор с руснаците. За да се спаси, в края на мандата си военният министър все пак поръча 10 двигателя за МиГ-29 от Русия с посредничеството на българската фирма "Авиостарт". Отчаяният ход обаче не спря атаката и обвинението срещу него беше внесено в съда. И тъй като в момента правителството на ГЕРБ държи на трупчета проекта за купуване на западни изтребители, настоящият военен министър или трябва да моли НАТО за подкрепа по линия на съвместния ер полисинг, или да капитулира пред РСК МиГ. И Каракачанов охотно предпочете втората опция...

Военният министър Красимир Каракачанов е на крачка от това за пореден път да обвърже бойната ни авиация с руската военна индустрия за още 4 години, като налее в нея поне 81 млн. лв. от парите на българските данъкоплатци.

Миналия вторник (6 март) без много шум той е подписал решение, с което определя "Руска самолетостроителна корпорация МИГ" (РСК МиГ) за изпълнител на рамковото споразумение за осигуряване на интегрирана логистична поддръжка на българските изтребители, които осигуряват защита на въздушното ни пространство. Това се случва по-малко от седмица след посещението на руския патриарх Кирил в България за 3 март, който дойде у нас вместо Путин и говори с назидателен тон на президента Радев.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

29 коментара
  • 2
    hm avatar :-|
    хм

    "бедни сме, защото политическата върхушка е продажна, или политическата върхушка е продажна, понеже сме бедни"

    кога ли ще поумнее народът, че да види как едни и същи руски продажници го използват за дойна крава от 100+ години.

  • 4
    indiana avatar :-|
    Индиана

    Изпълни си пъклената поръчка агента на ДеСе. Сега достойна пенция.

  • 5
    hanseatic avatar :-|
    hanseatic

    Нали не си мисли никой, че Каракочанов сам е взел решението. Никой не си мисли, че той няма да получи комисионни за това "патриотично" дело, което е като да дадеш поръчка на частна морга, да се гижи за тежко болни пациенти.

  • 6
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    Капитал, за пореден път Ви казвам: Спрете да пишете на тема авиация! Първо, защото Ви е в периферията на интереси, и второ, защото смесвате нещата винаги с политиката, без да си имате хал хабер от техническа поддръжка! Коментарите също са много показателни-пяна по устите и липса на авиационна култура! При толкова дълга статия за това как гадните руснаци (нито съм русофил, нито русофоб) ще ни вземат милионите, защо не изясните на всички свои читатели къде да си ремонтираме изтребителите, които за добро или лошо са руски? В Щатите ли? В Полша ли? Кой произвежда части за тях? Локхийд Мартин? Или Боинг може би? Явно сте последователи на Ненчев, същият който твърдеше, че има ембарго и руснаците няма как да ремонтират самолетите ни. После се оказа, че това не се отнася до поддържане на отбранителните способности!

  • atropin

    Военен съд за Каракачанов!

  • 8
    koo53312065 avatar :-|
    Ivan Manolov

    Като дойдат след 1-2 години 40 годишните ни Ф-16ки от Израел или от някъде другаде. Ще ги ремонтираме в Турция, ако това ви успокоява. И далеч няма да са 80млн за няколко години.

    Така или иначе парите изтичат нанякъде при големите батковци, братужки, резаци и тн., както всеки Българин се успокоява, а то държава няма, да не говорим за политика, да не говорим за стратегия, да не говорим за план, да не говорим за изпълнение тн. После "великите сили" са виновни за всичко.

    И да, спрете да пишете за авиация...
    Обективната журналистика и нея я няма, заедно със всичко останало.

  • 9
    svd avatar :-|
    не на безразличието

    даване на пари за старите самолети е супер безмислено...

  • 10
    svd avatar :-|
    не на безразличието

    даване на пари за старите самолети е супер безмислено...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK