До две седмици ще стане ясно кой печели концесията на летище Пловдив
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

До две седмици ще стане ясно кой печели концесията на летище Пловдив

До две седмици ще стане ясно кой печели концесията на летище Пловдив

Потенциалният печеливш е китайският инвеститор HNA Group

Калина Горанова
10637 прочитания

До две седмици ще стане ясно кой печели концесията на летище Пловдив, съобщиха от Министерството на транспорта. Работата на комисията е на финалната права по съгласуване на документацията. Междувременно пловдивският вестник "Марица" съобщи, че победител ще е консорциумът, воден от китайския инвеститор HNA Group, но от ведомството не могат да потвърдят информацията преди окончателното приключване на процедурата.

В надпреварата за 35-годишната концесия на финалната права останаха две оферти - на китайския конгломерат HNA Group и на пловдивското обединение "Консорциум Летище Пловдив", съставено от "Тракия икономическа зона" и автотранспортната ПИМК, която наскоро спечели концесията на интермодалния терминал в Пловдив.

Още на по-предишна фаза стана ясно, че офертата на китайската компания е по-силна по някои от параметрите и тяхната победа не би била изненада.

Кой какво предлага

С най-голяма тежест при избора е концесионното възнаграждение (40%). Пловдивското обединение предлага 6% от приходите плаващо концесионно възнаграждение и 120 хил. лв. фиксирано на година, а китайският кандидат излезе с оферта също за 6% от приходите и 600 хил. лв. на година фиксирано концесионно плащане.

При инвестициите, които са с 35% тежест при оценяването, китайската оферта също е по-голяма. Китайският кандидат предлага 79 млн. евро срещу 65 млн. евро, предложени от пловдивските компании.

Плюс полети

Около 30 млн. евро от инвестициите на китайците ще са за изграждането на карго и на пътнически терминал. Плановете предвиждат през летището да минават по 1 млн. пътници на година и по 50 хил. тона товари. Предвижда се да се открие линия между Пловдив и Китай три пъти седмично - два пътнически полета и един товарен, като не е ясно кой точно ще е китайският град - Пекин, Гуанджоу, Шанхай или някой друг.

Пловдивската оферта предвижда на първо време изграждане на карго терминал, а след одобрение на нов генерален план на летището и на още един. Планът на "Консорциум Летище Пловдив" е след изграждането му да намери специализирана фирма, която да го оперира. Местните компании също се надяват в следващите 10 години летището да достигне 1 млн. пътници, като при достигане на максималния капацитет на настоящия пътнически терминал да се построи още един.

Изборът на концесионер за аерогарата е на финалната права
Фотограф: Надежда Чипева

До две седмици ще стане ясно кой печели концесията на летище Пловдив, съобщиха от Министерството на транспорта. Работата на комисията е на финалната права по съгласуване на документацията. Междувременно пловдивският вестник "Марица" съобщи, че победител ще е консорциумът, воден от китайския инвеститор HNA Group, но от ведомството не могат да потвърдят информацията преди окончателното приключване на процедурата.

В надпреварата за 35-годишната концесия на финалната права останаха две оферти - на китайския конгломерат HNA Group и на пловдивското обединение "Консорциум Летище Пловдив", съставено от "Тракия икономическа зона" и автотранспортната ПИМК, която наскоро спечели концесията на интермодалния терминал в Пловдив.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    qvd50491823 avatar :-P
    Костадин Иванов

    Прекалено сме боси в този вид сделки и е трудно да разберем колко добри са офертите.

  • 2
    gl_avatar avatar :-|
    gl_avatar

    Картото на китайците,
    Пътническите смесено Българо- Китайски.

  • 3
    yez18383939 avatar :-|
    Pronto

    А от подаването на офертите китайската група изгуби подкепата на властта и е на изкуствено дишане. Притеснявам се, че и да спечелят никак няма да им е до Пловдив и летището му

  • 4
    gimi avatar :-|
    Мавродинов

    А какво стана с летище Г.Оряховица след концесия? Пълно мъртвило!

  • 5
    zfr08551958 avatar :-|
    sugar

    Който и да е концесионера, важното е да поддържа и управлява летището добре, както се случва с варненското и бургаското.

  • 6
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Няма нужда да си експерт, за да видиш, че офертата на китайците превъзхожда тази на местните бабаити по всички параметри. Китайците могат да развият летището и търговията в Пловдив (и цяла южна България) от което ще спечелят всички.

  • 7
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Това, което е важно е държавата да не си затваря вратата за развитие на други летища. Когато даваше на концесия морските летища БГ се задължи да не развива никакви летища в радиус от 150км. Това обрече бившите военни летища край Равнец, Балчик и Добрич. Ако сега допуснат такава клауза това би сложило край и на летището в Стара Загора.

  • 8
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Другото е, че концесията на летище Пловдив би следвало да договори специални условия за субсидирани полети (Public Service Obligation). За такива полети концесионерът не би требвало да взима такси или да взима минимални такива. Иначе ще се получи скрито субсидиране от държавата към концесионера.

    А такива субсидирани полети трябва да се въведат. Пловдив има огромен туристически потенциал и ако се въведат директни полети до всички европейски столици то целогодишния пътникопоток ще стигне този на морските летища (там той е сезонен, а Пловдив може да бъде целогодишна дестинация).

  • 9
    ivankristov avatar :-|
    ivankristov

    След като собствениците на ПИМК повозиха с шейна Московски на Боровец, защо да не вземат и летището.

  • 10
    ear1452779803485724 avatar :-|
    Ангел Митков


    До коментар [#8] от "
    Николай Николов
    ":

    В момента има такива полети. Има местен фонд на няколко общини, който плаща 50% от таксите на Ryanair, за да има полети, иначе и тях да ги няма.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK