С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 16 мар 2018, 11:44, 23536 прочитания

Горивата - само за големи

Нов закон за горивата, внесен от депутати от всички парламентарни сили, цели да изсветли сектора. Положителните ефекти са много спорни, но той със сигурност ще ограничи навлизането на нови играчи на пазара и ще затрудни малките фирми

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От ГЕРБ, БСП и "Воля" вече заявиха, че ще искат драстични промени на второ четене.

"Най-антикорупционният закон за последните 20 години" - така Емил Димитров-Ревизоро, депутат от "Обединени патриоти" и председател на Комисията за борба със сивата икономика, представи внесения преди дни в парламента нов проект за горивата. Целта му е да регулира фирмите от сектора, като те минат на регистрационен режим.

Проектът е подписан, забележете, от депутати от всички парламентарно представени партии. Подобно единомислие между политически опоненти се случва рядко, като тук фактор е официалната цел – борба със сивата икономика при горивата.


Дали налагането на нови регулации в един свръхконтролиран бранш ще има търсения ефект е спорно. Но пък изискванията за висок уставен капитал и банкови гаранции, които се въвеждат, ще ограничат навлизането на нови играчи в сектора и ще затруднят сега съществуващите малки фирми на пазара. А само преди година Комисията за защита на конкуренцията търсеше картел между големите на пазара на горива.

Междувременно след първите негативни реакции около проекта депутати от различни политически сили започнаха да виждат спорни моменти в него. А заявките са за значителни промени на текстовете между четенията в парламента.

Колкото по-малък, толкова по-скъпо



Проектът, наречен Закон за административното регулиране на икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, предвижда фирмите, които търгуват, складират или транспортират горива, да минат на регистрационен режим към Министерството на икономиката. За да влязат в регистъра, те ще трябва да отговорят на изисквания за висок уставен капитал (между 20 хил. лв. за търговци на дребно до 3 млн. лв. за собственици на данъчен склад) и да предоставят немалки банкови гаранции. Управителите им ще трябва да отговарят на определен образователен и трудов ценз.

Един от проблемните моменти са именно новите банкови гаранции. Те варират от 20 хил. лв. на обект, но не повече от 500 хил. лв. за търговци на дребно, а за тези на едро - фиксирана сума от половин милион лева. Залагането на горна граница на обезпеченията прави тежестта за малки и големи непропорционална. Представители от пазара коментираха, че по този начин големите вериги с по над 25 бензиностанции на практика ще бъдат в привилегировано положение. Същото важи и за по-малките търговци на едро, както и за дистрибуторите на LPG газ. В момента банкови гаранции от този сектор се изискват и от митниците, и от НАП. А междувременно Европейската комисия изпрати предупредително писмо до България именно във връзка с изисквания за гаранции по Закона за ДДС, тъй като за малките фирми се получава така, че те са по-големи от дължимия от тях косвен данък върху продадените горива.

Другият спорен момент са изискванията към дистрибуторите на LPG газ (пропан-бутан). Например трябва да притежават минимум 10 хил. бутилки за съхранение на газ. Не са подминати и собствениците на данъчни складове - минималният капацитет на склада трябва да е поне 1000 куб.м или 500 куб.м, ако се съхранява пропан-бутан, което изхвърля малките от пазара. На практика се премахват и т.нар. подвижни бензиностанции - търговията на дребно ще трябва да се извършва само на обекти, които са трайно прикрепени към недвижим имот.

За да има координация между институциите, които контролират петролния сектор, ще бъде създаден консултативен съвет към министъра на икономиката, в който ще членуват представители на 12 държавни ведомства. Което само по себе си само ще увеличи бюрокрацията.

Кой го иска и кой – вече не
Идеите в закона не са нови – за още регулации на сектора настояват открай време големите компании от Българската петролна и газова асоциация. През годините към исканията им, макар и неофициално, са се включвали и от Държавния резерв. От техни доклади става ясно, че много от търговците и производителите на горива не спазват задължението да поддържат определени количества като резерв за извънредни ситуации, каквито изисквания има по закон. След проверка се оказва, че част от фирмите са "еднодневки", а административните дела за налагане на съответните глоби се проточват безкрайно. Преди две години беше сформирана и междуведомствена работна група, в която участват представители на десет държавни институции като тя трябваше да излезе с конкретни предложения за борба със сивия сектор в горивата.

По информация на "Капитал" обаче текстовете, които са предложили от Министерство на икономиката, не са били одобрени от Министерския съвет. Затова според източници от ГЕРБ да внесе проекта в парламента се е ангажирал Емил Димитров-Ревизоро. Той е успял да убеди депутати от всички парламентарни групи да го подпишат. От ГЕРБ определят част от текстовете в законопроекта като спорни и казват, че ще претърпи драстични промени между първо и второ четене.

Сред многото вносители е и Дора Христова от парламентарната група на Веселин Марешки "Воля". Марешки е собственик на веригата VM Petroleum, а по време на предизборната кампания той се обяви срещу големите петролни компании. Затова и подкрепата му за проектозакона на пръв поглед изглежда странна, тъй като случайно или не, текстовете са в полза именно на големите в сектора.

"Като цяло подкрепяме мерките за борба със сивата икономика, но има някои неща в законопроекта, които не ни харесват. Притесняваме се, че той може да се окаже в ущърб на малките и средните бензиностанции", каза за "Капитал" Христова. Като "много спорен" определи законопроекта и самият Марешки. Той уточни, че депутат от формацията му е станал съвносител, защото "са против безобразията в сектора". Според представители от пазара на горива веригата VM Petroleum до момента успешно се е позиционирала в ниския ценови сегмент и ако новите по-тежки изисквания доведат до отпадане на някои от по-малките играчи, това принципно би било полезно за него от чисто бизнес гледна точка.

Осемте депутати от БСП, подписали законопроекта, вече обмислят да оттеглят подкрепата си, казаха техни колеги пред "Капитал". Според разказите им те били притиснати една сутрин от Емил Димитров, който ги подвел, че има съгласие на ниво ръководство от всички парламентарни групи. В същото време, откакто проектът е в деловодството на Народното събрание, телефоните на някои от депутатите от БСП прегрели от недоволни обаждания заради текстовете за газта. Затова червените ще искат драстични промени по тези въпроси между първо и второ четене, ако изобщо се стигне дотам.

Има и още един интересен момент - проектозаконите, които са приети на първо четене, минават за становище през Консултативният съвет по законодателството в парламента. Член на този орган е и Андрей Делчев, който е изпълнителен директор на Българската петролна и газова асоциация и би бил в конфликт на интереси.

"Никой не може да каже колко са фирмите, които през годината са търгували или ще търгуват с горива. Броят е твърде променлив, появяват се фирми фантоми, не изпълняват задълженията си. Търси се прозрачност на пазара", аргументира преди дни той законопроекта пред Bloomberg TV Bulgaria. Проблемът, който визира Делчев, е реален и се засича и от данъчните. Но създаването на още една контролираща структура и премахването на всички малки играчи от пазара няма да го реши. По-скоро ще създаде нов - фирмите ще имат по-голям стимул да посивеят.

По темата работи и Елена Старидолска
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Пак post mortem мерки за пътната безопасност, водната криза продължава Уикенд новини: Пак post mortem мерки за пътната безопасност, водната криза продължава

И още: Миграционен натиск на границата между Турция и Гърция, VW - или Турция, или никъде

15 дек 2019, 1011 прочитания

ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми 4 ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми

Според "Спаси София" управляващите са изтрили проекторешението от вътрешната система

15 дек 2019, 2115 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Опитомяването на Марешки

Раздорите в "Обединените патриоти" върнаха надеждата на лидера на "Воля", че може да се докосне до властта

Още от Капитал
Бъдещето на Google

Alphabet отваря нова страница след напускането на Сергей Брин и Лари Пейдж

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10